RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (GESTIÓ I RECAPTACIÓ) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 12 de maig de 2022, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  El 27 de gener de 2022, li va ser notificada una provisió de constrenyiment per la infracció “soroll molest domiciliari nocturn de 21.00 a 8.00 h”. L’embargament de la sanció, per un import de 555,87 euros, es va fer efectiu el 7 d’abril de 2022.  El 31 de gener de 2022 va fer una al·legació, reiterada el 3 de febrer de 2022, i el 24 de febrer. Fonamentalment, al·legava manca de notificació de la sanció i el fet de no viure a l’immoble objecte dels fets sancionats, situat al Districte de l’Eixample. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de l’Eixample per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 17 de maig de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. En concret, es va demanar l’estat de tramitació i previsió de la resposta als escrits presentats per la persona reclamant. Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), d’acord amb la Mesura de Govern sobre l’Estratègia d’Impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6, “Màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania”. Per mitjà d’un correu de data 14 de setembre de 2022, el Districte de l’Eixample ens va informar que les instàncies objecte de la petició d'informació constaven al Departament de Reclamacions i Multes d'Hisenda. El dia 19 de setembre de 2022, es va sol·licitar a l’Institut Municipal d’Hisenda la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 13 d’octubre de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa la tramitació que es va donar als escrits presentats pel ciutadà, així com la resolució adoptada. CONSIDERACIONS 1. Quant a la recepció de les instàncies L’IMH informa que, segons consta al registre històric d’assentaments, la instància presentada el 24 de febrer de 2022 es va remetre des del Districte de l’Eixample a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH) l’endemà de registrar-se. 2. Quant a la tramitació de les instàncies Pel que fa a l’estat de la tramitació de les instàncies, l’IMH va emetre una proposta de resolució del recurs, en la qual també es donava resposta de manera acumulativa a les altres dues instàncies. La proposta tenia sentit estimatori pels defectes detectats durant la incoació i tramitació de l’expedient sancionador en fase voluntària per part de l’òrgan competent, el Districte de l’Eixample, atès que el domicili on es van intentar lliurar les notificacions de denúncia i sanció era el que constava com a domicili a efectes fiscals de l’interessat a la base de dades municipal que es va consultar. Aquesta adreça era on es va cometre la infracció denunciada i on es van fer els diversos intents de notificació. Tanmateix, a la mateixa base de dades figurava com a domicili d’empadronament una altra adreça. Va ser en aquesta adreça, on es va notificar la provisió de constrenyiment i on s’haurien d’haver intentat fer les notificacions en període voluntari. Ens consta que la resolució estimatòria ja ha estat notificada al ciutadà i, el tercer trimestre del 2022, li va ser retornat l’import embargat. 3. Quant a la notificació 2 Aquesta Sindicatura vol recordar que és doctrina reiterada del Tribunal Constitucional (entre altres, SSTC 157/2007, de 2 de juliol; 54/2003, de 24 de març, i 145/2004, de 13 de setembre) que cal garantir el dret de defensa i el dret de ser informat de la infracció corresponent en els procediments administratius sancionadors, d’acord amb l’article 24 de la Constitució espanyola. L’exercici d’aquests drets pressuposa notificar degudament a la persona implicada la incoació del procediment, perquè només així podrà exercir l’efectiva possibilitat de defensa davant la infracció que se li imputa abans que l’Administració prengui una decisió definitiva. Per aquesta raó, existeix una constant i reiterada jurisprudència que diu que sempre que sigui possible ha de practicar-se la notificació en el domicili de l’interessat i, només en darrer terme, recórrer a la notificació edictal. En aquest sentit, és exigible a l’Administració una especial diligència perquè garanteixi i possibiliti al ciutadà l’exercici dels seus drets, de la mateixa manera que li exigeix les seves obligacions. Per tant, correspon a l'Administració —en aquest cas al Districte de l’Eixample— esgotar totes les possibilitats que estiguin al seu abast per tal de fer efectiva la notificació personal a la persona interessada dels diversos actes administratius i extremar la diligència a l’hora d’esbrinar el domicili de les persones interessades. En concret, fer els intents de notificació a totes les adreces a les quals tenia accés, ja que en aquest cas ha quedat palès que disposava de dues adreces, però només va utilitzar la correcta a l’hora d’iniciar la via executiva. Actuar així es correspondria plenament amb el principi de bona administració i eficàcia dels serveis públics, recollits a l’article 41 de la Carta de drets fonamentals de la Unió Europea, als articles 9.3 i 103 de la Constitució espanyola, i a l’article 3 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, del règim jurídic del sector públic administratiu comú. Aquests drets impliquen disposar d'una administració que presti el màxim nombre de serveis amb els millors estàndards de qualitat, respectant els drets i interessos legítims de la ciutadania, i que sigui capaç de resoldre els problemes de manera àgil i eficaç. Així mateix, la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat, aprovada l’any 2000, esmenta en l’article XXIII, amb referència a l’eficàcia dels serveis públics com a indicatiu d’una bona administració, que les autoritats locals han de garantir l’eficàcia dels serveis públics i la seva adaptació a les necessitats de les persones usuàries. 4. Quant a la devolució d’ingressos La norma aplicable estableix que, reconegut el dret a la devolució, cal procedir de manera immediata a la seva execució (article 20 del Reglament general de 3 desenvolupament de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, en matèria de revisió en via administrativa, aprovat pel Reial decret 520/2005). En aquest cas, desconeixem la data concreta en què es va efectuar la devolució, però sí que sabem que l’IMH, en data 25 de febrer de 2022, va tenir coneixement de les al·legacions del ciutadà i que l’abonament dels ingressos indeguts es va fer efectiu en el tercer trimestre del 2022. Aquesta Sindicatura considera que el termini de temps transcorregut entre el reconeixement del dret i la devolució efectiva dels ingressos és adequat al que preveu la normativa aplicable. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Institut Municipal d’Hisenda ha estat ajustada a dret. Això no obstant, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte de l’Eixample que en la tramitació dels procediments sancionadors extremi la diligència per esbrinar el domicili de les persones interessades per fer efectiva la notificació de les sancions en període voluntari. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4