RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (LLICÈNCIES D’OBRES) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 28 de juny de 2022, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  Al local dels baixos de la seva finca, on es desenvolupa l’activitat de restaurant, en un pati de ventilació de mides estretes i en el qual ventilen els dormitoris dels habitatges de les portes segones de l’edifici s’ha instal·lat una xemeneia d’extracció de fums que redueix considerablement la llum de les habitacions d’aquests habitatges.  En data 16 d’agost de 2021, quan s’estaven duent a terme les obres, va presentar una denúncia que, per error municipal en la introducció de les dades corresponents a l’adreça dels fets, no es va poder atendre.  Posteriorment, va presentar una altra instància, en data 21 de setembre de 2021, en què sol·licitava una còpia de la llicència d’obres i en data 4 de gener de 2022 va aportar l’acreditació de ser la propietària d’un dels habitatges de la finca, com se li havia demanat, per poder obtenir la còpia de la llicència sol·licitada.  La interessada manifestava que la xemeneia s’havia instal·lat de manera diferent al que s’indica en el comunicat d’obres presentat a l’Ajuntament. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6 “Màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania”. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de l’Eixample per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 8 de juliol de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 3 de novembre de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent: L’expedient d’obra major es va iniciar l’octubre del 2020. Aquest permís per l’obra requereix l’informe preceptiu de patrimoni, ja que l’emplaçament està ubicat a la zona de conservació de l’Eixample. L’11 de juny de 2021 es va emetre l’informe de patrimoni desfavorable per deficiències essencials, que es va notificar el 27 de setembre de 2021. Posteriorment, el 5 d’octubre de 2021 es va emetre l’advertiment de denegació de la llicència d’obres, que es va notificar el 26 d’octubre de 2021. El mes de gener de 2022, el promotor de l’obra va presentar diverses esmenes tècniques del projecte. No obstant això, en data 19 de juliol de 2022 es va emetre un segon informe desfavorable de patrimoni. El 18 de juny de 2022, el promotor de l’obra va demanar la certificació d’acte presumpte per silenci administratiu, que en el moment de redactar aquest informe resta pendent de ser avaluat. CONSIDERACIONS Abans de res, des d’aquesta Sindicatura es vol manifestar que la informació facilitada en l’informe de resposta no correspon a les qüestions plantejades per aquesta institució, ja que es demanava, entre altres, si la ubicació de la xemeneia compleix la normativa, donades les dimensions del pati on es troba instal·lada i la distància a les finestres dels dormitoris dels pisos superiors i si s’ha incoat algun expedient disciplinari per la no adequació d’aquesta instal·lació. En canvi, l’informe rebut únicament fa referència a la tramitació d’un expedient d’obra major, del qual s’ha sol·licitat l’acte presumpte per silenci administratiu per part del 2 promotor de l’obra i sobre el qual el consistori encara no s’ha pronunciat. Aquesta resposta del Districte, a menys que es tracti d’una equivocació, no atén al deure de col·laboració amb la Sindicatura ni amb els principis d’actuació d’una bona administració. En conseqüència, es recorda al Districte de l’Eixample l’obligació dels òrgans municipals, d’acord amb el que estableix la base III, apartat 3 del Reglament de funcionament de la Sindicatura de Greuges de Barcelona, d’aportar dades, expedients i, en general, tota la documentació necessària perquè pugui dur a terme eficaçment les seves actuacions de supervisió. No obstant això, aquesta Sindicatura pot concloure, gràcies a la informació rebuda en la tramitació d’una altra queixa referent al mateix establiment (en aquell altre cas, per molèsties de soroll), que l’actuació municipal no ha estat suficient per fer complir la normativa en referència amb la instal·lació denunciada, ja que en aquell informe s’indica que el local no disposa de llicència de restaurant ni tampoc disposa de permís per la instal·lació de la xemeneia d’extracció de fums. Segons la documentació aportada per la interessada, la instal·lació de la xemeneia està feta i en funcionament des del mes d’agost de 2021, quan ella mateixa va presentar la corresponent denúncia. I tot i que en l’informe rebut, en l’altra queixa abans referenciada, s’indica que es va iniciar la tramitació d’un expedient d’inspecció per aquesta instal·lació sense llicència, avui dia encara continua instal·lada en el mateix lloc, segons ens comunica la interessada en l’última entrevista mantinguda el 25 de gener de 2023. Atès el dret que tenen totes les persones que els procediments es tramitin de manera àgil, d’acord amb els criteris d’eficàcia, eficiència i servei a la ciutadania, i que finalitzin amb una resolució expressa i motivada en els terminis legalment previstos (art. 5.2 de la Carta de ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona), des d’aquesta institució es demana al consistori diligència per fer desmuntar i retirar la xemeneia instal·lada sense llicència. Cal remarcar que la instal·lació d’aquesta xemeneia és manifestament il·legalitzable, ja que es troba instal·lada en un pati de ventilació de petites dimensions en el qual no es pot reduir les llums mínimes interiors amb sortints o altres elements o serveis (art. 234.3 de les Normes urbanístiques del Pla general metropolità de Barcelona). 3 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de l’Eixample no ha estat ajustada a dret ni eficaç en la tramitació d’un expedient de disciplina urbanística. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte de l’Eixample que faci restaurar la legalitat vulnerada i utilitzi tots els mecanismes de què disposa per aconseguir el desmuntatge i la retirada de la xemeneia.  Recomanar al Districte de l’Eixample que revisi l’adequació de l’activitat que es desenvolupa en el local a la llicència que té concedida i per a la qual no es requereix una xemeneia d’extracció de fums. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4