RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (LLICÈNCIES D’ACTIVITATS) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 13 de juliol de 2022, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  La seva disconformitat per la manca de resposta municipal a un escrit presentat en referència amb la concessió d’una llicència d’activitats que incomplia, suposadament, les determinacions del Pla especial d’establiments de concurrència pública i altres activitats del Districte de Sarrià - Sant Gervasi. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Sarrià - Sant Gervasi per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 22 de juliol de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 9 de desembre de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent: 1  El Departament de Llicències i Inspecció del Districte està portant a terme els tràmits administratius corresponents per tal de verificar i comprovar l’adequació de la llicència a la normativa urbanística vigent, continguda en el Pla especial d’establiments de concurrència pública i altres activitats del Districte de Sarrià - Sant Gervasi.  En data 29 de novembre de 2022, es va enviar a l’interessat una comunicació electrònica en què s’informa que, en data 21 d’octubre de 2022, es van iniciar aquests tràmits de verificació i comprovació. CONSIDERACIONS Avui en dia, l’interessat, que actua en representació de la comunitat de veïns de la finca, ens ha informat que encara no han rebut cap notificació sobre la resolució que el consistori hagi pogut adoptar d’acord amb la instància presentada en data 8 d’abril de 2022. En l’escrit de denúncia es qüestionava el compliment de les condicions que estableix el Pla especial d’establiments de concurrència pública i altres activitats del Districte de Sarrià - Sant Gervasi en relació amb un establiment concret. Amb relació a aquesta qüestió, es vol recordar que el principi d’eficàcia recollit a l’article 103 de la Constitució espanyola exigeix que les administracions públiques compleixin, de manera raonable, les expectatives que els ciutadans legítimament demanen. Entre aquestes, hi ha el deure de resoldre i notificar, de manera expressa, les peticions i reclamacions presentades per la ciutadania. Només així es garanteix una defensa adequada dels seus drets i interessos. L’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), regula l’obligació de resoldre quan assenyala que l’Administració està obligada a dictar una resolució expressa i notificar-la en tots els procediments, sigui quina sigui la seva forma d’iniciació. En el mateix sentit, s’expressa l’article 31.1 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució a la persona interessada l’estableix la legislació específica aplicable a cada tràmit, i no pot ser superior a sis mesos, o tres mesos quan les normes reguladores dels procediments no fixin el termini màxim, llevat que una norma amb rang de llei n’estableixi un de superior o així ho prevegi el dret de la Unió Europea (art. 22 de la LPACAP). 2 De la informació facilitada pel Districte, es constata que des de la sol·licitud d’intervenció dels serveis tècnics municipals fins a la data en què s’informa que s’inicien els tràmits administratius per verificar i comprovar l’adequació normativa de la llicència d’activitats en qüestió ja han passat més de set mesos. Per tant, podem assegurar que s’ha superat amb escreix el termini de resolució. Aquesta actuació no sembla coherent amb el principi de bona administració. Cal tenir en compte que, quan l’Administració incompleix els terminis de resolució, la seva actuació incideix en les expectatives de la ciutadania. La jurisprudència és eloqüent en aquest sentit, tal com mostra la sentència del Tribunal Suprem de 28 de maig de 2020 (entre moltes altres): “[...] el deure jurídic de resoldre les sol·licituds, reclamacions o recursos no és una invitació de la llei a la cortesia dels òrgans administratius, sinó un estricte i rigorós deure legal que obliga tots els poders públics, per exigència constitucional (articles 9.1, 9.3, 103.1 i 106 CE), i la seva inobservança arrossega també el trencament del principi de bona administració, que no només juga en el terreny dels actes discrecionals ni en el de la transparència, sinó que, com a pressupòsit bàsic, exigeix que l’Administració compleixi amb els seus deures i mandats legals estrictes i no s’empari en la seva infracció per causar un perjudici innecessari a la persona interessada.” Aquesta institució considera que la jurisprudència invocada i les normes analitzades imposen a l’Administració un grau d’exigència i diligència a l’hora de respondre les peticions de la ciutadania, que ha de regir l’actuació administrativa en el marc del dret a una bona administració. El principi de bona administració i l’eficàcia dels serveis públics es recullen a l’article 41 de la Carta de drets fonamentals de la Unió Europea, als articles 9.3 i 103 de la Constitució espanyola, i a l’article 3 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, del règim jurídic del sector públic administratiu comú. Aquests drets impliquen disposar d’una Administració que presti el màxim nombre de serveis amb els millors estàndards de qualitat, respectant els drets i interessos legítims de la ciutadania, i que sigui capaç de resoldre els problemes de manera àgil i eficaç. Així mateix, la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat, aprovada l’any 2000, esmenta en l’article XXIII, amb referència a l’eficàcia dels serveis públics com a indicatiu d’una bona administració, que les autoritats locals han de garantir l’eficàcia dels serveis públics i la seva adaptació a les necessitats de les persones usuàries. 3 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Sarrià - Sant Gervasi no ha estat ajustada a dret ni eficaç per comprovar una possible vulneració de la legalitat i oferir una resposta a l’interessat. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte de Sarrià - Sant Gervasi que informi l’interessat del resultat de les actuacions de verificació i comprovació de la normativa urbanística en el marc del seu expedient. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4