» Dossier de premsa 16 d’agost de 2022 Tret de sortida de les obres de la Superilla Barcelona a l’Eixample » Avui s’inicien els treballs per implantar els quatre eixos verds de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell i les primeres quatre places. La intervenció suposarà un guany de 58.000m2 per als vianants » En tot moment es garantirà l’accés a qualsevol tram de carrer, a porteries, aparcaments i guals. Des de finals d’agost, els vehicles que accedeixin a aquests carrers no podran fer tot l’eix viari seguit, tal com serà a la situació final, excepte serveis, bicis i vehicles d’emergències » L’actuació posa al vianant, la vida de barri i al comerç de proximitat al centre de les prioritats. S’eliminarà l’asfalt per donar lloc al panot i el granit com a paviments, el verd passarà a ocupar de l’1% al 12% de la via, els carrers seran 100% accessibles i hi haurà més mobiliari urbà i una millor il·luminació » Les places de les cruïlles de Consell de Cent amb Girona i Comte Borrell es convertiran en espais cívics i d’activitats, i les de Rocafort i Enric Granados seran àmbits enjardinats que potenciaran el verd i l’estada www.barcelona.cat/premsa 1 » Dossier de premsa S’inicia la transformació de Superilla Barcelona a l’Eixample » Cap a la Superilla Barcelona Avui s’inicien els treballs per implantar els quatre eixos verds i les quatre places que es faran a l’Eixample, en el marc de la transformació urbana del pla Superilla Barcelona. Les obres es duran a terme als carrers del Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell, i també implicaran la creació de quatre places als encreuaments de Consell de Cent amb Girona, Rocafort, Comte Borrell i Enric Granados. Les intervencions responen al nou model de carrer del segle XXI i significaran un nou paradigma respecte a com s’havia concebut fins ara la urbanització de l’espai públic, que implicarà passar de carrers pensats per als cotxes a eixos verds pensats per a les persones, invertint les prioritats i els usos i amb el vianant com a protagonista. El canvi de model comportarà millores com ara un guany de 58.000 m2 d’espai públic recuperats a l’asfalt i multiplicar per 12 el verd dels carrers. Les places seran espais d’estada confortables d’uns 2.000 m2 on el verd, els paviments permeables i el joc tindran un paper principal. » Inici de les obres estructurals Durant el mes de juliol i principis d’agost s’han dut a terme treballs inicials i preparatoris per reubicar els serveis principals: s’han recol.locat fora dels futurs eixos verds les places per a persones amb mobilitat reduïda, s’han generat noves zones de càrrega i descàrrega i s’han ressituat places d’estacionament de motos. A partir d’avui es dona el tret de sortida a les intervencions estructurals als quatre eixos verds i a les quatre places de l’Eixample. Les obres s’implanten de manera simultània a diferents punts dels quatre carrers que s’han de transformar. En total, s’han contractat 10 equips (lots d’obra) que treballaran alhora en els diferents trams de l’obra. A les vies afectades per les obres els vehicles podran circular únicament per un carril. Des dels darrers dies d’agost, les obres comportaran canvis destacats en la mobilitat local. En moltes cruïlles no es permetrà que els vehicles continuïn dos trams seguits pels nous eixos verds i hauran de girar a cada illa. En relació a les futures places, aquestes ja no es podran creuar com fins ara, sinó que els vehicles també es veuran obligats a girar, d’acord amb el següent esquema: www.barcelona.cat/premsa 2 » Dossier de premsa S’inicia la transformació de Superilla Barcelona a l’Eixample En cada carrer es treballarà per meitats, de manera que no s’ocuparà simultàniament les bandes mar i muntanya sinó que només en quedarà ocupada una. Així, durant les obres sempre quedarà garantit un carril pels veïns, serveis i bicicletes, així com per vehicles d’emergència, i també vorera lliure pels vianants. També es podrà accedir als guals i aparcaments en tot moment i no hi haurà cap afectació al transport públic. Als carrers del Consell de Cent i de Girona es retirarà el carril bici per tal d’avançar en el model de mobilitat final dels dos eixos, on serà possible el pas de bicicletes en convivència, respectant la prioritat dels vianants i el sentit del carrer. Tot i que les bicicletes podran seguir anant pel tram central de tots dos carrers, els carrils bici alternatius seran els de València i Gran Via pel cas de Consell de Cent, i els de Roger de Llúria i Pau Claris pel cas de Girona. www.barcelona.cat/premsa 3 » Dossier de premsa S’inicia la transformació de Superilla Barcelona a l’Eixample Per afectar el mínim possible l’activitat comercial, durant l’execució de les obres estructurals les zones de càrrega i descàrrega s’ubicaran als carrers transversals dels eixos (més de 50 places noves repartides en 14 carrers transversals), i si les fases d’obra ho permeten també s’habilitaran zones en els propis eixos. Alhora al llarg de les obres també es pintaran 270 noves places de motos, repartides en 9 carrers transversals. Mentre es realitzin els treballs es generaran recorreguts de vianants amb bona visibilitat, que estaran degudament senyalitzats. I es minimitzarà al màxim el temps d’afectació a les terrasses. » Cap a l’Eixample del s. XXI L’inici del desenvolupament del pla Superilla Barcelona a la trama Cerdà és el fruit d’una feina col·laborativa, tranversal i multidisciplinària duta a terme els últims mesos. A finals de 2020, l’Ajuntament va convocar dos concursos públics per seleccionar les millors idees per als nous eixos verds i les places. I els equips guanyadors, en coordinació amb els equips tècnics municipals i l’Oficina Tècnica Superilla Barcelona, han elaborat el model de carrer del s. XXI i els projectes executius de cada eix i plaça que es començaran a executar properament. A més, s’ha comptat amb les aportacions del Consell Assessor i del procés participatiu fet amb el veïnat i entitat de l’entorn. En els primers quatre eixos verds i quatre places, l’Ajuntament hi destinarà un pressupost de 52,7 milions d’euros –48,2 per als eixos i 4,5 per a les places–, finançat en part amb recursos dels fons europeus Next Generation. Es calcula un guany 58.000 m2 d’espai públic recuperats a l’asfalt. Els eixos responen al nou model de carrer, que fomenta la vida al carrer, incorpora una nova infraestructura ambiental i estimula el comerç de proximitat. Les característiques principals són: ▪ Desapareix l’asfalt. S’utilitzaran els altres dos paviments existents actualment a l’Eixample que s’associen al pas de vianants: un nou panot més sostenible i amb el mateix disseny actual per a les façanes i creuaments, i el granit per a la resta de l’espai. ▪ Més mobiliari urbà. Més bancs, fonts, zones de joc i, fins i tot, taules per fomentar l’ús social del carrer. A cada tram es crearan nous llocs d’estada i espais per al joc infantil. I els nous fanals seran més baixos i se situaran en llocs centrals del carrer, creant una nova il·luminació que afavorirà els usos socials. ▪ El verd es multiplica per 12. Es passa dels carrers actuals amb només l’1% de l’espai destinat al verd, a carrers amb el 12% com a mínim. Es plantaran més de 400 arbres i més diversos en aquests 4 eixos i places, i ocuparan la part central del carrer per aconseguir més frondositat i ombra. El subsòl serà vegetal, i per tant hi haurà més riquesa natural i biodiversitat, i es reaprofitarà l’aigua. www.barcelona.cat/premsa 4 » Dossier de premsa S’inicia la transformació de Superilla Barcelona a l’Eixample ▪ Els vehicles són agents convidats. Només hi podran circular a baixa velocitat (10 km/h), fonamentalment els veïns i els serveis i emergències, donant preferència als vianants i sense recorreguts rectes. S’elimina l’actual divisió d’alçades entre la vorera i la calçada, creant una plataforma única, de manera que tot l’espai es dedica a l’ús social. ▪ Dinamitzar el comerç local i de proximitat. Es promou la vida comercial de façana a façana, gràcies a la plataforma única i a la desaparició de la barrera que suposen els carris de circulació entre voreres. I es permet la càrrega i descàrrega a tot el carrer. ▪ Noves placetes i espais d’estada. Es creen un seguit d’espais, amb places, placetes i places de tram connectats que generen un recorregut amable i tranquil en una zona molt necessitada d’espais d’estada. A més de les quatre places, es generaran 31 nous placetes o espais d’estada (dividits en dos a cada encreuament) de 725m2 cadascuna i, per tant, de 1.450m2 a cada encreuament. Recreacions virtuals de com seran els quatre primers eixos verds: Consell de Cent (a dalt a l’esquerre), Girona (a dalt a la dreta), Rocafort (a baix a l’esquerre) i Comte Borrell (a baix a la dreta). Pel que fa a les places, singularitzen cadascun dels quatre espais i pauten els itineraris que es crearan amb els nous eixos verds. A grans trets, hi ha dues tipologies de places. Les dels encreuaments de Consell de Cent amb Comte Borrell i Girona plantegen una idea de plaça més cívica, un espai més neutre i flexible. I les corresponents a les cruïlles de Rocafort i Enric Granados aposten per un espai molt semblant a un jardí on es potenciïn les activitats d’estada i el verd pugui explosionar d’una manera més explícita i evident. www.barcelona.cat/premsa 5 » Dossier de premsa S’inicia la transformació de Superilla Barcelona a l’Eixample La plaça de Comte Borrell: recreació a peu de carrer i aèria. La plaça de Girona: recreació a peu de carrer i aèria. La plaça de Rocafort: recreació a peu de carrer i aèria. La plaça d’Enric Granados: recreació a peu de carrer i aèria. www.barcelona.cat/premsa 6 » Dossier de premsa S’inicia la transformació de Superilla Barcelona a l’Eixample » Màxima informació a la ciutadania Amb l’objectiu de garantir la màxima transparència als veïns i veïnes i la ciutadania en general, el Govern municipal ha treballat diverses actuacions comunicatives i un potent dispositiu d’acompanyament informatiu. Aquest combina: ✓ Reunions informatives: amb les entitats membres de les comissions de seguiment del projecte, obertes a tota la ciutadania; així com reunions específiques, amb comerciants i col·lectius clau. ✓ Materials informatius: s’envien a les pròpies llars i es col·loquen a les porteries i a les zones properes on tindran lloc les actuacions. La informació també es difon a través de tots els canals digitals municipals (mailings, web municipals). I s’ha creat un nou canal de Telegram específic per informar durant les obres. ✓ Atenció directa: a peu de carrer, mitjançant informadors que informen comerç a comerç. A partir de finals d’agost i durant totes les obres, s’oferirà un canal d’atenció directa a comerços i veïnat que comptaran amb un número de telèfon i un correu exclusiu on consultar dubtes. Fins a dia d’avui ja s’han fet sessions informatives i sessions específiques dirigides a les associacions de comerç dels barris afectats i durant el mes de juliol s’han desplegat informadors que han recorregut tots els comerços dels àmbits afectats per facilitar informació i resoldre els dubtes. Els informadors han donat als comerciants el canal de Telegram creat per anar informant dels avenços i canvis en les obres, i al setembre tornaran a desplegar-se per oferir de nou informació. A partir de finals d’agost la ciutadania i els comerciants disposaran d'un referent amb qui podran comunicar-se per les possibles incidències i per resoldre dubtes, inquietuds o queixes. El servei s'articularà a través d'un telèfon i correu electrònic, i també es preveu cita presencial a la seu del Districte a petició de l'interessat. Al mes de setembre la comunicació als ciutadans tornarà a intensificar-se amb la col·locació d’avisos d’escala, tanques publicitàries i l’enviament dels butlletins electrònics amb les obres previstes. En aquestes dates es tornaran a repetir les sessions informatives amb els veïns i els comerços de la dreta i l’esquerre de l’Eixample, en aquesta ocasió ja especificant l’obra per trams i amb les afectacions de detall. www.barcelona.cat/premsa 7 » Dossier de premsa S’inicia la transformació de Superilla Barcelona a l’Eixample www.barcelona.cat/premsa 8