Suport tècnic en l’anàlisi del funcionament de la noxa xarxa bus implementada, la xarxa convencional i el bus de barri. Propostes de millora de la xarxa bus en el seu funcionament i redefinició del servei de proximitat i de bus de barri Memòria d’activitats Novembre de 2019 Suport en la creació de l’informe de valoració del 01 funcionament de la nova xarxa bus implementada Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 1. Balanç final de la Xarxa Bus La transformació de la mobilitat a la ciutat que s’ha fet aquest mandat, seguint el programa del gover n, és històrica, era necessària i ha sigut fruit d’una implicació i esforços excepcionals. Ha significat un canvi de paradigma de la mobilitat La finalització de la implantació de la nova xarxa de bus significa el major canvi en el transport públic en superfície portat a terme a la ciutat fins ara i només funcionant en la seva totalitat podrà tenir els beneficis esperats en els ciutadans i la ciutat (cobertura al 95% de ciutadans amb altes prestacions) La nova ordenació permet arribar amb altes prestacions a qualsevol lloc de la ciutat des de qualsevol altre fent un intercanvi, no únicament a les destinacions històriques i amb recorreguts sinuosos. Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 1. Balanç final de la Xarxa Bus E l 2018 la implementació a Barcelona de la Nova Xarxa Bus ha arribat al seu final amb la posad a en marxa de les 28 línies que la configuren, de les quals 17 són línies verticals, 8 horitzontals i 3 diagonals, a més de la transformació d’una quarantena de línies de la resta de la xarxa de bus a la ciutat. La nova xarxa facilita els desplaçaments per la ciutat de manera intuïtiva i amb una major cobertura territorial. La utilització de la Xarxa de Bus es consolida i s’amplia. Les 28 línies de la nova xarxa bus dona servei en el 60% del passatge diari. Amb el final de la transformació de la xarxa de bus, el 80% dels usuaris es mouen amb intervals de pas de 8 o menys minuts (amb un total de 39 línies) . Els usuaris puntuen amb un 8,01 la nova xarxa bus. Els aspectes millor valorats són la rapidesa, la freqüència, la informació del temps de pas i la connectivitat. Són les principals conclusions de l’índex de satisfacció de l’usuari de bus de TMB Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 2. Valoració dels usuaris La valoració dels usuaris de la Nova Xarxa Bus, un cop acabada la implementació, es situa als 8,01 punts, lleugerament per sobre del 7,72 que rep la xarxa convencional. És la nota de satisfacció global més alta des del 2008 Els conceptes més ben valorats són la rapidesa, els intervals de pas, la informació del temps de pas i gestió de les incidències, la informació en el bus i en les marquesines i la millor connexió intermodal. Atributs NXB Convencional Rapidesa 7,72 7,53 Freqüència 7,34 6,46 Informació general 7,85 7,80 Informació incidències 7,27 7,00 Rampes i pis baix 8,44 8,21 Connexió i transport 8,17 7,91 ISC. Índex de Satisfacció del Client de la xarxa de bus Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 3. Increment de passatgers Le s 28 línies de la NXB porten el 60% del total d’usuaris d’autobús, amb una cobertura territorial del 95 % de la ciutat. Entre les 28 línies de la Nova Xarxa Bus i 10 línies convencionals, que suposen el 72% de l’oferta total d’autobusos de la ciutat, que representa el desplaçament del 84% d’usuaris Les línies més utilitzades són: • H6 Zona Universitària – Onze de Setembre 36.839 viatgers/dia • H4 Zona Universitària – Bon Pastor 32.806 viatgers/dia • H8 Camp Nou – Bon Pastor 29.744 viatgers/dia Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 3. Increment de passatgers Les línies de la NXB (exceptuant les posades en marxa o modificades el 2018) han tingut un cr eixement de passatge superior al 15% des de la seva entrada en servei. Les que han augmentat més e l nombre d’usuaris són: V7 (Sarrià – Plaça Espanya), amb un augment de passatge del 166% des de 2012. V5 ( Pedralbes – Mare de Déu del Port), amb un augment de passatge del 84% des de 2017. H6 (Zona Universitària – Onze de Setembre), amb un augment de passat del 66% des de 2012 V27 (Canyelles – Passeig Marítim), amb un augment de passatge del 64% des de 2014. La nova xarxa de bus ha impulsat la utilització del servei, que no ha parat de créixer des del 2012, de forma més accentuada a partir de 2015. Actualment s’han assolit les xifres més altes de passatge: 202,9 milions de passatgers a l’any. Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 4. Millores de la NXB al complet Pe l que fa a les línies que han permès millorar i ampliar passatgers respecte a les línies conve ncionals que han substituït, trobem: • V7 Plaça Espanya – Sarrià. Va substituir la línia 30 que transportava uns 5.000 viatgers al dia. El traçat s’ha fet més rectilini i més directe i actualment transporta 15.400 persones al dia. • D40 Plaça Espanya – Via Favència. Té com a referència l’antiga línia 32, que transportava 22.000 usuaris diaris. La D40 no estava prevista en el disseny inicial i es va decidir impulsar-la fruit d’un procés participatiu. Actualment transporta 26.200 usuaris diaris. • D50 Paral·lel – Ciutat Meridiana. Aquesta línia també neix a partir de les propostes de la ciutadania i té com a referents les línies 50 i 51. • H6 Zona Universitària – Onze de setembre. Aquesta línia supleix en aquests moments la futura línia 9 del metro i ajuda a descongestionar la ronda del General Mitre. En hores punta la línia circula a un interval de 4 minuts. Pel que fa als eixos verticals, les línies V5 (Mare de Déu de Port – Pedralbes), V7 (Plaça d’Espanya – Sarrià), V9 (Poble-sec – Sarrià) i V11 (Estació Marítima WTC – Bonanova) han permès connectar les zones de Sants, les Corts, l’Eixample i Sarrià – Sant Gervasi i reduir la mobilitat escolar en vehicle privat. Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 4. Millores de la NXB al complet Ac tualment Barcelona disposa de 125 àrees d’intercanvi autobús-autobús. El 70% dels usuaris consid era que la informació d’aquestes zones facilita l’intercanvi. Les 10 àrees d’intercanvi més utilitzades amb el creuament de les següents línies són: Top intercanviadors NXB Altres intervanvis interessants Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 5. Final de la transformació de la xarxa de bus Du rant les diferents fases de la transformació de la xarxa s’han incorporat diferents millores per millora r l’experiència de l’usuari. • Increment del servei de bus: entre el 2015 i el 2018 s’han afegit 66 cotxes al servei diari. Ara hi ha 900 vehicles al carrer cada matí feiner a l’hora punta. Amb els autobusos incorporats es preveu arribar als 49,8 milions vehicles - km anuals. Això suposa un increment de 2014 a 2019 de 5,1 milions de quilometres recorreguts l’any, el que suposa un 11,5% d’increment. • Renovació de la flota amb tecnologia elèctrica, híbrida i Gas Natural Comprimit. Dels 341 nous autobusos incorporats al servei els últims tres anys, 195 són híbrids i 7 elèctrics. • Durant les diferents fases d’implantació de la transformació de la xarxa, s’ha incrementat un 28,5% la flota d’articulats vs estandars (representa un increment del 50% de capacitat) Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 5. Final de la transformació de la xarxa de bus La distribució de l’oferta de la xarxa bus en funció de la tipologia de xarxa és la següent: I la captació de viatgers segons la categoria de línies és: Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 5. Final de la transformació de la xarxa de bus • Durant tot el procés de desplegament de la NXB s’han fet un total de 809 actuacions de m illores a les parades: renovacions de marquesines, actuacions de millora de l’accessibilitat, nous encaminaments, millora de paviments, adequació d’escocells, etc. • Més carril bus. Amb la Nova Xarxa Bus també s’han introduït 65 quilòmetres de nou carril bus i ja s’arriba als 207 quilòmetres a tota la ciutat. Per millorar el pas de l’autobús a la ciutat també s’han fet dobles carrils bus a la Gran Via i Diagonal, carrils bus contrasentit i girs exclusius per a busos en determinades zones. • Actuacions semafòriques en 65 cruïlles per tal de facilitar la circulació dels autobusos En el desplegament de tota la NXB, s’han destinat 9,5 milions d’euros per executar millores en la infraestructura de la ciutat. Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 5. Final de la transformació de la xarxa de bus S’ ha incrementat en 66 el número actual de 1.065 busos, trencant la dinàmica de recursos consta nts de la resta de fases de implantació, arribant ara al major número de busos en servei dels darrers 10 anys. Per aconseguir aquesta fita, s’ha incrementat la contribució de l’ajuntament al pressupost de l’ATM fins els 157,58 M€ l’any 2018 i hi ha la previsió d’arribar fins els 174,62 M€ l’any 2019. És l’aportació municipal al TP més elevada dels darrers 25 anys. D’aquesta aportació, 12,44 M€ anuals han sigut per reforçar les línies amb més demanda amb 43 busos (dels quals el 25% corresponen a l’aportació municipal) i 6,3 M€ cada any íntegrament aportats per l’ajuntament, equivalents a 23 autobusos, per atendre a les peticions dels ciutadans i mantenir línies que es preveien eliminar per la seva redundància, moltes per garantir connexions directes històriques. Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 6. Participació ciutadana La participació ciutadana ha sigut una constant en la implantació. Començant per les més de 20 jornad es de informació i debat (estiu 2016 a primavera 2017), on es va explicar la totalitat de la xarxa a més de 2000 persones (i també a Sant Adrià i Santa Coloma), la resposta a cadascuna de les 384 queixes i suggeriments (un 60% ateses) i l’increment dels 23 busos per atendre a les propostes fetes. En els darrers mesos, de juny de 2018 a març de 2019 s’ha participat en: • 11 taules tècniques de districtes • 28 consells de barri, audiències públiques, comissions consultives o reunions específiques amb veïns • Presentacions a taules de gerents de districte • Taules de mobilitat dels districtes • S’ha treballat també en 3 taules tècniques amb L’Hospitalet per implantar la V1. Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 6. Participació ciutadana La finalització de la Nova Xarxa Bus, té la dificultat afegida de tancar els conflictes més delicats, pende nts des de la primera fase, que no s’havien pogut resoldre, més el canvi de mentalitat de tots els usuaris actuals del bus, en bona part gent gran, respecte del nou funcionament. S’han solucionat els principals conflictes generats: Al maig de 2018 teníem oberts 81 situacions conflictives o punts a resoldre. Entre els temes històrics resolts en aquesta darrera fase estan els següents: 1. L13 (Sants–Montjuïc) Sant Antoni, Montjuic -> millorar l’interval de pas 2. H16 (Sants–Montjuïc) Marina, Sants -> desviament per apropar-se a Manso 3. L109 (Sants–Montjuïc) Marina, Sants -> Hospital Clínic des del barri de la Marina 4. V5 (Les Corts): canvi de recorregut per les Corts, fora del nucli antic del districte (Joan Güell) 5. H8 (St. Andreu): prolongació al centre del Barri del Bon Pastor 6. V23 (Horta-Guinardó): prolongació pel carrer Lisboa/ Carrer Tajo 7. L22(Horta-Guinardó): millorar el seu interval fins a igualar el de la línia V17 8. D40 (Eixample): prolongació del seu recorregut a la plaça d’Espanya 9. D50 (Nou Barris): creació nova línia 10. L52 (Sants–Montjuïc) : millora de l’interval de pas 11. L97 (Nou Barris): millora de freqüència de la línia 12. Noves línies de bus de barri (Sant Andreu, Horta – Guinardó) Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 6. Participació ciutadana A banda de les noves línies d’altes prestacions i les modificacions de les línies convencionals, des del m es de setembre fins ara s’han posat en marxa nous serveis de proximitat: 1. L112 + L185 (Horta-Guinardó): desdoblament de la 185 en dos: la 112 i la nova 185 a Horta 2. L133 (Sant Andreu) Baró de Viver, Bon Pastor -> nova línia de bus del barri 3. L135 (Horta-Guinardó) Montbau, Vall Hebrón -> nova línia de bus del barri 4. Transport a la Demanda (Nou Barris) Torre Baró -> Prova pilot de bus de barri Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 6. Participació ciutadana En el marc de la darrera fase de canvis de la xarxa, es van generar nous conflictes que es van poder solucionar amb consens amb els veïns i que ja s’han executat, com són: 1. L91 (Sants–Montjuïc), la Bordeta, Sants -> millorar freqüència (2n bus de 9 a 18h) 2. L54 (Les Corts), Sant Ramon, les Corts -> ampliació del recorregut fins a Cardenal Reig 3. V23 (Horta-Guinardó), Sant Martí, Eixample -> desviament per millorar l’accessibilitat 4. L192 (Sant Martí), Clot, Sant Martí -> mantenir la línia 5. L191 (Horta-Guinardó) Can Baró -> ampliació fins a Sant Pau, Congrés millora la freq de pas 6. L86 (Horta-Guinardó) Can Baró -> ampliació fins a Vista Park i millora de freq 7. N3 (Nou Barris) Vallbona -> canvi de recorregut per millorar el servei nocturn dins el barri 8. L24 i V19 (Horta-Guinardó) El Carmel, Can Baró -> eliminació de les parades del Park Güell 9. V1 (Les Corts), Pedralbes -> nova parada a González Tablas - Cavallers 10. V9 (Eixample), Sant Antoni -> nova parada a Viladomat - Manso Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 6. Participació ciutadana Ta mbé hi ha altres de les solucions que estan pactades però encara pendent d’executar al llarg de l’a ny 2019 , com són: 1. L54 (Les Corts), Sant Ramon, les Corts, Eixample -> nova ubicació de 4 parades per millorar accés a centres hospitalaris i enllaços amb altres línies de bus 2. H8 (Les Corts), la Maternitat -> nova parada a Travessera Les Corts / Benavent dir Bon Pastor 3. H8, V1 (Les Corts) -> Implantar el Dispositiu Barça pels dies de partit 4. L192 (Sant Martí) El Clot -> canvi de recorregut pels carrers Aragó, Clot i Mallorca 5. L41 (Eixample) Nova Esquerra de l’Eixample -> bus de proximitat per millorar l’accés a centres sanitaris 6. V13 amb doble destinació a Pl. Kennedy-Av Tibidabo 7. Revisar traçat de la línia 75 que ja te cobertura amb altres línies de NXB 8. Aplicar senyalització pactada als carrils bus en contra sentit Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 6. Participació ciutadana Al tres peticions estan encara pendents de resolució i continuem buscant solucions conse nsuades, tot i la dificultat de disposar de nous recursos i la necessitat de mantenir una xarxa que sigui eficient per la majoria d’usuaris. La cloenda del desplegament de la xarxa no significa el final de variacions en la xarxa. Algunes de les actuacions pendents han estat: 1. Sant Martí. Incrementar freqüència L136 -> Rambla Prim a Hospital del Mar (de 30 a 22min) 2. Congrés . Servei centre ciutat-> Reclamen connexió directa a Pl. Cat desviant la 47 o D50 3. Sants – Montjuïc. L91 -> Millores del recorregut per l’àmbit de Badal 4. Horta – Guinardó. V19 i V23 -> Els veïns de Can Baró demanen creuar aquestes línies. Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 6. Millores en la informació del servei o A bord de l’autobús amb l’adaptació dels sistemes d’informació a l’usuari per megafonia i adaptació pel col·lectiu invident o amb dificultat de visió. o A les parades. Amb la instal·lació de 675 marquesines i 78 pals solars amb pantalla d’informació a usuaris. Això vol dir que el 70% dels usuaris de tota la xarxa bus disposen d’informació actualitzada del temps d’espera i incidència a les parades. o En les àrees d’intercanvi amb un sistema d’informació a les marquesines i en el paviment per orientar les persones a fer l’intercanvi. o L’adaptació contínua de l’app de TMB, que permet planificar viatges definint les preferències de l’usuari, disposar d’afectacions del servei i també la possibilitat del Routing pel guiatge del trajecte. Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures 7. Consolidació de la xarxa de bus Un cop finalitzada la implementació de la Nova Xarxa Bus, es continuarà treballant per fer el seguiment i la consolidació de tota la xarxa. Entre les línies de treball previstes hi ha: • Actuacions per guanyar velocitat i regularitat com ara els usos viaris, ajustos d’urbanització i gestió semafòrica del pas de busos, segregació de carrils,... • Estratègies per incrementar el servei allà on hi hagi més demanda i equilibrar càrregues respecte a zones amb menys demanda. • Millores a les línies de bus de proximitat, aquelles que donen servei als barris i veure l’encaix de la prova pilot del Bus a la demanda. • Analitzar possibles actuacions a la xarxa els caps de setmana, per tal de millorar-la. • Millores per facilitar l’ús de la xarxa als col·lectius amb diversitat funcional i gent gran. • Anàlisi del funcionament de les àrees d'intercanvi, per potenciar la intermodalitat entre els diferents modes de transport. • Potenciar l'ús de la xarxa global de transport per qualsevol tipus de desplaçament. Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures Valoració implementació Xarxa Bus Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures Valoració implementació Xarxa Bus Anàlisi del funcionament de la 02 xarxa bus a l’esquerra de l’Eixample i propostes de millores del servei de proximitat. Aquests documents es van elaborar i participar en diverses reunions amb entitats veïnals. Anàlisi parades bus Nova Esquerra de l’Eixample Parades de l’antiga línia 41 Parades de la línia V9 Anàlisi parades bus Nova Esquerra de l’Eixample Sentit mar Sentit muntanya H10 H10 H12 H12 Parades V9 Les línies de NXB tenen intercanvis entre elles que minimitzen els desplaçaments dels transbords, aquest fet obliga a Parades 41 modificar parades existents per intentar apropar-les les de les Àrees d’intercanvi línies verticals i horitzontals Anàlisi parades bus Nova Esquerra de l’Eixample Distància entre parades del sentit mar Per mantenir una correcta distribució de les parades de la línia, entre la parada de l’Hospital Sagrat Cor del carrer Londres i la parada entre els carrers Mallorca / València per enllaçar amb la línia H10, es va moure una illa la primera parada del carrer Viladomat 350 m 450 m 400 m 400 m 350 m 300 m 350 m Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures Solucions als problemes de la gent del barri amb les seves destinacions històriques Seguiment bus Esquerra de l’Eixample Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures Solucions als problemes de la gent del barri amb les seves destinacions històriques Pl. Catalunya- Centre ciutat Connexions directes amb les línies: 7, 67, 54, 59, H12, 52, H16 i 55 Queden 5 parades sense cobrir de manera directa. Un 11% dels usuaris d’aquestes cinc parades, 150 persones, tenien com a destí el centre de la ciutat. La línia 41 portava uns 6.800 viatgers els dies feiners. Les persones que viuen en l’entorn d’aquestes parades, poden accedir al centre fent intercanvis (V9 + H12/52) i (H10 + V15/V17) Francesc Macià En sentit ascendent, des del carrer Entença es pot arribar utilitzant la NXB fent V9 + H8, D40, 27, 59 En sentit descendent, es manté la verticalitat. Les dades de la parada d’Urgell / Francesc Macià són: Línia 41: 88,2% Eix vertical; 4,2% Sant Antoni; 7,6% Centre (total 792 viatgers) Línia V9: 79,0% fins a Gran Via, 21,0% fins a Paral·lel (total 498 viatgers) Seguiment bus Esquerra de l’Eixample Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures Solucions als problemes de la gent del barri amb les seves destinacions històriques CUAP Manso i Mercat St. Antoni Habilitar la parada actual 1058 Viladomat / Manso com a parada de pas en els dos sentits de la línia V9 per millorar la proximitat als dos emplaçaments. Es faria una configuració d’origen – final creuat. Atenent la petició de l’escola Ferran Sunyer, estudiar de cara al curs escolar vinent, la reubicació del terminal actual de Viladomat / Paral.lel. Hospital Sagrat Cor En sentit ascendent, nova configuració de les parades del carrer París per facilitar intercanvi amb V9 i 54 i nova parada a París / Viladomat per millorar l’accessibilitat a l’hospital. En sentit descendent, s’han analitzat els viatgers que agafen l’autobús en les dues parades de referència del Sagrat Cor abans i ara els resultats són els següents: Línia 41: 76,1% Eix vertical, 11,5% Sant Antoni, 12,3% Centre (total 890 viatgers). Les destinacions són bàsicament en l’eix vertical de la línia. Línia V9: 44,5% Viladomat fins a Gran Via; 55,5% Viladomat fins a Paral·lel (total 857 viatgers). Seguiment bus Esquerra de l’Eixample Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures Possibles alternatives de caràcter complementari per resoldre les principals destinacions de la mobilitat local del barri Ecologia Urbana – Mobilitat i Infraestructures Possibles alternatives de caràcter complementari per resoldre les principals destinacions de la mobilitat local del barri Freqüència de pas:62-68 min Freqüència de pas:55-60 min Freqüència de pas:40-45 min Freqüència de pas:35-40 min Freqüència de pas:38-43 min Suport tècnic en la posada en marxa de la prova pilot del nou servei de proximitat a la ciutat: el bus a demanda de Torre Baró. 03 Definició de parades i execució de les obres necessàries per adequar l’espai públic. Procés participatiu amb els veïns i col·laboració amb la campanya informativa. Aquests documents es van elaborar i participar en diverses reunions amb entitats veïnals. Anàlisi i propostes de millores en 04 itineraris en línies convencionals. Districte de Sant Martí, la línia 192 Aquests documents es van elaborar i participar en diverses reunions amb entitats veïnals. ANÀLISI DE COBERTURA DE LA LÍNIA 192 Antiga Àrea Cobertura = 99,8 ha Àrea Cobertura Actual = 100 ha Actual 192 Antiga 192