Ajuntament de Barcelona Gerència d’Ecologia Urbana ANUNCI de convocatòria dels Premis Escoles + Sostenibles 2023 La Comissió de Govern, en sessió de 13 d’abril de 2023, ha acordat APROVAR la convocatòria de l'any 2023 dels PREMIS ESCOLES + SOSTENIBLES, de conformitat amb les Bases Reguladores dels Premis Escoles +Sostenibles aprovades per la Comissió de Govern de 23 de juny de 2021 i publicades en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 29 de juny de 2021. CONVOCAR, en règim de concurrència competitiva, l'atorgament dels PREMIS ESCOLES + SOSTENIBLES 2023. Aquesta convocatòria es regirà per la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament que la desenvolupa, per la Normativa General de Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona, per les Bases reguladores d'aquesta convocatòria, en les modalitats i amb els criteris i requisits que s'incorporen en aquesta convocatòria. ESTABLIR com a termini per a la presentació de sol·licituds el període comprés entre l'1 de juny de 2023 i el 14 de juliol de 2023, ambdós dies inclosos. AUTORITZAR la despesa per un import de 160.990,00 euros amb càrrec a l'aplicació pressupostària D/0502/48901/17221 del pressupost de l'any 2023 de l'Ajuntament de Barcelona, per finançar aquesta Convocatòria. ORDENAR la publicació de la convocatòria mitjançant la inserció del corresponent anunci en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, al tauler d'edictes de l'Ajuntament de Barcelona, a la Gaseta Municipal i al web del programa Escoles + Sostenibles, de conformitat amb la base 6a de les Bases Reguladores dels Premis Escoles + Sostenibles. CONVOCATÒRIA DELS PREMIS ESCOLES + SOSTENIBLES 2023 1. Objecte L’objecte d’aquesta convocatòria és establir el procediment de concessió dels premis Escoles + Sostenibles durant l’exercici 2023, així com les seves condicions de participació. 2. Règim jurídic La present convocatòria es regeix pel que estableixen les Bases reguladores dels Premis Escoles + Sostenibles, aprovades inicialment per acord de la Comissió de Govern de data 20 de maig de 2021 i publicades en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de data 25 de maig de 2021 i que van quedar definitivament aprovades el 23 de juny de 2021, així com per la resta de normativa aplicable a l’efecte. 3. Termini i forma de presentació de sol·licituds - Termini: El termini de presentació de sol·licituds serà de l’1 de juny al 14 de juliol de 2023, ambdós dies inclosos. El projecte (pla d’acció) haurà d’haver estat elaborat i tancat a través de l’editor de projectes d’Escoles + Sostenibles amb data màxima el mateix dia que el termini de presentació de sol·licituds. Qualsevol sol·licitud o projecte presentats fora d'aquests terminis no serà admès a tràmit. - Forma: La sol·licitud es podrà emplenar i presentar a través de la seu electrònica de l'Ajuntament www.bcn.cat/tramits, seguint les instruccions indicades en aquest portal de tràmits. 4. La sol·licitud Els/les sol·licitants han de presentar, durant els terminis de presentació de les sol·licituds establerts en el punt 1 "Termini i la forma" d'aquesta convocatòria, els documents següents degudament complimentats i signats: • Document bàsic 1: instància de sol·licitud de premi. Conté una declaració responsable, la qual substitueix la presentació de documentació administrativa en el moment de la sol·licitud. Aquest model es trobarà disponible al portal de tràmits i al web: https://www.barcelona.cat/barcelonasostenible/ca/escoles- sostenibles/tags/eines/page/suport-economic • Document bàsic 2: formulari descriptiu de projecte. És l’arxiu PDF en format digital que es genera a través de l’editor de projectes disponible al web https://escolessostenibles.bcn.cat/projectes/. Cal presentar-lo conjuntament amb el document bàsic 1. 1 de 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 20-4-2023 CVE 202310070525 Pàg. 1-6 https://bop.diba.cat A La presentació de la sol·licitud inclou el Document bàsic 1 i el Document bàsic 2. La no presentació d’alguns d’aquests dos documents, durant el termini de presentació de sol·licituds establert en el punt 3 d’aquesta convocatòria, és un error no esmenable, essent la seva omissió motiu d’exclusió del procediment de concessió. La presentació de la sol·licitud de premi implica l'acceptació de les bases i l'acceptació de la realització de les comunicacions, previstes en aquesta convocatòria, per part de l'Administració, al correu electrònic que necessàriament ha d'indicar el sol·licitant. No poden presentar projecte els centres que actualment estan en 1r o 2n curs de projecte triennal. Per a la modalitat de projectes anuals, no es podrà atorgar premi a aquells centres que l’hagin guanyat en el període de dues convocatòries anteriors, però sí que podran rebre accèssit o menció. En la convocatòria específica es poden establir altres requisits complementaris de participació. 5. Òrgan instructor L'òrgan instructor de la convocatòria, que tramitarà l'expedient, és el Departament d'Administració d'Ecologia Urbana. 6. Òrgan competent L’òrgan competent per la resolució provisional i definitiva dels premis Escoles + Sostenibles és la Segona Tinenta d’Alcaldia, d’acord amb el decret d’Alcaldia de 15 de juny de 2019. 7. Procediment de concessió La tramitació dels expedients i la seva resolució s'efectua segons es disposa a les bases reguladores, amb les següents precisions: El dia següent de la publicació de la resolució provisional al BOPB i al web d’Escoles + Sostenibles www.barcelona.cat/escolessostenibles s’obrirà un termini de 10 dies hàbils per presentar la documentació acreditativa requerida en aquesta. En cas que no es presenti la documentació acreditativa requerida a cada beneficiari en la resolució provisional, i que tot seguit es relaciona, es denegarà el premi en la resolució definitiva: - Documentació acreditativa d’estar degudament constituïts i estar actius així com reconeguts com a centre educatiu pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. - Documentació acreditativa de ser un centre educació de la ciutat de Barcelona reconegut pel Consorci d’Educació de Barcelona. - Documentació acreditativa de la capacitat d’obrar del representant del centre educatiu. - Documentació acreditativa de trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i fiscals i de reintegrament amb l'Ajuntament de Barcelona i l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), així com també amb la Seguretat Social (TGSS), l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH) i la resta d'Administracions. - Documentació acreditativa d’haver justificat, en el termini previst, qualsevol subvenció anteriorment atorgada per l’Ajuntament de Barcelona i les seves entitats municipals. La documentació assenyalada s’haurà d’aportar sense perjudici de que l’òrgan instructor pugui requerir documentació addicional que acrediti la realitat de les dades contingudes en la declaració responsable presentada junt amb la sol·licitud. La no presentació en els terminis previstos comportarà la denegació del premi. La notificació de la resolució definitiva s'efectuarà mitjançant publicació al BOPB i al web https://www.barcelona.cat/barcelonasostenible/ca/escoles-sostenibles/tags/eines/page/suport-economic 8. Modalitats de premis i imports S’estableixen dues modalitats bàsiques de participació en els premis: 2 de 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 20-4-2023 CVE 202310070525 Pàg. 2-6 https://bop.diba.cat A • projectes d’un curs escolar (projectes anuals) • projectes de tres cursos escolars (projectes triennals) Premis Per als projectes anuals: S’atorgaran 25 premis distribuïts de la següent manera: • Primer premi: S’atorgaran 5 premis de 1.000 euros als projectes que, superant la puntuació mínima de 80 punts, obtinguin les 5 puntuacions més altes d’acord amb la valoració del Jurat i d’acord amb els criteris de valoració establerts a la Base 10. • Segon premi: S’atorgarà 20 premis de 600 euros als següents projectes per ordre de puntuació als guardonats amb el primer premi, sempre que superin la puntuació mínima de 50 punts. • Accèssits: S’atorgaran 100 accèssits de 400 euros als projectes següents per ordre de puntuació als guardonats amb el segon premi , sempre que superin la puntuació mínima de 50 punts. Per als projectes triennals: S’atorgaran 50 premis distribuïts de la següent manera: • Primer premi: S’atorgaran 5 premis de 2.400 euros als projectes que obtinguin la puntuació més alta d’acord amb la valoració del Jurat i d’acord amb els criteris de valoració establerts a la Base 10. • Segon premi: S’atorgaran 45 premis de 1.800 euros als projectes següents per ordre de puntuació als guardonats amb el primer premi d’acord amb la valoració del Jurat i d’acord amb els criteris de valoració establerts a la Base 10. Mencions especials Aquells projectes que obtinguin una puntuació igual o superior a 40 punts, d’acord amb la valoració del Jurat i d’acord amb els criteris de valoració establerts a la Base 10, tant en la modalitat de projecte anual com triennal, se’ls premiarà amb un import de fins a 200 euros per projecte. La quantia definitiva de les mencions es determinarà en funció de l’import disponible de la convocatòria un cop s’hagin proposat la resta de premis i accèssits previstos en les diferents modalitats i, en tot cas, fins exhaurir l’import total de la convocatòria. En el supòsit que no s’exhaureixi la dotació d’una modalitat es podrà traspassar aquesta dotació a una altra modalitat. A criteri del Jurat, podran concedir-se menys de 25 premis en els projectes anuals i 50 en els triennals o bé deixar deserta la convocatòria si cap dels projectes presentats compleix els requisits suficients per ser guardonat. No s’atorgarà més d’un premi amb dotació econòmica a un mateix projecte ni a un mateix beneficiari. En cas que hi hagi un empat, tots els centres rebran premi. Els tributs o gravàmens que puguin recaure sobre el premi aniran a càrrec del seu beneficiari. Per coherència amb l'objecte dels Premis es recomana que la dotació econòmica rebuda es destini a l'organització d'activitats o l'adquisició de recursos pedagògics per a la finalitat per a la qual es convoca el Premi, i que això consti en la difusió que se'n pugui fer. 9. Valoració del projecte A continuació es detallen els criteris de valoració dels projectes per a les dues modalitats: Per a la categoria de projectes anuals: 1.1. Els projectes presentats es valoraran amb un màxim de 100 punts. 1.2. La valoració de les propostes es farà tenint en compte la següent ponderació. 3 de 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 20-4-2023 CVE 202310070525 Pàg. 3-6 https://bop.diba.cat A A. Definició dels objectius. Què es vol fer? S’atorgaran un màxim de 10 punts en funció de: • si s'identifiquen diverses fases de desenvolupament del projecte (motivació, diagnosi, presa de decisions, actuació i avaluació), • si promouen canvis de valors, actituds i/o hàbits, • si els objectius són coherents amb les accions previstes. B. Organització. Com us organitzareu? S’atorgarà un màxim de 10 punts en funció de: • l’existència d’una comissió coordinadora o grup motor amb un alt grau de representativitat de tota la comunitat educativa, • la representativitat de l'alumnat en aquesta comissió o grup motor, • si es potencia la interacció social, la cooperació i la presa de decisions col·lectives, • si la direcció del centre dóna suport explícit i/o participa directament en la tasca de la comissió coordinadora. En el cas de les escoles bressol i d'educació infantil es valorarà amb el màxim de punts l'apartat de representativitat de l'alumnat en la comissió coordinadora o grup motor. C. Pla d’acció: Com es portarà a terme? S’atorgarà un màxim de 20 punts en funció de: • si l'alumnat és el centre de l'aprenentatge i les accions preveuen una diagnosi integradora, • si es promou la transversalitat curricular i el treball competencial, • si es promouen canvis en la gestió de recursos, en algun espai del centre o de l'entorn proper, • si hi ha un clima social i una comunicació que promouen el coneixement dels objectius i es potencia la participació, • si promouen projectes compartits amb altres centres o entitats i/o intercanvis d'experiències entre l'alumnat de diferents escoles o instituts. D. Participació: qui ho farà? S’atorgarà un màxim de 10 punts en funció de: • el nombre de col·lectius i persones que s’impliquen en el projecte (professorat, alumnat, famílies, persones monitores, etcètera), • si es preveuen accions per promoure la participació activa i responsable o la recollida d'opinió entre la comunitat. En el cas d'escoles bressol, d'educació infantil i especial es valorarà la implicació de les famílies, el servei de monitoratge i el personal no docent. E. Avaluació: com se sabrà que s'ha aconseguit? S’atorgarà un màxim de 10 punts en funció de: • la definició de criteris i indicadors qualitatius i/o quantitatius de les accions previstes, • l'existència d'activitats de seguiment i d'avaluació del procés i els resultats, • els plantejaments de millora en la participació en els processos d’avaluació. F. Procés de documentació: on quedarà escrit? S’atorgarà un màxim de 10 punts segons l'argumentació quant a les millores en els documents de centre. G. Trajectòria de la implicació en la xarxa d'Escoles + Sostenibles (E+S). S’atorgaran un màxim de 20 punts segons el grau d'implicació en la xarxa i anys d'adhesió al programa. Els centres que es presenten per primera vegada en la seva trajectòria a aquesta convocatòria rebran automàticament el màxim en aquest apartat H. Qualitat i originalitat del projecte. S’atorgarà un màxim de 10 punts en funció de: • El grau de compromís dels arguments quant a la millora de la sostenibilitat en el centre, • L'existència de millores significatives respecte projectes anteriors i/o la singularitat del projecte presentat, • La incorporació d’estratègies educatives innovadores i creatives, • La vinculació de les millores proposades en relació amb la memòria anterior. 1.3. La puntuació mínima a assolir per poder rebre el premi serà de 50 punts. Per a la categoria de projectes triennals: 2.1. Els projectes presentats es valoraran amb un màxim de 100 punts. 2.2. La valoració de les propostes es farà tenint en compte els següents blocs amb la següent ponderació. A. S’inclou dins del Projecte Educatiu del Centre (PEC) i en la resta de documents escrits. S’atorgarà un màxim de 15 punts en funció de: 4 de 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 20-4-2023 CVE 202310070525 Pàg. 4-6 https://bop.diba.cat A • Expressa la intenció d’explicitar –o actualitzar–, en el PEC i altres documents del centre, els principis de la cultura de la sostenibilitat, els quals es reflecteixen quotidianament en la política de gestió dels recursos, les activitats col·lectives dins i fora de l'aula, l’organització i gestió dels horaris i dels espais, i les relacions entre els diferents actors de la comunitat educativa. • Des de l’equip directiu, el Consell Escolar, la comissió ambiental o qualsevol altre equip coordinador, es vetlla per la coherència entre el que diuen els documents en relació a la sostenibilitat i el que efectivament es fa en tots els àmbits escolars. • Es preveu una avaluació periòdica sobre com incorporar en la programació anual de centre els continguts, activitats i recursos didàctics que afavoreixen l’aprenentatge de les competències i habilitats socials per arribar a ser ciutadans i ciutadanes cooperatius, autònoms, corresponsables, participatius i activament compromesos, tant en la solució com en la prevenció de problemàtiques socioambientals. B. Expressa la intenció de reflectir –o actualitzar– les accions previstes en el projecte curricular del centre. S’atorgarà un màxim de 10 punts. C. Consolida bones pràctiques en relació tant a la gestió dels recursos en el centre com al seu entorn. S’atorgarà un màxim de 30 punts en funció de: • S’utilitza en la gestió de recursos una estratègia metodològica que inclou una diagnosi, una presa de decisions, un pla d’acció i una avaluació. • L’aprenentatge també es fa fora de l’escola, a l’aire lliure, i és un aprenentatge contextualitzat que incorpora el coneixement de l’entorn i les problemàtiques socioambientals, així com la complexitat com a perspectiva. D. Té en compte la participació, la comunicació i les actituds davant dels canvis per afavorir un millor clima social i funcionament intern del centre. S’atorgarà un màxim de 20 punts en funció de: • S’utilitzen eines d’avaluació que recullen les valoracions de tota la comunitat educativa en els diferents àmbits. Hi ha una avaluació permanent dels aprenentatges que permet saber com avança la comunitat del centre cap a un major grau de col·laboració mútua, autonomia, responsabilitat i compromís amb la cultura de la sostenibilitat. • Es preveuen mecanismes participatius que promoguin la corresponsabilitat, és a dir, una presa de decisions i de compromisos entre els diferents col·lectius implicats. L’alumnat i altres col·lectius tenen oportunitats, temps i espai per suggerir, planificar, executar, gestionar i avaluar iniciatives en tots els àmbits. • Es preveuen mecanismes per potenciar la creativitat de les persones implicades en la recerca de nous models i solucions per superar els reptes socioambientals, i per implicar a l’alumnat en el debat, en les propostes de canvis i se’ls autoritza a portar a terme algunes iniciatives. • Es preveuen mecanismes per assegurar processos de comunicació entre els diferents actors de la comunitat educativa i amb l’exterior (transparència). E. S’estableixen relacions amb agents externs, especialment aquells vinculats al CCS. S’atorgarà un màxim de 15 punts en funció de: • Es contemplen lligams horitzontals i simètrics així com intercanvis d’experiències i coneixements amb altres centres educatius i/o altres tipus d’entitats en programes d’aprenentatge compartits (escola, barri, ciutat, etc.). • El centre s’implica amb un compromís continuat en programes amb altres centres educatius i/o altres entitats o xarxes, especialment amb les propostes que provenen del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat i la planificació estratègia de la ciutat en termes de sostenibilitat (Compromís de Barcelona pel Clima, Pla del Verd i de la Biodiversitat, Pla de Prevenció de Residus, estratègia Residu Zero, Pla per la Reducció de la Contaminació Acústica, entre d'altres). F. El centre participa en la formació específica per a aquesta tipologia de projecte organitzada pel programa Escoles + Sostenibles. S’atorgarà un màxim de 10 punts. 2.3. Un projecte serà considerat triennal sempre que compleixi almenys un dels criteris de cada bloc. Si aquesta condició es satisfà, es valoraran la resta de criteris segons les puntuacions associades. 2.4. La puntuació mínima a assolir per poder rebre el premi serà de 50 punts. 10. Jurat El jurat és l’òrgan col·legiat que elaborarà informe per formular la proposta de resolució provisional a l’òrgan concedent a través de l’òrgan instructor, de conformitat amb l’article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Estarà format per experts en la matèria objecte de les bases reguladores i la present convocatòria, representants del govern municipal i de l'àrea competent de l'Ajuntament de la qual depèn el programa Escoles + Sostenibles. 5 de 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 20-4-2023 CVE 202310070525 Pàg. 5-6 https://bop.diba.cat A • President/a: Sr. Eloi Badia Casas, Regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica o en qui delegui • Sra. Helena Barracó Nogués, Cap del Departament de Programes i Equipaments de la Direcció de Serveis de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat o en qui delegui. • Sra. Elena Roca Escobar, Cap del Servei de Programes Educatius del Consorci d’Educació o en qui delegui. • Sra. Sara de Roa López, Secretària delegada de Medi Ambient i Serveis Urbans (actuarà com a secretària de la comissió amb veu i sense vot) o secretari/a en qui delegui. 11. Consignació pressupostària La dotació màxima de la convocatòria és de 160.990,00 euros amb càrrec a l’aplicació pressupostària 0502/48901/17221 del pressupost de l’Àrea d’Ecologia Urbana per a l’exercici 2023. Barcelona, a 18 d’abril de 2023 La secretària delegada, p.d. 16.12.2021, Iolanda Garcia Ceprià 6 de 6 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 20-4-2023 CVE 202310070525 Pàg. 6-6 https://bop.diba.cat A