GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona ANUNCI Ajuntament de Barcelona El PLENARI DEL CONSELL MUNICIPAL, en sessió de 28 d'abril de 2023, ha aprovat la següent proposta d’acord: (20220163) DESESTIMAR les al·legacions presentades en tràmit d’informació pública, segons informe de data 12 d’abril de 2023 obrant a l’expedient, i en conseqüència APROVAR definitivament la modificació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. A continuació es reprodueix íntegrament el text del Reglament aprovat. Barcelona, 2 de maig de 2023 Mª Victoria Moreno Ortiz Cap del Departament de Serveis Jurídics i Secretaria Delegada Gerència Àrea Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI 1 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona REGLAMENT de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de Valoració. SUMARI PREÀMBUL Capítol 1 Declaració de persona represaliada pel tardofranquisme Article 1 Objecte Article 2 Àmbit d’aplicació Article 3 Persona represaliada pel tardofranquisme Article 4 Declaració de persona represaliada pel tardofranquisme Article 5 Persones que poden sol·licitar la declaració de persona represaliada pel tardofranquisme Capítol 2 Presentació de les sol·licituds Article 6 Convocatòria per a la presentació de les sol·licituds Article 7 Informació que cal fer constar a la sol·licitud Article 8 Documentació que s’ha d’acompanyar amb la sol·licitud Capítol 3 Procediment Article 9 Inici del procediment Article 10 Millora de la sol·licitud Article 11 Trasllat a la Junta de Valoració Article 12 Actuacions d’investigació de la Junta de Valoració Article 13 Audiència a la persona sol·licitant Article 14 Informe de la Junta de Valoració Article 15 Actuacions complementàries Article 16 Resolució 2 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona Article 17 Termini màxim per dictar la resolució Capítol 4 Obligacions de les persones beneficiàries i conseqüències del seu incompliment Article 18 Obligacions de les persones beneficiàries i conseqüències del seu incompliment Capítol 5 Junta de Valoració Article 19 Creació i funcions Article 20 Col·laboració d’altres persones Article 21 Composició de la Junta de Valoració Article 22 Nomenament de les persones membres de la Junta de Valoració Article 23 Organització de la Junta de Valoració Article 24 Cessament de les persones membres de la Junta de Valoració Article 25 Principis d’actuació de la Junta de Valoració Article 26 Constitució de la Junta de Valoració Article 27 Funcionament de la Junta de Valoració Article 28 Mitjans humans i materials i dietes que han de percebre les persones membres de la Junta Article 29 Memòria final Article 30 Dissolució de la Junta de Valoració Disposició addicional primera. Campanyes informatives sobre el reglament Disposició addicional segona. Col·laboració amb altres ajuntaments i altres administracions de Catalunya Disposició final primera. Normativa aplicable al procediment d’atorgament de la declaració Disposició final segona. Habilitació de l’Alcaldia i de la Comissió de Govern per a l’execució i el desplegament del reglament Disposició final tercera. Entrada en vigor PREÀMBUL Aquest reglament té per objecte la creació de la Comissió de Valoració per a la declaració de persona represaliada pel tardofranquisme, així com la regulació dels requisits i el procediment per atorgar-la, en reconeixement de l’Ajuntament a les persones que van patir violacions dels seus drets a la vida i a la integritat física, moral o sexual en ocasió de la seva lluita per la defensa i la recuperació de les llibertats democràtiques, sindicals o dels drets nacionals o de 3 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona l’autogovern de Catalunya, o per la igualtat entre homes i dones en el període comprès entre els anys 1960 i 1978. La seva finalitat és doble. D’una banda, es tracta de reconèixer i retre homenatge a les persones represaliades que van patir directament les conseqüències més greus de la repressió en els darrers anys de la dictadura franquista, com són les vulneracions dels drets a la vida o a la integritat física, psíquica, moral o sexual. De l’altra, també es vol promoure el coneixement i la reflexió sobre el passat de la ciutat i fomentar una ciutadania democràtica, i contribuir així a evitar que es repeteixin situacions d’intolerància i de violació dels drets humans. A més, l’Ajuntament, a través de l’aprovació d’aquest reglament, vol deixar constància també del reconeixement i la gratitud de la ciutat de Barcelona a les entitats de memòria històrica per la seva lluita per la justícia, la reparació i la veritat; entitats com l’Institut de Drets Humans de Catalunya; la Fundació Cipriano Garcia de CCOO; Irídia, Centre per la Defensa dels Drets Humans; Xarxa Catalana i Balear de suport a la Querella Argentina; Observatori Europeu de Memòries (EUROM); campanya “Bombes d’impunitat”; Grup d’Estudis Polítics; Xarxa Antirepressió de Familiars de Detingudes; Fundació Salvador Seguí - Catalunya; SOS Bebés Robados; Associació Catalana d’Expresos Polítics del Franquisme, i Observatori DESC, entre altres. Amb aquest reglament es dona compliment a un dels objectius que es recullen a la Carta municipal: que Barcelona, símbol de llibertat, de progrés i de convivència, feta en la pluralitat i en la diversitat, i que ha projectat al món el seu compromís solidari en la construcció d’un món en pau, basat en el respecte i la tolerància, continuï sent, com ha estat sempre, un exemple en la defensa dels drets humans i dels pobles. L’empara jurídica d’aquesta iniciativa es troba, en primer lloc, en la doctrina que emana dels tractats i acords internacionals en matèria de protecció dels drets humans, sobretot la Declaració universal dels drets humans, dels pactes del 1966 de les Nacions Unides i del Conveni per a la protecció dels drets humans i de les llibertats fonamentals del Consell d’Europa, i la Convenció contra la tortura i altres tractaments o penes cruels, inhumans o degradants, entre molts d’altres, així com en la resolució de l’Assemblea General de les Nacions Unides 60/147 de 16 de desembre de 2006 anomenada “Principis i directives bàsics sobre el dret de les víctimes de violacions manifestes de les normes internacionals de drets humans i violacions greus del dret internacional humanitari a interposar recursos i obtenir reparacions”; tractats i acords internacionals que, d’acord amb la Constitució, han de ser font interpretativa dels drets fonamentals i les llibertats que s’hi recullen, de la mateixa manera que ho ha de ser també la doctrina dictada pel Tribunal Europeu de Drets Humans. Així mateix, la Carta europea de salvaguarda dels drets humans de la ciutat, ratificada pel plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament en data 21 de juliol de 2000, recull també l’obligació de les autoritats municipals de conrear la història de la seva població. L’Estatut d’autonomia de Catalunya empara l’Ajuntament de Barcelona per endegar una activitat de foment com la que es proposa amb aquest reglament, en preveure, en el seu article 54, que tots els poders públics han d’adoptar les iniciatives necessàries per al reconeixement i la rehabilitació de tots els ciutadans i les ciutadanes que van patir persecució com a conseqüència de la defensa de la democràcia i l’autogovern de Catalunya. La defensa dels drets humans i dels pobles és un principi informador tant de la Carta municipal, aprovada per la Llei 22/1998, de 22 de desembre, com de la Llei 1/2006, de 13 de 4 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona març, per la qual es regula el règim especial de Barcelona, i ambdues lleis atorguen competència a l’Ajuntament per poder promoure i desplegar tots els serveis i activitats que afectin l’interès general i que, o bé no estiguin expressament atribuïts a d’altres administracions publiques, o bé siguin complementaris de les funcions pròpies d’aquestes administracions, atès que és evident que la lluita per la defensa dels drets fonamentals, de la democràcia i de les llibertats sindicals, així com per la recuperació dels drets nacionals i l’autogovern de Catalunya o per la igualtat entre homes i dones, són qüestions d’un evident interès general per a la ciutat, car són valors universals, recollits ja no només a la Constitució, sinó també, com s’ha dit més amunt, en tots els tractats internacionals sobre drets humans. Més concretament, la mateixa Carta municipal de Barcelona, en el seu article 44.1, estableix que la ciutat ha de reconèixer les activitats, les realitzacions o les trajectòries de persones i entitats que ho mereixen. Per tant, és clara la competència de l’Ajuntament per poder oferir un reconeixement a les persones que van ser represaliades en ocasió de la seva lluita antifranquista i feminista, mitjançant l’activitat de foment que s’exerceix amb aquesta iniciativa. Tant l’Estat com la Generalitat han aprovat diverses normes en reconeixement i reparació de persones que van patir les conseqüències de la dictadura franquista. Una darrera mostra n’és la Llei 11/2017, de 4 de juliol, de reparació jurídica de les víctimes del franquisme, que declara nul·les de ple dret totes les sentències i resolucions de les causes instruïdes i dels consells de guerra, dictades per causes polítiques a Catalunya pel règim franquista. Però aquests reconeixements ni han arribat encara a totes les persones represaliades, ni tampoc no han cobert tot el període franquista. És de justícia, doncs, que l’Ajuntament de Barcelona, capital de Catalunya, faci un reconeixement i homenatge a les persones que van lluitar per les llibertats democràtiques, sindicals o pels drets nacionals o l’autogovern de Catalunya, o per la igualtat entre homes i dones i, en ocasió d’aquesta lluita, els van ser vulnerats els seus drets a la vida o a la integritat física, psíquica, moral o sexual. Per poder ser declarades represaliades pel tardofranquisme cal que la vulneració del dret a la vida o a la integritat física, psíquica, moral o sexual de la persona s’hagi produït entre els anys 1960 i 1978. El terme inicial d’aquest període coincideix amb l’inici del període que la historiografia considera com una nova etapa del franquisme (el “darrer franquisme” o el “tardofranquisme”), amb la creació del Tribunal de Orden Público i amb el termini establert en l’actual legislació espanyola per a l’accés a la consulta de la documentació conservada als arxius estatals; i el terme final, amb l’aprovació de la Constitució i amb la celebració, pocs mesos més tard, de les primeres eleccions municipals democràtiques després de la dictadura franquista. Aquest reglament crea i regula la Junta de Valoració, òrgan multidisciplinari encarregat d’analitzar, valorar i informar de les sol·licituds que es presentin per obtenir la declaració de persona represaliada pel tardofranquisme. S’estableix expressament que, com a eina per valorar els fets que al·leguin les persones sol·licitants, aquesta Junta de Valoració ha d’utilitzar, entre altres eines, el Protocol d’Istanbul, aprovat per l’ONU per investigar i documentar els casos de tortura i altres formes de maltractaments, i que, en l’exercici de les seves funcions, la Junta ha de tenir en compte les especials característiques i conseqüències de la violència exercida contra les dones per raó de sexe i contra els homes i les dones no 5 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona heterosexuals per motius d’orientació sexual. També es preveu que la Junta elabori una memòria final amb les dades desagregades per sexe i l’elaboració d’una anàlisi des de la perspectiva de gènere. Com s’ha dit, amb l’aprovació d’aquest reglament, l’Ajuntament exerceix una activitat administrativa de foment, a la qual —malgrat que el reconeixement que atorga la declaració de persona represaliada pel tardofranquisme no comporta cap mena de prestació econòmica a favor de les persones beneficiàries— se li aplica, per analogia, i només en allò que correspongui, el règim jurídic previst a la normativa vigent en matèria de subvencions. D’acord amb el que estableix l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest reglament compleix adequadament amb els principis de bona regulació: amb els principis de necessitat i eficàcia, perquè, com s’ha explicat en aquest preàmbul, la seva aprovació es justifica per raons d’interès general, i la seva finalitat està clarament identificada, i és l’instrument més adequat, tant des del punt de vista jurídic com des del punt de vista organitzatiu, per garantir-ne la consecució; amb el principi de proporcionalitat, perquè conté només la regulació imprescindible per atendre la necessitat que vol cobrir la norma —l’àmbit d’aplicació i requisits perquè se la declari persona represaliada pel tardofranquisme, procediment que cal seguir per obtenir-la, obligacions de les persones beneficiàries, i creació i regulació de la Junta que ha de valorar les sol·licituds—; el principi de seguretat jurídica, perquè la regulació que conté el reglament és plenament coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, tal com es desprèn de l’informe jurídic que consta a l’expedient; el principi de transparència, ja que queden definits en el mateix preàmbul de la norma els seus objectius i la seva justificació, i perquè les potencials persones destinatàries, directament i a través de les entitats que les representen, han tingut la possibilitat de participar activament en la seva elaboració; i el principi d’eficiència, perquè la norma no imposa càrregues administratives innecessàries o accessòries. CAPÍTOL 1. Declaració de persona represaliada pel tardofranquisme Article 1. Objecte 1. Aquest reglament té per objecte l’establiment d’una declaració de persona represaliada pel tardofranquisme a favor de les persones que, en ocasió de la seva participació en alguna actuació amb finalitats polítiques per a la recuperació de les llibertats democràtiques o sindicals, dels drets nacionals o l’autogovern de Catalunya o per a la igualtat entre homes i dones entre els anys 1960 a 1978, van patir violacions dels seus drets a la vida o a la integritat física, psíquica, moral o sexual. 2. Així mateix, aquest reglament regula la presentació de les sol·licituds i el procediment administratiu que cal seguir per obtenir la declaració esmentada i crea una Comissió de Valoració com a òrgan encarregat d’analitzar i valorar les sol·licituds que es presentin i d’elaborar un informe i una proposta de resolució per a cadascuna. Article 2. Àmbit d’aplicació Aquest reglament s’aplica a les persones que, d’acord amb l’article següent, tinguin la consideració de persones represaliades pel tardofranquisme. 6 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona Article 3. Persona represaliada pel tardofranquisme Als efectes d’aquest reglament, s’entén per persona represaliada pel tardofranquisme la persona que hagi patit violacions dels seus drets a la vida o a la integritat física, psíquica, moral o sexual, sempre que els fets en els quals hagin tingut lloc aquestes violacions reuneixin, acumulativament, les circumstàncies o requisits següents: a) Haver tingut lloc durant el període comprès entre el dia 1 de gener de 1960 i el dia 31 de desembre de 1978. b) Haver tingut lloc en ocasió o com a conseqüència de la seva participació en alguna actuació amb finalitats polítiques per a la recuperació de les llibertats democràtiques o sindicals, dels drets nacionals o de l’autogovern de Catalunya, o per a la igualtat entre homes i dones. c) Haver intervingut en la violació dels seus drets, almenys, un empleat públic o empleada pública. Article 4. Declaració de persona represaliada pel tardofranquisme Les persones empadronades a Barcelona que, d’acord amb la definició de l’article anterior, van ser represaliades pel tardofranquisme, poden sol·licitar una declaració de persona represaliada pel tardofranquisme, en reconeixement i com a homenatge de la ciutat de Barcelona per la seva contribució a la recuperació de les llibertats democràtiques o sindicals dels drets nacionals o de l’autogovern de Catalunya , o la lluita per la igualtat entre homes i dones. Article 5. Persones que poden sol·licitar la declaració de persona represaliada pel tardofranquisme 1. Poden sol·licitar la declaració de persona represaliada pel tardofranquisme les persones que van patir directament les vulneracions dels seus drets a la vida o a la integritat física, psíquica, moral o sexual. 2. En el cas que aquesta vulneració hagués tingut com a conseqüència directa la mort de la persona represaliada, poden sol·licitar la declaració corresponent, en nom de la persona represaliada, en ordre excloent: a) El o la cònjuge de la persona morta, o la persona que hagués estat convivint amb ella de manera permanent amb anàloga relació d’afectivitat almenys els dos darrers anys immediatament anteriors al moment de la seva mort, llevat que haguessin tingut descendència comuna, cas en el qual n’hi haurà prou amb la mera convivència; i els fills i filles de la persona morta. b) En cas d’inexistència dels supòsits anteriors, poden sol·licitar la declaració, per ordre successiu i excloent, el pare i la mare, les netes i nets i els germans i germanes de la persona morta. En el supòsit de concurrència de persones amb el mateix parentiu, la pot sol·licitar qualsevol d’elles. 3. Les persones sol·licitants han d’estar empadronades a Barcelona en el moment de la presentació de la sol·licitud. No cal, però, que en el moment dels fets al·legats aquestes persones estiguessin empadronades a la ciutat. 7 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona CAPÍTOL 2. Presentació de les sol·licituds Article 6. Convocatòria per a la presentació de les sol·licituds 1. La convocatòria per presentar les sol·licituds per a la declaració de persona represaliada pel tardofranquisme s’ha de fer mitjançant decret d’alcaldia, el qual ha de determinar també el termini, el lloc i la forma o les formes de presentació, i la documentació que cal acompanyar amb la sol·licitud. 2. La convocatòria s’ha de publicar a la Gaseta Municipal, al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i a la pàgina web de l’Ajuntament, a més de a qualsevol altre mitjà que es consideri oportú per garantir-ne la màxima difusió. Article 7. Informació que cal fer constar a la sol·licitud 1. Les persones interessades han d’exposar a la sol·licitud els motius pels quals es consideren persones represaliades pel tardofranquisme, fent-hi constar expressament, tant àmpliament com calgui, la manera en què es va produir la o les vulneracions dels drets humans, així com la concurrència dels requisits expressats a l’article 3. 2. La presentació de la sol·licitud comporta l’atorgament del consentiment de la persona sol·licitant a l’Ajuntament perquè aquest pugui efectuar el tractament de dades personals que sigui necessari per poder comprovar els fets al·legats i tramitar la sol·licitud, d’acord amb el que disposa la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal i de procediment administratiu comú de les administracions públiques i la resta de normativa aplicable. Article 8. Documentació que s’ha d’acompanyar amb la sol·licitud 1. Les persones sol·licitants poden acreditar els fets que al·leguen mitjançant l’aportació de resolució judicial o administrativa que reconegui la realitat d’uns fets il·lícits que mantinguin una relació de causa a efecte amb els danys al·legats, o també, subsidiàriament, si no és possible, per qualsevol mitjà de prova admissible en dret. 2. Sens perjudici de la documentació que estableixi el decret de convocatòria, cal acompanyar la sol·licitud amb tots els informes i certificats mèdics de què disposi la persona sol·licitant que puguin ajudar la Junta de Valoració a determinar la vulneració dels drets humans i els danys que s’al·leguen, així com les conseqüències o seqüeles que poden haver comportat per al represaliat o represaliada. En el cas que aquests documents els hagi elaborat alguna administració pública, les persones interessades no estan obligades a aportar-los, sempre que hagin expressat el seu consentiment perquè l’Ajuntament els consulti o els obtingui per ell mateix. 4. En el cas que la persona represaliada hagi mort, la persona sol·licitant n’ha d’aportar també el certificat de defunció, així com la documentació que acrediti la relació de parentiu entre totes dues. 5. A banda dels documents que aquest reglament o el decret de convocatòria estableixin que les persones sol·licitants han d’aportar obligatòriament, aquestes persones en poden aportar qualsevol altre que estimin convenient. 8 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona CAPÍTOL 3. Procediment Article 9. Inici del procediment Una vegada comprovat que la sol·licitud compleix els requeriments que estableix aquest reglament i la resta de normativa aplicable, l’òrgan competent ha d’acordar l’inici del procediment. Article 10. Millora de la sol·licitud Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts o falta documentació, l’instructor o la instructora del procediment ha de requerir la persona interessada perquè la corregeixi o l’acompanyi dels documents necessaris, amb indicació que si no ho fa es considerarà que ha desistit de la seva petició. Article 11. Trasllat a la Junta de Valoració Si la sol·licitud reuneix els requisits establerts i està acompanyada de la documentació requerida, s’ha de donar trasllat de l’expedient a la Junta de Valoració. Article 12. Actuacions d’investigació de la Junta de Valoració 1. Una vegada rebuda la sol·licitud i la documentació, la Junta de Valoració, si ho considera necessari, pot: a) Recollir antecedents, dades i informes que constin en arxius o registres de l’Ajuntament i que puguin ajudar a avançar en les tasques d’investigació i valoració de la Junta. b) Sol·licitar informació a d’altres administracions públiques, entitats o òrgans privats o públics dels antecedents, les dades o els informes que poguessin ser necessaris per tramitar els expedients, en compliment dels requeriments que estableix la legislació vigent en matèria de transparència i protecció de dades de caràcter personal i la resta de l’ordenament jurídic. c) Sol·licitar informe o testimoni de persones que, bé pel seu coneixement directe o indirecte dels fets, bé per la seva experiència o perícia tècnica, poguessin aportar informació, expertesa o documentació rellevant sobre la sol·licitud presentada o sobre els fets al·legats. Es valorarà sobretot l’aval o el dictamen que, sobre el cas concret plantejat, puguin aportar les entitats memorialistes. d) Dur a terme totes les actuacions que consideri necessàries, dintre de la legalitat vigent i sens perjudici de la seva naturalesa d’òrgan consultiu, per a l’esclariment dels fets en qüestió i per a la millor anàlisi i valoració de la sol·licitud presentada. 2. La Junta de Valoració ha d’admetre i valorar qualsevol prova vàlida en dret que pugui acreditar les vulneracions dels drets a la vida o a la integritat física, psíquica, moral o sexual al·legades per part dels i de les sol·licitants. 3. Com a eina per valorar els fets que al·leguen les persones sol·licitants, la Junta de Valoració ha d’utilitzar, entre altres eines, el Manual per a la investigació i la documentació eficaces de la tortura i altres penes o tractaments cruels, inhumans o degradants, conegut com Protocol d’Istanbul, i aprovat per l’ONU per investigar i documentar els casos de tortura i 9 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona altres formes de maltractaments. Article 13. Audiència a la persona sol·licitant 1. S’ha de convocar la persona sol·licitant perquè comparegui davant la Junta de Valoració a fi que expressi directament el seu testimoni davant els seus i les seves membres sobre les vulneracions dels drets humans sofertes durant el tardofranquisme i presenti, si ho vol, la documentació o informació addicional que consideri oportuna. 2. En cas d’incompareixença en aquest tràmit, el procediment administratiu ha de continuar. Article 14. Informe de la Junta de Valoració 1. Correspon a la Junta de Valoració examinar i valorar en el seu conjunt la documentació i els elements de prova que constin a l’expedient. 2. La Junta ha d’elaborar, per a cada expedient, un informe de valoració en el qual s’ha d’incloure el següent: a) Una anàlisi sobre la concurrència dels requisits que estableix aquest reglament perquè la persona sol·licitant pugui obtenir la declaració de persona represaliada pel tardofranquisme. b) Un resum dels fets que, si escau, van ocasionar la vulneració dels drets a la vida o a la integritat física, psíquica, moral o sexual de la persona represaliada que la Junta de la Valoració consideri acreditats. c) Una valoració sobre la relació de causalitat entre aquests fets i les lesions acreditades, en què es detallin els mitjans de prova en els quals es fonamenta. d) Una proposta de resolució de l’expedient. 3. La proposta de resolució que s’ha d’incloure a l’informe de la Junta de Valoració pot consistir en: a) La declaració de la persona sol·licitant com a persona represaliada pel tardofranquisme, en reconeixement i homenatge de la ciutat de Barcelona per la seva contribució a la recuperació de les llibertats democràtiques o sindicals, dels drets nacionals o de l’autogovern de Catalunya, o per la seva lluita per la igualtat entre els homes i les dones, d’acord amb el que estableix l’article 4. b) La denegació de la sol·licitud, en el cas que la Junta de Valoració conclogui motivadament que la persona sol·licitant no reuneix els requisits establerts en aquest reglament o que els fets al·legats no han estat acreditats. c) La inadmissió a tràmit de la sol·licitud, si, motivadament, la Junta de Valoració conclou que manca manifestament de fonament. 4. Una vegada elaborat l’informe, la Junta de Valoració l’ha de trametre a l’òrgan competent per resoldre juntament amb l’expedient. Article 15. Actuacions complementàries 10 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona 1. Abans de dictar resolució, l’òrgan competent per resoldre o l’òrgan en el qual delegui pot decidir, mitjançant acord motivat, la realització de les actuacions complementàries indispensables per resoldre el procediment, d’acord amb el que estableix l’article 87 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. 2. L’acord que decideixi la realització d’actuacions complementàries ha de ser motivat i s’ha de notificar a les persones interessades perquè hi puguin formular al·legacions. 3. Les actuacions complementàries s’han de practicar en un màxim de quinze dies, durant els quals el termini per resoldre el procediment restarà suspès. Article 16. Resolució 1. Correspon a l’alcalde o alcaldessa o a l’òrgan en el qual delegui, resoldre sobre la sol·licitud per a la declaració de persona represaliada pel tardofranquisme. 2. La resolució administrativa pot consistir en: a) La inadmissió a tràmit de la sol·licitud, per manca manifesta de fonament. b) La denegació de la sol·licitud, perquè no reuneix els requisits establerts o no han estat acreditats els fets al·legats. c) La declaració de la persona sol·licitant com a persona represaliada pel tardofranquisme, com a reconeixement i homenatge de la ciutat de Barcelona per la seva contribució a la recuperació de les llibertats democràtiques o sindicals, dels drets nacionals o de l’autogovern de Catalunya, o per la seva lluita per la igualtat entre els homes i les dones. 3. La resolució administrativa es dicta sense vinculació a l’informe de la Junta de Valoració, però quan no coincideixi amb la proposta d’aquesta, ha d’explicitar les raons per les quals s’ha separat del seu criteri. 4. La resolució posa fi a la via administrativa, i contra ella les persones interessades poden interposar els recursos que considerin oportuns en defensa de llurs drets i interessos. Article 17. Termini màxim per dictar la resolució 1. El termini màxim per dictar la resolució és de sis mesos comptats des de la data en què la sol·licitud hagi entrat en el registre municipal. 2. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi notificat la resolució, la persona o persones sol·licitants poden entendre desestimada la seva sol·licitud. 3. El termini màxim per dictar la resolució es pot suspendre quan hagi de requerir-se a la persona interessada la resolució de deficiències o l’aportació de documents o altres elements de judici necessaris pel temps que passi entre la notificació del requeriment i el seu compliment efectiu per part de la persona destinatària. 4. Igualment, aquest termini es pot ampliar en els casos que estableix la legislació sobre procediment administratiu comú. 11 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona CAPÍTOL 4. Obligacions de les persones beneficiàries i conseqüències del seu incompliment Article 18. Obligacions de les persones beneficiàries i conseqüències del seu incompliment 1. Les persones sol·licitants estan obligades a admetre la verificació per part de l’òrgan municipal competent de les dades i els documents aportats, així com a facilitar tota la informació que els sigui requerida, als efectes de controlar i completar l’expedient. També estan obligades a col·laborar amb aquestes tasques de verificació, informació i control. 2. La falsedat de les dades o els documents aportats determina la pèrdua del reconeixement i homenatge de la ciutat de Barcelona com a persona represaliada pel tardofranquisme, i la revocació, havent tramitat prèviament un expedient amb audiència a les persones interessades, de la declaració corresponent. CAPÍTOL 5. Junta de Valoració Article 19. Creació i funcions 1. La Junta de Valoració és l’òrgan de caràcter consultiu que té atribuïdes les funcions d’analitzar, valorar i informar les sol·licituds de declaració de persona represaliada pel tardofranquisme presentades a l’empara d’aquest reglament. 2. La Junta de Valoració ha d’elaborar els informes amb el contingut que estableix l’article 14 i els ha de remetre amb la proposta de resolució corresponent a l’òrgan competent per resoldre. També ha d’elaborar una memòria final sobre els resultats globals de la seva feina, que ha de presentar a l’alcalde o alcaldessa. 3. En l’exercici de les seves funcions, la Junta de Valoració ha de tenir en compte les característiques específiques de la repressió que va dur a terme el tardofranquisme contra les dones per raó de sexe i contra els homes i les dones no heterosexuals per motius d’orientació sexual. Article 20. Col·laboració d’altres persones 1. Per valorar millor les sol·licituds presentades, i sempre que ho consideri necessari, la Junta pot demanar l’opinió o el dictamen de persones expertes que puguin aportar els seus coneixements tècnics sobre casos concrets que se li sotmetin a consideració. Sobretot, ha de tenir en compte aquesta expertesa quan es requereixi valorar adequadament les especificitats de la repressió contra les dones per raó de sexe. 2. Aquesta col·laboració es pot produir tant a través de l’assistència d’aquestes persones expertes a les sessions de la Junta com mitjançant l’elaboració d’informes escrits. En el primer cas, l’acta corresponent a la sessió ha de recollir un resum de la seva intervenció. En el segon, el seu informe o dictamen signat s’ha d’incorporar a l’expedient administratiu. 3. A banda del que estableixen els apartats anteriors, la Junta de Valoració, si ho creu necessari, pot demanar també a d’altres persones que tinguin coneixements sobre les vulneracions dels drets humans al·legats que assisteixin a les sessions de la Junta i/o que hi aportin la documentació de què disposin sobre els casos concrets que estigui valorant. 12 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona 4. La Junta de Valoració pot fonamentar la seva proposta de resolució en l’opinió expressada o la documentació aportada per les persones a les quals es fa referència en aquest article. 5. La sol·licitud d’assistència i col·laboració d’aquestes persones s’ha de vehicular a través de la Secretaria de la Junta. Article 21. Composició de la Junta de Valoració La Junta de Valoració es compon dels i les membres següents: a) L’alcalde o l’alcaldessa o la persona en la qual delegui. b) La persona titular de l’òrgan municipal que tingui atribuïdes les responsabilitats en matèria de memòria històrica. c) Dues persones psicòlogues clíniques i de la salut. d) Dues persones juristes, especialistes en dret penal i de defensa dels drets humans. e) Dues persones historiadores, especialistes en el període corresponent al darrer franquisme o tardofranquisme. Article 22. Nomenament de les persones membres de la Junta de Valoració 1. Les persones membres de la Junta de Valoració són nomenades per l’alcalde o alcaldessa mitjançant decret, atenent el principi de representació paritària de dones i homes. 2. Llevat del president o presidenta i del vicepresident o vicepresidenta, les persones membres de la Junta de Valoració no poden tenir la condició d’electes locals, ni del Parlament de Catalunya, ni de les Corts Generals ni del Parlament Europeu, ni tampoc poden ser funcionaris o funcionàries eventuals ni personal directiu i d’alta direcció, ni comissionats o comissionades, ni consellers o conselleres de districte, ni reunir qualsevol altra condició que els pugui crear cap conflicte d’interessos respecte a la seva condició de membre de la mateixa Junta. 3. Les persones membres de la Junta de Valoració estan sotmeses a les normes de conducta, principis i valors previstos en el Codi ètic de conducta de l’Ajuntament de Barcelona que els siguin aplicables i a la resta de l’ordenament jurídic d’aplicació. Article 23. Organització de la Junta de Valoració 1. La presidència de la Junta de Valoració correspon a l’alcalde o l’alcaldessa o a la persona en la qual delegui. Les seves funcions són les de convocar i presidir les sessions, i establir-ne l’ordre del dia, donar el vistiplau a les actes i certificacions dels acords, traslladar als òrgans de gestió i de govern municipal les propostes, els informes i les iniciatives, i exercir la resta de funcions que li són pròpies en relació amb el funcionament d’un òrgan col·legiat. Li correspon també la presidència d’una de les comissions de treball a les quals es fa referència a l’apartat 4 de l’article 27, en cas que es constitueixin. 13 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona 2. El càrrec de vicepresident o vicepresidenta correspon a la persona titular de l’òrgan municipal que tingui atribuïdes les responsabilitats en matèria de memòria històrica. El vicepresident o vicepresidenta substitueix el president o la presidenta en cas d’absència o vacant i l’assisteix en els assumptes que necessiti referits a les funcions de la Junta. Li correspon la presidència de l’altra comissió de treball a la qual es fa referència a l’apartat 4 de l’article 27, en cas que es constitueixi. 3. La Secretaria de la Junta correspon a una persona al servei de l’Ajuntament, la qual assisteix a les seves sessions, amb veu i sense vot. Elabora l’acta de les reunions, amb el vistiplau de la Presidència. Article 24. Cessament de les persones membres de la Junta de Valoració 1. Les causes de cessament dels i de les membres de la Junta són les següents: a) Per l’acabament de les tasques per les quals s’ha constituït la Junta de Valoració. b) Per renúncia. c) Per incompatibilitat. d) Per incapacitació judicial, inhabilitació per desenvolupar un càrrec públic, declarada per decisió judicial ferma, o condemna per delicte dolós amb sentència ferma. e) La negligència notòria en el compliment dels deures inherents al càrrec, si ho acorda la majoria absoluta dels i de les membres de la Junta de Valoració. f) Una malaltia greu que l’impossibiliti per exercir les seves funcions. 2. La vacant de membre de la Junta s’ha de cobrir mitjançant un nou nomenament realitzat a través de Decret d’Alcaldia, el qual ha de mantenir la composició i representació de la Junta establertes als articles 21 i 22. Article 25. Principis d’actuació de la Junta de Valoració Els i les membres de la Junta de Valoració actuen sota els principis de legalitat, independència, confidencialitat, col·laboració i eficàcia. Article 26. Constitució de la Junta de Valoració La Junta de Valoració s’ha de constituir en el termini màxim d’un mes comptat a partir de l’endemà de la publicació del decret de nomenament de les persones que la integren. Article 27. Funcionament de la Junta de Valoració 1. La Junta de Valoració es reuneix amb caràcter ordinari, en la periodicitat fixada per la mateixa Junta, quan la convoqui el president o la presidenta, a iniciativa pròpia o quan ho demanin almenys cinc dels seus o de les seves membres. Les sessions s’han de convocar com a mínim amb cinc dies d’anticipació. 2. Perquè la constitució de les sessions de la Junta sigui vàlida, cal que hi concorrin, almenys, la meitat dels seus o de les seves membres, inclosa la persona que ocupi la Presidència i la Secretaria. Aquest quòrum s’ha de mantenir al llarg de tota la sessió. 14 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona 3. La Junta es pot constituir, convocar, pot celebrar sessions, adoptar acords i remetre actes tant presencialment com a distància. Amb caràcter ordinari, les sessions se celebren presencialment i de manera solemne a la seu central de l’Ajuntament o en els espais municipals en què, per la seva destinació, escaigui emplaçar-hi aquestes sessions, com és el cas de l’Oficina per la No Discriminació. En les sessions que celebri a distància la Junta, cal garantir els requisits tècnics necessaris que assegurin la identitat dels o de les membres que hi concorrin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en què aquestes es produeixen, la interactivitat i intercomunicació entre elles en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió. 4. Per accelerar les tasques d’investigació i valoració i agilitzar la tramitació de les sol·licituds presentades, la Junta pot desenvolupar aquesta feina constituïda en comissions de treball, en les quals hi ha d’assistir, almenys, un psicòleg o una psicòloga, un historiador o una historiadora i un o una jurista, tots ells i elles membres de la Junta. El president o la presidenta de la Junta presideix una de les comissions de treball, i el vicepresident o la vicepresidenta, l’altra. El secretari o secretària ha d’assistir a la mateixa comissió que el president o presidenta, mentre que a l’altra comissió exerceix les funcions de Secretaria un dels seus o una de les seves membres. 5. Els acords de la Junta de Valoració i de les seves comissions s’adopten per majoria dels seus i de les seves membres respectius. En cas d’empat, la Presidència de la Junta i de les comissions disposa de vot de qualitat. Els i les membres de la Junta poden delegar per escrit el seu vot en un altre o altra membre. 6. L’Alcaldia, en el marc de les seves atribucions en matèria de direcció i organització de l’Administració municipal, ha d’adoptar les mesures necessàries per al bon funcionament de la Comissió de Valoració. Article 28. Mitjans humans i materials i dietes que han de percebre les persones membres de la Junta 1. L’Ajuntament ha de facilitar a la Junta els mitjans materials i humans necessaris per al desenvolupament de les seves funcions. 2. Les persones que integren la Junta de Valoració que no siguin membres de l’Administració municipal tenen dret a percebre dietes per la feina desenvolupada, a les quals poden renunciar. Article 29. Memòria final La Junta de Valoració ha de presentar a l’Alcaldia una memòria final en la qual s’han d’exposar els resultats globals de la seva feina i investigacions, així com les sol·licituds presentades i resoltes i les dades o informacions, de tal manera que es pugui tenir un coneixement més ampli de les vulneracions dels drets humans a la vida i a la integritat física, psíquica, moral i sexual per part del tardofranquisme. Aquesta memòria ha de publicar les dades disgregades per sexe i incorporar la perspectiva de gènere. Article 30. Dissolució de la Junta de Valoració 1. Una vegada acabades les tasques de valoració de totes les sol·licituds presentades, i, com a més tard, dos anys després de l’inici de les investigacions, la Junta de Valoració ha de ser 15 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 10 de maig del 2023 CSV: 00f1df706eb09547 ACORD DEL CONSELL MUNICIPAL d'aprovació del Reglament de reconeixement a les persones represaliades pel tardofranquisme i de creació de la Junta de valoració del Reglament de Víctimes del Tardofranquisme. Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics C. València, 344, 5ª planta 08009, Barcelona dissolta per Decret d’Alcaldia. 2. Aquest termini el pot prorrogar l’Alcaldia si concorren causes que ho justifiquin. Disposició addicional primera. Campanyes informatives sobre el reglament L’Ajuntament ha de desplegar les campanyes institucionals que siguin necessàries per informar adequadament la ciutadania sobre l’aprovació d’aquest reglament i del seu contingut. Disposició addicional segona. Col·laboració amb altres ajuntaments i altres administracions de Catalunya L’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb els principis de veritat, justícia i reparació, ha d’impulsar la col·laboració amb altres ajuntaments i altres administracions de Catalunya que vulguin emprendre accions similars a favor dels seus ciutadans i ciutadanes que van ser represaliats durant el tardofranquisme. A aquests efectes, a través de la subscripció dels corresponents convenis de col·laboració interadministrativa, posarà a disposició d’aquestes administracions interessades l’expertesa de la Junta de Valoració que es crea amb aquest reglament per a la investigació dels casos esdevinguts en llurs municipis. Disposició final primera. Normativa aplicable al procediment d’atorgament de la declaració Quant al procediment administratiu aplicable a la tramitació de les sol·licituds de declaració de persona represaliada pel tardofranquisme, en tot allò que no preveu aquest reglament, hi és d’aplicació la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya en tot allò que no s’oposi als aspectes bàsics de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que són d’aplicació preferent, i, en allò que correspongui, la normativa en matèria de subvencions. Disposició final segona. Habilitació de l’Alcaldia i de la Comissió de Govern per a l’execució i el desplegament del reglament 1. L’Alcaldia, en el marc de les seves atribucions en matèria de direcció i organització de l’Administració municipal, ha d’adoptar les mesures necessàries per a la correcta execució d’aquest reglament. 2. Així mateix, en virtut del que disposa l’article 26 de la Carta municipal de Barcelona, s’habilita tant la Comissió de Govern com l’Alcaldia perquè mitjançant decret aprovin, indistintament, les disposicions que considerin necessàries per al desplegament i l’aplicació d’aquest reglament. Disposició final tercera. Entrada en vigor Aquest reglament entra en vigor l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. 16