RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET AL TREBALL (RÈGIM FUNCIONARIAL) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 9 de novembre de 2022, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  Havia participat en una convocatòria d’oferta pública. L’Ajuntament estava incomplint la programació dels processos selectius de personal del grup A1 i A2.  Segons la publicació municipal relativa a la planificació dels processos, el mes d’octubre s’havien de publicar els mèrits definitius. No s’havia complert aquest termini, i no s’havia publicat cap nota informativa respecte d’això.  Tenia dificultats per contactar amb el servei de selecció, ja que els telèfons de contacte que constaven al web municipal no responien mai les trucades. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 16 de novembre de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. 1 Resposta dels òrgans afectats El dia 12 de desembre de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent: El calendari és una previsió, ja que tal com s’indica al web, cal que es consulti la informació actualitzada a la seu electrònica, on hi ha tota la informació sobre la resta de convocatòries en curs. Segons el calendari publicat, al mes de novembre s’inicia el procediment de nomenament. D’acord amb això, durant el mes de novembre es van publicar les propostes de nomenament, es va avisar les persones aspirants per la compulsa de la documentació requerida, i es van fer les gestions oportunes perquè es pogués dur a terme la presa de possessió. Sobre aquest darrer tràmit, no s’ha publicat cap data. CONSIDERACIONS En el marc dels processos selectius de les diverses convocatòries d’oferta pública d’ocupació, l’Ajuntament publica el calendari del procés, des de l’inici i fins a la fase final del nomenament de les persones que han superat el procés. Són processos que generen molta inquietud a les persones aspirants, que estan molt pendents de qualsevol actualització, així com de la publicació de resultats. És important mantenir-les informades correctament sobre el seguiment del procés, i donar-los, així, més seguretat jurídica. En el cas que no es pugui complir el calendari previst publicat, caldria anunciar-ho convenientment a través del web per mantenir informades les persones que hi estiguin interessades. En aquest sentit, convé recordar el dret de les persones a conèixer, en qualsevol moment, l’estat de la tramitació dels procediments en què tinguin la condició d’interessades, d’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (art. 53.1.a). Així mateix, és important mantenir un canal de comunicació que sigui efectiu per resoldre dubtes i oferir informació a les persones interessades. Ara per ara, aquestes condicions de comunicació no s’estan donant, i això, tenint en compte la llarga durada dels processos, pot comportar una angoixa afegida a les persones aspirants. Aquesta situació no desitjada, de ben segur que es podria evitar amb la implementació d’accions i canals de comunicació per part dels òrgans de selecció. 2 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu ha de millorar pel que fa a la comunicació amb les persones aspirants en processos de selecció. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar a la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu que implementi mesures que permetin que les persones aspirants tinguin informació actualitzada sobre el seguiment i desenvolupament dels processos selectius, i que habiliti un canal de comunicació amb els aspirants que sigui efectiu. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3