RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (NETEJA I GESTIÓ DE RESIDUS) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 27 d’abril de 2023, en la sessió de la Sindicatura itinerant al barri de Sants, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  El seu desacord amb la ubicació dels contenidors d’escombraries al davant de la finestra d’un local del carrer del Miracle ja que considerava que hi havia altres ubicacions possibles.  La seva disconformitat per no haver rebut resposta formal a les instàncies presentades en dates 8 d’abril de 2021 i 5 de juliol de 2022, en les quals sol·licitava la reparació dels danys ocasionats pels serveis de recollida de residus a la reixa de la finestra del seu local. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. D’acord amb el principi d’economia administrativa, no s’ha efectuat una petició d’informe a l’Ajuntament de Barcelona, ja que a l’expedient hi consta prou informació per poder emetre un pronunciament. Per aquest motiu, un cop examinat el contingut de la queixa, la documentació aportada per la persona interessada i la normativa aplicable, aquesta Sindicatura emet la decisió següent. CONSIDERACIONS 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6 “Màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania”. 1. Quant a la ubicació dels contenidors En data 28 de febrer de 2021, la ciutadana ja ens havia presentat una queixa per aquest mateix assumpte, i aquesta institució va recomanar al Districte de Sants- Montjuïc que valorés altres possibles ubicacions dels contenidors en qüestió. En data 31 de gener de 2022 vam rebre la resposta municipal a les consideracions i recomanacions contingudes en la nostra decisió, d’acord amb la qual el consistori indicava el següent: El Districte havia parlat amb el Departament de Neteja diverses vegades i la conclusió sempre havia estat la mateixa: no era possible reubicar aquests contenidors en un lloc proper millor per les característiques de la zona (carrers de plataforma única, amb molts habitatges en planta baixa, etcètera). Les queixes en aquest tipus de carrers eren habituals, però es feia difícil trobar llocs on no molestessin ningú. De fet, aquests contenidors abans estaven a un altre punt del carrer Miracle i es van col·locar a la ubicació actual a finals del 2020 perquè va entrar per IRIS una demanda de reubicació motivada pel fet que s’havien fet servir els contenidors per enfilar-se, accedir a un balcó i així entrar a robar en un pis. Per aquest motiu, per seguretat, es va revisar la zona i es van posar els contenidors a la ubicació actual perquè era l'únic punt on no hi havia balcons baixos propers, ni habitatges en planta baixa. Es tracta d’una façana amb finestres fixes i reixes, i això dificulta que es puguin fer servir per robar, com havia passat en la ubicació anterior. A més, s’ha demanat a Neteja que es col·loqui un topall a terra perquè els contenidors no quedin enganxats a la façana i aquesta es pugui protegir, així com la reixa de les finestres. També cal dir que a l’edifici de la promotora de la queixa, segons ha informat la ciutadana a través d’un Iris, no hi ha un habitatge, sinó un local, i per tant, no és un lloc tan sensible com un habitatge. D’acord amb aquesta informació, vam considerar que l’Ajuntament no havia acceptat les nostres recomanacions. En aquest sentit, volem recordar que les nostres decisions no són vinculants. Són recomanacions que l’Ajuntament valora per tal de millorar les seves polítiques i la garantia dels drets de la ciutadania. No obstant això, aquesta institució treballa perquè els nostres pronunciaments siguin acceptats pel consistori i que les recomanacions fetes des d’aquí contribueixin a fer de Barcelona una ciutat més equitativa, diversa, habitable, sostenible, garantista i amb mirada interseccional. 2 2. Quant a les sol·licituds presentades A l’escrit de queixa, la ciutadana adjunta còpia de les dues instàncies registrades al Districte de Sants-Montjuïc en dates 8 d’abril de 2021 i 5 de juliol de 2022. En aquestes instàncies, a banda de sol·licitar el canvi d’ubicació dels contenidors, assumpte sobre el qual ja ens vam pronunciar, demanava també que es reparessin els danys ocasionats a la reixa del seu local. Segons exposava la ciutadana, a partir que el consistori va instal·lar els contenidors al davant de la seva finestra, la reixa que la protegia es va enfonsar i així ho va fer saber en aquestes dues instàncies, en què sol·licitava expressament aquesta reparació. Però els serveis municipals mai han respost a la interessada. Atenent l’article 32 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, que estableix que els particulars tenen dret a ser indemnitzats per les administracions públiques corresponents, de tota lesió que pateixin dels seus béns i drets, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics, seria convenient que, davant la constatació dels fets i la inactivitat municipal durant aquest temps, el consistori valori si es donen els elements objectius de la responsabilitat patrimonial pels danys causats en els interessos i drets de la ciutadania i incoï d’ofici, si escau, l’expedient de responsabilitat patrimonial corresponent. Recordem que el principi de bona administració inclou el deure de l’Administració de resoldre expressament les peticions i reclamacions que li presenti la ciutadania i de donar resposta a les sol·licituds que aquesta adreci a l’Administració. Així ho estableix també l’article 30 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, i l’article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, que menciona l’obligació de les administracions públiques catalanes de dictar una resolució expressa en tots els procediments i notificar-la, en aquest cas, donar resposta a les instàncies presentades per la ciutadana. La jurisprudència també és eloqüent en aquest sentit, tal com mostra la Sentència del Tribunal Suprem de 28 de maig de 2020 (entre moltes altres): [...] el deure jurídic de resoldre les sol·licituds, reclamacions o recursos no és una invitació de la llei a la cortesia dels òrgans administratius, sinó un estricte i rigorós deure legal que obliga tots els poders públics, per exigència constitucional (articles 9.1, 9.3, 103.1 i 106 CE), i la seva inobservança arrossega també el trencament del principi de bona administració, que no només juga en el terreny dels actes discrecionals ni en el de la transparència, sinó que, com a pressupòsit bàsic, exigeix que l’Administració compleixi amb els seus deures i mandats legals estrictes i no s’empari en la seva infracció per causar un perjudici innecessari a la persona interessada. 3 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Sants-Montjuïc no ha estat ajustada a dret ni eficaç davant la literalitat de la petició de la interessada, en què demana expressament una reparació del dany ocasionat. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte de Sants-Montjuïc que doni tràmit a la sol·licitud de reparació del dany ocasionat presentada el 6 d’abril de 2021 i reiterada el 5 de juliol de 2022. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4