RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A L’ACCESSIBILITAT I A LA INCLUSIVITAT (MANTENIMENT DE L’ESPAI PÚBLIC) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 8 de febrer de 2023, un ciutadà que ha demanat que les seves dades siguin reservades va presentar una queixa en la sessió de la Sindicatura itinerant celebrada al barri d’Horta en què exposava el següent:  La font del carrer d’Hedilla, identificada com a unitat 7 operativa d’aigües 215, no funcionava correctament i no era accessible per a persones amb discapacitat.  Anteriorment ja havia sol·licitat el canvi de la font al consistori. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a la Regidoria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 13 de febrer de 2023, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 24 de febrer de 2023, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa les gestions fetes en la font esmentada. 1 CONSIDERACIONS 1. Les peticions de canvi de la font Barcelona Cicle de l’Aigua, SA (BCASA) és la societat creada per l’Ajuntament de Barcelona per gestionar tot el cicle de l’aigua. Entre altres qüestions s’encarrega del manteniment de les fonts de la ciutat. El consistori informa que al servei de fonts de BCASA no consta cap petició per substituir la font existent. L’any 2022 només es va registrar una incidència en aquest servei. Concretament, en data 6 d’abril de 2022, dia en què va entrar la incidència IRIS al servei de Fonts, comunicant que la font estava en mal estat i necessitava reforma i manteniment. Adjunten la imatge que es va aportar en registrar la incidència: Es va fer ordre de treball per revisió, neteja i desinfecció de la font, i no es va trobar cap incidència, deixant la instal·lació en correcte funcionament. No es va detectar la necessitat de cap reforma ni canvi de model. Se n’adjunta una imatge: 2 2. El manteniment de la font S’ha revisat la instal·lació trimestralment i no s’ha detectat que funcioni malament a cap de les inspeccions. Les revisions es van fer en dates 25 de juliol, 31 d’octubre i 28 de novembre de 2022. Revisió 25 de juliol Revisió 31 d’octubre Revisió 28 de novembre En data 15 de febrer de 2023, es va fer una nova inspecció de la instal·lació i es va comprovar que funcionava correctament: Revisió 15 de febrer de 2023 3. La normativa d’accessibilitat Actualment, l’Ordre TMA/851/2021 estableix, als articles 25 i 27, els requisits per a fonts d’aigua potable. En concret: Artículo 25. Condiciones generales del mobiliario urbano. Se entiende por mobiliario urbano el conjunto de elementos existentes en los espacios públicos urbanizados, cuya modificación o traslado no requiere alteraciones sustanciales. Su diseño y ubicación responderá a los siguientes criterios: a) No invadirá el itinerario peatonal accesible. Se dispondrá preferentemente alineado junto a la banda exterior de la acera y a una distancia mínima de 40 cm del límite entre el bordillo y la calzada. Cuando exista una zona de 3 aparcamiento en línea junto a la acera se cuidará que se pueda entrar y salir del vehículo sin dificultad. b) El diseño y ubicación de los elementos de mobiliario urbano garantizará que su envolvente por debajo de 2,20 m de altura carezca de aristas vivas y, excepto en el caso de las mesas y las fuentes, deberá asegurar su localización y delimitación a una altura máxima de 40 cm medidos desde el nivel del suelo, careciendo entre 0,40 y 2,20 m de altura, de salientes que vuelen más de 15 cm y que presenten riesgo de impacto. c) Todo elemento transparente será señalizado según los criterios establecidos en el apartado 4 del artículo 41. Artículo 27. Fuentes de agua potable. El diseño y ubicación de las fuentes de agua potable vinculadas a un itinerario peatonal accesible permitirá el acceso desde el mismo y responderá a los siguientes criterios: a) Dispondrá de, al menos, un grifo situado a una altura comprendida entre 80 y 90 cm y con espacio inferior de 70 cm de altura libre de obstáculos. El mecanismo de accionamiento del grifo será de fácil detección y manejo permitiendo su accionamiento con el puño o con el codo y requerirá poco esfuerzo. b) Contará con un espacio de utilización en el que pueda inscribirse un círculo de 1,50 m de diámetro mínimo libre de obstáculos, que en ningún caso coincidirá con el itinerario peatonal accesible. c) Impedirá la acumulación de agua. Cuando se utilicen rejillas, estas responderán a los criterios establecidos en el artículo 12. BCASA informa que, revisats aquests requisits per a fons d’aigua potable, la font identificada com a unitat 7 operativa d’aigües 215 compleix els requisits establerts per la normativa aplicable. A més, el model de font té el vistiplau de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI. El principi de bona administració i d’eficàcia dels serveis públics està recollit al dret de la Unió Europea (article 41 de la Carta de drets fonamentals), als articles 9.3 i 103 de la Constitució espanyola, i a l’article 3 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, del règim jurídic del sector públic administratiu comú. Aquest dret implica disposar d’una administració que presti el màxim nombre de serveis amb els millors estàndards de qualitat, respectant els drets i interessos legítims de la ciutadania, i capaç de resoldre els problemes de les persones de manera àgil i eficaç. Així mateix, la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat, aprovada l’any 2000, esmenta a l’article XXIII, quan es refereix a l’eficàcia dels serveis públics com a indicatiu d’una bona administració, que les autoritats locals han de garantir 4 l’eficàcia dels serveis públics i la seva adaptació a les necessitats de les persones usuàries. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Un cop considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de la Regidoria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica ha estat ajustada a dret i eficaç. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 5