RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A L’EMPADRONAMENT ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 2 de maig de 2023, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  Havien demanat la baixa del registre del padró de les persones que constaven empadronades en un domicili, en el qual s’havia d’empadronar el seu nucli familiar format per ell i la seva filla, que es trobaven en situació de vulnerabilitat.  Desconeixia si ell i la seva filla continuaven empadronats a la ciutat sense domicili fix. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. D’acord amb el principi d’economia administrativa, i atesa la situació de necessitat de la persona interessada, s’ha fet una consulta al Departament de Població i Processos Electorals a fi de conèixer la situació d’empadronament del ciutadà i contrastar la informació aportada en l’escrit de queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 5 de maig de 2023, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent: 1 El mes de juliol de 2022, la persona titular del contracte de lloguer de l’habitatge havia presentat una instància en la qual exposava que volia tramitar una alta padronal al seu domicili i que s’havia assabentat que hi havia altres persones empadronades. Com a conseqüència d’aquest escrit, es va iniciar l’expedient de baixa d’una única persona que figurava inscrita en aquell habitatge. Aquest expedient s’ha resolt i s’ha donat de baixa la persona que hi estava inscrita. Paral·lelament, el mateix dia que va presentar la instància, es va mecanitzar l’inici de l’expedient de canvi de domicili del promotor de la queixa i de la seva filla. No obstant això, aquest expedient no es va acabar, atès que, segons les indicacions de la persona que el va atendre, finalment el ciutadà va desistir de presentar-lo. El promotor de la queixa i la seva filla consten empadronats sense domicili fix a l’Eixample, des del dia 17 de febrer de 2021. CONSIDERACIONS El Reglament de població i demarcació territorial es refereix al padró municipal com el registre administratiu on consta el veïnat d’un municipi. La Llei 7/1985, de bases de règim local, en l’article 60 atorga als ajuntaments la tasca de formació, actualització, revisió i custòdia del padró municipal. Aquesta funció es durà a terme d’acord amb les normes aprovades conjuntament pel Ministeri d’Economia i Hisenda i el Ministeri d’Administracions Públiques a proposta del Consell d’Empadronament. És important recordar que la inscripció al padró facilita l’accés a la ciutadania a determinats drets. Atesa la importància que té aquest registre i la seva afectació als drets i deures de les persones, es fa indispensable dur a terme la tramitació amb totes les garanties per a les persones que en resultin afectades. En el cas objecte d’estudi, consta tramitada la baixa del registre demanada per la persona titular de l’habitatge, i no hi ha obstacles per tal que l’interessat i la seva filla puguin tramitar l’empadronament en aquell domicili, aportant la documentació necessària per fer el tràmit. Una vegada s’hagi fet efectiu l’empadronament, l’Ajuntament de Barcelona gestionarà automàticament la baixa de l’empadronament sense domicili fix del ciutadà i de la seva filla. Per tant, la Sindicatura no detecta indicis d’actuació irregular en la tramitació efectuada pel Departament de Població i Processos Electorals. 2 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Departament de Població i Processos Electorals ha estat ajustada a dret i eficaç pel que fa a la tramitació de la baixa del registre del padró municipal demanada per la ciutadana. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3