RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A L’ACCESSIBILIAT I LA INCLUSIVITAT (TRANSPORT PÚBLIC I RESERVES D’ESTACIONAMENT) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 28 de gener de 2022, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  El 17 de gener de 2022 va presentar una instància a l’Ajuntament demanant que es tingués en compte el col·lectiu de persones amb mobilitat reduïda, ja que cada cop tenien més dificultats per poder estacionar a la ciutat de Barcelona.  A la instància plantejava que hi havia una disminució de reserves d’estacionament d’ús públic per a persones amb discapacitat i una reducció de les zones de càrrega i descàrrega. Això li dificultava cada cop més desplaçar- se a Barcelona.  Abans, aquestes reserves d’estacionament es veien amb regularitat als barris de la ciutat, però sembla que van desapareixent i es van substituint per altres places reservades amb matrícula.  Encara que podia estacionar gratuïtament a les àrees blaves o verdes, no es trobava estacionament disponible en aquestes zones.  D’altra banda, un mes i mig després de presentar la instància, l’Ajuntament la va tancar sense haver donat cap resposta. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a la Regidoria de Mobilitat i a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. 1 El dia 7 de juny de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats 1. Institut Municipal de Persones amb Discapacitat El dia 25 de juliol de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent: Revisades les entrades de les queixes, la que va presentar la persona promotora de la queixa no estava tramitada. Se’n desconeixen els motius, tot i que la previsió de places per a persones amb mobilitat reduïda és competència de la Regidoria de Mobilitat. L’Ajuntament disposa d’una sèrie de mitjans per donar a conèixer les places públiques d’estacionament. Es poden trobar als webs següents: - https://opendata-ajuntament.barcelona.cat/data/ca/dataset/accessibilitat-via- publica/resource/e389321c-c5b6-4dbd-90b8-f517e9732f90 (Informació de PMR) - https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/handle/11703/123579 (Publicitat de la diagnosi d’accessibilitat als equipaments de la ciutat) Es compleixen les normatives actuals sobre el nombre de places d’estacionament i s’està elaborant el Codi d’accessibilitat català que desenvoluparà la Llei 13/2014 com a norma general en matèria dels drets de les persones amb discapacitat. Es modificaran les instruccions i ordenances municipals a fi d’adequar el seu contingut a les previsions del nou codi i l’ordre estatal. Des de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) es manté:  Assessorament als projectes d’urbanització o edificació en els quals s’han de tenir en compte places de mobilitat reduïda (PMR) amb BIMSA, Districtes i Mobilitat.  Assessorament a la implantació de les places d’aparcament a petició dels centres o usuaris amb Districtes i Mobilitat.  Assessorament per a la reurbanització dels carrers amb BIMSA, Districtes i Mobilitat. Es treballa amb Mobilitat per tenir plànols d’ubicació de les places d’estacionament, diferenciant les genèriques de les que tenen matrícula. 2 2. Regidoria de Mobilitat Totes les persones que disposen d’autorització de vehicle per a persones amb mobilitat reduïda estan autoritzades per estacionar gratuïtament a les places reservades per a aquest col·lectiu, així com a les places de l’Àrea regulada d’estacionament. Evolució de les places regulades d’estacionament des de 2015: Barcelona 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Àrea Blava 9.343 9.056 8.299 7.602 7.716 6.955 6.411 6.524 Àrea Verda 40.216 40.674 38.872 38.045 38.817 44.953 53.629 58.558 Exclusiu 3.630 3.603 3.509 3.326 3.290 3.206 3.073 3.184 residents DUM 8.500 8.546 8.288 8.359 8.440 8.627 9.328 10.412 Places 61.689 61.879 58.968 57.332 58.263 63.741 72.441 78.678 regulades I l’evolució per Districtes de les places reservades de vehicles per a PMR, des de 2015: Districte 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 01. Ciutat Vella 179 172 175 182 190 190 193 190 02. L’Eixample 639 675 682 681 773 772 771 804 03. Sants-Montjuïc 629 644 638 703 730 747 751 766 04. Les Corts 266 271 283 299 328 330 365 382 05. Sarrià - Sant 364 390 417 424 461 483 509 513 Gervasi 06. Gràcia 260 291 11 350 383 397 424 407 07. Horta-Guinardó 723 788 836 866 937 973 1.014 1.033 08. Nou Barris 690 781 887 904 1.047 1.089 1.134 1.218 09. Sant Andreu 567 614 653 667 747 759 787 811 10. Sant Martí 847 928 981 1.013 1.162 1.276 1.349 1.392 Total places PMR 5164 5554 5883 6089 6758 7016 7297 7516 Les places d’estacionament reservades per a PMR s’ha anat incrementant. També s’han dut a terme millores d’accessibilitat per a aquest col·lectiu al transport públic perquè, d’aquesta manera, sigui una alternativa al vehicle privat. CONSIDERACIONS 1. Manca de resposta a la instància presentada L’Ajuntament indicava a l’informe que la instància que va presentar la interessada no estava tramitada i, per aquest motiu, no se li va donar resposta. S’afegia que es procediria a fer la resposta. 3 Ara bé, en data de la present resolució, catorze mesos després de la presentació de la instància, encara no s’ha donat resposta a la ciutadana. L’article 13 d) de la Llei 39/2015, de l’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), estableix que la ciutadania amb capacitat d’obrar té dret a l’accés a la informació pública, arxius i registres, d’acord amb el que preveu la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la resta de l’ordenament jurídic. Aquesta Llei 19/2013, de transparència, assenyala que totes les persones tenen dret a accedir a la informació pública. En aquesta línia, l’article 8.3 de la Carta de drets i deures de Barcelona indica que els ciutadans i les ciutadanes poden exercir el dret de petició davant l’Ajuntament i sol·licitar l’adopció d’actes o acords en matèria de la seva competència. L’Ajuntament té el deure de donar resposta a les sol·licituds que se li formulin. Un cop demanat l’accés a aquesta informació, l’Administració disposa del termini d’un mes per respondre, motivant les resolucions que deneguin l’accés a la informació sol·licitada (articles 13 i 20 de la Llei 19/2013, de transparència). Així doncs, l’Ajuntament hauria d’haver respost a la petició d’informació rebuda, d’acord amb la normativa vigent. 2. Sobre les reserves d’estacionament En l’informe facilitat per l’Administració es pot veure com al llarg dels anys (des del 2015 fins a l’actualitat) s’han anat ampliant les places d’estacionament per a PMR. L’Ajuntament de Barcelona manté una actitud proactiva en matèria d’accessibilitat. Així, es treballa amb el Pla d’accessibilitat universal de Barcelona 2018-20261, en el qual s’estudia, entre altres aspectes, l’accessibilitat per a PMR a la ciutat. El Pla fa un estudi sobre les places d’estacionament reservat. Va analitzar 465 places d’aparcament genèriques reservades a persones amb mobilitat reduïda i va estudiar- ne l’accessibilitat. Es va concloure que hi havia un incompliment generalitzat de la dimensió de les places i l’itinerari segur i directe entre aquestes places i la vorera. A més, la presència d’objectes com arbres, pilones o caixes d’instal·lacions dificultaven o fins i tot impedien l’accés a la plaça des de la vorera. 1 https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/bitstream/11703/123579/1/PlaAccessibilitat_IMPD_Diagnostic-ca-ES.pdf 4 Tot i això, l’Administració va encaminada a millorar i facilitar l’accessibilitat a la ciutadania, augmentant l’estacionament per a aquest col·lectiu. En aquest sentit, es pot comprovar l’increment de la regulació que hi ha hagut de les places reservades per a PMR, així com l’increment de les zones reservades per a residents i estacionament DUM. Ara bé, l’Ajuntament està planificant les places d’estacionament lliure per fer-les d’estacionament regulat. Aquesta regulació ve donada pel Pla de mobilitat urbana 2024 (PMU 2024). Aquest Pla assenyala que a la ciutat hi ha encara unes 55.000 places d’estacionament no regulat que poden ser utilitzades per qualsevol tipus d’usuari o usuària, tant resident com no resident sense cap tipus de restricció horària. Paral·lelament als turismes, també hi ha places de càrrega i descàrrega dins la zona no regulada que no requereixen la utilització de l’aplicació SPRO (aplicació mòbil per a professionals amb la qual es podrà estacionar a les zones DUM de la metròpoli de Barcelona) i que tenen generalment un horari de 8.00 a 20.00 hores i una senyalització pròpia. Té com a objectiu, entre d’altres, la gestió de l’aparcament, perquè s’han de reduir els desplaçaments en vehicle privat i fomentar l’ús del transport públic per disminuir la contaminació i fer una ciutat més ecosostenible, que respongui als impactes socials, econòmics i ambientals derivats de l’ús intensiu dels vehicles de motor contaminants. Per això, es preveu marcar línies estratègiques que permetin impulsar el canvi a modes menys contaminants a través de la regulació de l’aparcament. L’estratègia implica restringir l’oferta d’aparcament en superfície, alhora que es millora l’oferta i es fan més competitius els preus de l’aparcament fora de calçada. Es busca, per tant, una reducció del nombre de viatges en vehicle privat pel centre de la ciutat i garantir la disponibilitat de places per a determinats usos. El PMU 2024 va en la línia dels objectius de desenvolupament sostenible 2030 (ODS 2030) amb la finalitat de fer una ciutat més ecosostenible, reduint l’ús del vehicle privat i fent ús del transport públic, el qual ha de ser 100% sostenible. Aquest PMU 2024 es pot consultar a l’enllaç web de l’Ajuntament de Barcelona2. 2 https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/bitstream/11703/128157/1/Pla%20de%20Mobilitat%20Urbana_bcn_2024 .pdf 5 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat no ha estat eficaç, ja que, en data d’aquesta resolució, catorze mesos després, encara no ha donat resposta a la instància que va presentar la ciutadana. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent: - Recomanar a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat que doni resposta a la instància que va presentar la ciutadana el 17 de desembre de 2021. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 6