INTERVENCIO INFORME D'AUDITORIA DELS COMPTES ANUALS DE L'EXERCICI 2021, EMÈS PER LA INTERVENCIÓ GENERAL DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA, DE L’INSTITUT MUNICIPAL D’HISENDA Infdef_AF21_IMH 1 INTERVENCIO Índex I. Opinió .................................................................................................................................................. 3 II. Fonament de l’opinió ....................................................................................................................... 3 III. Qüestions clau de l’auditoria ......................................................................................................... 4 IV. Altres qüestions participació d’auditors privats .......................................................................... 5 V. Responsabilitat de la Presidència de l’Institut en relació amb els comptes anuals .............. 5 VI. Responsabilitats de l’auditor en relació amb l’auditoria dels comptes anuals ...................... 6 VII. Informe sobre d’altres requeriments legals i reglamentaris .................................................... 7 ANNEX I.- COMPTES ANUALS DE L'EXERCICI 2021 ................................................................. 9 Infdef_AF21_IMH 2 2 INTERVENCIO I. Opinió La Intervenció General de l’Ajuntament de Barcelona, en ús de les competències que li són atribuïdes pels articles 213 i 220 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Local i 3 i 29.3.A) del Reial Decret 424/2017, de 28 d’abril, que regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, ha auditat els comptes anuals de l’INSTITUT MUNICIPAL D’HISENDA (en endavant, l’Institut o l’entitat, indistintament), que comprenen el balanç a 31 de desembre de 2021, el compte del resultat econòmic-patrimonial, l’estat de canvis en el patrimoni net, l’estat de fluxos d’efectiu, l’estat de liquidació del pressupost i la memòria corresponents a l’exercici finalitzat en aquesta data. En la nostra opinió, els comptes anuals adjunts expressen, en tots els aspectes significatius, la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera de l’entitat a 31 de desembre de 2021, així com dels seus resultats corresponents a l’exercici acabat en aquesta data, de conformitat amb el marc normatiu d'informació financera que resulta d'aplicació (el qual s’identifica en la Nota 1.2 de la memòria) i, en particular, amb els principis i criteris comptables continguts en el mateix. II. Fonament de l’opinió Hem dut a terme la nostra auditoria de conformitat amb la normativa reguladora de l’activitat d’auditoria de comptes vigent en el Sector Públic a Espanya. Les nostres responsabilitats d’acord amb aquestes normes es descriuen més endavant, en la secció Responsabilitats de l’auditor en relació amb l’auditoria dels comptes anuals del nostre informe. Som independents de l’Entitat de conformitat amb els requeriments d’ètica, inclosos els d’independència que són aplicables a la nostra auditoria dels comptes anuals per al Sector Públic a Espanya segons l’exigit per la normativa reguladora de l’activitat d’auditoria de comptes de dit Sector Públic. Considerem que l’evidència d’auditoria que hem obtingut proporciona una base suficient i adequada per a la nostra opinió. Infdef_AF21_IMH 3 3 INTERVENCIO III. Qüestions clau de l’auditoria Les qüestions clau de l’auditoria són aquelles que, segons el nostre judici professional, han sigut de la major significança en la nostra auditoria de comptes anuals del període actual. Aquestes qüestions han estat tractades en el context de la nostra auditoria dels comptes anuals en el seu conjunt, i en la formació de la nostra opinió sobre aquestes, i no expressem una opinió per separat sobre aquestes qüestions. Aplicació de les transferències corrents rebudes de l’Ajuntament al finançament de les operacions de l’INSTITUT Tal i com s’assenyala a la Nota 1 de la memòria, l’INSTITUT es configura com un organisme autònom local dependent de l’Ajuntament de Barcelona, que té com activitat principal la gestió, la inspecció i la recaptació de tributs, preus públics i altes ingressos de dret públic de l’Ajuntament de Barcelona, dels organismes autònoms dependents d’aquest i altres entitats públiques, quan li encomanin. Els costos de la prestació d’aquesta activitat es financen bàsicament amb aportacions de l’Ajuntament en forma de transferències corrents i de capital. Aquests recursos permeten l’equilibri econòmic i financer de l’INSTITUT . Atenent a l’origen de les transferències rebudes, s’ha considerat com a qüestió clau de l’auditoria acreditar que aquestes s’apliquen efectivament al finançament de les operacions de l’INSTITUT, d’acord amb les funcions establertes als seus Estatuts. Les despeses incorregudes en l’execució d’aquestes operacions durant l’exercici 2021 han estat intensives en despeses de personal, en despeses corrents en béns i serveis i en transferències corrents, en aquest ordre. Els procediments d’auditoria aplicats en cada cas per a validar-les han estat els següents: · Personal: anàlisi d’aquestes despeses i de la seva evolució respecte a l’exercici anterior, lligam de les retribucions i de les cotitzacions socials recollides en comptes amb les que figuren als registres auxiliars de personal i anàlisi dels increments aplicats sobre les retribucions en relació a l’exercici anterior. Infdef_AF21_IMH 4 4 INTERVENCIO · Despeses en adquisicions de béns i serveis: cobertura contractual de les operacions, d’acord amb el marc normatiu vigent de la contractació; autorització de les despeses i adjudicació per òrgans competents, conformitat tècnica en la recepció dels béns i serveis adquirits i confirmació de volums d’operacions i saldos mantinguts amb determinats tercers, seleccionats per mostreig. · Transferències corrents: anàlisis dels procediments de control intern per autoritzar aquestes despeses i l’adequació del procediment de validació i registre de les mateixes, així com l’obtenció de la confirmació de volums d’operacions i saldos mantinguts amb determinats tercers, seleccionats per mostreig IV. Altres qüestions participació d’auditors privats En l’execució dels treballs d’auditoria, la Intervenció General ha comptat amb la col·laboració de la societat AUREN AUDITORES SP, S.L.P., en virtut de l’acord de la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona de 26 de novembre de 2020 per a la realització de l’auditoria dels comptes anuals del organismes autònoms del grup municipal. Els treballs s’han efectuat sota la direcció i supervisió de la Intervenció General. La Intervenció General de l’Ajuntament de Barcelona ha elaborat el present informe sobre la base del treball realitzat per la societat d’auditoria AUREN AUDITORES SP, S.L.P. V. Responsabilitat de la Presidència de l’Institut en relació amb els comptes anuals La Presidència de l’Institut és responsable de formular els comptes anuals adjunts, de forma que expressin la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i del resultat econòmic- patrimonial i de l’execució del pressupost de l’Institut, de conformitat amb el marc normatiu d’informació financera aplicable a l’entitat a Espanya, i del control intern que considerin necessari per permetre la preparació de comptes anuals lliures d’incorrecció material, a causa de frau o error. En la preparació dels comptes anuals, el la Presidència de l’Institut és responsable de la valoració de la capacitat de l’entitat per continuar com a entitat en funcionament, revelant, segons correspongui, les qüestions relacionades amb l’entitat en funcionament i utilitzant el Infdef_AF21_IMH 5 5 INTERVENCIO principi comptable d’entitat en funcionament, excepte si l’Ajuntament tingués la intenció de liquidar-la o de cessar les seves operacions, o bé no existeix cap altra alternativa realista. VI. Responsabilitats de l’auditor en relació amb l’auditoria dels comptes anuals Els nostres objectius són obtenir una seguretat raonable que els comptes anuals en el seu conjunt estan lliures d’incorrecció material, a causa de frau o error, i emetre un informe d’auditoria que conté la nostra opinió. Seguretat raonable és un alt grau de seguretat però no garanteix que una auditoria realitzada de conformitat amb la normativa reguladora de l’activitat d’auditoria de comptes per al Sector Públic vigent a Espanya sempre detecti una incorrecció material quan existeixi. Les incorreccions poden tenir lloc per frau o error i es consideren materials si, individualment o de forma agregada, es pot preveure raonablement que influeixen en les decisions econòmiques que els usuaris prenen basant-se en els comptes anuals. Com a part d’una auditoria de conformitat amb la normativa reguladora de l’activitat d’auditoria de comptes vigent per al Sector Públic a Espanya, apliquem el nostre judici professional i mantenim una actitud d’escepticisme professional durant tota l’auditoria. També: · Identifiquem i valorem els riscos d’incorrecció material en els comptes anuals, a causa de frau o error, dissenyem i apliquem procediments d’auditoria per respondre a aquests riscos i obtenim evidència d’auditoria suficient i adequada per proporcionar una base per a la nostra opinió. El risc de no detectar una incorrecció material a causa de frau és més elevat que en el cas d’una incorrecció material a causa d’error, ja que el frau pot implicar col·lusió, falsificació, omissions deliberades, manifestacions intencionadament errònies, o l’elusió del control intern. · Obtenim coneixement del control intern rellevant per a l’auditoria amb la finalitat de dissenyar procediments d’auditoria que siguin adequats en funció de les circumstàncies, i no amb la finalitat d’expressar una opinió sobre l’eficàcia del control intern de l’Entitat. · Avaluem si les polítiques comptables que s’apliquen són adequades i la raonabilitat de les estimacions comptables i la corresponent informació revelada per la Presidència. Infdef_AF21_IMH 6 6 INTERVENCIO · Concloem sobre si és adequada la utilització, per part de la Presidència, del principi comptable d’entitat en funcionament i, basant-nos en l’evidència d’auditoria obtinguda, concloem sobre si existeix o no una incertesa material relacionada amb fets o amb condicions que poden generar dubtes significatius sobre la capacitat de l’Institut per continuar com a entitat en funcionament. Si concloem que existeix una incertesa material, es requereix que cridem l’atenció en el nostre informe d’auditoria sobre la corresponent informació revelada en els comptes anuals o, si aquestes revelacions no són adequades, que expressem una opinió modificada. Les nostres conclusions es basen en l’evidència de auditoria obtinguda fins a la data del nostre informe d’auditoria. No obstant això, fets o condicions futurs poden ser la causa que l’entitat deixi de ser una entitat en funcionament. · Avaluem la presentació global, l’estructura i el contingut dels comptes anuals, inclosa la informació revelada, i si els comptes anuals representen les transaccions i els fets subjacents de manera que aconsegueixen expressar la imatge fidel. Ens comuniquem amb la Presidència de l’Institut en relació amb, entre d’altres qüestions, l’abast i el moment de realització de l’auditoria planificats i les troballes significatives de l’auditoria, així com qualsevol deficiència significativa del control intern que identifiquem en el transcurs de l’auditoria. Entre les qüestions que han estat objecte de comunicació als Consellers/eres, determinem les que han estat de la major significança en l’auditoria dels comptes anuals del període actual i que són, en conseqüència, les qüestions claus de l’auditoria. VII. Informe sobre d’altres requeriments legals i reglamentaris Amb l’abast previst en la nostra auditoria de comptes, hem revisat determinats aspectes vinculats al compliment de la legalitat en les operacions efectuades per l’INSTITUT en l’exercici 2021. Aquestes comprovacions s’han efectuat aplicant procediments d’auditoria consistents en la verificació del control intern aplicat, així com els procediments analítics i substantius previstos en la planificació del treball d’auditoria. Infdef_AF21_IMH 7 7 INTERVENCIO Hem assolit evidència suficient i adequada per a considerar que, amb els procediments aplicats, s’ha complert amb els aspectes més rellevants de la legalitat, en quant a la incidència d’aquesta en la informació financera. Barcelona a data de la signatura electrònica La Interventora Adjunta Maria Carmen Torres Morales - (AUT) 2022.05.13 08:53:12 +02'00' Carmen Torres Supervisat i aprovat per L’Interventor General 2022.05.13 09:11:20 +02'00' Antonio Muñoz Juncosa Infdef_AF21_IMH 8 8 INTERVENCIO ANNEX I.- COMPTES ANUALS DE L'EXERCICI 2021 Infdef_AF21_IMH 9 9 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda COMPTES ANUALS DE L’EXERCICI 2021 INSTITUT MUNICIPAL D’HISENDA 03 IMH- C omptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 10 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda ÍNDEX DELS COMPTES ANUALS DE L’EXERCICI 2021 BALANÇ ............................................................................................................................................................ 3 COMPTE DEL RESULTAT ECONÒMIC PATRIMONIAL .......................................................................................... 4 ESTAT DE CANVIS EN EL PATRIMONI NET ......................................................................................................... 5 ESTAT D’INGRESSOS I DESPESES RECONEGUTS .................................................................................................6 ESTAT D’OPERACIONS AMB L’ENTITAT PROPIETÀRIA........................................................................................7 ESTAT DE FLUXOS D’EFECTIU ............................................................................................................................ 8 ESTAT DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST ..................................................................................................... 9-10 RESULTAT PRESSUPOSTARI .............................................................................................................................11 MEMÒRIA DE L’EXERCICI 2021 MEMÒRIA DE L’EXERCICI 2021 ..................................................................................................................... 122 1. ORGANITZACIÓ I ACTIVITAT ................................................................................................................... 12 2. GESTIÓ INDIRECTA DE SERVEIS PÚBLICS, CONVENIS I ALTRES FORMES DE COL·LABORACIÓ .................. 16 3. BASES DE PRESENTACIÓ DELS COMPTES ................................................................................................ 17 4. NORMES DE RECONEIXEMENT I VALORACIÓ .......................................................................................... 18 5. IMMOBILITZAT MATERIAL ...................................................................................................................... 26 6. PATRIMONI PÚBLIC DEL SÒL .................................................................................................................. 27 7. INVERSIONS IMMOBILIÀRIES ................................................................................................................ 277 8. IMMOBILITZAT INTANGIBLE ................................................................................................................. 288 9. ARRENDAMENTS FINANCERS I ALTRES OPERACIONS DE NATURALESA SIMILAR .................................... 28 10. ACTIUS FINANCERS ................................................................................................................................. 28 11. PASSIUS FINANCERS ............................................................................................................................... 31 12. COBERTURES COMPTABLES .................................................................................................................... 33 13. ACTIUS CONSTRUÏTS O ADQUIRITS PER A ALTRES ENTITATS I ALTRES EXISTÈNCIES ................................ 33 14. MONEDA ESTRANGERA .......................................................................................................................... 33 15. TRANSFERÈNCIES, SUBVENCIONS I ALTRES INGRESSOS I DESPESES ...................................................... 344 16. PROVISIONS I CONTINGÈNCIES ............................................................................................................. 366 17. INFORMACIÓ SOBRE EL MEDI AMBIENT ................................................................................................. 36 18. ACTIUS EN ESTAT DE VENDA .................................................................................................................. 36 19. PRESENTACIÓ PER ACTIVITATS DEL COMPTE DEL RESULTAT ECONÒMIC-PATRIMONIAL ........................ 36 20. OPERACIONS PER ADMINISTRACIÓ DE RECURSOS PER COMPTE D’ALTRES ENS PÚBLICS ........................ 36 21. OPERACIONS NO PRESSUPOSTÀRIES DE TRESORERIA .......................................................................... 377 22. CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA. PROCEDIMENTS D’ADJUDICACIÓ .................................................... 38 23. VALORS REBUTS EN DIPÒSIT .................................................................................................................. 38 24. INFORMACIÓ PRESSUPOSTÀRIA ........................................................................................................... 399 25. INDICADORS FINANCERS, PATRIMONIALS I PRESSUPOSTARIS................................................................ 42 26. INFORMACIÓ SOBRE EL COST DE LES ACTIVITATS ................................................................................... 45 27. INDICADORS DE GESTIÓ ......................................................................................................................... 45 28. ALTRA INFORMACIÓ ............................................................................................................................... 46 2 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 11 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda ESTAT DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST I. LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST DE DESPESES 9 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 18 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda II. LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST D’INGRESSOS 10 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 19 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda III. RESULTAT PRESSUPOSTARI 11 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 20 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda MEMÒRIA DE L’EXERCICI 2021 1. ORGANITZACIÓ I ACTIVITAT 1.1. Norma de creació de l’entitat L’Institut Municipal d’Hisenda (d’ara endavant, l’Institut) va ser creat per acord del Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona el 27 d’abril de 1990, amb la denominació d’Institut Municipal de Recaptació de Barcelona. El 15 de març de 1996 el Consell Plenari va aprovar el canvi de denominació a l’actual i la modificació dels seus Estatuts. Es regeix pels Estatuts aprovats definitivament pel Plenari de Consell Municipal en sessió del 14 d’octubre de 2005, i modificats en data 29 de març de 2019 de conformitat amb la Instrucció relativa a la descentralització funcional i al mitjans propis de l’Ajuntament de Barcelona aprovada per a la Comissió de Govern del dia 26 de juliol de 2018. L’Institut es configura com un organisme autònom local dependent de l’Ajuntament, de conformitat amb la legislació reguladora de règim local i la Carta de Barcelona. Gaudeix de personalitat jurídica pròpia, plena capacitat jurídica i d’obrar i autonomia de gestió per al compliment de les seves finalitats. 1.2. Activitat principal de l’entitat, règim jurídic, econòmic-financer i de contractació. L’Institut es regeix pel dret administratiu i li corresponen, segons els seus estatuts, la realització de les següents funcions: a) La gestió, inspecció i recaptació dels tributs, preus públics, multes i altres ingressos de dret públic de l’Ajuntament, els seus organismes autònoms i d’altres entitats públiques, quan se li encomani. b) Elaboració d’estudis i propostes per als òrgans corresponents de l’Ajuntament, en matèria d’ordenances fiscals, pressupost d’ingressos, calendari de cobraments, avant- projectes de lleis i reglaments. c) Celebració de convenis amb altres administracions, entitats públiques i sectors professionals per millorar l’eficàcia en la gestió, inspecció i recaptació dels tributs i la resta d’ingressos de dret públic. d) Qualsevol altres relacionades amb les anteriors i amb les seves funcions que l’Ajuntament li pogués assignar. L’Institut té una durada indefinida, en funció del compliment de les finalitats per a les que va ser constituït. Ara bé, pot ésser extingit en qualsevol moment per acord del Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona, que en aquest cas el succeiria universalment. El règim econòmic i financer s’adequa a l’establert a la normativa vigent pel sector públic de l’àmbit local en matèria pressupostària, financera, de control i de comptabilitat. Els presents comptes anuals han estat elaborats d’acord amb l’Ordre HAP/1781/2013 de 20 de setembre, d’aprovació de la Instrucció del model normal de comptabilitat local, així com d’acord amb el que preveu el Pla General de Comptabilitat Pública adaptat a l’Administració Local (PGCPAL), que s’acompanya com annex a la Instrucció. 12 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 21 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda b) Impost sobre el Valor Afegit (IVA) Els ingressos que rep l’Institut per a finançar les seves operacions tenen la consideració d’operacions no subjectes a l’IVA. Conseqüentment, les quotes suportades de l’impost es tracten com a despesa o bé formen part del cost d’adquisició dels béns i drets de l’immobilitzat. 1.5. Estructura organitzativa bàsica, en els seus nivells polític i administratiu. Els òrgans de govern i de direcció de l’Institut i les persones que ocupen els mateixos són les següents: a) La Presidència Durant l’exercici 2021 la Presidència ha estat assumida per l’Ima. Sra. Montserrat Ballarín Espuña. b) La Vice-presidència Durant l’exercici 2021 la Vice- presidència ha estat assumida per l’Im. Sr. Jordi Martí Grau. c) El Consell rector Durant l’exercici 2021, la seva composició ha estat la següent: · Im. Sr. Jordi Castellana Gamisans · Im. Sr. Ferran Mascarell i Canalda · Sr. German Prado Pérez · Sr. Xavier Cañigueral González · Sr. Albert Guivernau Molina · Sr. Agustí Abelaira Dapena · Sr. Albert Dalmau Miranda · Sr. Jordi Ayala Roqueta · Sr. Josep Medrano Molina · Sr. Carlos Vivas Urieta · Sr. Eusebio Mesa Moreno · Sr. Angel Javier Domínguez d) La Gerència És l’òrgan de direcció ordinària de l’Institut, nomenat per Alcaldia. Durant l’exercici 2021 el càrrec de gerent ha estat ocupat per el Sr. Antoni Fernández. 14 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 23 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda Conveni de col·laboració, per a la formació en règim d’alternança i amb formació dual Departament Ensenyament d’estudiants de cicles de grau mitjà i superior Cursos (Generalitat de Catalunya) i de Formació Professional. L’Institut està acadèmics Ajuntament de Barcelona. I adherit al conveni. 2020-2021 55.304,07 convenis de col·laboració I diversos convenis específics de col·laboració a educativa amb universitats educativa amb universitats, en el marc dels 2021-2022 convenis marcs signats entre les universitats i l’Ajuntament de Barcelona. Conveni de col·laboració entre la Secretaría de Estado de Hacienda (Dirección General del Secretaría de Estado de Catastro) i l’Ajuntament de Barcelona per a la Hacienda (Dirección General 2021 20.000,00 gestió cadastral, aprovat per acord del Plenari del Catastro) del Consell Municipal en data 22 de febrer de 2019. Encomana de gestió de l’Ajuntament de Adhesió al conveni municipal Barcelona al Consorci Mar Parc Salut, per a del PAIPEM-Programa Atenció l’atenció integral al personal municipal, 2021 3.163,00 Integral al personal municipal, aprovada per acord de la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona en data 21 de maig 2020. 5.252.038,88 3. BASES DE PRESENTACIÓ DELS COMPTES 3.1 Imatge fidel Els comptes anuals s’han obtingut dels registres comptables de l’Institut tancats a 31 de desembre de 2021, i es presenten d’acord amb les disposicions legals vigents en matèria comptable, amb l’objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera a la data esmentada, del resultat econòmic-patrimonial, dels canvis en el patrimoni net, dels fluxos d’efectiu, i del resultat de l’execució del pressupost, corresponents a l’exercici anual acabat en la mateixa data. La seva formulació i rendició l’efectua la Presidència de l’Institut i són aprovats pel Consell Rector. La liquidació del pressupost de l’exercici 2021 ha estat aprovada el 17 de febrer de 2022. El règim de comptabilitat de l’Institut és el previst en la Llei reguladora de les Hisendes Locals per a les entitats locals i els seus organismes autònoms. Els comptes anuals de l’exercici 2020 han estat elaborats d’acord amb l’Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, per la qual s’aprova la Instrucció del model normal de comptabilitat local (endavant, la IMNCL), així com amb el que preveu el Pla General de Comptabilitat Pública adaptat a l’Administració Local (PGCPAL) que acompanya la IMNCL. L’aplicació dels principis i criteris comptables està presidida per la consideració de la importància en termes relatius que aquests i els seus efectes poden presentar. Per consegüent, és admissible 17 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 26 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda la no aplicació estricta d’algun d’aquests, sempre que la importància relativa en termes quantitatius o qualitatius de la variació constatada sigui escassament significativa i no alteri, per tant, la imatge fidel de la situació patrimonial i dels resultats. Les partides o els imports la importància relativa dels quals sigui escassament significativa poden aparèixer agrupats amb altres de similar naturalesa o funció. No existeixen raons excepcionals per les quals, per assolir els objectius anteriors, no s’hagin aplicat disposicions legals en matèria comptable. 3.2 Comparació de la informació. Els comptes anuals dels exercicis 2020 i 2021 s’han formulat d’acord amb l’estructura establerta a l’Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, que aprova la IMNCL, havent seguit en la seva elaboració l’aplicació de criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetàries, de manera que la informació presentada és homogènia i comparable. 4. NORMES DE RECONEIXEMENT I VALORACIÓ 4.1 Immobilitzat material. · Criteris d’activació Són actius tangibles, mobles i immobles que: a) Posseeix l’Institut per al seu ús en la producció o subministrament de béns i serveis o per als seus propis propòsits administratius. b) S’espera que tinguin una vida útil major a un any. · Valoració inicial Les inversions en béns de l’immobilitzat material es valoren al seu cost. Això és el preu d’adquisició, inclosos els impostos indirectes no recuperables associats a la compra, els costos d’adquisició directament relacionats amb la compra i els de posada en funcionament, si escau, o el cost de producció en aquells que són resultat de treballs propis. Els terrenys i els edificis són actius independents i es comptabilitzen en tots els casos de forma diferenciada. Els béns aflorats com a conseqüència de la realització d’un inventari físic es registren pel seu valor raonable si no resulta possible obtenir evidència del seu cost original. En aquest últim cas, juntament amb el seu cost es registra l’amortització acumulada que s’estima s’ha produït fins al moment d’incorporar-los a la comptabilitat. Els béns rebuts en adscripció o cessió per un termini igual o superior a la seva vida econòmica del bé es registren pel seu valor raonable a la data de formalització de l’adscripció o cessió. · Capitalització de despeses financeres 18 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 27 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda 4.2 Immobilitzat intangible. · Criteris d’activació Es tracta de béns intangibles i drets susceptibles de valoració econòmica de caràcter no monetari i sense aparença física que complint les característiques de permanència en el temps i utilització en la producció de béns i serveis, o constituint una font de recursos de l’Institut, són identificables. És a dir: a) Són separables i susceptibles de ser alienats, cedits, arrendats, intercanviats o lliurats per a la seva explotació. b) Sorgeixen de drets contractuals o d’altres drets legals, amb independència que aquests drets siguin transferibles o separables d’altres drets o obligacions. · Valoració inicial Les inversions en béns de l’immobilitzat intangible es valoren al seu cost. Això és el preu d’adquisició, inclosos els impostos indirectes no recuperables associats a la compra, els costos d’adquisició directament relacionats amb la compra i els de posada en funcionament, si escau, o el cost de producció en aquells que són resultat de treballs propis. Els béns rebuts en adscripció o cessió gratuïta per un període inferior a la seva vida econòmica es registren com a intangibles pel valor raonable del seu dret d’ús. · Valoració posterior Amb caràcter general, es valoren al seu cost, més els desemborsaments posteriors, menys l’amortització acumulada i les correccions valoratives per deteriorament. Les correccions valoratives per deteriorament es practiquen quan l’import recuperable de l’actiu (valor raonable) és inferior al seu valor net d’amortitzacions, el que succeeix, generalment, per obsolescència accelerada, o disminució del rendiment esperat inicialment. Els costos d’ampliació, modernització o millora s’incorporen a l’actiu com a major valor dels béns o drets quan suposen un augment de la seva capacitat, productivitat o allargament de la seva vida útil. · Amortització Els elements que integren l’immobilitzat intangible són objecte d’amortització sistemàtica pel mètode lineal en funció de la vida útil estimada de cadascun d’ells. Per defecte, la base amortitzable de cada element coincideix amb el seu valor comptable, donat que es consideren nuls els valors residuals. 20 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 29 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda b1) Classificació i valoració L’Institut únicament manté passius financers categoritzats a cost amortitzat. Inclouen els: - Dèbits i partides a pagar per operacions derivades de l’activitat habitual. - Altres dèbits i partides a pagar. Com a norma general, els dèbits i les partides a pagar amb venciment a curt termini sense interès contractual es valoren, tant en el moment del reconeixement inicial com posteriorment, pel seu nominal. La mateixa valoració es realitza amb els de venciment a llarg termini i els préstecs rebuts a llarg termini amb interessos subvencionats quan l’efecte global de no actualitzar els fluxos no és significatiu. En cas que sigui significatiu, es valoren inicialment pel valor actual dels fluxos d’efectiu a pagar, sobre una taxa equivalent a l’aplicable als pagaments ajornats i, posteriorment, a cost amortitzat, reconeixent els interessos meritats en funció del seu tipus d’interès efectiu com a ingressos de l’exercici. En tot cas, les fiances i els dipòsits rebuts es valoren sempre per l’import rebut. b2) Reconeixement El reconeixement comptable dels passius financers es realitza a la data establerta en el contracte o acord a partir de la qual l’Institut contrau l’obligació. En les operacions de tresoreria formalitzades amb pòlissa de crèdit, les obligacions es contrauen amb la recepció de les successives disponibilitats de fons. b3) Baixa de passius financers Com a norma general, es registra la baixa d’un passiu financer o d’una part del mateix quan l’obligació contreta s’ha complert o cancel·lat. En cas de produir-se una diferència entre el valor comptable i la contraprestació lliurada, es reconeixerà en el resultat de l’exercici que tingui lloc. c) Contractes de garanties financeres Són contractes que obliguen a l’Institut a fer o rebre uns pagaments específics pel reemborsament a un tercer per la pèrdua incorreguda quan un deutor (“garantit”) incompleix la seva obligació de pagament derivada, generalment, d’instruments de deute, tal com un aval. L’Institut no té formalitzats contractes de garanties financeres. 4.5 Transaccions en moneda estrangera Les transaccions en moneda distinta de l’euro es registren en el moment del seu reconeixement en euros, aplicant a l’import corresponent el tipus de canvi al comptat existent en la data de l’operació. 23 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 32 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda Atès que l’Institut no realitza de forma habitual operacions en moneda estrangera i a què quan aquestes es produeixen no són rellevants en termes quantitatius, sobre la base del principi d’importància relativa, no es practiquen correccions posteriors a les valoracions inicials. 4.6 Ingressos i despeses. Els ingressos i les despeses es registren pel principi de meritació, i en els casos que sigui pertinent, pel de correlació entre ambdós. a) Ingressos Com a norma general, els ingressos es registren pel valor raonable de la contraprestació i representen els imports a cobrar pels béns lliurats i els serveis prestats en el curs ordinari de les activitats de l’Institut, deduïdes les devolucions, les rebaixes, els descomptes i l’Impost sobre el Valor Afegit, si escau. L’Institut reconeix els ingressos quan l’import d’aquests es pot valorar amb fiabilitat, és probable que els beneficis econòmics futurs vagin a fluir a l’Institut i es compleixen les condicions específiques per a cadascuna de les activitats tal com es detalla a continuació. Els ingressos per vendes es registren quan: l’Institut ha transferit al comprador els riscos i els avantatges derivats de la propietat dels béns, amb independència de la propietat; no conserva per a si cap implicació en la gestió corrent dels béns venuts, ni reté el control efectiu sobre ells; i les despeses associades amb la transacció poden ser mesurades amb fiabilitat. Els ingressos per a la prestació de serveis es reconeixen quan el resultat de la transacció pot ser estimat amb fiabilitat, considerant el grau d’avançament o realització de la prestació a la data dels comptes anuals, o de forma lineal quan el servei es presta durant un període determinat. Quan no poden ser estimats de forma fiable, els ingressos es reconeixen en la quantia de les despeses reconegudes que es consideren recuperables. Pressupostàriament, els ingressos s’incorporen a la liquidació pressupostària en el moment en què es produeix l’acte administratiu de reconeixement dels drets corresponents. b) Despeses Les despeses de personal i per subministraments i serveis exteriors es reconeixen en el compte del resultat econòmico-patrimonial en el moment que merita l’obligació, amb independència del moment en què es produeixi el corrent monetari que se’n deriva d’elles. Pressupostàriament, les despeses s’incorporen a la liquidació pressupostària en el moment en què es produeix l’acte administratiu de reconeixement de les obligacions. 4.7 Provisions i contingències. Es reconeix una provisió quan l’Institut té una obligació present (legal, contractual o implícita) resultat d’un succés passat que, probablement, implicarà el lliurament d’uns recursos que es poden estimar de forma fiable. 24 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 33 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda Les provisions es troben valorades pel valor actual dels desemborsaments que s’espera que seran necessaris per liquidar l’obligació, actualitzats a una taxa de descompte equivalent al tipus de deute públic per un venciment anàleg. Els ajustaments en la provisió amb motiu de la seva actualització es reconeixen com una despesa financera a mesura que es van reportant. Quan el seu venciment és inferior o igual a un any i l’efecte financer no és significatiu, no es descompten. Al tancament de l’exercici, les provisions són objecte de revisió i ajustades, si escau, per a reflectir la millor estimació existent en aquest moment. Quan no són ja pertinents o probables, es procedeix a la seva reversió amb contrapartida al corresponent compte d’ingrés de l’exercici. Per a la quantificació de les provisions, es recorre a informes interns i, si escau, d’experts externs, i a l’experiència de l’Institut en successos similars, que permetin establir la base de les estimacions de cadascun dels desenllaços possibles, així com del seu efecte financer. 4.8 Transferències i subvencions. a) Transferències i subvencions rebudes Les activitats desenvolupades per l’Institut corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics en l’àmbit competencial de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb allò previst per la legislació vigent (Llei Reguladora de les Bases de Règim Local i Reglament d’Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals). Per la prestació de serveis públics, en l’àmbit de les competències de l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut rep d’aquest finançament pressupostari en forma de transferència corrent, el qual es reflecteix a l’epígraf d’ingressos del compte del resultat econòmico-patrimonial Transferències i subvencions rebudes, “Transferències”. La transferència corrent pressupostària està fixada tenint en compte els supòsits d’equilibri pressupostari previstos al Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. Per a l’adquisició de béns i drets d’inversió l’Institut rep de l’Ajuntament de Barcelona transferències de capital que, inicialment, s’imputen a patrimoni net per a aplicar-se al compte del resultat econòmico-patrimonial en la mateixa proporció a la vida útil dels béns o drets. Les transferències de capital rebudes en concepte d’inversions realitzades a compte de l’Ajuntament de Barcelona, es comptabilitzen com a inversions financeres a curt termini amb entitats del grup amb abonament a creditors per operacions de gestió, fins al seu lliurament. Les subvencions que tenen caràcter reintegrable es registren com a passius fins que compleixin les condicions per a considerar-se no reintegrables, mentre que les subvencions no reintegrables es registren com a ingressos directament imputats al patrimoni net i es reconeixen com a ingressos sobre una base sistemàtica i racional de forma correlacionada amb les despeses derivades de la subvenció. A aquests efectes, una subvenció es considera no reintegrable quan existeix un acord individualitzat de concessió de la subvenció i s’han complert totes les condicions establertes per a la seva concessió i no existeixen dubtes raonables de que es cobrarà. 25 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 34 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda Les subvencions de caràcter monetari es valoren pel valor raonable de l’import concedit referit al moment del seu reconeixement. Les subvencions no reintegrables relacionades amb l’adquisició de l’immobilitzat material s’imputen com a ingressos de l’exercici en proporció a l’amortització dels corresponents actius o, en el seu cas, quan es produeixi la venda, correcció valorativa per deteriorament o baixa en el balanç. D’altra banda, les subvencions no reintegrables relacionades amb despeses específiques es reconeixen en el compte de pèrdues i guanys en el mateix exercici en què es meriten les corresponents despeses. b) Transferències i subvencions atorgades Les transferències i subvencions concedides es comptabilitzen com a despeses en el moment que es tingui constància que s’han complert les condicions establertes per a la seva percepció. En cas que al tancament de l’exercici estigui pendent el compliment d’alguna de les condicions establertes per a la seva percepció, però no existeixin dubtes raonables sobre el seu futur compliment, es dota una provisió pels corresponents imports, amb la finalitat de reflectir la despesa al compte del resultat econòmico-patrimonial. En el cas de lliurament d’actius, el reconeixement es produeix en el moment de l’acord o de la formalització del lliurament al beneficiari. En el cas de deutes assumits d’altres ens, la despesa per subvenció es reconeix en el moment que entri en vigor l’acord d’assumpció, registrant com a contrapartida el passiu assumit. 4.9 Medi Ambient Les despeses derivades de les actuacions que tenen per objecte la protecció i millora del medi ambient es comptabilitzen, si escau, com a despeses de l’exercici en que s’incorren. No obstant això, si suposen inversions com a conseqüència d’actuacions per minimitzar l’impacte mediambiental i la protecció i millora del medi ambient, es comptabilitzen com a major valor de l’immobilitzat. 5. IMMOBILITZAT MATERIAL 5.1 Moviment de l’exercici. 26 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 35 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda 5.2 Descripció de l’immobilitzat material. Per categories de béns l’immobilitzat material es desglossa de la manera següent: · Instal·lacions tècniques i maquinària 99.319,36 · Mobiliari 487.013,85 · Equips per a processos d’informació 472.471,88 1.058.789,24 5.3 Informació de l’exercici. a) Les inversions més rellevants de l’exercici corresponen a: · Mobiliari 14.968,29 · Equips per a processos d’informació (renovació d’equips, servidors, etc.) 214.833,28 229.801,57 b) Atenent a la naturalesa dels béns, al tancament de l’exercici el cost d’adquisició de béns que es troben totalment amortitzats i que segueixen en ús és el següent: · Mobiliari 73.699,39 · Equips per a processos d’informació (renovació d’equips, servidors, etc.) 389.855,16 463.554,55 5.4 Circumstàncies que afecten a la titularitat de l’immobilitzat material. No existeix cap tipus de restricció sobre la titularitat dels béns que integren l’immobilitzat material de l’Institut ni cap d’ells es troba sotmès a litigi o ha estat ofert en garantia del pagament de deutes. 6. PATRIMONI PÚBLIC DEL SÒL L’Institut no té actius no corrents afectats al destí d’aquest patrimoni. 7. INVERSIONS IMMOBILIÀRIES L’Institut no té béns immobles o d’altres que puguin qualificar-se d’inversions immobiliàries. 27 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 36 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda c) Període mitjà de cobrament En funció de les necessitats de liquidesa, l’Institut programa amb la Tresoreria de l’Ajuntament de Barcelona el cobrament de les transferències corrents i de capital. d) Correccions per deteriorament de valor Durant l’exercici no s’han registrat correccions de valor dels actius financers. A la data de tancament cap actiu financer es troba deteriorat. 11. PASSIUS FINANCERS 11.1 Informació relacionada amb el balanç. a) Detall dels deutes mantinguts per l’Institut al tancament de l’exercici valorats a cost amortitzat Tret dels comptes a pagar per operacions habituals l’Institut no manté en balanç passius financers valorats a cost amortitzat, ni durant l’exercici s’han registrat operacions valorades a cost amortitzat. Els comptes a pagar per operacions habituals a llarg i a curt termini (operacions de gestió, altres deutes i deutes amb entitats del grup, multigrup i associades) es registren pel seu valor nominal, i quan, d’acord amb la norma de registre i valoració dels passius financers no resulta possible, pel mètode del cost amortitzat. Al tancament de l’exercici els saldos pendents de pagament corresponents a les operacions habituals de l’Institut corresponen a: Altres deutes 19.011,26 · Per obligacions reconegudes, capítol 6 2.873,99 · Fiances i dipòsits rebuts 16.137,27 Total epígraf Deutes a curt termini 19.011,26 Creditors per operacions de gestió 2.086.327,42 · Per obligacions reconegudes, capítols 1,2 i 4 1.127.829,73 · Retribucions del personal, acreditades i no vençudes 918.544,07 · Avançament per actius adquirits per altres entitats 39.953,62 Altres comptes a pagar 1.700,13 · Retencions aplicades al personal, pendents de pagament 1.700,13 Administracions públiques 686.697,61 · Hisenda Pública, retencions a compte de l'IRPF, liquidació desembre 2019 333.732,53 · Organismes de la Seguretat Social, cotitzacions desembre 2019 352.965,08 Total epígraf Creditors i altres comptes a pagar a curt termini 2.774.725,16 31 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 40 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda b) Detall dels deutes mantinguts per l’Institut al tancament de l’exercici a valor raonable L’Institut no manté en balanç passius financers a valor raonable, ni durant l’exercici ha registrat operacions que haguessin de registrar-se a valor raonable. c) Resum per categories No procedeix, atès que llevat de les operacions habituals, l’Institut no ha realitzat durant l’exercici operacions que haguessin de registrar-se a cost amortitzat o a valor raonable, ni tampoc manté en balanç saldos que hagin de valorar-se d’acord amb aquests criteris. 11.2 Línies de crèdit Durant l’exercici l’Institut no ha contractat cap línia de crèdit ni tampoc a la data de tancament es mantenen deutes per operacions d’aquesta naturalesa. 11.3 Informació sobre els riscos de tipus de canvi i de tipus d’interès. a) Riscos de tipus de canvi L’Institut no té deutes en moneda diferent de l’euro i, per tant, no té riscos d’aquest tipus. b) Riscos de tipus d’interès L’Institut no manté passius financers valorats a cost amortitzat, de manera que no té riscos d’aquesta naturalesa. 11.4 Avals o altres garanties concedides. a) Avals concedits Durant l’exercici l’Institut no ha atorgat avals a favors de tercers, ni a la data de tancament manté avals atorgats a tercers. b) Avals executats Per la raó que s’assenyala a l’apartat a) anterior no s’han executat avals dels que hagi de respondre l’Institut. c) Avals reintegrats En no mantenir avals a favor de tercers, ni haver fer-se càrrec en exercicis anteriors de deutes de tercers, en l’exercici no s’han reintegrat avals a favor de l’Institut. 11.5 Informació sobre els riscos de tipus de canvi i de tipus d’interès. a) Informació sobre el període mig de pagament a proveïdors: Disposició addicional tercera, “Deure d’informació” de la Llei 15/2010, de 5 de juliol En relació al que preveu la Llei 15/2010, de 5 de juliol, de mesures de lluita contra la morositat en operacions comercials, i pel que fa a les obligacions dels contractes formalitzats a data 31 de desembre de 2021 es facilita la següent informació: 32 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 41 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda 15. TRANSFERÈNCIES, SUBVENCIONS I ALTRES INGRESSOS I DESPESES 15.1 Ingressos. a) Transferències i subvencions rebudes Resultat econòmico- Pressupost patrimonial · D e l'exercici: - Ajuntament de Barcelona, transferències corrents 31.092.497,38 31.092.497,38 - Ajuntament de Barcelona, transferències de capital 229.801,57 - - Ajuntament de Barcelona, inversions reals 39.953,62 - 31.362.252,57 31.092.497,38 · I mputació de subvencions per a l'immobilitzat no - 200.699,61 financer: compensació d’amortitzacions Total Transferències i subvencions rebudes 31.362.252,57 31.293.196,99 Les transferències compleixen els requisits de reconeixement i valoració descrits a la Nota 4.8. b) Altres ingressos de gestió 15.482,41 euros corresponen a la recuperació de les devolucions urgents d’embargaments avançades per l’Institut Municipal d’Hisenda, i 558,24 euros per reintegrament d’operacions corrents. 15.2 Despeses. a) Transferències i subvencions atorgades El detall de les transferències i subvencions atorgades en l’exercici es facilita a continuació, indicant-ne la normativa d’acord amb la qual s’han lliurat, l’import de les obligacions reconegudes i les dades identificatives de les entitats receptores. En el cas de les subvencions s’informa sobre la seva finalitat. Resultat econòmic- Pressupost patrimonial · A entitats del grup municipal: Ajuntament de Barcelona- Conveni PAIPEM 3.163,00 3.163,00 Institut Municipal d'Informàtica, contracte programa 5.173.571,81 5.173.571,81 (vegeu Nota 2) · A tercers: Conveni Direcció General del Cadastre (vegeu Nota 2) 20.000,00 20.000,00 Convenis col·laboració educativa (vegeu Nota 2) 55.304,07 55.304,07 Total Transferències i subvencions atorgades 5.252.038,88 5.252.038,88 No s’han produït reintegraments per incompliment de les condicions o requisits per a gaudir de les subvencions. 34 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 43 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda b) Despeses de personal Les despeses de personal de l’exercici es detallen a continuació: Sous salaris i assimilats 12.843.521,18 Sous i salaris 12.843.521,18 Càrregues socials 3.666.037,61 Cotitzacions socials de l'ocupador 3.590.270,23 Formació 1.986,70 Altres despeses socials 73.780,68 Total despeses de personal 16.509.558,79 La plantilla de personal de l’Institut està integrada per: · Personal funcionari i laboral de l’Ajuntament de Barcelona, adscrit a l’Institut. · Personal laboral del propi Institut. El personal de l’Institut es regeix per: · L’acord de condicions de treball comunes dels empleats públics de l’Ajuntament de Barcelona 2021-2024, aplicable tant al personal funcionari com als treballadors contractats en règim laboral. · El règim de condicions de treball propi dels empleats públics: el personal funcionari amb complement 28 de destinació o superior i el personal eventual de confiança i d’assessorament especial, per analogia. · El catàleg de llocs de treball de l’Ajuntament de Barcelona, de categories professionals i de taules retributives. El nombre de treballadors a 31 de desembre es detalla a la Nota 1.6 d’aquesta memòria. c) Altres despeses de gestió ordinària Subministraments i serveis exteriors 9.426.966,87 Arrendaments i cànons 120.737,76 Reparacions i conservació 88.577,25 Serveis professionals independents 379.448,12 Transports 14.079,87 Primes d'assegurances 28.651,29 Publicitat, propaganda i relacions públiques 28.378,25 Subministraments 44.951,32 Comunicacions postals 7.678.636,89 Altres serveis 1.043.506,12 Total Altres despeses de gestió ordinària 9.426.966,87 35 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 44 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda d) Despeses financeres Despesa derivada (3.219,58 euros) de les comissions bancàries en concepte de gestió i custòdia de fons consistent en aplicar el percentatge anual de 0,50 % als excedents del saldo mitjà informat per cadascun dels comptes corrents de l’Institut a cada període natural de liquidació. 16. PROVISIONS I CONTINGÈNCIES 16.1 Passius contingents. A la data de tancament de l’exercici no té obligacions possibles o presents que puguin qualificar- se com a passius contingents i sobre les que calgui informar en la memòria. 16.2 Actius contingents. A la data de tancament de l’exercici, l’Institut no té actius de naturalesa contingent dels que calgui informar en la memòria. 17. INFORMACIÓ SOBRE EL MEDI AMBIENT L’Institut no ha registrat obligacions amb càrrec al pressupost de l’exercici que tinguin incidència concreta en el medi ambient. 18. ACTIUS EN ESTAT DE VENDA A la data de tancament, l’Institut no manté en balanç actius no corrents el valor comptable dels quals hagi de recuperar-se a través de la seva venda. 19. PRESENTACIÓ PER ACTIVITATS DEL COMPTE DEL RESULTAT ECONÒMIC-PATRIMONIAL Per a l’execució de les seves operacions l’Institut estructura el seu pressupost en un únic programa, el 93.211, Gestió Tributaria. Conseqüentment, tant la liquidació del pressupost com el compte del resultat econòmic- patrimonial són representatius d’aquesta activitat. 20. OPERACIONS PER ADMINISTRACIÓ DE RECURSOS PER COMPTE D’ALTRES ENS PÚBLICS D’acord amb els seus Estatuts l’Institut gestiona, inspecciona i recapta els tributs, preus públics, multes i altres ingressos de dret públic de l’Ajuntament, els seus organismes autònoms i d’altres entitats públiques que se li encomani. 36 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 45 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda El registre comptable d’aquestes operacions s’efectua directament al sistema de gestió pressupostària i comptable de l’Ajuntament de Barcelona, sense efectes en els estats financers i pressupostaris de l’Institut. 21. OPERACIONS NO PRESSUPOSTÀRIES DE TRESORERIA A continuació s’informa sobre les operacions no pressupostàries de tresoreria que comprenen aquelles operacions realitzades durant l’exercici que han donat lloc al naixement o extinció de: · Deutors i creditors que, d’acord amb la normativa vigent per a l’Institut, no s’hagin d’imputar al seu pressupost, ni en el moment del seu naixement ni en el del seu venciment. · Partides representatives de cobraments i pagaments pendents d’aplicació definitiva, tant per operacions pressupostàries com no pressupostàries. 21.1 Estat de deutors no pressupostaris. 21.2 Estat de creditors no pressupostaris. 37 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 46 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda 21.3 Estat de partides pendents d’aplicació a) Cobraments pendents d’aplicació b) Pagaments pendents d’aplicació En les seves operacions l’Institut no utilitza el compte Pagaments pendents d’aplicació. 22. CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA. PROCEDIMENTS D’ADJUDICACIÓ A continuació es detallen els imports agregats de les contractacions administratives realitzades en l’exercici en funció del seu procediment d’adjudicació. 23. VALORS REBUTS EN DIPÒSIT 38 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 47 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda 24. INFORMACIÓ PRESSUPOSTÀRIA 24.1 Exercici corrent. 1) Pressupost de despeses a) Modificacions de crèdit b) Romanents de crèdit 2) Pressupost de ingressos a) Procés de gestió a1) Drets anul·lats En l’execució del pressupost de l’exercici no s’han produït operacions d’anul·lacions d’ingressos. a2) Drets cancel·lats En l’execució del pressupost de l’exercici no s’han produït operacions de cancel·lació d’ingressos. 39 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 48 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda a3) Recaptació neta b) Compromisos d’ingrés Al tancament de l’exercici no hi ha operacions de compromisos d’ingrés. 24.2 Exercicis tancats. 1) Pressupost de despeses. Obligacions de pressupostos tancats 2) Drets a cobrar de pressupostos tancats a) Drets pendents de cobrament totals 40 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 49 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda · Liquiditat a curt termini: · Liquiditat general: · Endeutament per habitant: · Endeutament: · Relació d’endeutament: · Flux de caixa: Recursos corrents de caixa per a fer efectiu el passiu corrent; no representatiu, en la mesura en què el cobrament de les transferències corrents que formen part dels fluxos nets de gestió es programen amb la Tresoreria municipal en funció dels venciments de les obligacions. El flux de gestió és negatiu donada la reducció de la transferència municipal amb l’objectiu de reduir el romanent de tresoreria, atesa la possibilitat de generar dèficit. · Període mig de pagament ponderat a creditors comercials: 10,66 dies. · Període mig de cobrament: l’Institut programa amb la Tresoreria de l’Ajuntament de Barcelona el cobrament de les transferències corrents i de capital amb les que nodreix el seu pressupost. La programació s’efectua en funció de les necessitats de liquiditat. · Ràtios del compte del resultat econòmico-patrimonial Per a l’elaboració de les ràtios següents s’han de tenir en compte les equivalències amb els corresponents epígrafs del compte del resultat econòmic patrimonial de l’Institut. ING. TRIB Ingressos tributaris i urbanístics - TRANSFR Transferències i subvencions rebudes 31.293.196,99 V. I PS Vendes i prestació de serveis - D. PERS Despeses de personal 16.509.558,79 43 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 52 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda · Del pressupost d’ingressos corrent: - Execució del pressupost d’ingressos: - Realització de cobraments: - Autonomia: - Autonomia fiscal: - Superàvit (o dèficit) per habitant: · De pressupostos tancats: - Realització de pagaments: - Realització de cobraments: 26. INFORMACIÓ SOBRE EL COST DE LES ACTIVITATS Donat que l’Institut no realitza serveis ni activitats finançades amb taxes i preus públics, no resulta d’aplicació aquest indicador. 27. INDICADORS DE GESTIÓ Resulten aplicables les consideracions descrites en la Nota anterior. 45 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 54 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda e) Informació sobre l’impacte de la gestió de la COVID19 en el pressupost de l’Institut El pressupost de l’Institut no contempla cap finançament addicional ni operació de despesa per la gestió de la COVID19, essent el seu impacte econòmic i pressupostari inexistent en el comptes anuals de l’Institut. Els comptes anuals de l’Institut Municipal d’Hisenda corresponents a l’exercici econòmic tancat a 31 de desembre de 2021 han estat formulats a la data de la seva signatura. La Presidenta del El gerent de l’lnstitut Consell Rector Signat digitalment Antoni Fernandez Montserrat per Montserrat Perez - DNI Ballarin Espuña - Ballarin Espuña - DNI DNI ) 2022.03.16 18:26:36 Data: 2022.03.21 (AUT) +01'00' 10:41:51 +01'00' Ima. Sra. Montserrat Ballarín Espuña Sr. Antoni Fernández 47 03 IMH- Comptes anuals ICAL 2021- Aprovats CR 28.03.2022 56 Institut Municipal d’Hisenda Carrer Pallars, 200-202 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda PROPOSTA AL CONSELL RECTOR Atès allò previst en l’article 26 dels vigents Estatuts de l'Institut Municipal d'Hisenda, aprovats pel Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona en data 14 d’octubre de 2005, la Presidenta del mateix, presenta i sotmet al Consell Rector el Compte General de l’exercici 2021 i els Comptes anuals amb esborrany d’opinió d’auditoria favorable, per a la seva aprovació i elevació a l’Ajuntament de Barcelona, i proposa que aquest òrgan acordi: APROVACIO INICIAL dels estats de comptes anuals de l’exercici i compte general de 2021 de l'Institut Municipal d’Hisenda de Barcelona. ELEVAR-LOS a l'Ajuntament de Barcelona, per a la corresponent aprovació definitiva prevista en el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. Barcelona, La presidenta de l’Institut Municipal d'Hisenda Montserrat Signat digitalment per Montserrat Ballarin Ballarin Espuña - Espuña I Data: 2022.03.21 10:40:58 +01'00' Montserrat Ballarín Espuña El Consell Rector de l’Institut Municipal d’Hisenda de Barcelona, vista la proposta de la Presidenta de l’Institut, ACORDA APROVACIO INICIAL dels estats de comptes anuals de l’exercici i compte general de 2021 de l'Institut Municipal d’Hisenda de Barcelona. ELEVAR-LOS a l'Ajuntament de Barcelona, per a la corresponent aprovació definitiva prevista en el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. CONSELL RECTOR Sessió del: 28 de març de 2022 Enric Benito i A P R O V A T Puigdomènech 2022.03.29 El secretari delegat 17:34:26 +02'00' de l’Institut Municipal d'Hisenda Enric Benito Puigdomènech 04 IMH- Certificat Acord al Consell Rector- Aprovació Comptes Anuals 2021 57