RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A L’HABITATGE (RÈGIM JURÍDIC GENERAL) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 10 de maig de 2021, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què manifestava la seva disconformitat per l’actuació del SIPHO de Ciutat Vella amb referència a la seva situació d’habitatge, que va comportar que l’Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella no mediés amb el propietari gran tenidor del seu habitatge, la qual cosa en comportaria l’expulsió. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Consorci de l’Habitatge de Barcelona per tal de conèixer les intervencions fetes en relació amb la queixa presentada. El dia 20 de maig de 2021, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 26 de gener de 2023, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent: La ciutadana tenia el seu domicili habitual en una finca del carrer de l’Hospital. No disposava de títol d’ocupació i hi havia un procediment de desnonament en curs. 1 La ciutadana va ser atesa per primera vegada a l’Oficina d’Habitatge del Districte de Ciutat Vella i en concret pel Servei de Prevenció i Intervenció en Habitatge o Ocupacions (SIPHO) al desembre del 2018. Des d’aquell moment es va intentar iniciar la intervenció amb la ciutadana en diverses ocasions però la seva adherència a la intervenció era molt baixa i no es va vincular al servei. Al mes de juny del 2021, el veïnat de la finca va demanar iniciar un procés de mediació amb la persona propietària que l’havia adquirit. En data 27 de juliol de 2021, el SIPHO de l’Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella va fer visites a la finca per conèixer la situació dels ocupants i les possibles situacions de vulnerabilitat. Es tractava d’una finca de sis habitatges i un local comercial propietat d’una persona jurídica. Aquesta es trobava en molt mal estat de conservació. Amb relació als interiors dels habitatges, presentaven humitats que podien ser degudes a filtracions d’aigua que no havien estat reparades a temps. Pel que fa als sistemes elèctrics, en alguns pisos s’observaven cablejats penjats del sostre. Alguns habitatges tenien els subministraments connectats de manera irregular. Les dades que van facilitar els inquilins de la finca es van contrastar amb el registre de dades del padró municipal d’habitants de Barcelona i amb el Centre de Serveis Socials del Raval Sud. Pel que fa a la situació concreta d’aquesta ciutadana, es trobava empadronada a l’habitatge quart A, junt amb dues persones més. No disposaven de títol d’ocupació. La unitat que ocupava la ciutadana era una subdivisió de l’habitatge de la quarta planta, segons cadastre. Aquesta subdivisió era irregular i tenia uns 17 metres quadrats, per la qual cosa no podia obtenir cèdula d’habitabilitat. Per aquesta raó i per l’estat de conservació amb greus humitats, tenia la consideració d’infrahabitatge i no es podia iniciar la mediació per regular contractualment aquest ús perquè no reunia les condicions mínimes d’habitabilitat. Aquesta informació s’ha tramès a la ciutadana en diverses atencions fetes a l’oficina, així com la possibilitat d’iniciar un procés de mediació amb la persona propietària, però en un habitatge alternatiu que compleixi la normativa d’habitabilitat, qüestió que la ciutadana ha desestimat. 2 En data 5 de novembre de 2021 es va tornar a citar la ciutadana, però no es va posar en contacte amb el SIPHO i, posteriorment, diferents veïns i veïnes de la finca van informar el servei que la ciutadana havia marxat definitivament d’aquest habitatge. Des d’aquell moment no ha tornat a contactar amb l’oficina. El Districte de Ciutat Vella ha estat liderant un procés de mediació entre les persones residents, i l’oficina està acompanyant aquest procés. L’Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella i el SIPHO han donat l’atenció, l’acompanyament i el seguiment necessaris a la ciutadana d’acord amb els protocols d’actuació previstos. CONSIDERACIONS De la informació facilitada ha quedat constància que la ciutadana ocupava un infrahabitatge, per tant no existia la possibilitat d’emprendre un procés de mediació amb la persona propietària per regularitzar un lloguer social en aquest habitatge. Igualment la ciutadana no va donar resposta positiva a altres alternatives que se li van oferir, com ara intentar un reallotjament en un altre habitatge de la mateixa propietat. També queda constància que no va col·laborar activament amb els serveis que havien de facilitar l’assessorament en no assistir a diverses cites que tenia programades. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Oficina d’Habitatge del Districte de Ciutat Vella i del servei SIPHO va ser adequada. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3