Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques de Temps Gerència Municipal INFORME D’IMPACTE DE GÈNERE NO PERTINENT Projecte de decret de la Comissió de Govern que regula les actuacions administratives automatitzades municipals 13IIG/2022 Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques de Temps Gerència Municipal 0. INTRODUCCIÓ ALS INFORMES D’IMPACTE DE GÈNERE L’avaluació d’impacte de gènere pretén fer visible que les normes i les polítiques públiques no són neutres al gènere, i que tenen un impacte diferent en dones i homes, tot i que això no estigués previst ni es desitgés. Tractar de forma homogènia persones que parteixen d’una situació desigual, reprodueix aquesta desigualtat. Per això, les polítiques homogènies per a tota la població no solen ser neutres, sinó cegues, pel que fa al gènere. En aquest context d’avaluació, els Informes d’Impacte de Gènere (IIG) analitzen les necessitats pràctiques de les persones contemplant la desigualtat de gènere, les obligacions relacionades amb la vida quotidiana, les diferents situacions de partida i els potencials efectes diferencials que es poden derivar de l'aplicació de les normatives i propostes polítiques. Així, l’informe d’Impacte de Gènere, és un document que acompanya els projectes normatius i de polítiques públiques, i en el qual es fa una avaluació prospectiva (és a dir, prèvia i estimada) del seu impacte en funció del gènere, amb objecte d’identificar i prevenir la producció, manteniment o increment de les desigualtats de gènere, tot realitzant propostes de modificació del projecte. En l’àmbit català, la Llei 17/2015 d'igualtat efectiva de dones i homes, estableix que la transversalitat de la perspectiva de gènere ha de ser un dels principis de funcionament dels poders públics: “els poders públics han d'aplicar la perspectiva de gènere i la perspectiva de les dones en les actuacions, a tots els nivells i a totes les etapes” (article 3). El seguiment d’aquest mandat queda recollit en l’àmbit local per mitjà de les Directrius per a l’elaboració de les normes municipals adoptades per acord de Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona el 15 d’abril de 2015. En concret l’article 140 estableix que, tot projecte normatiu s'ha d'acompanyar amb una memòria d’avaluació de l'impacte normatiu, o d'antecedents. Aquest impacte ha d’integrar una anàlisi d'impacte de gènere, en la qual s'avaluen els resultats que es puguin derivar de l’aprovació del projecte des de la perspectiva de l’eliminació de desigualtats i de la seva contribució a la consecució dels objectius d'igualtat d'oportunitats i de tracte entre dones i homes (d). Més específicament, el Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona (2019)1 estableix el caràcter obligatori dels Informes d’Impacte de Gènere de les propostes normatives (article 9). Per donar compliment a aquesta obligació, la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps de l’Ajuntament de Barcelona, ha elaborat una metodologia pròpia que permet realitzar una anàlisi sistemàtica de la normativa municipal des del punt de vista de l’impacte de gènere. Aquesta metodologia segueix les directrius d’organismes internacionals (p. ex: Comissió Europea) i es basa en l’anàlisi del resultat o efecte que té la normativa, pressupost o política fiscal sobre dones i homes, i les possibilitats que ofereix com a eina per acabar amb les desigualtats de gènere, o bé el risc que contribueixi a perpetuar-les o aprofundir-les. 1 Reglament per a l’equitat de gènere a l’Ajuntament de Barcelona (2019): https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/bitstream/11703/112184/5/GM_reglament_equitat_genere.pdf 1 Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques de Temps Gerència Municipal 1. MOTIVACIÓ DE L’IMPACTE DE GÈNERE NO PERTINENT A partir de l’anàlisi d’aquest projecte normatiu i de la seva incidència en el desenvolupament de la igualtat de gènere en el seu àmbit d’aplicació, es constata: - Que el Projecte de Decret de la Comissió de Govern que regula les actuacions administratives automatitzades municipals té una motivació operativa i una naturalesa tècnica, ja que, fonamentalment, estableix els requisits organitzatius i procedimentals per a l’ús del mecanisme d’actuació administrativa automatitzada en la tramitació dels procediments administratius de l’Ajuntament de Barcelona. - Que aquest projecte normatiu presenta una escassa influència en les condicions diferencials de vida d’homes i dones de la ciutat. × Atenent a aquestes constatacions, es valora que l’elaboració d’un informe d’impacte de gènere del projecte normatiu resulta no pertinent per al cas del “Projecte de decret de la Comissió de Govern que regula les actuacions administratives automatitzades municipals”. Laura Àlvarez Tècnica Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps Vist i plau: Sonia Ruiz Directora Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps Barcelona, a 10 de juny de 2022. 2