GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f Convenis – Conveni CONVENI resolutiu pluriennal entre el departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona per a finançar i executar projectes a càrrec als Fons Europeus Next Generation procedents del mecanisme per a la recuperació i resiliència. REUNITS D'una part, l'Honorable senyor Carles Campuzano i Canadés, conseller del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, en ús de les atribucions que li confereix l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i l'article 16 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern. D'altra part, la Il·lma. senyora Ada Colau i Ballano alcaldessa de l'Ajuntament de Barcelona, en ús de les atribucions que li confereix l'article 53 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya i assistida en aquest acte pel senyor Jordi Cases i Pallarès, secretari general de l'Ajuntament d'aquesta ciutat, nomenat per Decret d'Alcaldia de data 18 de juny de 2002, en funcions de fedatari públic i d'assessorament legal segons disposen els articles 3 i 7 del Reial decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional així com l'article 92 bis de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local. INTERVENEN Ambdues parts, en l'exercici de les funcions que els estan atribuïdes legalment, es reconeixen recíprocament la capacitat jurídica suficient per subscriure aquest conveni i MANIFESTEN Primer: Que pel Decret 184/2022, de 10 d'octubre, de denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments en què s'organitza el Govern i l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i pel Decret 256/2021, de 22 de juny, de reestructuració del Departament de Drets Socials, correspon al Departament de Drets Socials la proposta i execució de la política del Govern en matèria de protecció social, gent gran, persones amb discapacitat i dependències, accessibilitat, famílies, infància, adolescència, joventut, acolliment i adopcions, els equipaments assistencials de la xarxa de serveis socials, l'acció comunitària i la coordinació i gestió de la xarxa d'equipaments cívics i socials, la sensibilització cívica i social i el suport a les entitats i el voluntariat. Segon: Que els fons Next Generation EU (NGEU) són els fons creats per la UE per ajudar a mitigar l'impacte econòmic i social de la pandèmia de COVID-19 i fer que les economies i societats europees siguin més sostenibles i resilients aprovats mitjançant el Reglament (UE) 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f 2021/241 del Parlament europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021 pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR). Tercer: Que el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), presentat per l'Estat espanyol i aprovat pel Consell de la UE el 13 de juliol de 2021, recull el conjunt d'inversions que es realitzaran, majoritàriament entre 2021 i 2023, i el programa de reformes estructurals i legislatives previstes. Tot alineat amb les recomanacions de les directrius europees sobre polítiques socials que estableix el Pilar Europeu de Drets Socials, l'Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. Quart: Que en data 21 de desembre de 2021 el Departament de Drets Socials es va signar un conveni de col·laboració amb el Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030 per a l'execució de projectes amb càrrec als fons europeus procedents del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR). Cinquè: Que en el marc de la gestió dels fons Next Generation EU (NGEU) d'aquest conveni, la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Drets Socials i l'Ajuntament de Barcelona duran a terme els projectes i les actuacions determinades en aquest conveni que estan alineades amb els objectius i fites que ha d'assolir el Departament de Drets Socials. Sisè: Que els objectius que es persegueixen amb aquests fons s'emmarquen en la política palanca VIII "Nova economia de les cures i polítiques d'ocupació" que inclou el Component 22 "Pla de xoc per a l'economia de les cures i reforç de les polítiques d'inclusió" que tenen per finalitat millorar la protecció social. Entre d'altres, les actuacions han d'anar encaminades a: • Reforçar l'atenció a les persones amb necessitats socials, amb especial consideració al model de cures de llarga durada. • Modernitzar la gestió dels serveis socials amb l'ús intensiu de les tecnologies de la informació i la comunicació. • Avançar en l'accessibilitat universal en els serveis públics per atendre millor a totes les persones amb igualtat d'oportunitats i sense discriminació. Els projectes i les sis actuacions en que es concreten, establerts en aquest conveni contribueixen a la consecució de les fites i objectius que estableix la Decisió d'Execució del Consell (CID, sigles que corresponen a la denominació anglesa Council Implementing Decision) acordats entre l'Estat espanyol i la Comissió Europea, que són: - Objectiu número 322 del CID: serveis de teleassistència a domicili en el Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), perquè almenys el 90% de les persones acollides al SAAD es beneficiïn d'una llista mínima de serveis de teleassistència a domicili, en particular, de línies telefòniques i equips específics de comunicacions i informàtics ubicats en un centre assistencial i a les llars dels usuaris. - Objectiu número 323 del CID: places residencials, no residencials i en centres de dia. Renovació o construcció de centres residencials, no residencials i de dia per adaptar 22.360 places al nou model de cures de llarga durada. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f - Objectiu número 326 del CID: projectes de millora de l'accessibilitat. Realització de 277 projectes, com a mínim, per part de les administracions central i autonòmiques a fi de millorar l'accessibilitat i eliminar barreres. Setè: Que, d'acord amb la Clàusula Sisena del Conveni de col·laboració amb el Ministerio de Derechos Sociales i Agenda 2030 de 21 de desembre de 2021, l'Administració de la Generalitat de Catalunya podrà establir amb les entitats locals els instruments de col·laboració adequats, d'acord amb la realitat institucional de cada cas, per a la seva participació en els fons MRR assignats a Catalunya. Vuitè: Que el Reial decret-llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i, així mateix, el Decret llei 5/2021, de 2 de febrer, pel qual s'aproven mesures urgents per a la implementació i gestió dels fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU per a l'Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic preveuen una sèrie d'instruments jurídics per a l'execució de projectes amb càrrec a aquests fons. Novè: Que el Decret llei 5/2021, de 2 de febrer, pel qual s'aproven mesures urgents per a la implementació i gestió dels fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i dels fons REACT-EU per a l'Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic, estableix les de mesures urgents de desenvolupament de la legislació bàsica i l'establiment de les especialitats organitzatives i de procediment necessàries per simplificar i agilitar la gestió pressupostària i econòmica, els procediments subvencionals i d'ajuts i la contractació pública que correspongui realitzar en les operacions finançades amb fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU en què la Generalitat de Catalunya sigui la responsable de la seva gestió i control. Desè: Que l'Ajuntament de Barcelona, de conformitat amb la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona és competent en matèria de serveis socials i, en aquest context, ha presentat una sèrie de projectes que s'ajusten als requisits exigits per a l'eix "Economia de les Cures i reforç de les polítiques d'igualtat i inclusió" del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR), amb la finalitat de millorar els equipaments per a cures de llarga durada, modernitzar els serveis socials, establir projectes pilot d'innovació en serveis socials i la realització d'actuacions emmarcades en els subprojectes a executar per la Generalitat de Catalunya com a entitat executora del PRTR següents: "1-Nous equipaments públics i remodelació dels existents", "2-Integració de l'atenció i suport tecnològic, les noves tecnologies al servei de l'atenció i la cura de les persones", "3- Reconstruint els models d'atenció: la tecnologia com element transformador dels serveis socials" i "6-Catalunya país accessible". Onzè: Que d'acord amb l'article 36 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, el Govern de la Generalitat en data 23 de maig de 2023 ha autoritzat al Departament de Drets Socials a realitzar despeses amb càrrec a pressupostos d'exercicis futurs, per un import total de 13.869.401,26 euros per a l'execució dels projectes amb càrrec als fons europeus procedents del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR) del programa Next Generation EU (NGEU) durant els anys 2022 a 2024 d'acord amb aquesta distribució: 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f 202 2024 TOTAL 3 Departament de Drets 8.642.217,88 5.227.183,38 13.869.401,26 Socials € € € I, per tot l'exposat, ambdues parts subscriuen el present conveni i s'obliguen en els termes establerts per les clàusules següents: PACTES Primer: Objecte És objecte del present conveni atorgar una subvenció per un import de 13.869.401,26 euros per a l'execució dels projectes que es detallen a continuació, amb càrrec als fons procedents del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR) del programa Next Generation EU (NGEU) del Departament de Drets Socials. Aquests projectes es desenvolupen en base a les sis actuacions següents i els seus objectius: - Del projecte 1: Nous equipaments públics i remodelació dels existents: • Actuació 1-A: Unitat de convivència per a gent gran. En l'edifici que es construeix en el carrer Mare de Deu de Montserrat 5-11, espais ocupats per l'antiga clínica Quiron per ubicar-hi habitatges dotacionals per a gent gran i serveis per al barri de Gràcia s'inclou també una unitat de convivència per a persones grans, un nou model de llar per a respondre millor a les necessitats de la gent gran amb necessitat de suport. • Actuació 1-B: Adequació de la residència assistida per a gent gran en situació de dependència, Parc del Guinardó, districte Horta-Guinardó, als requeriments necessaris per a una atenció de qualitat en qualsevol situació, incloses situacions de pandèmia, com és el cas de la COVID 19. • Actuació 1-C: Centre d'acolliment nocturn i diürn d'emergències al carrer Ramón Turró 161-167, al districte de Sant Martí. Es tracta d'un servei per donar resposta a les necessitats de les persones sense llar en situació d'emergència no només per acollir- los durant la nit sinó també amb serveis diürns perquè sigui un espai de referència permanent que es vinculi a serveis públics. - Del projecte 2: Integració de l'atenció i suport tecnològic, les noves tecnologies al servei de l'atenció i la cura de les persones: • Actuació 2-A: Plataforma Vincles+ "La nova APP per a les persones grans". L'app Vincles és una aplicació accessible i molt intuïtiva que s'ha dissenyat pensant en la persona gran. Aquesta aplicació permet a l'usuari comunicar-se i interactuar mitjançant videotrucades i missatges de vídeo o veu, tant amb la seva família i amics com amb les persones grans que formen part del grup d'usuaris Vincles. Amb 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f l'actuació en aquesta app que s'inclou en el present conveni es milloren i s'amplien les funcionalitats. • Actuació 2-B: Pilot ARI. Desplegament de 1.000 assistents robòtics virtuals. ARI és una plataforma robòtica d'alt rendiment dissenyada per a una àmplia gamma de gestos i comportaments expressius multimodals, convertint-lo en el robot social ideal i adequat per a la interacció, percepció, cognició, navegació i interacció persona- màquina. Amb l'actuació inclosa en aquest conveni es desplega a la ciutat de Barcelona i s'inicia també el desplegament a la resta de Catalunya. - Del projecte 6: Catalunya país accessible: • Actuació 6: Equipaments sensorials per millorar l'accessibilitat comunicativa. Implementar solucions d'accessibilitat comunicativa que apropin serveis municipals i de tercers, administratius i d'activitats, a les persones amb discapacitat mitjançant l'ús de dispositius tecnològics accessibles (comandaments a distància o smartphones) o retolació inclusiva amb noves funcionalitats d'accessibilitat. Els dispositius previstos son els següents: o dispositius Cyberpass o anells d'inducció magnètic fixe o anells d'inducció magnètic portàtil o senyalística inclusiva o sistema de regulació de cues i torns o adaptacions comunicatives ascensors o sistemes d'alarma per a discapacitats sensorials o accessibilitat webs El termini d'execució de les sis actuacions finalitza el 31 de desembre de 2024. S'acceptaran despeses realitzades des de l'1 de febrer de 2020 fins a 31 de desembre de 2024, sempre i quan estiguin directament relacionades amb aquestes sis actuacions i fossin necessàries per a la seva execució segons el calendari previst en l'Annex III i d'acord amb els conceptes subvencionables contemplats en aquest conveni. A efectes de la gestió d'aquests fons l'Ajuntament de Barcelona té la consideració d'entitat executora d'acord amb l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Aquest conveni determina les obligacions assumides per cadascuna de les parts intervinents per a la realització dels projectes esmentats. Segon: Obligacions de les parts Per part del Departament de Drets Socials: 1. Aportar l'import de 8.642.217,88 euros, per a l'any 2023 i l'import de 5.227.183,38 euros, per a l'any 2024 segons s'especifica a l'Annex II d'aquest conveni, per a subvencionar les sis actuacions a executar per part de l'Ajuntament de Barcelona que es concreten a l'Annex I, d'acord amb les fases d'execució establertes a l'Annex III i d'acord amb la relació de despeses subvencionables que es recullen a l'Annex IV. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f Aquesta aportació econòmica estarà subjecta al règim jurídic de les subvencions regulat al capítol IX del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de Finances Públiques de Catalunya, les autoritzacions corresponents i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com a la normativa comunitària i estatal establerta en relació amb els fons del Mecanisme de recuperació i resiliència. 2. Fer el seguiment del compliment de l'objecte del conveni, en base a les sis actuacions i els respectius objectius, segons consta en el Pacte Primer i de la justificació de la despesa. Per part de l'Ajuntament de Barcelona: 1. Dur a terme les actuacions subvencionades especificades a l'Annex I per un import subvencionable establert a l'Annex II ( 8.642.217,88 euros, per a l'any 2023 i 5.227.183,38 euros, per a l'any 2024), d'acord amb les fases d'execució establertes a l'Annex III i en relació amb les despeses subvencionables que es recullen a l'Annex IV. 2. Obligacions per part de l'Ajuntament de Barcelona respecte del projecte "Pilot ARI. Desplegament de 1.000 assistents robòtics virtuals" L'Ajuntament de Barcelona es compromet a cedir 200 assistents robòtics virtuals al Departament de Drets Socials per tal de poder fer efectiu el projecte pilot a tot l'àmbit territorial de Catalunya. La cessió d'aquests robots es farà en els termes següents: 50 robots a l'inici del projecte, previst per al quart trimestre de l'any 2023; 50 robots més, durant el primer semestre de l'any 2024 i els 100 robots restants durant el segon semestre del 2024. A facilitar la coordinació d'ambdues administracions en totes les fases del projecte. 3. Destinar l'import de la subvenció al compliment de la finalitat per la qual es concedeix la subvenció. 4. Facilitar en tot moment la informació que sigui sol·licitada, així com l'accés al personal autoritzat del Departament per inspeccionar tot allò que faci referència al desenvolupament de les actuacions objecte de la subvenció atorgada i sotmetre's a les actuacions de comprovació del Departament de Drets Socials, de la Intervenció General de la Generalitat, de la Sindicatura de Comptes i altres òrgans competents d'acord amb la normativa aplicable. 5. Complir el que disposa la normativa vigent en matèria de política lingüística, pel que fa a l'atenció al públic, a la retolació i el material de suport gràfic de les activitats. La llengua vehicular de les activitats subvencionades ha de ser, com a mínim, la llengua catalana. 6. Donar compliment a les obligacions que estableix la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. 7. Complir els principis ètics i regles de conducta als quals els beneficiaris de subvencions o ajuts han d'adequar la seva activitat i els efectes d'un eventual incompliment 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f d'aquests principis, recollits a l'article 55 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. 8. De conformitat amb el que disposa la Llei 1/2021, de 29 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per al 2022, així com l'article 5 del Decret llei 5/2021, de 2 de febrer, pel qual s'aproven mesures urgents per a la implementació i gestió dels fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU per a l'Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic, els ingressos percebuts per l'Ajuntament de Barcelona per a l'execució dels projectes objecte de finançament, atès que està inclòs dins l'àmbit del Mecanisme de Recuperació, i Resiliència, queda legalment afectat a finançar aquest projectes, amb la correlativa obligació del reintegrament total o parcial dels ingressos esmentats en cas de no realitzar-se la despesa o en cas d'incompliment total o parcial dels objectius previstos. 9. Si l'Ajuntament de Barcelona, per l'execució de les sis actuacions, hagués d'atorgar finançament a destinataris finals, públics o privats, establirà mecanismes que assegurin que les mesures a desenvolupar per aquests darrers contribueixen a l'assoliment dels objectius previstos i que aporten la informació que, si escau, sigui necessària. Tercer: Compromisos assumits per l'Ajuntament de Barcelona en matèria d'informació derivades de la naturalesa dels fons NGEU L'Ajuntament de Barcelona es compromet al següent: 1. A facilitar tota la informació que li pugui ser requerida i a sotmetre's als controls que li correspongui per part de la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya, de la Sindicatura de Comptes, o altres òrgans competents. 2. A concedir els accessos i els drets necessaris per garantir que la Comissió Europea, l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals competents exerceixin les seves competències. Aquest compromís ha de garantir que els tercers implicats en l'execució dels fons de la Unió concedeixen drets equivalents. 3. A conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de comprovació i control d'acord amb el que preveu l'article 132 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlamento Europeo i del Consell de 18 de juliol de 2018 4. A comunicar i facilitar la informació disponible sobre el finançament comunitari dels projectes inclosos al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en els terminis i formats que determini el Departament de Drets Socials. 5. A trametre al Departament de Drets Socials la previsió trimestral d'avenç d'execució de les sis actuacions, en consonància amb les fases que consten en l'Annex III, en el format que estableixi el Departament de Drets Socials. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f Quart: Obligacions de l'Ajuntament de Barcelona, en relació amb els principis transversals dels fons NGEU L'Ajuntament de Barcelona es compromet a donar compliment a la totalitat de les disposicions comunitàries, estatals i autonòmiques relatives al Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR). En especial a complir les condicions previstes per l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la que es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Així doncs, en particular es compromet a: 1. Com a persona beneficiària d'ajudes finançades amb recursos provinents del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR), en el desenvolupament de les actuacions necessàries per a l'acompliment dels objectius definits al Component 22: "Pla de xoc per a l'economia de les cures i reforç de les polítiques d'igualtat i inclusió", manifesta el compromís de l'entitat que representa amb els estàndards més exigents en relació amb el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, i adoptarà les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, i comunicarà, si escau, a les autoritats procedents els incompliments observats. A aquests efectes, s'estableix l'obligació d'emplenar la Declaració d'Absència de Conflicte d'Interessos (DACI) per totes les persones obligades a fer-ho. 2. Atès que aquesta subvenció queda sotmesa al Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al Pressupost General de la Unió (Reglament Financer), que estableix expressament a l'article 188 la prohibició del doble finançament com principi general aplicable a les subvencions, assenyalant en l'article 191 que en cap cas es podran finançar dues vegades pel pressupost de les mateixes despeses. Atès que l'article 62 del Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021 estableix que les accions previstes han de ser coherents amb els programes de la Unió en curs i complementar-los, així com evitar el doble finançament procedent del Mecanisme i d'altres programes de la Unió de les mateixes despeses. Així, l'article 9 del Reglamento disposa que les reformes i els projectes d'inversió podran rebre ajudes d'altres programes i instruments de la Unió sempre que aquests ajuts no cobreixin el mateix cost. L'Ajuntament de Barcelona ha d'aplicar els procediments necessaris per tal de prevenir el doble finançament. A aquest efecte, comunicarà si ha sol·licitat o obtingut una altra subvenció, ajut, ingrés o recurs que finança les accions sol·licitades, indicant el nom de l'actuació subvencionable, l'administració o entitat pública o privada de procedència, l'estat de la subvenció i l'import sol·licitat o atorgat. 3. A respectar, en totes les actuacions que es duguin a terme en compliment d'aquest conveni, el principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (principi DNSH). Això inclou el compliment de les condicions específiques assignades a la Component 22 en què s'emmarquen aquestes actuacions pel que fa al principi DNSH, i especialment les recollides als apartats 3 i 8 del document del Component del Pla 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f (POSAR), el compliment d'allò que disposa el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, per la que s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i la seva normativa de desenvolupament, en particular la Comunicació de la Comissió Guia tècnica (2021/C 58/01) sobre l'aplicació del principi de «no causar un perjudici significatiu», així com el que requereix la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d'Espanya (CID) i el seu document annex. 4. A complir les obligacions previstes a l'article 22.d) del Reglament (UE) 2021/241. Que estableix l'obligació de facilitar, en un format electrònic que permeti fer cerques i una base de dades única, entre d'altres, les dades següents: - El nom del perceptor final dels fons. - El nom del contractista i del subcontractista, quan el perceptor final dels fons sigui un poder adjudicador de conformitat amb el dret de la Unió o nacional en matèria de contractació pública. - Els noms, els cognoms i les dates de naixement dels titulars reals del perceptor dels fons o del contractista, segons es defineix a l'article 3, punt 6, de la Directiva (UE) 2015/849 del Parlament Europeu i del Consell. - Una llista de mesures per a l'execució de reformes i projectes d'inversió en el marc del PRTR, juntament amb l'import total del finançament públic de les mesures esmentades i que indiqui la quantia dels fons desemborsats en el marc del Mecanisme i d'altres fons de la Unió. Cinquè: Publicitat i difusió derivada de la naturalesa dels fons NGEU En qualsevol tipus de rètol, tot el material imprès, les comunicacions i la documentació relativa als projectes i actuacions que es desenvolupin en l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, caldrà exhibir de forma correcta i destacada l'emblema de la UE amb una declaració de finançament adequada que digui: "Finançat per la UE - Next Generation EU", juntament amb el logotip oficial del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència https://planderecuperacion.gob.es/identidad-visual. Així mateix, caldrà incorporar el logotip oficial dels Next Generation Catalunya, d'acord amb les seves pautes gràfiques. Els actes de presentació i difusió dels projectes inclòs en aquest conveni s'han de comunicar prèviament al Departament de Drets Socials per tal que aquest valori la possibilitat de presentació conjunta. Sisè: Import de la subvenció i font de finançament Atesa l'especificitat i les característiques dels projectes presentats i les competències de L'Ajuntament de Barcelona en matèria de serveis socials, l'assignació dels fons MRR L'Ajuntament de Barcelona per part del Departament de Drets Socials es formalitza mitjançant aquest Conveni. En aquest context, l'Ajuntament de Barcelona no podrà participar en altres convocatòries públiques, amb concurrència o subvencions directes, ni s'inclourà cap dotació en el contracte programa del Departament de Drets Socials amb l'Ajuntament de Barcelona , finançades amb fons Next Generation en l'àmbit social del Component 22 pel que fa a les sis actuacions objecte d'aquest conveni. 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f Les fonts de finançament d'aquestes sis actuacions van a càrrec dels fons europeus procedents del Mecanisme per la recuperació i la resiliència (Fons MRR) per als exercicis 2023 i 2024. L'Administració de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament de Drets Socials, concedeix a l'Ajuntament de Barcelona una subvenció per les despeses de les sis actuacions dels projectes de l'Annex I d'aquest conveni per un import total de 13.869.401,26 euros durant els anys 2023 i 2024 amb càrrec a les partides pressupostàries següents, d'acord amb la despesa pluriennal aprovada per Acord de Govern de 23 de maig de 2023, que comporta la subvenció del Departament de Drets Socials que efectuarà els documents d'obligació: Actuac Líni CE GE Partida ió a Unitat de convivència a la promoció del carrer Mare de Deu de Montserrat 5-11 1-A BE135 D/760000100/3150/ (antiga Quirón) al districte de Gràcia 0 0000 Residència assistida pera gent gran Parc del Guinardó” al districte d’Horta- 1-B BE135 D/760000100/3150/ Guinardó 0 0000 Centre d’acolliment nocturn i diürn d’emergències al carrer Ramón Turró 1-C BE18 D/760000100/3170/ 161-167, al districte de Sant Martí 0000 Plataforma Vincles+ “La nova APP per 2 -A BE135 D/760000100/3150/ a les persones grans” 0 0000 Pilot ARI. Desplegament de 1.000 2 -B BE135 D/760000100/3150/ assistents robòtics virtuals 0 0000 Equipaments sensorials per millorar 6 BE130 D/760000100/315V/ l’accessibilitat comunicativa 1 0000 La distribució pluriennal de l'import de la subvenció serà la següent: 2023 2024 TOTAL Departament de Drets 8.642.217,88 5.227.183,38 13.869.401,26 Socials € € € Aquests imports es detallen de manera individualitzada per a cada actuació en l'Annex II. Aquestes aportacions estan condicionades a l'efectiva disposició del crèdit traspassat amb aquesta finalitat pel Ministeri de Derechos Sociales y Agenda 2030 d'acord amb el Conveni de col·laboració signat el passat 21 de desembre de 2021 entre aquest Ministerio i la Comunitat Autònoma de Catalunya per a l'execució de projectes amb càrrec als Fons Europeus procedents del Mecanisme per a la recuperació i la resiliència. 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f Les aportacions futures es condicionen a l'existència de crèdit suficient i adequat en el pressupost. Cadascuna de les sis actuacions es revisarà tant pel que fa a la justificació econòmica com a l'execució i del compliment de la finalitat, per separat, podent-se generar pagaments independents per cadascuna d'elles sense vinculació a la situació de la resta. Un cop signat aquest Conveni, el Departament de Drets Socials tramitarà els documents d'obligació de 8.642.217,88 euros corresponent al 100% de l'anualitat del 2023, en concepte de bestreta. En el primer trimestre de 2024, i una vegada s'hagi comprovat la correcta justificació de la totalitat de la subvenció, per cadascuna de les actuacions, la seva execució i el compliment de la finalitat dels projectes, en els termes previstos en aquest conveni, el Departament de Drets Socials realitzarà la liquidació final de la subvenció, amb la validació del 100% de l'import percebut en concepte de bestreta en els exercicis anteriors o revocació, si escau, en els termes recollits en aquest conveni i la normativa vigent. Per a la concessió de les bestretes no es requereix garantia atès que l'Ajuntament de Barcelona ha complert amb les disposicions establertes en la normativa vigent i la naturalesa de les actuacions subvencionades així ho justifiquen. La signatura del conveni implica l'autorització a les unitats administratives per a la comptabilització de la disposició de crèdit a favor dels beneficiaris en el sistema corporatiu de la comptabilitat GECAT i l'autorització per a la comptabilització del reconeixement de les obligacions econòmiques derivades. En el cas que en el desenvolupament de les activitats, l'Ajuntament de Barcelona prevegi alguna desviació en el pressupost previst, caldrà que ho comuniqui de forma prèvia per tal que la Comissió de Seguiment valori els canvis proposats. La comunicació de qualsevol modificació ha de produir-se abans de la finalització del termini d'execució. Perquè qualsevol modificació sigui efectiva caldrà tramitar una addenda a aquest Conveni. Setè: Justificació de la despesa Les actuacions subvencionades es realitzaran d'acord amb el calendari establert a l'Annex III i d'acord amb les condicions que contempla la normativa dels Fons MRR es podran incloure despeses realitzades entre febrer de 2020 i desembre de 2024. L'Actuació 6 es justificarà, validarà i pagarà pel seu global, amb el detall de cadascun dels aparells previstos. Les despeses subvencionables són les que s'estableixen a l'Annex IV del present conveni. El termini de justificació de cada actuació s'inicia a les 9.00 hores del primer dia hàbil del mes de gener de l'any següent a l'any que s'ha de portar a terme l'actuació sol·licitada, i acaba a les 15.00 hores de l'últim dia hàbil del mes de març del mateix any. 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f La justificació de la subvenció es realitzarà mitjançant la fórmula de compte justificatiu sense aportació de justificants, amb presentació de la declaració responsable de la persona titular de la intervenció prevista a l'article 5 de l'Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, sobre formes de justificació, modificada per l'article 3 de l'Ordre VEH/79/2020, diferenciant cadascuna de les sis actuacions subvencionades. Aquesta declaració responsable tindrà el contingut mínim següent: -Que l'import de la subvenció (identificar l'actuació subvencionada) ha estat registrat en la comptabilitat. -Que la relació de despeses que s'adjunta a la declaració responsable correspon a actuacions subvencionables, justificades mitjançant factures o altres documents comptables de valor probatori equivalent, emeses dins el període d'execució de cada any, tot i que el seu pagament s'efectuï dins del primer trimestre de l'any següent i prèviament a la justificació de la despesa de l'exercici anterior. Pel que fa a les actuacions del Projecte 1 s'acceptaran factures o contractes realitzats a nom d'un tercer diferent del beneficiari, sempre que existeixi un relació jeràrquica, contractual o convenial o instrument jurídic anàleg. En aquest sentit, s'admetran factures o contractes que hagin pogut estar realitzats per un organisme autònom o empresa pública de titularitat municipal o societat mercantil municipal, o per un concessionari en règim de gestió indirecta. En la presentació d'aquests documents l'Ajuntament deixarà constància que ha optat per alguna d'aquestes vies per a l'execució de l'actuació. -Que l'objecte subvencionat ha estat executat d'acord amb el que estableix aquest conveni i la normativa aplicable. -Que el total de les fonts de finançament no supera el cost de l'actuació subvencionada. -Que la documentació original acreditativa de les despeses realitzades es troba a disposició de l'òrgan concedent, de la Intervenció General de la Generalitat i de la Sindicatura de Comptes. A més, atenent al finançament dels projectes amb fons NGEU caldrà aportar la informació prevista a l'annex IV de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la que es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència. El Departament de Drets Socials, lliurarà una còpia de la justificació a la Comissió de Seguiment del present Conveni. Vuitè: Comissió de Seguiment 1. Per a la vigilància, el control i la resolució de totes les qüestions que se susciten al voltant de la interpretació i l'aplicació de l'execució del present conveni es constituirà una comissió de seguiment integrada per dos representants de cadascuna de les parts. Aquesta Comissió s'haurà de reunir sempre que ho sol·liciti alguna de les parts i almenys una vegada a l'any. S'aixecarà acta de cadascuna de les reunions. 2. La Comissió serà paritària i estarà integrada pels membres següents: 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f o Per part del Departament de Drets Socials: Dues persones nomenades per la persona titular de la Secretaria General del Departament. o Per part de la l'Ajuntament de Barcelona: Dues persones nomenades per la persona titular de l'Àrea de Drets Socials, Feminismes i LGTBI. 3. Les funcions assignades a la Comissió de seguiment consistiran en la vigilància, el control i la resolució de totes les qüestions que se suscitin al voltant de la interpretació i l'aplicació de l'execució del present conveni. 4. Les parts resoldran de mutu acord en el si de la comissió de seguiment les diferències que puguin sorgir en l'execució i la interpretació d'aquest conveni. Per qualsevol qüestió litigiosa que es derivi de les diferències sobre la interpretació i el compliment d'aquest acord, les parts se sotmetran expressament a l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu de Barcelona. Novè: Causes de revocació de la subvenció Són causes de revocació la subvenció directa atorgada en el marc del present conveni: - L'incompliment total o parcial dels pactes subscrits o de la legislació aplicable. - L'incompliment de l'objecte de la subvenció per causes directament imputables al beneficiari, així com la resta de les causes previstes a l'article 99 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre), així com a l'article 37 de la Llei 38/2003, general de subvencions. - L'incompliment de l'obligació de justificació. - Incompliment de les obligacions establertes en el pacte tercer, quart i cinquè derivades de la naturalesa dels fons NGEU. En el supòsit que l'Ajuntament de Barcelona infringeixi alguna de les clàusules previstes en aquest conveni resolutiu, el Departament de Drets Socials quedarà facultat per exigir-li el reintegrament de totes o part de les aportacions econòmiques rebudes en funció del grau d'incompliment, prèvia instrucció del procediment corresponent d'acord amb el que estableix el Capítol IX del Text Refós de la Llei de Finances Públiques de Catalunya (Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre). Desè: Vigència "Aquest conveni serà vigent des de la seva signatura i s'estendrà fins a l'assoliment dels projectes i en tot cas, fins al 31 de març de 2025. Onzè: Extinció El conveni s'extingirà pel compliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte, o per incórrer en alguna de les següents causes: • El transcurs del seu termini de vigència. • Per mutu acord de les parts. • Per l'incompliment de les obligacions i els compromisos assumits per alguna de les parts. En aquest cas, es requerirà a la part que incompleix per al compliment en un 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f determinat termini, indicant les obligacions o compromisos que es consideren no complerts, comunicant- ho també a la Comissió de Seguiment. Si persisteix l'incompliment s'entendrà resolt el conveni. • Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni. • Per qualsevol altra causa distinta a les anteriors prevista en el conveni o en altres lleis. Dotzè: Modificació El conveni es podrà modificar per acord unànime de les parts, mitjançant la subscripció d'una addenda específica. L'Ajuntament de Barcelona es compromet a comunicar al Departament de Drets Socials qualsevol alteració que, de manera substancial, pugui modificar les actuacions objecte d'aquest conveni. Tretzè: Confidencialitat i protecció de dades personals Les parts mantindran l'estricte secret professional i la deguda confidencialitat sobre els coneixements, les dades i la informació que tractin. Ambdues parts en l'exercici de les funcions previstes al present conveni, adequaran les seves actuacions al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 i a la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals. En concret, es comprometen a adoptar les mesures tècniques i organitzatives necessàries per garantir la seguretat de les dades i el respecte al principi de minimització de les dades, i a no tractar-les per a una finalitat diferent a l'objecte d'aquest conveni. Específicament, s'obliguen a: • Aplicar les mesures de seguretat adients i ha adoptar totes aquelles altres mesures que siguin necessàries per garantir un nivell de seguretat adequat al risc. • A que tot el personal que tingui relació directa o indirectament amb la prestació dels serveis previstos en aquest conveni guardaran secret professional sobre totes les informacions, documents i assumptes a què tinguin accés o dels que tinguin coneixement durant la mateixa. • A no dur a terme accessos a dades de caràcter personal, ni tractaments, ni cessions a tercers no permeses per la normativa. • A tractar les dades personals només per a les finalitats determinades, explícites i legítimes. En el cas que, com a resultat del desenvolupament normal de l'objecte del Conveni, els òrgans de gestió i de control, per tal d'obtenir una evidència raonable sobre la correcta aplicació de la quantitat subvencionada requereixin documentació justificativa on constin dades de caràcter personal, aquestes han de ser les necessàries, adequades i pertinents als efectes de la finalitat de control que ha d'exercir l'òrgan corresponent, prèvia anonimització, si escau, de les dades personals que no siguin pertinents, donant compliment al principi de minimització que justificaria ometre les dades no necessàries. En el cas que l'Ajuntament de Barcelona, per dur a terme les actuacions subvencionades dels projectes referenciat en el present Conveni, hagi de requerir la contractació o participació 14 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f d'altres entitats amb accés a dades de caràcter personals, caldrà que reguli la seva relació a través d'un contracte o d'un acte jurídic similar que el vinculi i on caldrà que consti que tindran les mateixes obligacions establertes en matèria de protecció de dades, en relació amb el tractament adequat de les dades personals i la garantia dels drets de les persones afectades, de manera que el tractament sigui conforme amb la normativa vigent de protecció de dades. La vulneració del deure de confidencialitat sobre les dades esmentades o de qualsevol altra obligació derivada de la legislació de protecció de dades de caràcter personal serà causa de resolució del conveni. Catorzè: Publicitat i transferència de les subvencions L'Ajuntament ha d'adoptar com a beneficiari, d'acord amb l'article 18.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE 276 de 18.11. 2003), les mesures de publicitat de la subvenció rebuda en els termes i condicions establerts a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (BOE 295, de 10.12.2013). El Departament de Drets Socials conforme al que estableix l'article 94.6 del Decret Legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791, de 31.12.2002) ha de donar publicitat a l'atorgament de la subvenció d'acord amb la normativa aplicable en matèria de transparència. La informació relativa a subvencions i ajuts públics establerta a l'article 15c. de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, es fa efectiva amb la tramesa de la informació exigida al registre de subvencions i ajuts de Catalunya (RAIS), d'acord amb l'article 96 bis del Text Refós de la Llei de Finances Públiques de Catalunya; i mitjançant les Instruccions de la intervenció General, de 20 de març de 2017, relatives al procediment de publicació i publicitat de la informació sobre les convocatòries i les resolucions de concessió de subvencions mitjançant la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), a través del mòdul RAIS. Quinzè: Regim jurídic El conveni resolutiu té naturalesa administrativa conforme al que disposen els articles 47 i concordants de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim jurídic del sector públic, així com l'article 108 i concordants de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Atesa la seva naturalesa subvencional, el seu règim jurídic és el que estableix el Capítol IX del Decret Legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Finances públiques de Catalunya, a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i al Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, i l'Ordre VEH/79/2020, de 9 de juny, per la qual es modifica l'Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, sobre les formes de justificació de subvencions. Així mateix, resta exclòs de l'àmbit de la contractació administrativa d'acord amb l'article 6 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. 15 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de juny del 2023 CSV: d1f4461c17d67c2f Els conflictes que es derivin de l'aplicació d'aquest conveni es resoldran de mutu acord entre les parts en la Comissió de Seguiment que estableix el conveni i, en el seu defecte, es substanciaran davant la jurisdicció contenciosa administrativa. Segueixen les signatures de les persones intervinents, la darrera de les quals és de data 16 de juny de 2023. Carles Campuzano i Canadés, conseller de Drets Socials Generalitat de Catalunya. Ada Colau Ballano, l’alcaldessa de l’Ajuntament de Barcelona. Jordi Cases i Pallarès, el secretari general de l’Ajuntament de Barcelona. 16 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007