RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET AL DESCANS I EL DRET A UNA CONVIVÈNCIA PACÍFICA (CONTAMINACIÓ ACÚSTICA) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 19 de juny de 2022, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  La manca d’actuació municipal per controlar les molèsties de soroll que provocaven algunes de les persones que s’allotjaven a l’hostal del carrer on viu, pels seus comportaments incívics.  Abans de la pandèmia, l’Ajuntament havia aconseguit que l’hostal disposés de personal de seguretat per evitar que les persones es quedessin al carrer bevent, fumant i cridant, però ara ja no disposen d’aquest servei i les persones veïnes del carrer no poden descansar. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Gràcia per tal de conèixer les intervencions fetes en relació amb la queixa presentada. El dia 22 de juny de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 22 de juny de 2023, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa les queixes rebudes en aquest emplaçament i les actuacions que han dut a terme els serveis municipals per tal de millorar el descans del veïnat. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6 “Màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania”. CONSIDERACIONS 1. Retard en la informació L’Ajuntament ha trigat un any a facilitar a la Sindicatura de Greuges de Barcelona la informació que es va sol·licitar per resoldre la queixa. Aquest termini supera amb escreix el que pot considerar-se un temps raonable, d’acord amb els principis d’eficiència i bona administració amb què han de regir-se els serveis municipals. Així mateix, incompleix el deure de col·laboració establert per l’article 3.7 de la normativa reguladora de la institució de la Sindicatura de Greuges de Barcelona (aprovada per la Comissió de Govern en sessió del 19 de gener de 2005). D’acord amb aquests fets, es recorda al Districte de Gràcia l’obligació de col·laborar amb aquesta Sindicatura per tal que pugui desenvolupar adequadament la seva tasca de supervisió dels serveis municipals i, alhora, vetllar pels drets de la ciutadania. 2. Les molèsties denunciades Segons informa el Districte, l’única denúncia que consta registrada sobre l’allotjament objecte de la present queixa data del 24 de juliol de 2015. L’activitat a la qual fa referència és un alberg juvenil que disposa de la llicència d’activitats corresponent. Arran d’aquesta denúncia, es va iniciar la tramitació de l’expedient d’inspecció per molèsties de soroll, principalment durant l’horari nocturn, provocades a l’espai públic per l’acumulació de persones al davant de l’entrada de l’alberg, D’altra banda, durant els darrers quatre anys, des de l’1 de gener de 2019 fins al 21 de desembre de 2022, consten un total de 28 trucades rebudes al 112 per requerir la presència policial. Els requeriments es van fer pels motius següents: molèsties de soroll provocades al carrer per presència de persones, per consum d’alcohol a l’espai públic i també per alguna baralla o discussió que va tenir lloc en aquest emplaçament. Per últim, els serveis municipals informen d’una reclamació presentada a través de l’IRIS (sistema de gestió de consultes, queixes, suggeriments i reclamacions de l’Ajuntament), de data 11 de juliol de 2019, referent a l’emplaçament esmentat. No obstant això, a aquesta institució no se l’ha informat del motiu d’aquesta reclamació ni de la tramitació o les gestions que s’han fet. 2 3. Actuacions que s’han dut a terme En la inspecció que van fer els serveis municipals en el marc de la tramitació de l’expedient, es va comprovar que al carrer hi havia instal·lats dos bancs i un d’ells es trobava situat just al davant de l’alberg, fet que propiciava l’estada de persones en aquest lloc. Amb l’objectiu de minorar les molèsties que provocava la permanència de persones xerrant al lloc on hi havia els bancs, el consistori va decidir retirar els bancs del carrer on estaven instal·lats, tant el que hi havia davant de l’alberg com l’altre que es trobava situat davant d’un gimnàs contigu a l’alberg. Amb relació a les intervencions de la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB) arran dels requeriments fets a través del 112, consta que s’han fet diferents advertiments a les persones que pertorbaven el descans veïnal en el mateix moment de comprovar-ho per tal de solucionar les molèsties generades. 4. Situació actual Segons l’informe municipal, actualment no consta cap expedient en tràmit amb relació a les molèsties que provoquen els clients de l’alberg. En canvi, la persona afectada manifesta que les molèsties continuen produint-se, tal com es produïen abans de la pandèmia de la covid-19. Per tant, resulta evident que el fet d’haver retirat els bancs del carrer no ha estat suficient per garantir el dret al descans del veïnat. Sorprèn a aquesta Sindicatura que havent-se registrat un total de 28 requeriments en un període de quatre anys (dos d’ells, durant el període de pandèmia, en què hi havia força restriccions per l’estada de persones al carrer), el consistori manifesti que no s’ha detectat una problemàtica emergent i que, per això, no s’ha obert cap seguiment per part de la GUB. En aquest punt, es vol ressaltar que 19 dels requeriments de la ciutadania (de les 28 trucades rebudes al 112) es van fer durant l’any 2022, que ha estat l’últim any sobre el qual se’ns han facilitat dades. Desconeixem el nombre de requeriments que hi ha pogut haver durant aquest any 2023. 5. El dret al descans del veïnat La jurisprudència ha declarat, de manera reiterada, que els sorolls incideixen perniciosament sobre drets fonamentals protegits per la Constitució espanyola (CE): 3 la inviolabilitat del domicili (art. 18.1), la salut (art. 43), un medi ambient adequat (art. 45) i un habitatge digne (art. 47). Per tant, la seva protecció és indefugible per part dels poders públics. Si bé és cert que a les ciutats hem de poder viure d’una manera confortable, no ho és menys que les dinàmiques d’ús de l’espai públic poden confrontar els interessos de la ciutadania. Amb això, volem dir que és legítim tant voler gaudir de les reunions i les trobades al carrer com voler descansar al mateix domicili sense patir el soroll que provoquen aquestes trobades. Algunes dinàmiques d’ús de l’espai públic impliquen que l’Administració hagi d’esmerçar els seus esforços a fer compatible el dret al descans amb la realització d’aquestes trobades. En aquest sentit, és pertinent mencionar l’Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana, que pretén, com a objectiu principal, preservar l’espai públic com a lloc de convivència i civisme on totes les persones puguin dur a terme, en llibertat, les seves activitats de lliure circulació, oci, trobada i esbarjo amb un respecte ple a la dignitat i als drets de les altres persones. Recordem que la Carta municipal de Barcelona, aprovada per la Llei 22/1998, de 30 de desembre, atribueix de manera expressa a l’Ajuntament la competència en matèries que afecten la convivència ciutadana i el civisme, i que pertorbar el descans i la tranquil·litat dels veïns i veïnes mitjançant cants, crits, baralles o qualsevol acte molest queda prohibit a l’ordenança esmentada (art. 71). Així, la GUB, en la seva condició de policia administrativa, d’acord amb allò que disposen els articles 128 i següents de la Carta municipal i la resta de la legislació que li és aplicable, és l’encarregada de vetllar pel compliment de l’Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana a l’espai públic de Barcelona i de denunciar, quan escaigui, les conductes que hi siguin contràries. D’altra banda, no podem oblidar la corresponsabilitat necessària de les activitats de concurrència pública a l’hora d’impedir el comportament incívic dels clients i el deure de donar compte a la policia de les conductes incíviques a l’exterior del local i a les seves proximitats. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Gràcia no ha estat suficientment eficaç per garantir el dret al descans del veïnat. 4 Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte de Gràcia que, mitjançant la Unitat Territorial de la GUB, faci un seguiment acurat de la situació al carrer objecte de la queixa per tal de prevenir, dissuadir i denunciar els actes incívics.  Suggerir al Districte de Gràcia que, per tal de facilitar la solució del conflicte, impliqui els responsables de l’activitat de l’alberg juvenil perquè es comprometin a vetllar pel fet que tant a l’entrada com a la sortida de l’establiment no es produeixin conductes incíviques ni sorolls per part dels clients. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 5