GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 Comissió de Govern – Acords CONVENI entre l'Ajuntament Barcelona i Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l'Aigua, SA, en matèria de pobresa energètica. Barcelona, REUNITS D'una part, la Ima. Sra. M. Eugènia Gay Rosell, Segona Tinenta d'Alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, i Regidora de l'Àrea de Drets Socials, Educació i Cicle de Vida de l'Ajuntament de Barcelona, facultada per a la signatura del conveni, per acord de la Comissió de Govern de data 19 d'octubre de 2023, en ús de les facultats delegades pel Decret d'Alcaldia del 17 de juny de 2023. I d'altra part, el Sr. Jorge Manent Codina, actuant en nom i representació d'AIGÜES DE BARCELONA, EMPRESA METROPOLITANA DE GESTIÓ DEL CICLE INTEGRAL DE L'AIGUA, S.A. (en endavant, "Aigües de Barcelona"), amb CIF A-66098435, domiciliada a Barcelona, al carrer General Batet, número 1-7, actua en la seva qualitat de Director General, en virtut de l'escriptura de nomenament de data 11 de juliol de 2023, atorgada davant la Notària de Barcelona, Sra. Maria Armas Herráez, amb el número 913 del seu Protocol. I tots en presència del senyor Jordi Cases i Pallarès, Secretari General de l'Excm. Ajuntament d'aquesta Ciutat, nomenat per Decret d'Alcaldia de data 18 de juny de 2002, en funcions d'assessorament segons disposa l'apartat e) de l'article 3 del RD 1174/1987, de 18 de setembre, regulador del Règim Jurídic dels Funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional, i en l'exercici de les seves funcions de fedatari i d'assessorament legal de la Corporació, segons l'article 92 bis de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, que certifico. Ambdues parts, en l'exercici de les funcions que els han estat legalment atribuïdes, es reconeixen recíprocament la capacitat legal necessària per a subscriure aquest document, i MANIFESTEN I.- La pobresa energètica, dintre dels paràmetres de renda i de dependència establerts als apartats 10 i 13 de l'article 5 de la Llei 24/2015, és la incapacitat d'una llar per a satisfer el mínim de serveis energètics i, d'aquesta manera, garantir les necessitats bàsiques tot tenint en compte els factors personals, geogràfics i materials que hi concorren. Per tant, és la dificultat econòmica per afrontar les factures dels consums de subministraments bàsics d'electricitat, gas i aigua o bé la dificultat de mantenir una temperatura adequada a les llars a l'hivern i/o l'estiu. Les persones que la pateixen acumulen impagaments en les factures i pateixen talls de subministrament elèctric, d'aigua o gas. Se'n deriven, entre d'altres, conseqüències que afecten a la seva salut, disminució del rendiment físic i acadèmic, 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 problemes socials i relacionats (intra i extrafamiliars), degradació dels edificis, i deutes inassolibles per les famílies. Algunes de les causes de la pobresa energètica són: • Els baixos ingressos familiars, agreujats en un context de crisi econòmica, elevat atur i baixada de salaris. • Un parc d'habitatge construït abans de l'existència de normatives tèrmiques i, en alguns barris, amb materials de baixa qualitat i mal aïllament. • Un cost molt elevat de l'habitatge, agreujat pels anys de la bombolla immobiliària, i que ha provocat que moltes famílies arrosseguin deutes que els hipotequen bona part dels ingressos mensuals. • Un cost molt elevat de l'energia i aigua, que ha pujat molt per sobre de l'IPC en els darrers anys. A Barcelona, s'estima que un 21,7% de les llars es troben en risc de patir pobresa energètica, un fenomen que es concentra en alguns dels barris més desfavorits, situats als districtes de Nou Barris, Sant Martí, Sants-Montjuïc i Ciutat Vella, on conflueixen un alt volum de famílies en situació d'exclusió residencial, un parc immobiliari de baixa qualitat i índexs d'atur elevats, alguns dels indicadors que estan directament vinculats amb la pobresa energètica. II.- L'article 6.1 de la Llei 24/2015, de 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica, (en endavant, "Llei 24/2015"), estableix que "Les Administracions públiques han de garantir el dret d'accés als subministraments bàsics d'aigua potable, de gas i d'electricitat a les persones i unitats familiars en situació de risc d'exclusió residencial, d'acord amb l'article 5.10, mentre duri aquesta situació. (...)" i l'article 6.3 de la mateixa Llei, que "Les administracions públiques han d'establir els acords o convenis necessaris amb les companyies de subministrament d'aigua potable, (...) per a garantir que concedeixin ajuts a fons perdut a les persones i unitats familiars en situació de risc d'exclusió residencial o els apliquin descomptes molt notables en el cost dels consums mínims". III.- Els serveis socials de l'Ajuntament de conformitat amb la Llei 12/2007 d'11 d'octubre, de Serveis Socials, tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la vida mitjançant la cobertura de les seves necessitats socials bàsiques i de les necessitats socials. IV.- Davant d'aquesta realitat, cal tenir en compte que: 1. L'article 25 de la Declaració Universal de Drets Humans disposa: tota persona té dret a un nivell de vida que asseguri la seva salut, el seu benestar i els de la seva família, especialment quant a alimentació, a vestit, a habitatge, a atenció mèdica i als necessaris serveis socials municipals. Que l'article 11 del Pacte internacional dels drets econòmics, socials i culturals (PIDESC) reconeix el dret de tota persona a un nivell de vida adequat per a ella mateixa i per a la seva família, incloent-hi l'alimentació, el vestit i l'habitatge, i també a una millora constant de les seves condicions de vida. El Comitè DESC incorpora a 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 l'Observació General núm.4 els subministraments bàsics com un element bàsic del dret a un habitatge digne i adequat. 2. La Constitució Espanyola, en els seus preceptes 47 i 128, reconeix respectivament el dret a un habitatge digne i adequat, i subordina tota la riquesa, sigui quina en sigui la titularitat, a l'interès general. 3. L'article 30 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya determina que totes les persones tenen dret a accedir en condicions d'igualtat als serveis d'interès general. Així mateix en el seu precepte 26 consagra el dret de les persones que no disposen dels recursos suficients a accedir a un habitatge digne. 4. L'article 66.3.k) del Decret Legislatiu 3/2003, de 28 d'abril, per mitjà del qual s'aprova el Text Refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, estableix que els municipis tenen competències pròpies en la prestació de serveis socials i la promoció i la reinserció socials, i l'article 25.2.e) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, disposa que l'avaluació i informació de situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació de risc d'exclusió social és un servei competència de l'administració local. 5. La voluntat del govern municipal és la de garantir el màxim compliment dels drets reconeguts amb l'aprovació de la Llei 24/2015. V.- La voluntat d'Aigües de Barcelona és donar el millor servei a totes les persones, assegurant que ningú es vegi exclòs per raons econòmiques, motiu pel qual ja l'any 2012 es va subscriure un Conveni de Col·laboració per tal de difondre a través de Serveis Socials el Fons de Solidaritat, complementant-se aquesta mesura amb la signatura en data 22 de març de 2013 del Protocol d'Intencions per a una aplicació eficient del Fons de Solidaritat atorgant ajuts per al pagament de la factura de l'aigua L'Ajuntament de Barcelona i Aigües de Barcelona, com a conseqüència de l'aprovació de la Llei 24/2015 van formalitzar en data 22 de desembre de 2017 i, posteriorment, en data 1 de març de 2019, el corresponent Protocol de pobresa energètica, mantenint-se la vigència d'aquest últim fins a la formalització i entrada en vigor del present Conveni. Tenint en compte la confluència d'interessos entre ambdues parts i amb la finalitat de donar compliment a aquests compromisos i obligacions, les parts acorden la formalització del present conveni que es regirà pels següents PACTES Primer.- Objecte del Conveni L'objecte del present Conveni és establir, de conformitat amb el previst a l'apartat 6.2 de la Llei 24/2015, per a la ciutat de Barcelona, el protocol obligat de comunicació entre Aigües de Barcelona i els Serveis Socials per tal que ambdues parts puguin treballar conjuntament per cercar vies de col·laboració i coresponsabilitat que permetin combatre la pobresa energètica, garantir el subministrament del servei bàsic d'aigua, així com assegurar que aquest servei es desenvolupa amb els criteris de qualitat adients, adaptant-se a les necessitats i capacitats de 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 les persones en situació de vulnerabilitat i /o risc d'exclusió residencial, de tal manera que ningú en quedi exclòs per raons econòmiques. Segon.- Situació de risc d'exclusió residencial En aplicació del principi de precaució i segons l'establert a la Llei 24/2015, Aigües de Barcelona no realitzarà cap tall de subministrament a persones o unitats familiars en situació de risc d'exclusió residencial comprovada mitjançant informe de Serveis Socials. Per assegurar el compliment d'aquest compromís, ambdues parts adopten els següents compromisos: 1. Aigües de Barcelona informarà a l'usuari/a en l'avís d'impagament dels seus drets relatius a la pobresa energètica i de les mesures per a la gestió de situacions de risc d'exclusió residencial a la seva disposició, segons model recollit en l'Annex 1 del present Conveni. 2. Així mateix, Aigües de Barcelona informarà a l'usuari/a, en qualsevol avís de suspensió del subministrament per impagament dels seus drets, a l'empara del previst en el Codi de Consum i la Llei 24/2015, segons models recollits en els Annexos 2 i 3 del present Conveni. 3. Abans de procedir amb l'inici del procés de suspensió del subministrament d'aigua, Aigües de Barcelona remetrà el llistat de persones amb factures impagades a l'Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) sol·licitant un informe que acrediti si la persona es troba o no en una situació de risc d'exclusió residencial, segons model recollit en l'Annex 4 del present Conveni. L'esmentat llistat no inclourà les persones acollides a mesures de protecció davant de situacions de vulnerabilitat o risc d'exclusió residencial que ja apliqui Aigües de Barcelona, com podria ser la Tarifa Social, atès que en aquests casos ja es garanteix el subministrament d'aigua i, en conseqüència, no sol·licitarà la suspensió del seu subministrament. L'Ajuntament de Barcelona haurà d'emetre i notificar aquest informe a Aigües de Barcelona en el termini de 15 dies hàbils a comptar des del dia següent a la recepció del llistat facilitat per part d'Aigües de Barcelona (segons model de l'Annex 4 del present conveni), determinant si la persona o unitat familiar es troba o no en situació de risc d'exclusió residencial segons l'article 5.10 de la Llei 24/2015 o bé manifestant que es desconeixen les circumstàncies per poder-ho determinar i, per tant, que no s'acredita la situació de risc d'exclusió residencial. L'Ajuntament de Barcelona està obligada a emetre sempre el referit Informe, inclús transcorreguts els 15 dies hàbils esmentats en l'anterior paràgraf. En el cas en què, una vegada transcorreguts aquests 15 dies hàbils, l'Ajuntament no hagi emès el referit Informe, aquesta circumstància en cap cas cal entendre-la com un supòsit de silenci administratiu. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 Per a aquelles situacions on es desconegui l'existència d'una situació de vulnerabilitat o risc d'exclusió residencial, Aigües de Barcelona es compromet a remetre als usuaris Carta Informativa de Risc d'Exclusió Residencial segons el model recollit en l'Annex 5 del present Conveni. Transcorreguts els trenta dies, de forma singular pel cas del municipi de Barcelona, per tal de facilitar la identificació de persones en situació de vulnerabilitat o de risc d'exclusió residencial, Aigües de Barcelona reiterarà un cop més l'enviament de la carta informativa recollida al model de l'Annex 5. Com a mínim, un d'aquests dos enviaments de l'Annex 5 esmentats s'haurà de fer a través de carta certificada . 4. Transcorreguts els terminis previstos a la Carta Informativa de Risc d'Exclusió Residencial recollida a l'Annex 5, i d'acord amb l'establert a l'article 71 del Reglament del Servei Metropolità del Cicle Integral de l'Aigua, es remetrà avís de suspensió (de conformitat amb el model que consta en l'Annex 3) i es realitzarà comunicació a l'Àrea Metropolitana de Barcelona per tal de sol·licitar autorització per a suspendre el subministrament. Simultàniament a la sol·licitud d'autorització a l'AMB, Aigües de Barcelona tornarà a facilitar el llistat de persones incloses en dita sol·licitud a l'Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) de l'Ajuntament de Barcelona. Tercer.- Fons de Solidaritat i Tarifa Social Aigües de Barcelona, en el seu ferm i permanent compromís per estar al costat de les persones, en data 5 de juny de 2012 i 22 de març de 2013, va subscriure convenis amb tots les Ajuntaments del seu àmbit per donar ajuts econòmics a fons perdut a persones en situació de vulnerabilitat apreciada pels serveis socials i garantir-los el subministrament d'aigua, encara que no poguessin fer front al pagament de la resta de la factura. Aquest ajut econòmic, dispensava del pagament del concepte 'Subministrament d'aigua' i només pel consum d'aigua que no excedís del consum responsable establert per la OMS, això era la quota de servei i el consum d'aigua del tram 1 i 2. Per mitjà d'acord del Consell Metropolità de data 22 de juny de 2021 es va aprovar la modificació de l'Ordenança reguladora de les prestacions patrimonials públiques no tributàries aplicables a la prestació del servei públic d'abastament consistent en la modificació del percentatge de descompte de la tarifa social que passa del 50% al 100% de la quota de servei i dels preus dels trams 1 i 2 del concepte 'subministrament d'aigua'. Aquesta modificació va entrar en vigor el 4 d'agost de 2021. Un dels col·lectius que poden acollir-se a la Tarifa Social són les persones i unitats familiars que acreditin que es troben en situació de vulnerabilitat econòmica, a les quals se'ls hagi estat reconeguda, per mitjà d'un informe dels serveis socials de l'Administració local competent, la situació de risc d'exclusió residencial o qualsevol altra que requereixi especial protecció, amb la vigència que aquests serveis determinin. És per això que totes les persones i llars que gaudien de l'ajut del Fons de Solidaritat, ara gaudeixen de la Tarifa Social, com a mesura estructural. Amb l'entrada en vigor de la Tarifa Social, el Fons de Solidaritat d'Aigües de Barcelona, permet donar oportunitats a les persones en situació de vulnerabilitat, impulsant programes 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 d'acció social enfocats a l'ocupació i l'ocupabilitat d'aquests col·lectius. Aquest segon objectiu permet evolucionar de l'ajuda assistencial a l'apoderament de les persones per tal que tinguin oportunitats d'entrar al mercat laboral. Quart.- Tributs En la vigent Ordenança Fiscal 3.5 de la Taxa de Clavegueram, aprovada per l'Ajuntament de Barcelona, es disposa que es troben exempts del pagament d'aquesta taxa els titulars beneficiaris de contractes de subministrament domiciliari d'aigua potable que es trobin en situació d'exclusió residencial d'acord amb allò previst a la Llei 24/2015 o en situació de vulnerabilitat apreciada pels Serveis Socials municipals. D'altra banda, a l'article 4 de l'Ordenança reguladora de la Taxa de Recollida de Residus municipals generats en domicilis particulars, aprovada també per aquest Ajuntament, es recull que estan exemptes d'aquesta taxa les persones titulars de contractes de subministrament domiciliari d'aigua potable que es trobin en situació d'exclusió residencial, d'acord amb allò previst a la Llei 24/2015. Un cop emès per part dels serveis municipals competents els informes acreditatius de les situacions descrites als paràgrafs anteriors, els Punts d'Assessorament Energètic, l'IMSS o les mateixes persones usuàries faran arribar els informes de vulnerabilitat i/o risc d'exclusió residencial a l'empresa subministradora del servei, per tal que apliqui directament l'exempció. Aquesta exempció tindrà efectes des de la data de recepció dels esmentats informes i es perllongarà fins al moment que se li comuniqui que deixi de tenir efectes l'esmentada situació. Així mateix, l'Ajuntament de Barcelona es compromet a exercir les iniciatives oportunes amb les Administracions titulars d'aquells tributs, el cobrament dels quals es realitzi a través de la factura de l'aigua (particularment, l'Àrea Metropolitana de Barcelona, pel que fa a la Taxa Metropolitana de Tractament de Residus, i l'Agència Catalana de l'Aigua, pel que fa al Cànon de l'Aigua), amb l'objectiu de potenciar la coresponsabilitat i l'aplicació de bonificacions o reduccions en supòsits de vulnerabilitat econòmica i/o risc d'exclusió residencial. Cinquè.- Protocol d'actuació relatiu a l'accés al subministrament per a famílies sense dret d’ús sobre l'habitatge. Dins aquest marc de col·laboració i comunicació entre l'Ajuntament de Barcelona i Aigües de Barcelona per combatre la pobresa energètica, de conformitat amb el que disposa la Disposició Addicional Tercera del Reglament del Servei Metropolità del Cicle Integral de l'Aigua, Aigües de Barcelona formalitzarà un contracte provisional de subministrament d'aigua amb les famílies en risc d'exclusió residencial que no poguessin acreditar el dret d'ús sobre un habitatge. Això, sempre i quan: i) Les persones que haguessin de ser titulars del servei provisional d'abastament d'aigua estiguessin empadronades al domicili on cal prestar el subministrament i, ii) Que es disposi d'un Informe de serveis socials de l'Ajuntament de Barcelona on es reconegui que la persona que sol·liciti el servei i, el seu nucli familiar de convivència, es 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 troben en risc d'exclusió residencial i que existeix la urgència social que justifiqui la necessitat d'aquesta contractació provisional del servei de subministrament d'aigua. Per procedir a la formalització del contracte provisional de subministrament d'aigua per famílies sense dret d'us sobre l'habitatge, es requerirà el següent: a) Que el client s'adreci als Serveis Socials de l'Ajuntament de Barcelona per tal que aquests analitzin el seu cas particular i determinin si el client es troba en una situació que li atorga el dret a un contracte provisional de subministrament d'aigua. b) Que els Serveis Socials certifiquin amb el seu escrit els següents punts: • Que la persona es troba empadronada en el domicili on s'ha de prestar el subministrament • Que el propi Ajuntament de Barcelona reconegui que la persona que sol·licita el servei no té dret d'ús sobre l'habitatge i que aquesta, o la seva unitat familiar, es troba en risc d'exclusió residencial. • Que l'Ajuntament de Barcelona reconeix que existeix la urgència social que justifica la necessitat de la contractació provisional del servei de subministrament d'aigua sol·licitant-se expressament aquesta contractació a Aigües de Barcelona (veure Annex 6). c) Que Aigües de Barcelona enviï escrit a l'Àrea Metropolitana de Barcelona posant en coneixement la petició. Aquesta contractació quedarà sense efecte en virtut de resolucions administratives o judicials que siguin emeses respecte a la propietat o drets d'ús dels habitatges o que s'acrediti l'alteració de la situació que hagi donat lloc a la contractació provisional. Aquestes contractacions es duran a terme sempre i quan les instal·lacions sota la responsabilitat dels receptors del servei a l'empara del Reglament del Servei, tinguin un bon estat de conservació, de conformitat amb la normativa vigent aplicable. Sisè.- Vigència dels Informes d'exclusió residencial Cada cinc anys es realitzarà una comprovació de les situacions de vulnerabilitat comunicades pels serveis socials de l'Ajuntament de Barcelona, llevat que una norma de rang legal o un reglament de desenvolupament estableixin una durada diferent. Transcorregut l'esmentat termini de cinc anys, Aigües de Barcelona enviarà un arxiu als serveis socials de l'Ajuntament de Barcelona amb la relació de les persones usuàries identificades en situació de vulnerabilitat a efectes de validar la subsistència d'aquesta situació. Setè.- Altres obligacions en matèria de pobresa energètica Aigües de Barcelona es compromet a continuar prestant a totes les persones i en especial als col·lectius en risc d'exclusió residencial, un servei de qualitat que asseguri el compliment de la llei i l'adaptació del servei a les seves necessitats i capacitats, i en particular a: 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 1. Elaborar díptics informatius per enviar amb la factura i que expressin clarament l'existència de mesures per a la gestió de les situacions de vulnerabilitat i /o risc d'exclusió residencial. 2. Incloure en qualsevol avís d'impagament o de suspensió del subministrament informació sobre l'existència de mesures disponibles per a persones en situació de vulnerabilitat (segons models recollits en els Annexos 1, 2 i 3 del present conveni). 3. No procedir, directament o a través d'empresa intermediària, a reclamar telefònicament els deutes impagats de persones que hagin estat declarades en situació de vulnerabilitat i/o risc d'exclusió residencial. En aquests casos només es podrà enviar un avís recordatori del deute existent. 4. Incloure al seu web informació al respecte de les mesures disponibles per a persones en situació de vulnerabilitat i/o risc d'exclusió residencial. 5. Facilitar recomanacions sobre consum responsable d'aigua, en especial en aquells casos d'excés de consum per sobre del consum mínim. 6. Aigües de Barcelona es compromet a articular mecanismes d'informació adients i en particular a: 6.1. Proporcionar informació a la persona usuària completa i entenedora sobre el seu consum, amb el detall de: a) Dades de consum d'aigua. b) Facilitar una factura d'aigua clara i entenedora atenent el model aprovat per l'AMB. c) Proposar informació que fomenti un ús responsable del recurs. 6.2 Facilitar els tràmits i contacte directe amb l'empresa mitjançant el manteniment d'una finestreta única i gratuïta que permeti respondre, com a mínim, als següents tràmits: a) Incidències en la facturació b) Sobre problemes de manca de subministrament c) Tarifa social 6.3. Impulsar campanyes periòdiques informativa/formativa conjunta a tota la ciutat per tal d'incrementar la cultura de la sostenibilitat, i facilitar informació per conèixer les possibilitats d'acollir-se a ajuts o estímuls existents. 6.4 Posar a disposició de l'Ajuntament, previ requeriment de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, titular del servei d'abastament d'aigua, tota la informació necessària per a poder actuar amb prevenció sobre les necessitats de la xarxa de la ciutat, i en particular a: a) Anàlisi conjunt de l'estat de la xarxa b) Manteniment: criteris, actuacions programades, actuacions urgents, necessitats. c) Possibles millores a implementar. 6.5 Trametre a l'Ajuntament de Barcelona una memòria explicativa anual, la qual de forma agregada i dividida en codis postals i districtes recollirà: 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 1. Sobre Ajuts: Informació sobre els tipus d'ajuts existents en funció dels convenis subscrits i de la caracterització de la situació de vulnerabilitat. Tarifa social: - Imports descomptats a través de la Tarifa social - Famílies acollides a la Tarifa social - Altes noves durant el període 2. Sobre Endeutament de les llars: a) Nombre total de llars amb deute a final del període b) Nombre total de llars vulnerables c) Nombre de llars vulnerables amb deute a final del període d) Nombre de llars amb deute condonat durant el període e) Import del deute condonat 3. Sobre el procés de suspensió del subministrament: a) Nombre d'avisos d'inici del procés de suspensió durant el període [Recompte] b) Nombre de llars/contractes afectades per l'inici del procés de suspensió durant el període [Recompte] c) Nombre de suspensions del subministrament efectivament realitzades durant el període [Recompte] d) Nombre de llars/contractes afectades per suspensions del subministrament durant el període [Recompte] e) Nombre de propostes de talls de subministraments (les enviem a l'Ajuntament i paral·lelament fem l'enviament a l'AMB) L'Ajuntament de Barcelona s'obliga a donar suport a les persones en situació de risc d'exclusió residencial per tal que es garanteixin els seus drets, i en particular a: 1. Mantenir un servei municipal especialitzat en la detecció i reducció de la pobresa energètica, mitjançant la informació, assessorament i acompanyament a la ciutadania en la garantia dels seus drets, així com en la millora de tots els aspectes que contribueixin a evitar aquella situació. 2. Vetllar pel compliment de les obligacions que estableix la llei i aquest conveni per part d'Aigües de Barcelona. 3. Atendre a les persones en situació de risc d'exclusió residencial, a través de la tramitació del corresponent informe, així com fer de vincle entre les persones usuàries i els serveis socials municipals en aquelles gestions relacionades amb la pobresa energètica. 4. Assessorar i gestionar respecte de les mesures de protecció al consumidor vulnerable existents. 5. Donar a conèixer els mecanismes d'estalvi d'aigua i consum responsable, previ assessorament d'Aigües de Barcelona, per tal d'aconseguir que les persones 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 beneficiàries de la tarifa social amb excessos de consum provocats per fuites en instal·lacions interiors i/o mal ús del recurs minimitzin el malbaratament del recurs, especialment en els estats recurrents d'emergència hídrica. En aquest sentit, quan la situació d'excés de consum ho requereixi, atès cada cas concret, l'Ajuntament, amb previ consentiment de la persona usuària, podrà sol·licitar a Aigües de Barcelona informació sobre els consums d'aigua amb l'objectiu de cercar els mecanismes oportuns per evitar el malbaratament de l'aigua. 6. Fer seguiment, dins de les possibilitats existents d'acord amb els seus recursos humans i materials, de les persones i unitats familiars respecte dels quals s'hagi informat la situació de risc d'exclusió residencial. 7. Oferir i gestionar els ajuts d'emergència a la pobresa energètica pels casos que puguin quedar fora dels supòsits del pacte segon d'aquest conveni, com ajuts a reparacions d'instal·lacions interiors (responsabilitat de la persona usuària) que puguin provocar fuites, avaries o altres. 8. Realitzar una campanya informativa sobre els compromisos del present conveni. Vuitè.- Durada del conveni El present conveni entrarà en vigor el dia de la seva signatura i es mantindrà vigent durant un període de 4 anys, mentre qualsevol de les parts no manifesti la seva voluntat de donar per finalitzada la seva vigència, la qual cosa es comunicarà per escrit a l'altra part amb 1 mes d'antelació. Una vegada finalitzat el període de quatre anys, si cap de les dues parts formula denúncia, es formalitzaran les corresponents pròrrogues expresses a partir de dita data d'any en any, fins a un màxim de 4 anys addicionals, sense que es pugui superar el termini màxim de vuit anys. Novè.- Seguiment del conveni Les parts constituiran una Comissió de Seguiment paritària, formada per tres membres de cadascuna, amb la finalitat de fer seguiment dels acords adoptats; analitzar el desenvolupament de la relació de col·laboració; decidir, si s'escau, les noves iniciatives a impulsar i resoldre les possibles incidències que puguin produir-se. Desè.- Extinció del conveni i efectes de l'incompliment El conveni s'extingirà per alguna de les causes següents: a) Transcurs del termini de vigència, sense que s'hagi acordat la seva pròrroga. b) Acord unànime d'ambdues parts. c) Resolució judicial que en declari la nul·litat d) Qualsevol altra causa prevista a la normativa e) Incompliment per qualsevol de les parts dels compromisos i les obligacions assumits en el conveni. En cas d'incompliment per alguna de les parts de les obligacions i els compromisos assumits, qualsevol part podrà requerir a l'altra perquè els compleixi en un termini determinat que sigui 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de novembre del 2023 CSV: 1358162aebb40bc0 proporcional i raonable atenent a l'obligació a complir, termini que no podrà superar la data de vigència del conveni. Caldrà posar aquest requeriment en coneixement de la Comissió de Seguiment. Si transcorregut el termini atorgat persistís l'incompliment, s'entendrà resolt el conveni amb la notificació d'aquestes circumstàncies a l'altra part, i es podrà requerir a la part incomplidora el pagament d'indemnitzacions per danys i perjudicis causats. L'extinció del conveni comportarà les conseqüències que per a cada cas concret prevegi la normativa vigent d'aplicació. Onzè.- Règim jurídic El conveni es regula per les seves clàusules, i per la següent normativa: - Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, - Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local. - Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona, - la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, - la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i del procediment de les administracions publiques de Catalunya. En atenció al seu contingut social de garantia dels subministraments bàsics, i de protecció al consumidor, el conveni té com a normes substantives a què s'ha d'atenir: - Llei 24/2015, de 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica, - Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, - Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, per mitjà del qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'aigües i Decret Legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, per mitjà del qual s'aprova el Text Refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya. Dotzè.- Jurisdicció competent Seran competents per resoldre les qüestions litigioses que puguin sorgir de la interpretació, compliment i efectes del present conveni els Tribunals de la Jurisdicció contenciosa administrativa de la ciutat de Barcelona. Segueixen les signatures de les persones intervinents, la darrera de les quals és de data 30 d’octubre de 2023. Sr. Jorge Manent Codina, director General Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l'Aigua, SA. Ima. Sra. M. Eugènia Gay Rosell, segona tinenta d'Alcaldia Presidenta de l'Institut Municipal de Serveis Socials Ajuntament de Barcelona. Sr. Jordi Cases i Pallarès, el secretari general de l’Ajuntament de Barcelona. 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007