INFORME DE SEGUIMENT DE L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2022 Novembre de 2023 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 SUMARI 1. INTRODUCCIÓ 3 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 5 3. AMENACES: COM EL CANVI CLIMÀTIC AFECTA BARCELONA 13 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ALS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 19 5. ACCIONS DESTACADES 2022 25 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 1. INTRODUCCIÓ PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 1. INTRODUCCIÓ ANTECEDENTS El present document és l’informe de seguiment del Pla d’acció per l’emergència climàtica de Barcelona 2030 (PAEC), corresponent a l’any 2022. Per avaluar la implementació del PAEC s’han seleccionat indicadors climàtics i socioambientals, així com l’evolució dels objectius estratègics relacionats amb els vectors de l’energia, el verd urbà, el consum d’aigua, les ajudes a projectes ciutadans, el finançament net i la pobresa energètica. Més enllà d’un seguiment quantitatiu, també s’ha realitzat un seguiment qualitatiu amb informació de context de l’any 2022 i accions destacades d’aquest mateix any 2022 i pràcticament fins a la publicació del present informe. 4 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 1. INTRODUCCIÓ BARCELONA A COP D'ULL Any rere any la ciutat de Barcelona evoluciona i canvia. Hi ha alguns indicadors que es mantenen, com la superfície o la longitud de platges, però d’altres canvien constantment. Per a fer seguiment d’aquests canvis, disposem d’indicadors de territori, de clima i també d’indicadors ambientals. Pel que fa a les dades de territori i clima destaca la disminució de la precipitació mitjana i l’augment de la temperatura, tant la mitjana com la màxima. De fet, des de la tardor del 2020 s’encadenen anys amb disminució significativa de precipitació. La superfície de verd segueix incrementant, situant-se un 0,55 % per sobre de la superfície de l’any 2021. 5 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 1. INTRODUCCIÓ BARCELONA A COP D'ULL En el cas de les dades ambientals de l’any 2022, respecte al 2021, el consum energètic i les emissions per càpita han incrementat en un 2,48 % i un 10,5 % respectivament. La superfície de verd per habitant ha pujat un 0,34 %. El consum d’aigua potable ha incrementat un 3,93 % mentre que per habitant ha baixat un 2,18 %. I la generació de residus ha pujat en un 2,93 %. Per tant, el consum d’aigua i la generació de residus es manté bastant estable. 6 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 > DEL MÓN A BARCELONA La COP27 tanca amb un acord sobre pèrdues i danys La COP27 tenia com a objectiu engegar els temes pendents de l'Acord de París i el Pacte de Glasgow i es va centrar en temes d’implementació. En aquest context els països del sud global van tenir un paper important sobretot per la seva demanda de rebre compensacions dels països rics pels efectes de l'escalfament global que pateixen. La COP27 es va tancar amb un acord que alguns van qualificar d’històric (perquè mai abans s’havia aconseguit) per crear un fons per compensar els països més vulnerables i afectats per la crisi climàtica (fons de pèrdues i danys). Tot i això el text final no va recollir les demandes dels països que volien la fi progressiva de tots els combustibles fòssils i va mantenir només la reducció gradual de l'ús del carbó, un acord aconseguit l'any passat a la COP26 de Glasgow. El text aprovat especifica, tal com recomana la comunitat científica i recull l'Acord de París, que cal treballar per no passar d’1,5ºC d'escalfament, però no es va anar més enllà del que ja s’havia acordat a Glasgow. Font: Elaboració pròpia. 8 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 > DEL MÓN A BARCELONA Barcelona, veu destacada de les ciutats a la Cimera Mundial d’Alcaldes de la xarxa C40 per combatre l’emergència climàtica L'alcaldessa de Barcelona va participar com a vicepresidenta per a Europa en la Cimera Mundial d'Alcaldes del C40 a Buenos Aires, amb l'objectiu d'abordar la crisi climàtica post-COP26. La cimera, que va tenir lloc del 19 al 21 d'octubre, va buscar fomentar la creació de llocs de treball verds i la mitigació de l'emergència climàtica, a més de reforçar l'acció municipal davant desafiaments globals com l'augment dels preus i la protecció de serveis públics. La cimera va concloure amb la presentació d'una declaració que compromet les ciutats a crear 50 milions de llocs de treball en l'economia verda fins al 2030, i una reunió d'alcaldes europeus que advoca per una regulació justa davant la crisi energètica. Font: Ajuntament de Barcelona. 9 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 > DEL MÓN A BARCELONA L'IPCC presenta ‘Canvi climàtic 2023: informe de síntesi’ El Grup Intergovernamental d'Experts sobre el Canvi Climàtic (IPCC) va presentar l'estudi ‘Canvi climàtic 2023: informe de síntesi’. El document destaca les nombroses opcions que es poden adoptar actualment per reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle i adaptar-se al canvi climàtic, i posa de manifest les pèrdues i els danys que s'estan produint i que es preveu que continuïn produint-se en un futur pròxim. La solució proposada per l'IPCC és el "desenvolupament resilient al clima". A l'informe també es posa l'accent en el poder dels governs per reduir els obstacles a la reducció de les emissions de gasos d'efecte hivernacle, mitjançant finançament públic i senyals clars als inversors, i l'ampliació de mesures polítiques d'eficàcia provada. Els canvis al sector alimentari, l'electricitat, el transport, la indústria, els edificis i l'ús del sòl es destaquen com a vies importants per reduir les emissions, així com l'adopció d'estils de vida baixos en carboni, que millorarien la salut i el benestar. Font: Canvi climàtic 2023: informe de síntesi. 10 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 > DEL MÓN A BARCELONA La Comissió Europea escull Barcelona per ser una de les 100 ciutats intel·ligents i climàticament neutres pel 2030 Barcelona ha estat escollida per la Comissió Europea, entre les prop de 400 ciutats candidates, per formar part de la missió europea 100 ciutats intel·ligents i climàticament neutres pel 2030, de les quals set son espanyoles. La convocatòria llançada des de la Comissió Europea, a través de la Missió de Ciutats, té l’objectiu de convertir les ciutat seleccionades en centres d’experimentació i innovació, ajudant d’aquesta manera a que totes les ciutats europees arribin a aquest objectiu pel 2050. Entre els beneficis que se’n derivaran hi ha assistència i assessorament per part d’una Plataforma de la Missió específica gestionada per NetZeroCities, fons i oportunitats de finançament addicionals i la possibilitat d’afegir-se a grans accions i projectes pilots d’innovació. La Missió també proporciona oportunitats de creació de xarxa, intercanvi de millors pràctiques i suport per implicar la ciutadania i el sector privat (empreses) en la missió. Font: Ajuntament de Barcelona. 11 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 > DEL MÓN A BARCELONA Barcelona entre el 12% de ciutats millor valorades per la seva acció davant l’emergència climàtica Barcelona ha estat inclosa de nou a la Llista A de l’organització sense ànim de lucre Carbon Disclosure Project (CDP), la qual cosa la reconeix com una de les 122 ciutats d’arreu del món que està prenent un lideratge ferm en l’acció ambiental i la transparència davant de l’emergència climàtica. Per obtenir una A, entre altres accions, una ciutat ha de divulgar públicament les seves actuacions a través de CDP-ICLEI Track i disposar d’un inventari d’emissions a tota la ciutat. També ha d’haver establert un objectiu d’energies renovables per al futur i haver publicat un pla d’acció climàtica, així com completar una avaluació de risc i vulnerabilitats i disposar d’un pla d’adaptació per demostrar com abordarà els perills climàtics. Font: Ajuntament de Barcelona. 12 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 > DEL MÓN A BARCELONA Presentació del Pla Canviem pel Clima El Pla Canviem pel Clima 2030 es va elaborar per promoure canvis en la cultura dominant i ajudar a desenvolupar i estendre una nova cultura de sostenibilitat que intensifiqui l’acció climàtica a la ciutat de Barcelona. El pla busca generar els canvis culturals necessaris per avançar en sostenibilitat. Planteja la implicació de totes les persones, agents públics i privats en una aliança per estendre la cultura de la sostenibilitat i afrontar l'emergència climàtica. Aquesta cultura de la sostenibilitat es defineix com el conjunt de coneixements, valors i pràctiques que la ciutadania ha de desenvolupar amb responsabilitat, racionalitat i creativitat per abordar els problemes socioambientals i defensar els drets bàsics de les persones dins dels límits ecològics del planeta. Font: Ajuntament de Barcelona. 13 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 > DEL MÓN A BARCELONA L’Estratègia d’Alimentació Saludable i Sostenible Barcelona 2030 L'Estratègia d'Alimentació Saludable i Sostenible Barcelona 2030 és un compromís a vuit anys per transformar el sistema alimentari de la ciutat i fer-lo més sostenible en benefici de la ciutadania, el territori i el planeta. L’elaboració de l'estratègia va ser un procés participatiu, amb la implicació de més d'un miler de persones, incloent representants de diversos sectors com la pagesia, els comerços i mercats, la restauració, les administracions i altres organitzacions del sistema alimentari. Consensuada amb diferents actors del sistema alimentari, aquesta estratègia té 9 objectius principals, 54 línies de treball i 265 accions concretes per aconseguir els propòsits fixats per al 2030. Font: Ajuntament de Barcelona. 14 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 > DEL MÓN A BARCELONA El nou Pla de mobilitat urbana posa al centre els vianants Es va aprovar el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024, una estratègia per aconseguir una Barcelona més sostenible, segura, equitativa i saludable. El document incorpora totalment o parcialment el 84% de les al·legacions presentades per diverses entitats de la ciutat durant el procés de revisió. El pla inclou 62 línies d'actuació i més de 300 mesures, amb l'objectiu de fer que el 81,52% dels desplaçaments es realitzin a peu, en transport públic o en bicicleta l'any 2024. El PMU té com a objectiu garantir el dret universal a la mobilitat, prioritzant formes sostenibles i saludables de transport. Actua en cinc àmbits clau: mobilitat segura, sostenible, saludable, equitativa i intel·ligent. Font: Ajuntament de Barcelona. 15 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 2. CONTEXT I NOVETATS 2022 > DEL MÓN A BARCELONA La Carta del Verd i de la Biodiversitat, nova guia per al disseny dels espais verds de la ciutat La Carta del Verd i de la Biodiversitat és un document que proporciona criteris sobre com dissenyar la ciutat i els espais verds tenint en compte els serveis socioambientals i integrant criteris a favor de la biodiversitat i la sostenibilitat. L'objectiu és aplicar aquests criteris per crear una ciutat més habitable, amb espais públics que serveixin a la ciutadania i que promoguin el valor de la natura. La Carta s’aplica als projectes d'urbanització, edificació i millora de l'espai públic i dels espais verds, i es considera com una eina per al disseny del sòl, l'aigua i la vegetació. A més, es busca divulgar aquests criteris, establir mecanismes de seguiment de la seva aplicació i recopilar les lliçons apreses per millorar el disseny. Font: Institut Municipal de Parcs i Jardins. Ajuntament de Barcelona. 16 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 3. AMENACES: COM EL CANVI CLIMÀTIC AFECTA BARCELONA PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 3. AMENACES: COM EL CANVI CLIMÀTIC AFECTA BARCELONA PROJECCIONS CLIMÀTIQUES I ANÀLISI DE VULNERABILITATS Augment de la calor La temperatura mitjana anual a Barcelona s’ha incrementat a un ritme de +0,09 ºC/decenni des de 1780, és a dir, un augment global de 2,07 ºC. S’observa una acceleració de l’increment de la temperatura a partir de l’any 2.000, amb un increment mitjà que es situa en els +0,33ºC/decenni. En els propers anys caldrà veure si aquest increment es manté o es suavitza. L’any més càlid de la sèrie és 2022, amb una ANOMALIA DE LA TEMPERATURA MITJANA ANUAL. OBSERVATORI FABRA (1780-2022). anomalia de +3,7 ºC, mentre que el més fred és 1816, Font: Servei Meteorològic de Catalunya. amb una anomalia de -1,8 ºC. El gràfic mostra la temperatura mitjana anual, però expressada com a anomalia respecte del període de referència 1961-1990. Les columnes blaves indiquen anys amb una anomalia negativa (o freds), i les vermelles en anys amb anomalia positiva (o càlids). 18 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 3. AMENACES: COM EL CANVI CLIMÀTIC AFECTA BARCELONA PROJECCIONS CLIMÀTIQUES I ANÀLISI DE VULNERABILITATS Augment de la calor L’any 2022 es van enregistrar dues onades de calor molt seguides, amb una durada de 7 dies (del 31 de juliol al 6 d’agost) i de 5 dies (del 10 al 14 d’agost). Cal tenir present que es dona una situació d’onada de calor quan les temperatures màximes superen els 33,6ºC durant tres dies consecutius. Per tant, es pot donar el cas que després de dos dies seguits el tercer ja sigui més baixa la temperatura i això faci que no es consideri onada de calor. Això no vol dir que les temperatures no siguin elevades de manera continuada i que, per tant, els efectes sobre l’entorn i la salut de les persones siguin molt significatius. EVOLUCIÓ DELS DIES DE DURADA DE LES DIFERENTS ONADES DE CALOR QUE HA TINGUT BARCELONA EN EL PERÍODE 1982-2022. Font: Barcelona Regional a partir de dades de diferents estacions meteorològiques, 2022. NOTA: L’estiu de 2023 s’han modificat les alertes per calor. *Aquestes onades de calor es van calcular tenint en compte que la temperatura llindar és de 33,1ºC. 19 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 3. AMENACES: COM EL CANVI CLIMÀTIC AFECTA BARCELONA PROJECCIONS CLIMÀTIQUES I ANÀLISI DE VULNERABILITATS Augment de la calor Pel que fa a la temperatura, l’any 2022 es van batre tots els rècords de calor nocturna amb 105 nits tropicals i 14 nits tòrrides; el mes d’agost va ser el més càlid en 110 anys; l’estiu, la tardor i l’hivern han estat els més càlids de la història. La ciutat va patir dues onades de calor i el dia 31 de desembre va ser el dia més càlid de tots els desembres amb 22,4oC de tempe ratura màxima diària. EVOLUCIÓ DE LES ONADES DE CALOR, ELS DIES CÀLIDS I TÒRRIDS I LES NITS TROPICALS I TÒRRIDES DES DEL PERÍODE 1982-2015 FINS A L’ANY 2022 (DARRERA COLUMNA) I UNA COMPARATIVA RESPECTE ELS ESCENARIS COMPROMÈS I PASSIU PER A FINALS DE SEGLE. Les dades de l’any 2022 corresponen a la mitjana de les estacions meteorològiques de Barcelona sense incloure la de l’Observatori Fabra. Font: Elaboració pròpia a partir de dades del Servei Meteorològic de Catalunya. 20 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 3. AMENACES: COM EL CANVI CLIMÀTIC AFECTA BARCELONA PROJECCIONS CLIMÀTIQUES I ANÀLISI DE VULNERABILITATS Menys recursos hídrics L’any 2022 ha estat el més càlid i sec de la història a Barcelona. Amb una pluviometria total de 319 mm es va mantenir la tendència de l’any 2021 (333mm) agreujant l'estat de sequera i portant als embassaments a nivells mínims històrics, fet que va suposar l'activació de la fase d'alerta per sequera el dia 1 de desembre. 21 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 3. AMENACES: COM EL CANVI CLIMÀTIC AFECTA BARCELONA PROJECCIONS CLIMÀTIQUES I ANÀLISI DE VULNERABILITATS Més esdeveniments climàtics extrems ESDEVENIMENTS CLIMÀTICS EXTREMS La poca pluja que va caure l’any 2022 ho va fer de manera molt irregular concentrant una quarta part de la pluja total anual en dos dies de pluges intenses (el 12 de març i el 31 d’agost), dels quals el primer va ser el dia més plujós en els darrers dos anys. * Considerant que les activacions es poden donar o bé per insuficiència drenant o bé pel mal estat de la mar relacionat amb episodis de ventades i la generació d’onatge En el cas de l’any 2021, totes les activacions van ser per mal estat de la mar. ** Totes les activacions han estat per mal estat de la mar. 22 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 3. AMENACES: COM EL CANVI CLIMÀTIC AFECTA BARCELONA PROJECCIONS CLIMÀTIQUES I ANÀLISI DE VULNERABILITATS Augment del nivell del mar L’orientació de les platges del nord de la ciutat les fa especialment vulnerables als temporals de llevant, que són els més habituals a la costa barcelonina. És per això que les platges que han presentat major risc d’inundació, amb amplades crítiques per protegir les infraestructures de ciutat i garantir les funcions social i de lleure d’aquests espais de la ciutat, Riscos de les platges de Barcelona (en vermell, platges en risc imminent o amplada han estat les platges de la Mar Bella, crítica; i en verd, les que no estan en risc i compten amb una amplada suficient). Es considera que una platja no està en risc si presenta una amplada que supera els 25 Nova Mar Bella i Llevant. metres en tots els seus punts. Font: BCASA. 23 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 3. AMENACES: COM EL CANVI CLIMÀTIC AFECTA BARCELONA PROJECCIONS CLIMÀTIQUES I ANÀLISI DE VULNERABILITATS Augment del nivell del mar En termes generals, les platges del sector sud (platges de Sant Sebastià, Sant Miquel, Barceloneta i Somorrostro) han presentat amplades mínimes suficients per garantir la seva funció de protecció, lúdica i social. Cal fer notar, però, que prèviament a l’inici de cada temporada alta de bany, cal corregir sistemàticament l’estat de regressió de la platja de la Barceloneta mitjançant una aportació de sorres provinents del dragatge del Port Olímpic (aproximadament uns 5.000 m3/ anuals). Aquestes aportacions ajuden a mantenir una superfície de platja suficient i és per això que aquesta platja no ha presentat amplades crítiques en cap moment de l’any. La platja de Sant Sebastià també ha presentat amplades crítiques durant tot l’any amb motiu del pas de temporals hivernals. 24 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. AVENÇOS RESPECTE OBJECTIUS 2030 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 El PAEC 2030 compta amb diversos objectius estratègics a assolir, dels quals es fa un seguiment anual: • Reduir les emissions de GEH un 50 % respecte l’any 1992 (4.743.380 tones totals) i ser neutres en carboni l’any 2050. • Incrementar el verd urbà en 1,6 km2 (1m2 per habitant) respecte l’any de referència 2015. • Assolir un consum d’aigua potable domèstica inferior a 100 l/hab./dia. • Obtenir el 100 % de finançament net. • Tenir zero persones en situació de pobresa energètica. • Proporcionar 1 milió d’euros cada any en subvencions per a projectes col·laboratius ciutadans. NOTA: La participació de Barcelona a la Missió europea de les 100 ciutats intel·ligents i climàticament neutres el 2030 incorpora, a través de l’Acord Climàtic (octubre 2023), el compromís cap a la neutralitat climàtica el 2030, el que ha de ser el nou full de ruta de descarbonització de la ciutat. La participació a la Missió europea ha de permetre accelerar la transició energètica i climàtica de la ciutat, amb la concreció de les mesures municipals a desenvolupar i altres compromisos que s’adquiriran amb el teixit empresarial i social de la ciutat i amb la resta d’administracions. 26 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 GRAU D'ASSOLIMENT (EN PERCENTATGE) DELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS DEL PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA. 27 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 Les emissions s’han incrementat respecte l’any anterior, i potable, tot i la davallada de l’any 2020 des de llavors la reducció l’objectiu d’assoliment se situa en un 55,10 %, tornant a una de consum ha portat a complir amb l’objectiu establert en un situació similar als anys previs a la pandèmia. L’assoliment de 49,50 %. Les ajudes a projectes ciutadans se situa l’any 2022 en l’objectiu d’increment del verd urbà s’està assolint cada cop més, un 48% del seu assoliment, amb un pressupost atorgat de situant-nos en el 52,50 % l’any 2022. En el cas del consum, d’aigua 480.000 euros. EVOLUCIÓ DEL GRAU D'ASSOLIMENT (EN PERCENTATGE) DELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS DEL PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA. Font: Elaboració pròpia a partir de dades de fonts diverses (Ajuntament de Barcelona, BCASA, ASPB). Les dades d’energia i d’emissions provenen del Balanç d’energia i emissions de gasos amb efecte d’hivernacle de Barcelona 2022 elaborat per l ‘Agència d’Energia de Barcelona. 28 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 EMISSIONS DE GEH I CONSUM D’ENERGIA Les dades de l’any 2022 mostren nivells de generació d’emissions de GEH similars als de l’època pre-pandèmia. EVOLUCIÓ DEL CONSUM D’ENERGIA I EMISSIONS DE GEH A BARCELONA Font: Agència d’Energia de Barcelona. Desembre 2022. 29 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 EMISSIONS DE GEH I CONSUM D’ENERGIA L’any 2021 l’oci i el turisme encara ORIGEN DE L’ENERGIA FINAL SEGONS EL MIX CATALÀ. no s’havien recuperat, i per tant, el Font: Elaboració pròpia a partir de dades del Balanç d’energia i emissions de gasos consum era menor. L’any 2022 el amb efecte d’hivernacle de Barcelona, 2022. Agència d’Energia de Barcelona. consum domèstic és el que mostra més increment, tot i que també ho hagi fet el preu dels subministraments. Segurament es deu a una major demanda de climatització, sobretot a l’estiu. EMISSIONS DE CO2 PER SECTORS. També es detecta una pujada del Font: Elaboració pròpia a partir de dades del Balanç d’energia i mix elèctric i de demanda emissions de gasos amb efecte d’hivernacle de Barcelona, 2022. Agència d’Energia de Barcelona. elèctrica, que implica emprar més els cicles combinats de gas natural en la generació d’electricitat. 30 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 EMISSIONS DE GEH La previsió d’emissions per a l’any 2022, d’acord a l’escenari d’acció, és de l’ordre de 2,94 MtCO2e-, que es corresponen a un 23 % de l’objectiu de reducció. És a dir, d’acord a l’escenari d’acció, es preveien reduir 0,46 MtCO2e- l’any 2022 respecte 2017; però s’ha incrementat un 0,6% (0,02 MtCO2e-). Per tant, tot i que ha hagut una petita davallada respecte l’any 2019 pel que fa a les emissions, la tendència els darrers anys marca un augment. La mobilitat ha reduït la seva contribució a les emissions, mentre que els altres sectors encara no baixen les COMPARACIÓ DELS DIFERENTS ESCENARIS DE REDUCCIÓ D’EMISSIONS DE GEH seves emissions de GEH de manera significativa, atès (TENDENCIAL, ESCENARI D’ACCIÓ I EMISSIONS REALS). Font: Balanç d’energia i emissions de gasos amb efecte d’hivernacle de Barcelona, 2022. que no s’ha donat cap canvi estructural. Agència d’Energia de Barcelona. 31 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 VERD URBÀ Barcelona ha patit importants transformacions urbanístiques que han estat una oportunitat per incrementar la superfície verda. S’han beneficiat principalment els barris menys dotats, garantint una distribució equitativa dels serveis i beneficis que aporten aquests nous espais i la seva biodiversitat. També s’ha afavorit la connectivitat per potenciar aquests serveis. Pel que fa a la conservació dels espais verds, en els darrers anys s’ha implantat una gestió ecològica i s’ha promogut la naturalització. La gestió ecològica té per objectiu l’ús sostenible dels recursos, la protecció del patrimoni natural i del medi ambient i, per tant, de la salut, i s’aplica al verd de tota la ciutat. Naturalitzar els espais verds urbans vol dir transformar-los, gestionant més a favor dels processos ecològics i de l’entrada espontània de flora i fauna. I ho fa sense perdre la qualitat estètica i orientant-los a un benefici social, de salut i de conservació de la COMPARATIVA ENTRE L’OBJECTIU D’INCREMENT DEL VERD URBÀ DEL PLA NATURA I DEL PLA D’ACCIÓ, RESPECTE LES DADES REALS EN EL biodiversitat. La naturalització s’aplica allà on és possible. PERÍODE 2016-2022. 32 Font: Ajuntament de Barcelona. Octubre 2023. PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 CONSUM AIGUA L’any 2022 trenca la tendència de reducció del consum d’aigua potable iniciada l’any 2020 arran de les mesures decretades per al control de la pandèmia de la COVID-19. Així, el consum total d’aigua potable de la ciutat de Barcelona ha estat de 91,5 hm3, xifra que suposa un augment del 3,8 % respecte a l’any 2021, tot i que no arriba al nivell de consum previ a la pandèmia ja que encara és un 5 % inferior al consum del 2019. L’augment de consum d’aigua d’enguany es concentra en el sector comercial i industrial, i en el sector municipal en menor mesura, fet que evidencia la reactivació de l’economia. En canvi, el consum domèstic disminueix fins a 62 hm3, un 3 % menys que el consum previ a la pandèmia. Aquesta disminució probablement és motivada per la situació de sequera i situa el consum d’aigua potable domèstica molt prop de l’objectiu, COMPARATIVA ENTRE L’OBJECTIU DE CONSUM D’AIGUA DOMÈSTIC DEL amb oscil·lacions normals. PLA D’ACCIÓ RESPECTE LES DADES REALS EN EL PERÍODE 2016-2022. 33 Font: Ajuntament de Barcelona. Octubre 2023. PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 FINANÇAMENT NET Dels 114 milions d’euros disposats l’any 2022 en concepte de nou finançament, el 43% correspon a banca pública, concretament al Banc de Desenvolupament del Consell d’Europa (CEB). La resta de disposicions corresponen a préstecs formalitzats amb entitats inscrites en la relació d’entitats col·laboradores per al finançament de l’any. En aquesta s’estableixen criteris de participació per a prioritzar la formalització de contractes de préstecs financers amb entitats que tinguin una responsabilitat social corporativa i un model de negoci presidit per la transparència i els valors socials i ètics. En aquest sentit, l’any 2022, s’han formalitzat dos préstecs sostenibles per import de 15 milions d’euros i 50 milions d’euros respectivament, on el compliment anual de determinats objectius de sostenibilitat permet bonificar els COMPARATIVA ENTRE L’OBJECTIU DE FINANÇAMENT NET DEL PLA D’ACCIÓ, tipus d’interès RESPECTE LES DADES REALS EN EL PERÍODE 2016-2022. 34 Font: Ajuntament de Barcelona. Octubre 2023. PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4 . PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 POBRESA ENERGÈTICA Les dades de pobresa energètica de l’any 2022 es mantenen respecte les de l’any 2021, ja que procedeixen de l’Enquesta de Salut de Barcelona que es publica cada 4 anys. L’assoliment de l’objectiu es manté en 8,47 % així com la dada de pobresa energètica de 22,7 %. COMPARATIVA ENTRE L'OBJECTIU DE REDUCCIÓ DE LA POBRESA ENERGÈTICA * Tot i que en informes previs es feia un seguiment de les dades de I DE LES DADES REALS DE POBRESA ENERGÈTICA EN EL PERÍODE 2016-2021. les Estadístiques Metropolitanes de Condicions de Vida (EMCV) de Font: Ajuntament de Barcelona. Octubre 2023. l’IERMB i Idescat, en espera de tenir les dades quatriennals de * Les dades de pobresa energètica s'actualitzen cada 5 anys. l’Agència de Salut Pública (ASPB); des de l’any 2021 només es faciliten les dades de pobresa energètica que es mantindran al llarg de 4 anys. Per pobresa energètica s’entén el percentatge de persones que no es poden permetre mantenir la llar a una temperatura adequada durant els mesos freds o càlids o s'han endarrerit al menys un cop en el pagament de factures de serveis (llum, aigua, gas, etc) en els últims 12 mesos. 35 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 DOTACIÓ ECONÒMICA PER PROJECTES CIUTADANS PEL CLIMA L’any 2022 s’hi van presentar 36 projectes d’un total de 102 entitats diferents. D’aquests projectes, i pel que fa als objectius estratègics, 21 se centren en impuls de l’acció ciutadana, 13 en mitigació, 10 en justícia climàtica i 5 en adaptació. D’altra banda, en relació als àmbits temàtics 26 projectes han treballat en la cultura climàtica, 19 en economia i consum, 12 en model urbà i mobilitat, 12 en salut i benestar, i 4 en estalvi i generació d’energia. Més informació COMPARATIVA ENTRE L’OBJECTIU PEL QUE FA A LES SUBVENCIONS QUE DEFINEIX EL PLA D’ACCIÓ, RESPECTE LES DADES REALS DE SUBVENCIONS DEL PERÍODE 2018-2022. Font: Ajuntament de Barcelona. Octubre 2023. 36 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 ALTRES INDICADORS MOBILITAT En el període 2020-2021 la mobilitat de la ciutat va patir una clara davallada atès les restriccions derivades del COVID-19. En els cas dels REPARTIMENT MODAL trajectes de connexió, la por a utilitzar un mode de transport col·lectiu TRAJECTES DE CONNEXIÓ. va portar a un augment en la utilització del vehicle privat els anys 2020 i Font: EMEF. Ajuntament de 2021 en detriment del transport públic. En canvi, amb les dades del 2022 Barcelona. es detecta un canvi de tendència. Pel que fa als trajectes interns es pot veure com l’ús del vehicle privat i del transport públic es va reduint en benefici de la mobilitat activa (a peu, VMP, bicicleta, etc.). EVOLUCIÓ DE LA REPARTIMENT MOBILITAT (Mveh- MODAL km/any). TRAJECTES Font: Zona de baixes INTERNS. emissions. Rondes de Font: EMEF. Barcelona. Informe de Ajuntament de seguiment 2022. Barcelona. Ajuntament de Barcelona. 37 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 4. PRINCIPALS AVENÇOS RESPECTE ELS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 2030 ALTRES INDICADORS RESIDUS Des de l’any 2010, el % de recollida selectiva s’ha anat reduint fins el 2019, any a partir del qual s’ha EVOLUCIÓ DE LA estabilitzat al voltant del 39%. RECOLLIDA SELECTIVA (2002- Concretament, del 2021 al 2022 la 2022). Font: Ajuntament de recollida selectiva passa de 39,75% Barcelona. a 39,79%. Pel que fa a la generació de residus, la tendència global mostra una disminució en la generació per EVOLUCIÓ DE LA GENERACIÓ DE habitant i dia. RESIDUS (2002-2022). Font: Ajuntament de Barcelona. 38 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 ÀMBITS I LÍNIES D’ACCIÓ 40 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 NOUS AJUTS A LA REHABILITACIÓ L'Ajuntament de Barcelona va obrir una convocatòria d’ajuts per a la rehabilitació energètica del parc d'habitatge de la ciutat. Es destinaran 71 milions d'euros a aquests ajuts, amb 41 milions provinents dels ajuts europeus Next Generation. L'objectiu és reformar 15.000 habitatges a la ciutat de Barcelona abans de juny de l’any 2026 per millorar-ne l'eficiència energètica i reduir l'emissió de CO2. Aquesta iniciativa s'emmarca dins els ajuts del Consorci de l’Habitatge de Barcelona (convocatòries PdB, Regeneració Urbana i IMHAB) per millorar les condicions d'habitabilitat dels barris vulnerables i reduir les desigualtats socials, ambientals i econòmiques. La rehabilitació energètica permet un estalvi mitjà de 620 euros l'any per habitatge en la factura de la llum i una reducció de 811 quilograms de CO2 per habitatge rehabilitat. Font: Ajuntament de Barcelona. 41 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 SESSIONS DE FORMACIÓ EN RESILIÈNCIA CLIMÀTICA A PROFESSIONALS DE CURES Amb l’objectiu de fer front als riscos per a la salut associats als episodis de temperatures extremes que afecten cada cop més el nostre territori, durant l’any 2021 i 2022 es van dissenyar i portar a terme formacions sobre pobresa energètica i resiliència climàtica dirigida a persones que tenen cura de persones, com els i les professionals del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) o el voluntariat del sector de les cures. L’any 2021 es va fer aquesta formació a quatre grups (39 persones). L’any 2022, donat la bona rebuda de la iniciativa formativa, es va realitzar per a 19 grups, un en línia i 18 en format presencial. A la sessió 1 van assistir 260 persones i a la sessió 2, 269. Més recentment, al llarg de l’any 2023 s’han dut a terme 18 acompanyaments amb 36 sessions de formació sobre pobresa energètica i canvi climàtic, amb una durada aproximada de 72 hores lectives. En total s’ha comptat amb l’assistència de 206 persones al curs complert. 42 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 MÉS DE DOS-CENTS REFUGIS CLIMÀTICS PER FER FRONT AL FRED I A LA CALOR A Barcelona, durant el darrer estiu de 2023 s’ha pogut comptar amb 232 refugis climàtics. Aquesta iniciativa permet que biblioteques, equipaments de proximitat, centres esportius municipals, parcs, jardins, escoles i museus puguin utilitzar-se com a espais de refugi davant les temperatures extremes, especialment per a persones vulnerables com nadons, persones grans, malalts crònics i persones amb pocs recursos. Com a novetat, actualment la xarxa també compta amb espais per protegir-se del fred durant la temporada d’hivern. El 97% de la població de Barcelona compta amb un refugi climàtic a menys de 10 minuts a peu de casa, mentre que el 58% en té un a només 5 minuts. L'objectiu és ampliar aquesta xarxa per assegurar una cobertura territorial equitativa i socialment justa i que tota la ciutadania pugui disposar d’un espai d’aquest tipus a menys de 5 minuts caminant. Font: Ajuntament de Barcelona. 43 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 AJUDES PER A L’ESTALVI I LA MILLORA ENERGÈTICA DELS ESTABLIMENTS L'Ajuntament de Barcelona va posar en marxa una nova línia de subvencions per finançar el 50% del cost de la instal·lació de portes automatitzades en locals d'activitats econòmiques en planta baixa. Cada local va poder rebre fins a 2.000 euros d'ajuda, tot I que les actuacions s'hauran de realitzar entre el 2022 i el 2023. Aquesta mesura té com a objectiu promoure l'estalvi energètic i l'eficiència en els negocis, a més de complir amb la normativa estatal d'estalvi energètic. A través de l'Oficina de Transició Energètica de Pimec, l'Ajuntament també ha ofert assessorament per a aquestes actuacions. Font: Ajuntament de Barcelona. 44 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 PROGRAMA D’ESTALVI I MILLORA ENERGÈTICA ALS SERVEIS MUNICIPALS 2023-2026 (PEMES) L’objectiu d’aquest programa és millorar l’eficiència energètica, fer un ús més racional i reduir l’ús d’energia als equipaments i a les instal·lacions de gestió pública municipal (tant si són de gestió directa com de gestió indirecta via Ens participats o concessions), així com cercar la coresponsabilitat del sector privat de la ciutat. També es busca incrementar l’autogeneració d’electricitat amb fonts renovables en edificis municipals i en l’espai públic, amb l’objectiu de ser el màxim d’auto- consumidors possibles. Per a aconseguir-ho es preveuen dos tipus de mesures: 1) Pla de Xoc: Actuar de forma immediata amb urgència i de forma efectiva per a aconseguir un estalvi energètic als edificis municipals aplicant bones pràctiques (conscienciació) 2) Mesures estructurals: Estratègia a curt i mig termini (PEMEEM 2023-26) Millora de l’eficiència energètica dels edificis municipals i increment de l’autoproducció 45 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 INSTRUCCIÓ PER A L’ESTALVI I L’EFICIÈNCIA ENERGÈTICA A L’AJUNTAMENT DE BARCELONA La Instrucció, aplicable als edificis i instal·lacions de gestió municipal, preveu mesures immediates per al foment de l’estalvi i l’eficiència energètica com són els horaris d'il·luminació i climatització dels edificis, les temperatures màximes i mínimes, l'apagada d'aparells en finalitzar la jornada laboral, així com evitar l'ús de l'ascensor, sempre que sigui possible. Un segon paquet de mesures tenen a veure amb la conciliació dels horaris de neteja i manteniment dels edificis, amb l’horari d’inici de la jornada laboral , la revisió dels sistemes de control de l’enllumenat de l’edifici per adaptar la programació de funcionament a l’ús real, col·locar en espais de poc ús detectors de presència i la substitució de l’enllumenat per tecnologia LED. Finalment, la instrucció estableix també que les gerències i les entitats que depenen del consistori hauran de definir un pla d’eficiència energètica . Font: Ajuntament de Barcelona. 46 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 BARCELONA ACCELERA LA GENERACIÓ D’ENERGIA RENOVABLE AMB 8 PROJECTES PER INSTAL·LAR PLAQUES FOTOVOLTAIQUES EN GRANS EQUIPAMENTS DE LA CIUTAT Barcelona s’ha compromès amb l’impuls de les energies renovables i un instrument molt interessant que s’ha posat en marxa per accelerar aquest impuls és el projecte MES Barcelona. Aquesta iniciativa pública, en col·laboració amb inversors privats, es va crear com a eina de finançament per impulsar la transició energètica de la ciutat mitjançant la instal·lació de plaques fotovoltaiques en equipaments i edificis. També per promoure la instal·lació de plaques fotovoltaiques en comunitats de veïns. Aquesta col·laboració va ser reconeguda per les Nacions Unides com la més sostenible entre 70 models. Amb el MES Barcelona s’han impulsat fins ara un total de 8 projectes que permetran sumar, a mig termini, 6 MWp de nova potència a la ciutat i una inversió prevista de 3,9 milions d’euros, però s’estan treballant altres actuacions tant en l’àmbit privat com institucional. Un dels projectes que destaca és el de Mercabarna, la planta fotovoltaica d’autoconsum en coberta més gran de la Península Ibèrica. Font: Ajuntament de Barcelona i Mercabarna. 47 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 CINC NOVES COBERTES VERDES A LA CIUTAT El Concurs de Cobertes Verdes de Barcelona és una iniciativa per promoure espais verds en els edificis. La segona edició va tenir 33 projectes seleccionats, cinc dels quals van ser executats el 2022. Aquests nous espais verds van augmentar la superfície verda en 1.091,51m2, incloent captadors solars i elements per a la biodiversitat, a més de millorar l'aïllament tèrmic i el soroll ambiental. Les cobertes verdes també són espais de socialització i exemples per incentivar altres comunitats i propietaris. Anualment, l'Institut Municipal del Paisatge Urbà ofereix ajuts per a cobertes verdes. Font: Ajuntament de Barcelona. 48 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 MÉS EIXOS VERDS L ’any 2022 es van posar en marxa els treballs per implantar els quatre eixos verds del pla Superilla Barcelona als carrers del Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell. Aquesta transformació urbana implica la creació de quatre places als encreuaments del Consell de Cent amb Girona, Rocafort, Comte Borrell i Enric Granados. Un canvi a un model urbanístic de carrer del segle XXI que ha comportat, entre altres, la reducció de l’asfalt, més espai per als vianants i més verd. Un de cada tres carrers de la ciutats es podria convertir en un carrer principalment per a vianants anomenat Eix Verd, fent possible la consolidació d‘anar a peu com a mode de transport eficaç dins de la ciutat. En els Eixos Verds, l’espai que fins ara utilitzava el cotxe, es dedica a zones per circular a peu en convivència (però amb preferència), a zones d’estada i a generar zones verdes. Es generen plataformes úniques per a que els vianants puguin circular pel centre del carrer, i els vehicles que hi circulen són només els que tenen origen o destí i han d’anar a velocitat molt reduïda i cedir el pas a les persones que hi caminen. Font: Ajuntament de Barcelona 49 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 TRANSFORMACIONS ALS ENTORNS DE 73 ESCOLES MÉS Des de l’any 2015 i fins al maig de 2023 s’han incorporat 228 entorns escolars millorats amb l'objectiu de protegir els alumnes del trànsit, la contaminació, els accidents i el soroll. Aquestes actuacions, en una de cada tres escoles de la ciutat, es tradueixen en més de 35.000 m2 d’espai guanyat a l’asfalt a 60 barris de la ciutat i més de 80.000 alumnes i les seves famílies beneficiades pel programa. Font: Ajuntament de Barcelona i actualització de les dades per part de la Direcció d’Estratègia Urbana. 50 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 LA VIA LAIETANA ENCETA EL CAMÍ PER SER MÉS SOSTENIBLE, VERDA I AMABLE L a reforma de la Via Laietana a Barcelona va començar el mes de març de 2022 amb una durada prevista de catorze mesos. El projecte està basat en el pla Superilla Barcelona, prioritzant la mobilitat sostenible i donant més espai als vianants, bicicletes i transport públic. La primera fase inclou la renovació de les xarxes de serveis soterranis i la reurbanització del tram entre les places d'Urquinaona i Antoni Maura, ampliant les voreres i creant més espais de passeig. Un cop acabades les obres de la primera fase, s’iniciarà la segona fase, que abastirà el tram entre la plaça d'Antoni Maura i la futura plaça d'Idrissa Diallo. El pressupost total de la transformació de la Via Laietana serà de 32,9 milions d'euros. Font: Ajuntament de Barcelona. 51 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 BARCELONA MILLORA 32 ESPAIS VERDS I SUMA 8,5 HECTÀREES AMB NOUS PARCS FINS AL 2023 E l pla d'inversions municipal es va concretar en el període 2 019-2023 en l'increment de 32 noves zones verdes, entre d'elles Can Clos, el Parc Central de la Marina del Prat Vermell, el jardí de la Colònia Castells o la zona verda de Can Batlló. Les actuacions han complert amb els objectius del Pla Natura, el full de ruta que aposta per una planificació i gestió del verd perquè sigui més divers, abundant i que afavoreixi la biodiversitat. Font: Ajuntament de Barcelona. 52 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 MILLORA D’UNA TRENTENA DE JARDINS VERTICALS A finals de l’any 2022 es va posar en marxa un nou Pla de manteniment de 34 jardins verticals i murs enjardinats situats en diversos punts de la ciutat. Els murs enjardinats contribueixen a reforçar l’aïllament tèrmic dels edificis i són una font de biodiversitat en espais que no permeten la instal·lació de jardins convencionals. El projecte disposa d’un pressupost de 550.000 euros i suposa la millora de 5.800 metres quadrats de verd urbà. Font: Ajuntament de Barcelona. 53 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 L’OBSERVATORI CIUTADÀ DE PAPALLONES Durant el 2022, l’Ajuntament de Barcelona continuà promovent l’Observatori ciutadà de papallones a la ciutat, que rep el nom de uBMS (Urban Butterfly Monitoring Scheme). És un projecte de ciència ciutadana creat el 2018 en col·laboració amb el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) que vol establir un indicador de qualitat ambiental mitjançant el seguiment de la diversitat i l’evolució de les papallones presents a la ciutat. Voluntaris i voluntàries realitzen visites quinzenals en una vintena de parcs i jardins de la ciutat amb l’objectiu de registrar les abundàncies de cadascuna de les espècies aparegudes durant la realització d’un itinerari prèviament definit. L’anàlisi de les dades permet establir línies de treball en l’àmbit de la gestió dels parcs i jardins i la millora de la biodiversitat de la ciutat. L’Observatori ciutadà de papallones de la ciutat de Barcelona s’emmarca en l’Eix 2 del Pla Natura 2030, “Conservar i millorar el verd i la biodiversitat”, en la seva Acció 4, “Conservar i millorar els hàbitats i les espècies”. 54 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 APROVAT INICIALMENT EL PLA URBANÍSTIC PER IMPULSAR LA REGULACIÓ DE 31 NOUS DIPÒSITS PLUVIALS A LA CIUTAT E l Pla Especial Urbanístic es va aprovar inicialment per a la regulació de 34 dipòsits antiinundacions i antidescàrrega a Barcelona. Actualment a la ciutat hi ha 12 dipòsits, de manera que l’increment resulta molt significatiu. Aquest pla té com a objectius millorar el drenatge de la ciutat, minimitzar els riscos d'inundació i fer front als reptes de l'emergència climàtica. Els dipòsits tenen com a funció recollir aigua de claveguera barrejada amb aigua pluvial. Amb aquest pla, s'intenta protegir el medi ambient i definir àmbits on construir els nous dipòsits. En total, s’han previst 34 dipòsits, amb un volum d'emmagatzematge de 949.200 m³, i el seu cost aproximat és de 300.284.625 euros. Font: Ajuntament de Barcelona. 55 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 LA XARXA D’ABASTAMENT D’AIGUA FREÀTICA ES DUPLICA A causa de la sequera, Barcelona augmenta l'ús d'aigua freàtica per a la neteja de la ciutat. L'aigua freàtica és un recurs hídric alternatiu, de proximitat, abundant i de qualitat, que cobreix part de la demanda hídrica dels serveis municipals. Barcelona va desplegar una xarxa de 26 punts de subministrament d'aigua freàtica amb camions cisterna per complementar els 25 hidrants en funcionament habitual. Aquests camions cisterna carreguen vehicles de neteja i de reg de parcs i jardins amb aigua freàtica. La ciutat comptava el mes d’abril de 2023 amb una xarxa d'aigua freàtica de 78 km que subministra 5.000 m³ al dia. Font: Ajuntament de Barcelona. 56 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 INSTAL·LACIÓ DE PLAQUES FOTOVOLTAIQUES EN TÚNERS VIARIS Al llarg de l’any 2022 es van instal·lar diverses plaques fotovoltaiques als túnels viaris de l’interior de la ciutat i als de les Rondes per ambientalitzar el consum dels túnels viaris a patir de la generació renovable. Les actuacions associades són: • Túnel de la Rovira, on la instal·lació està sobre la coberta d’un apartament proper i es connecta en autoconsum al túnel. • Túnel de Badal, on la instal·lació està sobre la boca sud. • Ronda Litoral, per alimentar l’escomesa de rondes (correspon a la imatge). • Ronda de Dalt, connectada a consums de Rondes de ventilació i il·luminació. 57 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 LA CONTAMINACIÓ DE L’AIRE A LA CIUTAT ES REDUEIX MÉS D’UN 30% Des de l’any 2015 les mesures que s’han impulsat per ampliar la mobilitat sostenible i reduir el nombre de vehicles que generen més emissions han aconseguit millorar la qualitat de l’aire i reduir en un 31% la contaminació ambiental (emissions de NO2), fins desembre de 2022. El creixement de la xarxa de carrils bici, el desplegament de la superilla, l’electrificació de vehicles municipals o l’activació de la zona de baixes emissions han demostrat l’efectivitat d’un model que prioritza la salut de les persones i la sostenibilitat ambiental. Font: Ajuntament de Barcelona. 58 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 ESTRATÈGIA PER REDUIR A LA MEITAT LES EMISSIONS DELS VEHICLES DE REPARTIMENT L'Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb les principals a ssociacions empresarials i sindicals del sector, ha acordat una estratègia p er millorar la distribució urbana de mercaderies (DUM) amb deu objectius per al 2030. Aquests objectius inclouen reduir les emissions dels vehicles de repartiment en un 50%, fer que el 40% de les compres en línia s'entreguin en punts de recollida i augmentar la xarxa d'aquests punts per garantir que tothom en tingui un a menys de 200 metres. Altres fites de l'estratègia inclouen la promoció de vehicles més sostenibles i de zero emissions, l'augment dels serveis de bicicletes i cicles de repartiment, i la disminució dels sinistres de trànsit amb vehicles de repartiment implicats. Font: Ajuntament de Barcelona. 59 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 MÉS ECOXAMFRANS I ENTORNS ESCOLARS PACIFICATS AMB ELS PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS Aquestes actuacions segueixen els criteris del programa "Protegim les escoles" i els principis d'ecoxamfrans. Els projectes van ser escollits i votats per la ciutadania a través dels pressupostos participatius. Les actuacions incloïen millores a la calçada i la vorera, amb instal·lació d'elements jugables, mobiliari urbà i jardineres. Les escoles beneficiades pertanyien als districtes de Ciutat Vella, l'Eixample, les Corts i Sant Martí. Els cinc ecoxamfrans van ser intervencions dissenyades amb urbanisme tàctic per reconvertir espais actualment ocupats per vehicles i fer-los més amables i segurs per a les persones. Font: Ajuntament de Barcelona. 60 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 SIS EDIFICIS MUNICIPALS S’HAN SUMAT A LA XARXA D’EDIFICIS AMICS DE LA BICI Durant l’any 2022 sis edificis municipals han rebut el distintiu “Edifici Amic de la Bici”: l’Institut Municipal d’Urbanisme, la seu del districte de Gràcia, les oficines corporatives de Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), el Museu Etnològic i de Cultures del Món de l’Institut de Cultura de Barcelona, Barcelona d’Infraestructures Municipals (BIMSA) i la seu del districte de Sant Martí. Amb aquests, la xarxa d’Edificis Amics de la Bici suma un total de 23 edificis. Emmarcada en el projecte “A la feina BICIA’t” del Programa Ajuntament + Sostenible per tal de fomentar l’ús de la bicicleta entre el personal municipal, aquesta certificació pròpia de l’Ajuntament garanteix una bona accessibilitat i senyalització per arribar fins a l’edifici en bicicleta, aparcaments interiors o tancats per a bicicletes, serveis complementaris per als ciclistes, i l’impuls de polítiques de promoció de la bicicleta a la feina. Al web del Programa A+S es poden consultar els requisits de la certificació i l’estratègia de promoció de la bicicleta i el mapa d’edificis certificats. Font: Ajuntament de Barcelona. 61 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 UN CENTENAR D’ESCULLS AL PORT OLÍMPIC PER REGENERAR EL FONS MARÍ L'Ajuntament de Barcelona va instal·lar cent esculls de bioregeneració al Port Olímpic per augmentar la biodiversitat de la zona marina. Aquests biòtops es van ubicar entre el dic de recer i els dics submergits existents. El projecte va durar set mesos i va començar a principis del 2023. Va consistir en col·locar estructures de formigó amb cavitats que afavoreixen la proliferació de diferents espècies marines, com gorgònies, meros, congres, esponges, pops i llagostes. Aquesta acció s'afegeix als 2.000 blocs de formigó ja instal·lats a l'estiu del 2021 per protegir el Port Olímpic dels temporals. L'objectiu és fomentar la diversitat biològica marina. Font: Ajuntament de Barcelona. 62 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 COMPROMÍS PER CREAR 45.000 LLOCS DE TREBALL VERDS FINS AL 2030 Projectes com la transformació dels polígons del Besòs o la implantació del model Superilla Barcelona pretenen impulsar prop de 45.000 llocs de treball a la ciutat vinculats a l’economia verda. El compromís forma part d’una aposta conjunta acordada a la cimera mundial d’alcaldes. Les grans capitals reunides a Buenos Aires van fixar l’objectiu comú de crear 50 milions de llocs de treball no lligats als combustibles fòssils i que havien d’ajudar a limitar l’escalfament global del planeta i a crear comunitats més sanes i justes. Font: Ajuntament de Barcelona. 63 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 RENOVA LA TEVA ROBA A L’ESCOLA Durant el curs 2022-2023 s’ha fet una prova pilot en la que han participar 10 centres educatius. Aquests centres han organitzar intercanvis de roba i/o joguines en 5 modalitats: • Organització d’un mercat d’intercanvi com un projecte d’aprenentatge servei (ApS) per a escoles i instituts. • Organització d’un mercat d’intercanvi treballat des d’una assignatura o projecte de centre per a escoles i instituts. • Organització d’un mercat d’intercanvi com a iniciativa de l’AFA del centre educatiu. • Organització d’un mercat d’intercanvi com a iniciativa de Aquesta prova pilot ha anat molt bé i s'ha decidit crear el l’equip docent d’una escola bressol municipal. projecte anualment. L’any 2023 es preveu que participin 20 • Recollida de roba en un centre educatiu per fer-la arribar a centres educatius. un punt d’intercanvi del programa Renova 2022. Font: Escoles + Sostenibles. 64 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 EL SERVEI GRATUÏT DE RECOLLIDA DE ROBA A DOMICILI RECICLA 45 TONES EN SIS SETMANES El servei té com a objectiu fomentar la reutilització i el reciclatge de tèxtil per prevenir la generació de residus i promoure l'economia circular. Es pot sol·licitar trucant al 010 i permet entregar roba, complements de vestir, calçat, tovalloles, llençols o cortines. Durant el primer mes i mig de funcionament, es van realitzar 811 recollides de peces, que s’han destinat a botigues de segona mà, a l'exportació o a la creació de noves fibres si no es poden reutilitzar. Aquesta iniciativa forma part del pla Residu Zero Barcelona. La iniciativa contribueix a combatre els impactes ambientals negatius associats a la indústria tèxtil. Font: Ajuntament de Barcelona. 65 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 COMPRAR AMB CRITERI, UN DELS TRES PILARS DEL CONSUM RESPONSABLE I DE L’ESPAI DE CONSUM RESPONSABLE L’Espai Consum Responsable és l’equipament municipal especialitzat en el foment del consum responsable, i persegueix l’objectiu d’estendre una cultura del consum més conscient i compromesa a incidir de manera positiva en les persones i el medi ambient. L’any 2022 es van realitzar: • 27 activitats coorganitzades amb altres agents, en les que hi han participat 565 persones i 106 entitats. • Visibilització de 3 exposicions pròpies. • 9 cessions d’espais, amb la participació de 138 persones. • 10 punts informatius mòbils, amb interacció de 422 persones. • 9 activitats formatives a instituts, arribant a 172 alumnes. • Més de 100 accions de treball en xarxa, tan accions internes de preparació com externes. • 7 accions de suport a altres projectes de la Direcció de Servei. 66 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 NOU MAPA QUE PERMET VISUALITZAR LES POLÍTIQUES PÚBLIQUES D’IMPULS DE L’ECONOMIA SOCIAL I SOLIDÀRIA Es compta amb un mapa interactiu que visualitza els resultats de les polítiques públiques d’impuls de l’Economia Social i Solidària (ESS) i la intercooperació amb el teixit de l’ESS de la ciutat. A més, també mostra les futures actuacions i els instruments més rellevants. Amb aquest mapa es pot visualitzar els resultats de la política pública de l’Ajuntament de Barcelona (Pla d’Impuls de l’Economia Social i Solidària 2021-2023) i de l’activitat de l’Estratègia de Ciutat #ESSBCN2030 (acordada, coproduïda i desenvolupada amb l’Associació Economia Social Catalunya (AESCAT) i les 173 organitzacions, que ara com ara, estan adherides). Font: Ajuntament de Barcelona. 67 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 CADA COP MENYS PLÀSTIC A BARCELONA L'Ajuntament de Barcelona va anunciar una reducció del 10% L'Ajuntament de Barcelona va posar en marxa el projecte del preu públic de recollida de residus per a comerços i "Plàstic Zero" dins del programa Comerç Verd, amb l'objectiu empreses que estiguin aplicant mesures d'eliminació o de reduir els plàstics d'un sol ús als mercats municipals. reducció dels plàstics d'un sol ús. A 31 de desembre de 2022 La iniciativa promou l'ús de materials reutilitzables o el Compromís de Barcelona Plàstic Zero comptava amb 178 compostables per fomentar un model de consum sostenible i organitzacions adherides. amb baixes emissions. A les pantalles dels mercats es Font: Ajuntament de Barcelona. mostraven guies amb recomanacions per utilitzar envasos reutilitzables, com carmanyoles de materials aptes per a ús alimentari, i bosses de tela o silicona que es puguin rentar. Font: Ajuntament de Barcelona 68 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 INFORMACIÓ I SENSIBILITZACIÓ A COMERÇOS I CIUTADANIA SOBRE LA GESTIÓ DE RESIDUS I LA NETEJA L'Ajuntament de Barcelona va desplegar un equip de 44 informadors per tots els districtes de la ciutat per promoure la gestió adequada dels residus i corregir males pràctiques en relació amb contenidors i papereres. Els informadors van visitar comerços i ciutadans, explicant com gestionar els residus i informant de les prohibicions relacionades amb deixar residus a la via pública. Aquesta campanya va formar part del servei de neteja "Cuidem Barcelona". Es van realitzar més de 40.000 intervencions en comerços i més de 8.500 amb els ciutadans, incloent accions cíviques i punts informatius itinerants. Font: Ajuntament de Barcelona. 69 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 VUIT PUNTS DE COMPOSTATGE OBERTS A LA CIUTADANIA Es disposa d'una xarxa de compostadors comunitaris per obtenir compost com a substrat per als jardins o els horts urbans, i s’han posat a disposició de la ciutadania, els comerços, les entitats i els centres educatius. És una opció per reciclar la matèria orgànica i contribuir a reduir la petjada de carboni dels residus. Es calcula que els vuit punts de compostatge municipals poden reciclar anualment al voltant de 58.000 quilos de matèria orgànica i generar 16.800 quilos de compost. El pla Residu Zero 2021-2027 de l’Ajuntament de Barcelona estableix la creació d’una estratègia per ampliar i consolidar una xarxa de compostatge comunitari a la ciutat. Font: Ajuntament de Barcelona. 70 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 CONVENI PER A LA REUTILITZACIÓ D’EQUIPAMENTS INFORMÀTICS MUNICIPALS EN DESÚS L’Ajuntament de Barcelona ha signat un nou conveni per a la reutilització de maquinari en desús que amplia l’adhesió a tots els ens adscrits a l’estructura municipal. Els equips se cedeixen a entitats del Circuit Pangea, la plataforma col·laborativa integrada per iniciatives de l’economia social i solidària, que recullen, restauren i fan la distribució local dels dispositius digitals a les entitats receptores a preus limitats als costos de recondicionament. Els equips no aptes per a la reutilització es reciclaran de manera adequada. Els receptors hauran de ser, prioritàriament, col·lectius d’interès social, com ara cooperatives, fundacions, associacions i entitats sense ànim de lucre, així com equipaments públics o particulars acompanyats de serveis socials, famílies derivades pel Consorci d’Educació, persones o famílies en situació de vulnerabilitat o famílies amb menors a càrrec en període d’escolarització que no disposen d’equipaments informàtics aptes per a l’aprenentatge. Font: Ajuntament de Barcelona. 71 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 570 COMERÇOS ADHERITS AL PROJECTE COMERÇ VERD El projecte Comerç Verd, desenvolupat conjuntament entre l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB), el Comissionat d’Economia Social i Solidària i Alimentació Sostenible de l’Ajuntament de Barcelona i la Federació de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM), vol fomentar i visibilitzar els productes locals, de pagès, de llotja, i ecològics en els 38 mercats alimentaris de la ciutat. A finals de 2022 es comptava amb 570 comerços adherits, treballant en diversos eixos: formació i acompanyament als comerciants, sessions formatives grupals, una prova pilot d’assessorament individualitzat in situ a 60 parades de 5 mercats i una prova pilot d’enviament periòdic de petites píndoles formatives virtuals. Durant el 2022 i la primera meitat del 2023 s’ha verificat el compliment dels criteris de participació en aquest programa. La majoria de comerços continuen. 72 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 NOVETATS AMBIENTALS EN LA INSTRUCCIÓ TÈCNICA DE COMPRA PÚBLICA ALIMENTÀRIA La Instrucció Tècnica de Compra Pública Alimentària, promoguda en col·laboració amb la Direcció de Contractació, l’Àrea d’Ecologia Urbana i altres agents municipals, es va actualitzar amb la incorporació de nous criteris per afavorir la presència d’aliments de proximitat i de temporada com: l’augment dels aliments proteics vegetals i la reducció de la proteïna animal, l a reducció dels sucres afegits i productes ultraprocessats, la consolidació i ampliació de l’oferta d’aliments procedents d'agricultura ecològica, la reducció d’emissions de CO2 associades al transport, la reducció del malbaratament alimentari, etc. Aquesta instrucció es va treballar i redactar durant l’any 2022, i va ser aprovada per la Comissió de Govern l’1 de desembre. En el marc del seguiment de la seva implantació es compta amb una secretaria tècnica per la formació i assessorament per a la redacció dels plecs de les diferents unitats promotores. 73 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 L’ASSEMBLEA CIUTADANA PEL CLIMA PROPOSA 34 ACCIONS L'Assemblea Ciutadana pel Clima va ser un procés deliberatiu de 100 persones entre els 16 i els 75 anys (ciutadans i ciutadanes residents a la ciutat, escollits en base a una mostra demoscòpica) per debatre la situació d’emergència climàtica a la ciutat i concretar les recomanacions per millorar-la, donant resposta a la pregunta “Què podem fer per fer front a l’emergència climàtica?” El procés de l’Assemblea es va iniciar al juny de 2022 amb la selecció de les persones participants i dotze sessions participatives presencials de setembre del 2022 a gener del 2023, amb l’acte de cloenda i lliurament de 34 recomanacions de 3 àmbits (energia, mobilitat i infraestructures, i consum i residus) a l’alcaldia i els representants dels grups polítics. Font: Ajuntament de Barcelona. 74 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA SERÀ UN DELS EIXOS CENTRALS DEL NOU CURS D'ESCOLES + SOSTENIBLES El programa Escoles + Sostenibles, amb 22 anys de recorregut a Barcelona, involucra activament l’alumnat en la millora de la sostenibilitat dels centres educatius per fer front als reptes de la sostenibilitat i l’emergència climàtica. L’any 2022, 17 centres educatius es van afegir al Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat 2012-2022 i van passar a formar part del programa Escoles + Sostenibles, que ja inclou 373 centres educatius de la Ciutat (255 projectes anuals i 118 projectes triennals). Font: Ajuntament de Barcelona. 75 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 MICROXARXES A LES ESCOLES B arcelona compta amb un total de 9 microxarxes, un conjunt Les dues microxarxes més recents són ‘Actuem pel Clima’, de recursos temàtics organitzats al voltant d'un servei de que se centra en la petjada de carboni i la capacitat suport específic per als centres educatius d'Escoles + d’adaptació ´dels centres (1.654 alumnes involucrats de 7 Sostenibles que volen treballar la mateixa temàtica, en els centres educatius); i ‘Transformem la mobilitat’, que vol que s’ofereixen recursos afins al tema en qüestió, espais donar a conèixer els patrons de mobilitat i elaborar un pla d'intercanvi propis i assessorament especialitzat. d’acció per fer-la més sostenible (611 alumnes involucrats de Els objectius són: 7 centres educatius en el curs 22-23). • Reforçar la metodologia d’elaboració de projectes en educació per la sostenibilitat. ​ • Dur a terme accions alineades amb els plans de l’Ajuntament per avaluar-ne els objectius i disposar de dades. • Compartir bones pràctiques entre centres en una mateixa temàtica. 76 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 LA MARATÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA REDUEIX EN UN 11% LES EMISSIONS DE GASOS AMB EFECTE D'HIVERNACLE L a cinquena edició de la Marató per l'Emergència Climàtica de l'Ajuntament de Barcelona va aconseguir reduir el consum d'electricitat en un 12,9%, el gas natural en un 10,7% i l'aigua en un 6%. Un total de 48 equipaments municipals van participar, i com a compensació per l’estalvi econòmic generat, es van destinar 10.000€ al projecte "Bressols pel Clima", que busca protegir la petita infància dels efectes del canvi climàtic. L’any 2023, la Marató també va incloure la participació individual dels treballadors municipals, amb diverses mesures per reduir l'impacte ambiental. L'objectiu és promoure bones pràctiques en l'ús i el consum d'energia i aigua, entre altres, a llarg termini. Font: Ajuntament de Barcelona. 77 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 EL PROJECTE JOVES PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA, MENCIÓ ESPECIAL ALS PREMIS TRANSFORMATIVE ACTION 2022 Joves per l’Emergència Climàtica, un projecte impulsat per Escoles + Sostenibles, va rebre una menció especial en el premi Transformative Action Award 2022 de European Sustainable Cities. Aquest projecte té com a objectiu investigar sobre la lluita contra el canvi climàtic des de les escoles, amb científics experts acompanyant l’alumnat durant uns mesos. Les escoles tenen llibertat per incorporar els continguts en el currículum o en activitats optatives. Font: Ajuntament de Barcelona. 78 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 AUGMENTAR LA RESILIÈNCIA URBANA DE LES CIUTATS DE BETLEM, SAIDA I JERASH MITJANÇANT LA NATURALITZACIÓ DELS ESPAIS URBANS El projecte NATUREMED, coordinat amb Medcités amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, ha finalitzat el desembre de 2022. Tenia l’objectiu de contribuir a augmentar la resiliència urbana de les ciutats de Betlem, Saida i Jerash mitjançant la promoció de la naturalització dels espais urbans. Per fer-ho, cada ciutat va Identificar els seus actius i espais verds actuals i va determinar un conjunt d’accions estratègiques per augmentar la seva infraestructura verda. L’ús de Sistemes d’Informació Geogràfica (SIG), juntament amb el treball amb organitzacions de la societat civil, ha estat el nucli del diagnòstic i la identificació de potencials infraestructures verdes a les tres ciutats. 79 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 BARCELONA ACULL UNA ACADÈMIA PER REFORÇAR L’ACCIÓ CLIMÀTICA INCLUSIVA En el marc de la xarxa C40, Barcelona va participar amb un grup de 6 ciutats (Varsòvia, Seattle, París, Londres, Buenos Aires i Salvador de Bahia) per intercanviar experiències sobre la lluita contra la pobresa energètica, la participació de grups vulnerables en una transició energètica justa i la construcció de resiliència comunitària davant les temperatures extremes. Així, el mes de maig de 2022, Barcelona va acollir l'ICA Academy amb aquest grup de ciutats per aprofundir en aquests reptes i compartir les millors pràctiques de Barcelona. En aquesta trobada, els representants de les diferents ciutats van tenir l’oportunitat de veure de primera mà els projectes i programes que la ciutat de Barcelona ha implementat, com són la xarxa d’espais de refugi climàtic, el treball amb professionals del servei d’atenció domiciliària, el treball amb els Punts d’Assessorament Energètic, la millora del confort tèrmic en residències de gent gran, projectes de salut i clima, de foment de les energies renovables a la ciutat, etc. Font: Ajuntament de Barcelona. 80 PLA D’ACCIÓ PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2030 INFORME DE SEGUIMENT Novembre 2023 5. ACCIONS DESTACADES 2022 CELEBRADES LES SESSIONS DE TREBALL DEL PROGRAMA PER UN AJUNTAMENT NEUTRE EN CARBONI El principal objectiu del PANC és accelerar la reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle de l’activitat pròpia de l’Ajuntament. Amb aquest programa es vol aglutinar totes les iniciatives que incideixen positivament en la reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. La identificació d’aquestes actuacions s’està fent conjuntament amb els districtes, gerències i ens dependents i s’agruparan per àmbits d’actuació: Edificis; flotes i desplaçaments; Serveis a la via; Obres; Serveis d’alimentació, càtering i vènding; Altres serveis i subministraments; Actuacions relatives al coneixement, comunicació i formació. És per això que s’han dut a terme quatre sessions de treball amb els tècnics municipals dels diferents àmbits d’actuació amb un doble objectiu: per una banda, donar a conèixer el PANC, i per l’altra, fer dinàmiques participatives per recollir els projectes i licitacions que ja s’estan fent i que contribueixen a la reducció d’emissions, identificar les barreres a la descarbonització i proposar les actuacions que es podrien arribar a fer si la manca de pressupost no fos una limitació. Font: Ajuntament de Barcelona. 81 INFORME DE SEGUIMENT DE L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA 2022 Novembre de 2023