ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA Juny de 2022 assessoria d’infraestructures i mobilitat 1 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Introducció PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA METODOLOGIA L’estudi de simulació de trànsit per al projecte de rondes de Ciutat Vella és el resultat de la modelització de l’àmbit d’estudi, analitzat diferents escenaris des del punt de vista de la mobilitat per tal de determinar les previsions de congestió en cada alternativa plantejada. Per cada escenari futur es realitza una simulació macroscòpica, que és aquella modelització en la qual la xarxa ha assolit las condicions d’equilibri del trànsit (és a dir, una vegada s’han repartit tots els desplaçaments generats por la xarxa existent). El punt de partida del model és la creació de l’escenari actual, el qual ha de reflectir les condicions de circulació de la situació actual, validades a partir d’un calibratge iteratiu. Aquest es realitza en base a dades conegudes (aforaments existents i mapa de trànsit de Barcelona) que permetran confirmar els resultats del model en la situació actual, i a partir d’aquest escenari conegut i validat, generar nous escenaris futurs. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 2 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Introducció PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA METODOLOGIA PUNTS DE PARTIDA RESULTATS Àmbit d’estudi Escenari -Abast d’àmbit “actual” -Característiques de la xarxa (girs, carrils, etc.) Simulació Cercle iteratiu macroscòpica de trànsit* Calibratge Dades de trànsit -Aforaments existents -Mapa de trànsit Escenaris futurs *La simulació macroscòpica es basa en l’estudi de la xarxa quan s’han assolit las condicions d’equilibri del trànsit. És a dir, una vegada s’han repartit tots els desplaçaments generats por la xarxa existent. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 3 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Àmbit d’estudi PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA DESCRIPCIÓ L’àmbit d’estudi s’ha determinat a partir de la xarxa bàsica facilitada per la direcció del projecte: - Xarxa bàsica de recorregut en sentit horari: conjunt de vials que haurien de concentrar el transit de vehicles i que han de permeten recórrer els entorns de Ciutat Vella en el sentit de les agulles del rellotge. Exemples. av. Paral·lel, Ronda Sant Pau, Gran Via, c/ Trafalgar, etc. - Xarxa bàsica de recorregut en sentit horari: son aquells de vials per on pretén que es canalitzi el transit de vehicles i que han de permeten recórrer els entorns de Ciutat Vella en el sentit contrari a les agulles del rellotge. Exemples: Ronda Sant Pere, c/ Sepúlveda, av. Paral·lel, c/ Viladomat, etc. El model de trànsit recull tots aquests vials i n’amplia l’àmbit considerant altres vials de la xarxa bàsica que poden ajudar a mallar la xarxa per tal de garantir la connectivitat que permeti el millor ajust a la realitat en relació al repartiment de trànsit pel territori. Per exemple, s’introdueix el c/ Aragó, c/ Entença, c/ Bailen, etc. L’ampliació de l’àmbit introduint eixos principals es realitza fins esgotar els límits de vialitat permesos pel software. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 4 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Àmbit d’estudi PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA XARXA BÀSICA www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 5 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Àmbit d’estudi PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA XARXA BÀSICA www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 6 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Àmbit d’estudi PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA XARXA SIMULADA Xarxa ampliada amb eixos principals fins esgotar els límits del software. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 7 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Escenaris PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARIS DE TREBALL L’anomenat escenari “actual”, el punt de partida per a la modelització, és aquell en el qual es disposen de dades conegudes, ja que són necessàries per establir el calibratge del model. Per al present estudi s’estableix l’any 2019 com a “escenari actual”, ja que d’aquest any es disposen tant de dades del mapa d'intensitats de trànsit de l’Ajuntament de Barcelona com de dades d’estacions d’aforaments realitzades aquell mateix any. No es poden considerar com a punt de partida pel model anys més propers en el temps ja que les dades de l’any 2020 no son representatives a causa de la pandèmia de covid-19, mentre que de l’any 2021 encara no es disposava del mapa de trànsit de l’Ajuntament, necessari per al calibratge. No obstant, de l’any 2021 sí que es troben disponibles de dades de les estacions d’aforament, que permetran valorar quin ha estat l’increment de trànsit entre el “escenari actual” (any 2019) i l’any 2021, per aquest motiu també es desenvoluparà un escenari de trànsit en l’any 2021 que servirà com a escenari de trancisió o escenari auxiliar. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 8 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Escenaris PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARIS DE TREBALL Escenari actual Escenari auxiliar Escenaris proposats 2019 2021 (>2022) -Aforaments 2019 -Aforaments 2021 -Els escenaris de futur -Mapa de trànsit 2019 (sense mapa de trànsit) son alternatives de funcionament de l’àmbit d’estudi que contemplen modificacions en la xarxa en base a plantejar reduccions en el número de carrils de circulació i prohibicions de circulació de trànsit. Variació de trànsit -El resultat obtingut per entre 2019 i 2021: cada alternativa son mapes d’intensitats de -9,4% trànsit generats en base al model macroscòpic. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 9 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Escenaris PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARIS DE TREBALL El primer escenari de futur generat (codificat com “Esc 020-A”) considera: - Una reducció a 1 carril* en l’eix definit per la Ronda Sant Antoni – c/ Pelai – c/ Fontanella, i també per el c/ Floridablanca. - Una reducció a 2 carrils* en la resta de vials que conformen el perímetre de Ciutat Vella (av. Paral·lel, eix del pg. Colom – Marques Argentera, pg. Picasso, pg. Lluís Companys, c/ Trafalgar, Ronda Sant Pere, Ronda Universitat, c/ Sepúlveda, c/ Urgell, Ronda Sant Pau). - Prohibició de circular des de c/ Ausiàs March cap a pl.Urquinaona i Rda. St. Pere. - Prohibició de circulació** per Via Laietana sentit Tibidabo. - Prohibició de circulació** per Ronda Sant Antoni (entre c/ Urgell i c/ Villarroel). - Prohibicions de gir: des de Ronda Sant Antoni (sentit Besòs) cap a c/ Aribau; des de c/ Muntaner cap a Ronda Sant Antoni. La diapositiva següent mostra gràficament els canvis descrits. * En els vials esmentats on es redueixen els carrils de circulació, el projecte considera també la introducció d’un carril bus. ** Excepte autoritzats www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 10 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Escenaris PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARIS DE TREBALL: ESC 020-A Trànsit restringit www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 11 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARIS - Mapes d’intensitats A continuació es presentaran els mapes d’intensitats de trànsit dels tres escenaris inicials (actual 2019, auxiliar 2021 i la proposta “Esc 020-A”). - L’escenari actual considera les característiques infraestructurals i els volums de trànsit de l’any 2019. - L’escenari auxiliar 2021 considera les actuacions executades en la xarxa viària des de l’any 2019 al 2021 (entre elles aquelles realitzades per la situació d’emergència Covid) i un volum de trànsit que, respecte l’any 2019, es redueix en un -9,4% (valor extret en base a les estacions d’aforament de l’Ajuntament de Barcelona). - L’escenari de futur “Esc 020-A”, que considera les modificacions descrites anteriorment. En relació al volum de trànsit, s’ha realitzat una hipòtesis conservadora i s’ha considerar que respecte l’any 2021 no hi ha reducció de trànsit. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 12 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARI “ACTUAL” (2019) - Intensitats www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 13 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARI AUXILIAR (2021) - Intensitats Variació del trànsit respecte l’escenari anterior: -9,4% www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 14 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARI FUTUR (Esc 020-A) - Intensitats Variació del trànsit respecte l’escenari anterior: NO www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 15 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARIS - Congestió A continuació es presentaran els mapes de congestió elaborats a partir dels mapes de trànsit anteriors. Els mapes destaquen en color vermell aquells vials que es troben afectats per saturació i també, en color vermellós tènue, els vials propers d’arribar a congestionar-se (amb una saturació superior al 90%). S’observa com entre l’any 2019 i 2021, en general es redueix la congestió. Aquest fet es deu a que, si bé es va reduir la capacitat d’alguns vials entre 2019 i 2021, també es va registrar una reducció del volum de trànsit (-9,4%) que va aconseguir reduir la saturació respecte l’escenari de 2019. No obstant, també hi ha vials que en l’any 2021 incrementen el seu grau de saturació, com és el cas de la Via Laietana (sentit mar), que va veure reduït el seu número de carrils de circulació en l’any 2021. Pel que fa a l’escenari de futur “Esc 020-A”, s’observa com la congestió augmenta a causa d’haver reduït el nº de carrils de circulació (i per tant se’n deriva una reducció de la capacitat) sense haver considerat cap reducció de trànsit respecte 2021. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 16 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARI “ACTUAL” (2019) - Congestió www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 17 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARI AUXILIAR (2021) - Congestió Variació del trànsit respecte l’escenari de l’any 2019: -9,4% www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 18 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ESCENARI FUTUR (Esc 020-A) - Congestió Variació del trànsit respecte l’escenari de l’any 2021: NO www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 19 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ÍNDEX SATURACIÓ Per avaluar el nivell de congestió de la xarxa, s’ha valorat el “Índex de saturació”. Aquest paràmetre indica el percentatge d’una xarxa que presenta una congestió superior a un valor determinat. 𝐿𝑜𝑛𝑔𝑖𝑡𝑢𝑑 𝑑𝑒 𝑥𝑎𝑟𝑥𝑎 𝑠𝑎𝑡𝑢𝑟𝑎𝑑𝑎 𝑎 𝑚é𝑠 𝑑𝑒𝑙 𝑋% Í𝑛𝑑𝑒𝑥 𝑑𝑒 𝑠𝑎𝑡𝑢𝑟𝑎𝑐𝑖ó (𝑥) = 𝑥100 𝐿𝑜𝑛𝑔𝑖𝑡𝑢𝑑 𝑑𝑒 𝑇𝑜𝑡𝑎𝑙 𝑑𝑒 𝑥𝑎𝑟𝑥𝑎 En l’equació anterior, “X” representa el nivell de saturació que es vol avaluar. Per exemple: - Per conèixer l'índex de saturació en relació a aquells vials que es troben completament congestionats, “X” seria igual al 100%. - Per avaluar l’índex en relació a aquells vials que es troben com a mínim a la meitat de la seva capacitat, “X” seria igual al 50%. Les longituds de xarxa necessàries per completar la fórmula de l'índex de saturació s’obtenen del model de simulació. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 20 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ÍNDEX SATURACIÓ En el present estudi, per a cada escenari s’han calculat els següents índexs : - Índex de saturació en relació a aquells vials que es troben congestionats (X=100%). - Índex de saturació en relació a aquells vials que es troben congestionats o molts propers a entrar en congestió (X=90%). Escenari Índex saturació (90%) Índex saturació (100%) Esc. “Actual” (2019) 23% 5% Esc. Auxiliar (2021) 14% 5% Esc. Futur (Esc 020-A) 22% 12% L’escenari 2019 presenta 23% de vials amb un índex de saturació igual o superior al 90%. A més, un 5% dels vials es troben completament congestionats. L’escenari 2021 suposa una reducció de l’index90% que passa a ser del 14%, però manté el mateix volum de vials congestionats (5%). Per la proposta d’escenari futur Esc 020-A, s’incrementaria l’índex90% fins arribar al 22%, i especialment creixeria l’índex100% que s’elevaria al 12%. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 21 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ALTERNATIVES El resultats de l’escenari de futur assajat son millorables, ja que suposarien un increment de la saturació respecte un escenari ja existent. Per aquest motiu es plantegen noves alternatives de futur a modelitzar. A continuació es descriuen els diferents escenaris futuribles treballats (que també es mostren gràficament en la diapositiva següent): - Esc 020-A: és l’escenari ja assajat, descrit anteriorment. - Esc 020-B: escenari igual a l’anterior, però considerant una reducció de trànsit del 10% com a conseqüència de les actuacions de pacificació de la xarxa. - Esc 030-A: escenari les mateixes premisses que l’escenari “Esc 020-A”, però on s’amplien els trams d’un carril de circulació (més carril bus), que es plantegen entre Ronda Sant Antoni i fins pg. Picasso (per als dos sentits de circulació). Es considera un 10% de reducció de trànsit. - Esc 050-A: escenari les mateixes premisses que l’escenari “Esc 020-A”, però en sentit Besos, el tram d’un carril de circulació (més carril bus) s’allarga incloent el c/ Trafalgar. No es considera cap percentatge de reducció de trànsit. - Esc 050-B: escenari amb una infraestructura idèntica a la plantejada en l’escenari “Esc 050-A”, però en aquest cas es considera un 10% de reducció de trànsit. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 22 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ALTERNATIVES Trànsit restringit Esc 020-A Esc 050-A (trànsit: ↓ 0%) (trànsit: ↓ 0%) Esc 020-B Esc 050-B (trànsit: ↓10%) (trànsit: ↓10%) Esc 030-A (trànsit: ↓10%) www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 23 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ALTERNATIVES - Congestió A continuació es presentaran els mapes de congestió per a cada alternativa estudiada. Recordar que els mapes destaquen en color vermell aquells vials que es troben afectats per saturació i també, en color vermellós tènue, els vials propers d’arribar a congestionar-se (amb una saturació superior al 90%). S’observa com els escenaris més conservadors, on no s’ha assumit cap reducció de trànsit, presenten una xarxa més congestionada que la que es presenta en l’escenari actual. Els escenaris més realistes que preveuen una evaporació del trànsit del 10%, mantenen i fins i tot redueixen el nivell de congestió global de l’àmbit. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 24 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ALTERNATIVA (Esc 020-A) - Congestió Variació del trànsit respecte l’escenari de l’any 2021: NO www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 25 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ALTERNATIVA (Esc 020-B) - Congestió Variació del trànsit respecte l’escenari de l’any 2021: -10% www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 26 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ALTERNATIVA (Esc 030-A) - Congestió Variació del trànsit respecte l’escenari de l’any 2021: -10% www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 27 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ALTERNATIVA (Esc 050-A) - Congestió Variació del trànsit respecte l’escenari de l’any 2021: NO www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 28 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ALTERNATIVA (Esc 050-B) - Congestió Variació del trànsit respecte l’escenari de l’any 2021: -10% www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 29 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA ALTERNATIVES – Índex de Saturació Presentant els resultats en base a l’índex de saturació anteriorment explicat: Índex saturació Índex saturació Transit: reducció Escenari (90%) (100%) respecte 2021 Esc. “Actual” (2019) 23% 5% (n/a) Esc. Auxiliar (2021) 14% 5% (n/a) Esc. Futur (Esc 020-A) 22% 12% No Esc. Futur (Esc 020-B) 12% 5% -10% Esc. Futur (Esc 030-A) 15% 8% -10% Esc. Futur (Esc 050-A) 23% 11% No Esc. Futur (Esc 050-B) 12% 4% -10% Els escenaris “Esc 020-B” i “Esc 050-B” milloren l’index90% i l’index100% respecte l’escenari de l’any 2021. L’escenari “Esc 030-A”, que presentava majors exigències de reducció de carrils, situa els resultats de congestió lleugerament per sobre dels de l’any 2021. Els escenaris on no hi ha aplicada cap hipòtesis de reducció de trànsit (“Esc 020-A” i “Esc 050-A”) situen els resultats de l’index90% en els valors de l’any 2020, mentre que l’index100% incrementa notablement el seu valor. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 30 ESTUDI DE SIMULACIÓ DE TRÀNSIT PER AL Model de trànsit PROJECTE DE RONDES DE CIUTAT VELLA CONCLUSIONS L’escenari “Esc 050-B”, que considera: - Una reducció a 1 carril* en l’eix definit per la Ronda Sant Antoni – c/ Pelai – c/ Fontanella, i també per el Esc 050-B c/ Floridablanca i el c/ Trafalgar. (trànsit: ↓10%) - Una reducció a 2 carrils* en la resta de vials que conformen el perímetre de Ciutat Vella (av. Paral·lel, eix del pg. Colom – Marques Argentera, pg. Picasso, pg. Lluís Companys, Ronda Sant Pere, Ronda Universitat, c/ Sepúlveda, c/ Urgell, Ronda Sant Pau). - Prohibició de circular: des de c/ Ausiàs March cap a Trànsit restringit pl.Urquinaona i Rda. St. Pere; per Via Laietana sentit Tibidabo; per Ronda Sant Antoni (entre c/ Urgell i c/ Villarroel); diferents prohibicions de gir. - Un reducció del 10% de trànsit respecte l’any 2021. Aquest escenari genera una redistribució de trànsit amb el que s’assoleix una reducció de la saturació respecte l’escenari de l’any 2021. www.aimsl.com assessoria d’infraestructures i mobilitat 31