CIUTATS 32 EDUCADORES BUTLLETÍ PER A UN MÓN INFORMATIU MILLOR 2021 EXPERIÈNCIA Pimp my yard El projecte Pimp my Yard pretén Transformant el meu pati revitalitzar els patis de veïns REHABILITACIÓ PARTICIPATIVA D’ESPAIS VEÏNALS COMUNITARIS i animar els seus habitants a col·laborar en la millora de Katowice és la principal ciutat de la província de Silèsia, a jardineria. Finalment, s’inaugura el l’aspecte del seu Polònia, i està habitada per unes 300.000 persones. Des del pati amb l’assistència de totes les veïnat segle XIX era reconeguda per la seva producció de carbó i persones que han participat en el acer, però els últims anys s’ha convertit en un dels centres projecte per celebrar la fi de la remodelació, que comporta mig any polítics, administratius, econòmics, científics i culturals més de feina conjunta. importants del país. La majoria dels patis concebuts sota el projecte Pimp my Yard A la ciutat hi ha nombrosos patis deixats i poc atractius. Els i es basen en l’esquema anterior. No obstant això, la fórmula del les habitants presenten propostes perquè els seus patis siguin projecte continua evolucionant. Durant una de les edicions, rehabilitats i se’n seleccionen tres perquè siguin remodelats pels l’organització va convocar un concurs d’arquitectura per al disseny mateixos habitants amb el suport de professionals de l’arquitectura d’una plaça emblemàtica. El 2019, el disseny del pati va ser decidit a i de l’institut cultural City of Gardens. partir de tallers organitzats per Pimp my Yard dirigits a arquitectes joves i estudiants d’arquitectura. Una vegada seleccionats, s’organitzen una sèrie de tallers amb el veïnat. L’objectiu dels tallers és identificar amb precisió les La tasca conjunta de crear un pati bonic i acollidor enforteix les necessitats i els problemes detectats, com també la cerca de relacions interpersonals, ja que els espais que en resulten permeten solucions adequades. Durant aquesta etapa és important establir conrear plantes, fer barbacoes, prendre cafè o veure pel·lícules junts, una estreta cooperació entre arquitectes, organització i habitants, i és fruit de la suma d’esforços. Així, els i les residents passen de com també amb l’administració de la propietat i patrocinadors. ser persones que viuen al mateix edifici a ser veïns de veritat. La Després de consensuar el projecte, se selecciona l’empresa transformació del pati comporta, a més, canvis en les persones, que contractista. Les obres de construcció solen durar entre dos i veuen la importància de la seva participació en el disseny i cura tres mesos. Prèviament a la inauguració, les parts implicades dels espais comunitaris. es reuneixen per a la remodelació del pati i Un altre aspecte important del projecte és que posa en valor bones PRESENTA: fan petits treballs com pràctiques i marca noves tendències en l’àmbit del disseny de Ajuntament de Katowice el muntatge de mobles, l’espai públic. A més, el projecte inclou solucions ecològiques i CONTACTE: Sr. Mateusz Zegan, feines de pintura o mètodes de reciclatge. Coordinador de projecte mateusz.zegan@miasto-ogrodow.eu DISPONIBLE AQUÍ EDITORIAL SAPS QUE… Amb la pandèmia de la COVID-19 encara activa, especialistes d’arreu del món fa mesos que alerten sobre l’impacte que aquesta crisi tindrà al llarg dels pròxims anys en l’economia global. Les Pots consultar aquí les experiències destacades de l’edició previsions són clares: s’acosta un horitzó de recessió especial del 30 aniversari, que se centren en temes especialment generalitzat que, tanmateix, no afectarà tothom destacats de la recent actualització de la Carta de Ciutats Educadores. de la mateixa manera. I és que, com ja estem constatant, els efectes sobre el desenvolupament El 30 de novembre vinent socioeconòmic tendiran a accentuar-se en aquells celebrarem la sisena edició del sectors de la població que ja es trobaven en situació Dia Internacional amb el lema de major vulnerabilitat abans de la crisi sanitària. “La Ciutat Educadora no deixa Dependrà de la naturalesa de les nostres respostes ningú enrere”. Us animem a a aquesta crisi com acaba afectant els nostres afegir-vos a la celebració! Més municipis i la seva ciutadania. de 180 ciutats de dotze països ho van fer l’any passat. T’hi La proximitat ens ajuda a prendre consciència de la pots inspirar mirant la infinitat complexitat dels diferents eixos de vulnerabilitat que d’actes que van organitzar. No afecten els diferents col·lectius i persones que viuen et perdis el vídeo resum. Ho als nostres municipis. En aquest context, les Ciutats trobaràs tot a la pàgina web de Educadores, ara més que mai, hem d’estar al costat l’esdeveniment. de la població que necessita més suport perquè aquesta recuperació sigui inclusiva. Per aquest El XVI Congrés Internacional motiu, us animem a reforçar l’acció municipal tenint de Ciutats Educadores tindrà en compte els valors de la Carta, és a dir la igualtat lloc a Andong (República de d’oportunitats, la inclusió, el progrés social i el Corea) entre els dies 25 i 28 de creixement sostenible. octubre del 2022. El tema és: “Ideant el futur de l’educació a la ciutat: innovació, tradició i inclusió”. Els efectes col·laterals de la pandèmia també ens conviden a renovar el compromís amb els Objectius Amb l’objectiu de posar de manifest la importància de les cures per de Desenvolupament Sostenible, per garantir que construir ciutats millors per a totes les persones i altres éssers vius, la tots els ciutadans i ciutadanes tinguin accés a pròxima edició del Premi Ciutats Educadores se centrarà en “Bones coneixements i competències, i puguin desenvolupar pràctiques educatives de promoció de les cures”. Les bases es actituds i valors que els permetin viure amb dignitat i faran públiques el mes de setembre. sentir-se part integrant de la comunitat. Els últims mesos s’ha impulsat la formació virtual: És temps de sumar forces, de treballar de manera • Presentació de la guia “De la lectura de la Carta a la conjunta i de buscar aliances per catapultar consolidació d’una ciutat educadora” en sessions dirigides a la l’educació com a eix central de la recuperació. RECE, les ciutats d’Amèrica i a la Xarxa Portuguesa. Blindar i prioritzar la inversió en educació, potenciar • La Delegació per a l’Amèrica Llatina ha impulsat l’aula virtual sobre la formació, impulsar l’emprenedoria, donar suport “Diversitat sexual”, “Educació i consciència ambiental a les a la recerca, fomentar la innovació social, millorar ciutats” i “La Carta com a full de ruta per a la construcció l’ocupabilitat són, entre d’altres, algunes de les de la ciutat educadora”, i ha organitzat nombrosos ciberc@fès estratègies clau a prioritzar. d’aprenentatges i diàlegs educadors. • Las ciutats de la RECE han tingut la possibilitat de participar Per tot això, el lema per a aquesta edició del Dia en els cafès virtuals #InfanciaParticipativa, i també hi ha hagut Internacional de la Ciutat Educadora és “La Ciutat conferències per als municipis a Mèxic, Portugal i el Brasil. Educadora no deixa ningú enrere”. Al Secretariat de l’AICE esperem que tant el lema com les iniciatives La AICE ha organitzat diverses conferències d’interès. Te les vas que s’organitzaran per al 30 de novembre, amb perdre? Les pots veure aquí, doncs: motiu de la celebració del Dia Internacional, • Ciutat Jugable: Barcelona, París i São Paulo ens expliquen com serveixin com guanyar espai públic per al joc i l’aprenentatge a l’aire lliure. a instruments • Conferència col·loqui de Nélida Zaitegi: “Educació en temps revitalitzadors de la d’emergència: Invitacions per a l’acció des de ciutats reflexió i de l’acció SECRETARIAT educadores”. per continuar situant DE LA AICE l’educació com Avinyó, 15, a gran palanca planta 4 política per corregir 08002 – Barcelona desigualtats i generar www.edcities.org benestar. ENTREVISTA Sr. Héctor López Santillana ALCALDE DE LEÓN, MÈXIC Com descriuria la ciutat de León? León és coneguda com el Bressol del Municipi Lliure, a causa d’un fet que va passar el 2 de gener de 1946, quan els lleonesos van oferir la seva vida amb la condició que es respectés la seva voluntat expressada en les eleccions. Hem afrontat guerres, epidèmies i pandèmies, inundacions, crisis econòmiques, però hem aconseguit sortir-nos-en gràcies a la solidaritat i la sinergia entre societat i govern. No esperem que els altres ens resolguin els problemes, sinó que actuem. Això ha afavorit que León sigui una ciutat puixant, pròspera, dinàmica, Rebre el premi el 2018 ens va donar l’oportunitat de posicionar amb gent que sap treballar unida. internacionalment León i donar a conèixer aquest programa educatiu. Avui les Redes de Mujeres sin Violencia es reprodueixen Quins han estat els principals reptes de la seva gestió i a ciutats com Irapuato i Guanajuato Capital. A més, l’estratègia ha quins aspectes de la gestió municipal ha prioritzat com a estat adoptada per l’Institut Estatal per a les Dones de Guanajuato Ciutat Educadora? (IMUG), que té el compromís de reproduir-la en els diferents Per començar, és important esmentar que hem estat el primer municipis del nostre estat. govern en la història de León, que ha tingut continuïtat. Això ens ha permès implementar i madurar un canvi de model per León lidera la Xarxa Mexicana de Ciutats Educadores. Amb incorporar en el desenvolupament totes aquelles persones que quin potencial compta aquesta xarxa a l’hora d’abordar els havien estat marginades; a aquest model l’anomenem ‘de la problemes i necessitats de les ciutats que en són membres? perifèria al centre’. Hem anat avançant per resoldre de fons els Coordinar els esforços de la Xarxa Mexicana ha estat un privilegi, problemes d’inseguretat, addiccions, falta d’oportunitats, i per perquè ens ha permès teixir una xarxa d’àmbit nacional de ciutats aconseguir una situació de pau duradora, en la qual tots els que compartim una visió i que busquem fer junts aquest camí. ciutadans se sentin inclosos en el desenvolupament. Hem treballat per fer créixer el nombre de ciutats de la Xarxa i Hem impulsat el treball articulat entre les diferents dependències hem aconseguit integrar quatre noves ciutats. de l’administració municipal i la societat civil a través de la Taula Al 2019 vam ser seu del Congrés Nacional de Ciutats Educadores i d’Enllaços de Ciutat Educadora, on es prenen decisions i accions vam desenvolupar un conveni amb el Centre Internacional per a la en conjunt per mitjà de l’elaboració de polítiques públiques amb Promoció dels Drets Humans de la UNESCO. una visió educadora. Disposar d’aquesta xarxa ha estat especialment valuós en temps complexos i d’incertesa com els que hem viscut amb la pandèmia Quin rol ha tingut l’educació ciutadana? Podria posar algun per covid-19, perquè des de bon començament hem fet trobades exemple? virtuals per compartir el que fèiem. Sota la visió de ciutat educadora, busquem provocar un canvi integral a partir de l’entorn, convertint els ciutadans en agents Ens pot explicar alguns encerts del govern local i els educadors, transformant la nostra ciutat en una aula a cel obert. aprenentatges assolits durant el seu mandat? Ens agrada veure els ciutadans com a agents de canvi, amb Un dels principals assoliments és el programa Alumbra León que, en pensament propi, com a persones capaces d’analitzar i proposar cinc anys ha permès passar de 200 lluminàries LED a més de 72.000 solucions. i que, quan s’acabi,representarà més del 90% de l’enllumenat Amb aquesta visió hem implementat programes com ara públic municipal. Això ha permès generar un estalvi de més de 170 Promotores Ciudadanos, Lab León, Promotores del Deporte o la milions de pesos, que ara es destinen a obres socials. inclusió dels joves en els Consells Ciutadans per conèixer la seva A més, hem fet més de 76 km de carrils bici, hem construït visió en la construcció d’una ciutat educadora. habitatges accessibles per a persones que no tenen seguretat social, Amb l’estratègia Vía Directa, visitem almenys una vegada a la hem portat aigua potable i drenatge a zones que no en disposaven, setmana les colònies i comunitats rurals perquè les persones ens hem fet una inversió històrica en beques, infraestructures i exposin les seves inquietuds. A més, per primera vegada hem equipaments d’escoles (90 milions de pesos), a més d’ajudar més aconseguit que els representants de les comunitats rurals puguin de 1.500 petites i mitjanes empreses amb mobiliari, equip i eines. ser elegits democràticament i no pas per designació de l’alcalde. Per acabar... La iniciativa Red de Mujeres sin Violencia va guanyar Gràcies a les ciutats que s’afegeixen a aquest esforç, als qui han el Premi Ciutats Educadores de l’any 2018, a les Bones compartit les seves experiències reeixides i als qui ens han permès Pràctiques de Participació. Què va significar aquest premi aprendre de les seves millors pràctiques. Hem d’abandonar els per a la ciutat i per a la iniciativa? individualismes i els interessos personals, perquè el futur dependrà El programa Red de Mujeres sin Violencia consisteix a sumar dones de la capacitat d’organitzar-se, de viure més en comunitat, de ser de colònies i comunitats per prevenir la violència i fomentar més participatius i tenir més capacitat d’autogestió. l’organització comunitària i la sororitat. Des del 2015 fins avui, més de 18.349 persones s’han integrat a les xarxes. >> Més informació a www.edcities.org. EXPERIÈNCIA Músics d’Ouro: La pràctica musical col·lectiva fomenta INCLUSIÓ SOCIAL A TRAVÉS DE LA PRÀCTICA MUSICAL COL·LECTIVA l’adquisició d’habilitats Gondomar es troba a l’àrea metropolitana de Porto (Portugal) una elevada taxa de seguiment, socioemocionals i té 169.239 habitants, distribuïts en set pedanies urbanes i ja que prop del 90% dels nois dels nens, nenes rurals. L’any acadèmic 2019/2020 hi havia 13.274 estudiants i noies renoven la inscripció i adolescents, els matriculats a les escoles públiques del municipi. any rere any. Igualment, molts permet explorar la participants, quan acaben el seva creativitat i els Músicos d’Ouro és un projecte iniciat el 2014 que aposta per cicle d’escolarització, continuen ofereix experiències democratitzar l’accés a la cultura dels nens, nenes i joves en en contacte amb l’orquestra artístiques enriquidores que situació de vulnerabilitat social mitjançant la pràctica col·lectiva com a tutors o mentors de contribueixen a orquestral. S’ofereix als centres escolars del municipi que es l’alumnat més jove. També millorar el seu troben en Territoris Educatius d’Intervenció Prioritària, amb s’anima el jovent interessat a desenvolupament l’objectiu de reforçar la inclusió social i promoure l’èxit educatiu continuar la formació musical a acadèmic i personal de l’alumnat. través de l’oferta formativa del municipi i accedint a un sistema Cada grup orquestral consta de 32 membres. En la seva de certificació internacional. composició es vetlla perquè un 75% dels integrants compleixi Així mateix, s’ha creat una orquestra paral·lela perquè puguin amb els criteris de vulnerabilitat social prèviament establerts. El continuar practicant. 25% restant són joves de contextos i realitats socials diverses, amb l’objectiu de fomentar que s’estableixin vincles d’amistat entre A través de l’educació musical es fomenta l’adquisició d’habilitats ells. El projecte lliura els instruments musicals als i les participants, socioemocionals i de valors com la responsabilitat, el treball i un equip de músics professionals fan de docents dels diferents en equip i el sentiment de pertinença. La pràctica musical instruments de corda en classes individuals i col·lectives cada col·lectiva també permet explorar la pròpia expressió creativa i setmana fora de l’horari lectiu. oferir experiències artístiques enriquidores que posen en valor la diversitat. Totes dues dimensions contribueixen a millorar S’ofereix una formació altament personalitzada, en la qual la el benestar dels nens, nenes i adolescents, i generen impactes partitura s’adapta a l’evolució de cada jove, la qual cosa permet positius en el seu desenvolupament acadèmic i personal. la participació activa del conjunt dels integrants de l’orquestra. Igualment, es promou que els participants més experimentats El projecte contribueix també a enfortir la cohesió territorial facin de tutors dels que comencen. També es planifica un del municipi de Gondomar, estrenyent el vincle amb el teixit calendari de concerts, que tindran lloc tant a l’escola com en associatiu local (a través de l’organització de concerts conjunts, altres contextos. iniciatives solidàries de recaptació de fons, etc.) i fomentant la participació de les famílies. Des del seu començament, el 2014, han passat pel projecte prop de 170 joves de tres agrupacions escolars PRESENTA: municipals, i durant l’any Ajuntament de Gondomar 2019 es van dur a terme CONTACTE: 23 actuacions. S’observa Sra. Lígia Maria da Silva Departament d’Educació educacao@cm-gondomar.pt DISPONIBLE AQUÍ