RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET AL MEDI AMBIENT (NETEJA I GESTIÓ DE RESIDUS) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 16 d’agost de 2022, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  La manca de solució definitiva a un problema de vessament de fluids del camió d’escombraries.  Cada nit, quan passa el camió pel carrer d’en Fontrodona, que fa pujada, s’aboquen involuntàriament al paviment els líquids que procedeixen de les escombraries. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient adreçar-se a la Regidoria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica per tal de conèixer les intervencions fetes en relació amb la queixa presentada. El dia 2 de setembre de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 30 de novembre de 2023, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa les actuacions dutes a terme per l’Ajuntament per solucionar el problema exposat. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6 “Màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania”. CONSIDERACIONS 1. Retard en la informació L’Ajuntament ha trigat més de 14 mesos a facilitar a la Sindicatura de Greuges de Barcelona la informació que es va sol·licitar per resoldre la queixa. Aquest termini supera amb escreix el que pot considerar-se un temps raonable, d’acord amb els principis d’eficiència i bona administració amb què han de regir-se els serveis municipals. Així mateix, incompleix el deure de col·laboració establert per l’article 3.7 de la normativa reguladora de la institució de la Sindicatura de Greuges de Barcelona (aprovada per la Comissió de Govern en sessió del 19 de gener de 2005). D’acord amb aquests fets, es recorda a l’Àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge l’obligació de col·laborar amb aquesta Sindicatura per tal que pugui desenvolupar adequadament la seva tasca de supervisió dels serveis municipals i, alhora, vetllar pels drets de la ciutadania. 2. La nova contracta dels serveis de neteja En l’informe municipal es reconeix el problema de vessament de fluids que es produïa amb el pas dels camions de recollida d’escombraries, tal com exposava l’interessat en el seu escrit de queixa, i s’indica que la causa era l’estat dels camions de l’antiga contracta dels serveis de neteja, els quals presentaven defectes en les juntes d’estanqueïtat dels dipòsits. Els camions que s’utilitzaven per fer el servei de recollida d’escombraries portaven molts anys en funcionament, i tot i que es reparaven i se’n feia el manteniment corresponent per evitar el vessament dels líquids que generen les escombraries, entre d’altres incidències, el seu estat de desgast i corrosió era tan avançat que impedia la reparació efectiva de les juntes d’estanqueïtat. Per aquest motiu, sempre que calia, es feien actuacions de neteja amb aigua per eliminar les taques del paviment i reduir les molèsties per males olors ocasionades a les persones veïnes del carrer per les pèrdues de líquids procedents de les escombraries que transportaven els vehicles. El consistori indica que actualment la situació ha canviat i que amb la nova contracta dels serveis de neteja s’han substituït els camions vells per uns de nous. Així, des de la primavera del 2023, al carrer d’en Fontrodona hi ha en servei els nous camions, que fan el buidatge dels nous contenidors, els quals ara són bilaterals per facilitar-ne l’ús, per la qual cosa es considera que el problema s’ha resolt. 2 Ara bé, després de mantenir una nova entrevista amb el ciutadà que va formular aquesta queixa, en data 12 de desembre de 2023 ens informa que el problema dels vessaments continua produint-se amb els nous camions que fan la recollida d’escombraries. 3. Problemàtica en els carrers amb pendent Tal com s’indica en l’apartat anterior, l’interessat ens informa que actualment, tot i haver-se canviat els vehicles que fan la recollida d’escombraries, el problema dels vessaments no s’ha solucionat al seu carrer i continuen produint-se cada nit quan passa el camió. Al carrer d’en Fontrodona hi ha tres parades o grups de contenidors, i s’hi poden observar les taques provocades pels líquids que desprenen les escombraries al paviment. Segons manifesta el ciutadà, és molt probable que això es produeixi en tots els carrers que fan pendent i en aquells on es fa la recollida dels residus en sentit ascendent. Des d’aquesta institució es va demanar informació sobre aquesta qüestió, concretament si es tractava d’un problema genèric que es donava en els carrers de més pendent, però el consistori no es va pronunciar. La Llei reguladora de les bases del règim local estableix la prestació obligatòria del servei de neteja viària per part dels municipis (article 26.1.a), i a l’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona es reconeix la responsabilitat municipal en el manteniment dels espais públics de la ciutat en condicions de neteja i salubritat (article 19). Cal tenir present que quan arribin els mesos d’estiu les molèsties per pudors segurament tornaran a produir-se, almenys en aquest carrer que ens ocupa, per la qual cosa els serveis municipals hauran d’atendre les reclamacions i dur a terme les tasques de neteja que siguin necessàries a fi d’evitar les molèsties d’olors que pateixin les persones veïnes. Recordem que la contaminació per olors, igual que la contaminació per sorolls, incideix directament en la vida de les persones i que correspon als poders públics evitar que es produeixin efectes adversos per a la ciutadania. Tot tipus de contaminació mediambiental podem dir que és una disfunció que cal corregir en l’exercici de les competències públiques en interès de la societat. En conclusió, des d’aquesta Sindicatura es demana al consistori que faci un seguiment d’aquest tipus d’incidència. Si realment es tracta d’un problema genèric que es dona en els carrers amb més pendent, caldrà canviar el recorregut de les rutes dels camions de recollida de les escombraries per tal que sigui majoritàriament en els carrers de 3 sentit de circulació descendent on es faci la recollida i on s’ubiqui els contenidors d’escombraries. Amb l’objectiu d’aconseguir una millor qualitat de l’espai públic i amb la finalitat d’assegurar que totes les persones puguin fer efectiu el seu dret a la ciutat, reconegut a l’article I de la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat, les autoritats municipals han de fomentar, amb tots els mitjans de què disposen, el respecte de la dignitat de tothom i la qualitat de vida dels seus habitants. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus no ha estat suficientment eficaç per solucionar el problema de vessament de fluids que es produeix al carrer d’en Fontrodona. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar a la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus que faci un estudi sobre la problemàtica de vessament de fluids procedents dels camions de recollida d’escombraries quan la circulació es fa en sentit ascendent, en els carrers de més pendent.  Suggerir a la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus que valori la possibilitat de modificar el recorregut dels camions de recollida d’escombraries que passen pel carrer d’en Fontrodona. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4