RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA A DRET A L’HABITATGE (HABITATGE PÚBLIC) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 8 de gener de 2024, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava que es trobava sense aigua calenta i sense poder fer ús de la calefacció de l’habitatge públic des del 26 de novembre de 2023. Va comunicar la incidència a l’IMHAB en data 29 de novembre de 2023 i, des d’aleshores, l’ha reiterat en diverses vegades. L’única resposta rebuda és que ja ho han passat al serveis tècnics. Actuacions fetes Després d’admetre la queixa a tràmit, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient estudiant els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. D’acord amb el principi d’economia administrativa, no s’ha efectuat petició d’informe a l’alcaldia, ja que consta en l’expedient suficient informació per poder emetre un pronunciament examinat el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada i estudiada la normativa aplicable. CONSIDERACIONS L’article XVI de la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, signada per l’Ajuntament de Barcelona estableix que “Tots els ciutadans i ciutadanes tenen dret a un habitatge digne, segur i salubre.” L’article 21 de la Llei d’arrendaments urbans recull l’obligació de les persones arrendadores de conservar l’habitatge en les condicions d’habitabilitat per servir a l’ús convingut. El Decret 141/2012 sobre condicions mínimes d’habitabilitat dels habitatges i la cèdula d’habitabilitat recull que disposar d’aigua freda i calenta són requisits d’habitabilitat exigibles als habitatges, entre d’altres (apartat 3.15). 1 En aquest cas, la ciutadana, mare d’un fill petit, porta més d’un mes i mig sense disposar d’aigua calenta, i també, en conseqüència, sense calefacció, amb els problemes en la vida diària que això els comporta. El retard en la resposta per part de l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB) és injustificable quan afecta condicions mínimes d’habitabilitat. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula aquesta institució, aquesta Sindicatura té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’IMHAB no ha respost al principi de bona administració i no ha resolt la situació amb una diligència raonable, atenent la importància del dret que s’ha vist afectat. En conseqüència, emetem la següent decisió:  Advertir a l’IMHAB que procedeixi immediatament a fer les reparacions necessàries perquè l’habitatge disposi d’aigua calenta i calefacció.  Recomanar a l’IMHAB que prioritzi i agilitzi, en un temps raonable, les actuacions necessàries per conservar els habitatge en condicions d’habitabilitat per servir a l’ús convingut. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 2