RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET AL TREBALL (RÈGIM FUNCIONARIAL) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 25 de maig de 2023, la treballadora municipal va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  És treballadora de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), en excedència voluntària des d’abril de 2011, i des de l’any 2014 està reclamant sense èxit que se li faciliti la còpia dels seus rebuts de nòmines corresponents al període afectat per la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, relativa al pagament de l’1% d’endarreriments salarials.  Demanava que se li abonés l’increment salarial endeutat, així com els corresponents interessos de demora. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a l’Agència de Salut Pública de Barcelona per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 30 de maig de 2023 es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. 1 Resposta dels òrgans afectats El dia 21 de desembre de 2023, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa les actuacions dutes a terme per tal de donar resposta a la petició de la persona interessada. CONSIDERACIONS 1. Retard en la resposta municipal L’Ajuntament ha trigat més de sis mesos a facilitar a la Sindicatura de Greuges de Barcelona la informació que es va sol·licitar per resoldre la queixa. Aquest termini supera amb escreix el que pot considerar-se un temps raonable, d’acord amb els principis d’eficiència i bona administració amb què han de regir-se els serveis municipals. Així mateix, incompleix el deure de col·laboració establert per l’article 3.7 de la normativa reguladora de la institució de la Sindicatura de Greuges de Barcelona (aprovada per la Comissió de Govern en sessió del 19 de gener de 2005). D’acord amb aquests fets, es recorda a l’Agència de Salut Pública de Barcelona l’obligació de col·laborar amb aquesta Sindicatura per tal que pugui desenvolupar adequadament la seva tasca de supervisió dels serveis municipals i alhora vetllar pels drets de la ciutadania. 2. Contextualització del deute municipal amb la treballadora Per entrar en el fons de la qüestió plantejada, la manca de cobrament d’unes quanties salarials, ens hem de remuntar a la Sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) núm. 1001/2015, que va condemnar l’Ajuntament de Barcelona a pagar els endarreriments salarials acumulats arran de la manca d’aplicació de l’increment del salari en un 1% des de l’any 2007. El pagament d’aquestes quantitats es va fer efectiu a les persones treballadores el mes d’abril del 2016, per tant, fa més de set anys. Posteriorment, el consistori va promoure un incident d’execució de sentència per saber si també s’havien d’abonar els interessos de demora d’aquelles quantitats. El TSJC va confirmar el dret de totes les persones treballadores a percebre els interessos de demora corresponents, i l’Ajuntament els va fer efectius el mes de desembre del 2019. 3. La liquidació del deute salarial a la interessada La treballadora promotora d’aquesta queixa no havia percebut el total del deute principal ni els interessos de demora, tot i haver-los reclamat de manera reiterada des de l’any 2015. Acreditava que, en resposta a les seves reclamacions, l’ASPB motivava 2 el retard en la complexitat del càlcul, en circumstàncies derivades de la pandèmia de la covid-19 i en el canvi d’aplicació de gestió dels recursos humans, entre altres qüestions. Aquesta situació impedia a la treballadora fer efectiu el seu dret a percebre retribucions per raó del servei, així com les quanties i els increments retributius. Convé assenyalar que aquests drets estan reconeguts al Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, del text refós de la Llei de l’estatut bàsic de l’empleat públic (arts. 14 d i 21). Segons informa l’ASPB a la Sindicatura, l’abonament s’ha demorat perquè, amb les dades existents, no es disposava de prou informació sobre la tributació i cotització que s’havia d’aplicar al principal que se li devia, atesa la desvinculació laboral de la interessada amb l’ASPB. Durant tot aquell temps es va treballar amb l’Ajuntament per esbrinar aquests aspectes, sense resultat. Ara bé, el mes de setembre del 2023 la interessada va reingressar al servei actiu, i això ha suposat un canvi substancial en el càlcul del deute, en el qual s’han tingut en compte la tributació i les cotitzacions que li pertoquen actualment per al total de la retribució. El càlcul de les quanties del deute principal a les quals tenia dret la interessada sumava 3.251,66 euros, i l’ASPB va comprovar que, d’aquest import, ja se li havien abonat 869,69 euros, corresponents a la quantitat meritada l’any 2007 i part del 2008. Així doncs, mancava per percebre la resta del deute principal (2.381,97 euros), així com els interessos de demora generats sobre aquests endarreriments. Pel que fa al deute principal, s’ha considerat procedent abonar-lo en la nòmina corresponent al mes de desembre d’enguany, que ja s’ha fet efectiva. Tot i això, quedarà pendent de pagament la quantia que li correspon en concepte d’interessos, en compliment de la STSJC. L’ASPB ha demanat a l’Àrea de Recursos Humans el càlcul de l’import resultant, atès que és l’àrea municipal que disposa del programari per fer el càlcul corresponent. En aquests moments està pendent que es generi la quantitat, que s’imputarà al capítol III dels pressupostos municipals, i s’abonarà a la treballadora per transferència bancària. L’ASPB manifesta que ha traslladat tota aquesta informació a la persona interessada. 3 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Agència de Salut Pública de Barcelona no ha estat ajustada a dret ni eficaç pel que fa al compliment de l’obligació de satisfer els drets econòmics de la treballadora municipal. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar a l’Agència de Salut Pública de Barcelona que segueixi de prop les actuacions de la Direcció de Gestió Econòmica de l’Àrea de Recursos Humans a fi que, al més aviat possible, es resolgui el total del deute econòmic amb la treballadora municipal.  Recomanar a l’Agència de Salut Pública de Barcelona que informi la Sindicatura de Greuges de Barcelona quan es faci efectiva la liquidació dels interessos de demora a la treballadora municipal. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4