RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET AL TREBALL (RÈGIM FUNCIONARIAL) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 14 de juny de 2023, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  Havia superat el concurs oposició convocat l’any 2021 per optar a una de les cinc places de tècnic superior en arxivística de l’Ajuntament de Barcelona, sense haver obtingut plaça. Per tant, el pas següent havia de ser la constitució o ampliació del nou bloc B de la borsa, d’acord amb el que establia l’article 15 de les bases de la convocatòria.  En el moment de superar el procés, el desembre de 2021, l’Ajuntament va convocar la borsa de treball i, fruit d’aquest procés, s’havien de constituir i ampliar les borses de cada especialitat del bloc C, que es van constituir el novembre de 2022. En la seva categoria li constava que ja s’havien incorporat quatre persones des del mes de novembre, d’acord amb la informació de l’estat de les borses publicada al web municipal.  Considerava que aquella situació generava un greuge vers les persones que havien superat un concurs oposició, amb temari específic i general, i amb el sacrifici i el temps que això comportava. En canvi, les persones que van concórrer a la borsa únicament havien superat una prova psicotècnica i un test d’ofimàtica.  Havia contactat amb el consistori, a través del correu electrònic borses@bcn.cat, i l’informaven que la constitució o ampliació de les borses amb les persones que havien superat el concurs oposició de l’any 2021 es duria a terme quan acabés el procés de nomenament de les persones que havien obtingut places de funcionari de carrera. Això va tenir lloc durant el mes de gener i febrer de 2023. A continuació li deien que s’adrecés a un altre correu electrònic, selecció@bcn.cat, ja que era el departament que gestionaria l’ampliació de les borses. 1 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’Impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.1 “Més percepció de seguretat i una millor convivència a Barcelona”.  El mes de desembre de 2022 i el mes de març de 2023 es va dirigir a aquella adreça electrònica per demanar informació, i no havia obtingut cap resposta. El mes d’abril va rebre una trucada del Departament de Selecció, on l’informaven que les borses s’ampliarien a demanda de l’àrea o departament interessat, i que no el podien informar de res més.  Atès que l’Acord de Borses i la seva modificació, signat per l’Ajuntament de Barcelona i els sindicats, prioritzaven i establien la configuració de les borses per ordre de categories o blocs (A, B i C), considerava que existia una irregularitat per part de l’Ajuntament, ja que no estava complint amb el que disposava l’article 15 de les bases de la convocatòria de les oposicions. A més, s’havien constituït i ampliat borses sense seguir els criteris fixats en l’Acord i els aspirants del bloc C passaven per davant dels del bloc B. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a la Gerència de Persones, Organització i Administració Electrònica per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 20 de juny de 2023 es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 9 d’octubre de 2023, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. Davant la manca de concreció de la resposta, el dia 15 de novembre es va demanar una ampliació de la informació. El dia 22 de gener de 2024, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa les actuacions dutes a terme per l’Ajuntament a fi de constituir les borses de treball. 2 CONSIDERACIONS 1. L’ordre de prelació de les diferents borses de treball L’article 28 del text refós de l’acord de condicions de treball del personal funcionari i laboral de l’Ajuntament de Barcelona recull la creació de borses de treball, que tindran com a finalitat cobrir llocs de treball temporals o provisionals del consistori. Segons aquest article, els sistemes de constitució, els criteris d’ordenació de les borses de treball i els criteris d’exclusió i altres matèries rellevants es regulen per l’Acord de la Comissió de Seguiment de 16 de novembre de 2016 i les seves actualitzacions. D’acord amb els criteris vigents de constitució de borses de treball a l’Ajuntament de Barcelona, hi ha dues vies ordinàries per accedir a formar-ne part: - A través del bloc B: borsa constituïda per les persones que superen un procés d’oferta pública i no obtenen una plaça com a funcionàries de carrera. - A través del bloc C: borsa de treball constituïda expressament per cobrir les necessitats de la categoria convocada, sense derivar d’un procés d’oferta pública. A més, de la gestió de les borses de treball en deriva la creació del bloc A, que està constituït per les persones que ja han prestat serveis a l’Ajuntament. La inclusió d’una persona en un bloc no l’exclou de poder formar part de l’altre, però les persones que formen part de la borsa del bloc B tenen preferència a l’hora de poder accedir a una posició respecte de la borsa del bloc C, cosa que té lògica, ja que es consideren més idònies per ocupar un lloc de treball aquelles persones que han superat un procés selectiu d’oferta pública sense obtenir plaça. Aquesta preferència està recollida clarament en els criteris de configuració i ordenació de les borses municipals, que determinen que les contractacions o els nomenaments amb caràcter general es faran per ordre dels blocs (del bloc A al C). La crida de persones del bloc C es fa quan no hi ha bloc B, o no hi ha persones disponibles en aquell bloc. 2. El calendari del procés de formació de les borses B i C objecte de queixa Pel que fa a la convocatòria del procés de concurs oposició lliure per cobrir cinc places de tècnic/a superior en arxivística (TSA), segons consta, el 10 de març de 2021 es van publicar les bases de la convocatòria. El 25 de novembre de 2022, es va publicar la resolució amb la classificació final i la proposta de nomenament de les persones aspirants que havien obtingut plaça. Nomenaments que no es van efectuar fins al mes de febrer de 2023. El promotor de la queixa ocupava el lloc divuit de les 3 persones que havien superat les proves sense obtenir plaça. Per tant, s’havia d’incorporar en aquell ordre a la borsa B per a aquella categoria. Quant a la borsa de treball, consta que el 15 de desembre de 2021 es va publicar la convocatòria, el 5 de juny de 2022 es van publicar els resultats de la darrera prova i els mesos de juny i novembre de 2022 es van dur a terme les entrevistes a les persones que havien superat el procés, se les va incorporar al bloc C de la borsa de treball i es van fer els primers nomenaments com a funcionaris/àries interins/es. Hem d’assenyalar que la manca de nomenament com a funcionària de les persones aspirants que van superar el concurs oposició lliure de TSA va impedir que la resta d’aspirants que havien superat el procés sense obtenir plaça es poguessin incorporar a la borsa B corresponent. Així doncs, la prioritat entre les diferents borses es va veure invertida per una qüestió d’organització i programació dels serveis que gestionen la provisió de personal, ja que es va convocar i resoldre una borsa del bloc C abans de resoldre el procés d’oferta pública que havia de nodrir la borsa del bloc B, i que s’havia iniciat vuit mesos abans. Les contractacions de personal del bloc C realitzades en aquell interval temporal, i que s’han de mantenir mentre no s’extingeixin les causes que havien propiciat el nomenament de la persona interina, poden resultar injustes en passar pel davant de les persones que havien de formar part del bloc B i que hi tenien un millor dret. Cal dir que la presentació a les borses és lliure i independent de la possibilitat de formar part de la borsa del bloc B, que havia de constituir-se a partir del procés d’oferta pública que estava en curs. Finalment, segons manifesta l’òrgan municipal, el promotor de la queixa va fer l’entrevista el dia 27 d’octubre de 2023, i va resultar apte, i a la darrera actualització de la borsa de treball de TSA es troba en la sisena posició disponible. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de la Gerència de Persones, Organització i Administració Electrònica no ha estat adequada perquè la programació dels processos selectius no ha garantit la constitució de la borsa que tenien preferència de nomenament. 4 Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar a la Gerència de Persones, Organització i Administració Electrònica que valori implantar mesures organitzatives i de programació dels processos selectius, a fi de garantir la constitució correcta de les borses i respectar les expectatives de dret de preferència de les persones candidates, tal com disposa la normativa que regula el sistema de borses. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 5