RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A L’HABITATGE (HABITATGE PÚBLIC) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 15 de febrer de 2024 va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent: - Viu en un habitatge públic municipal i cobra una pensió no contributiva de 889,73 euros al mes. Per aquest motiu disposa d’un ajut al pagament del lloguer, però des del mes de desembre li estan cobrant 453,11 euros. - El que ha motivat aquest increment és que cal presentar la documentació necessària per obtenir l’ajut cada dos anys i la va lliurar amb tres mesos de retard (al desembre del 2023 en comptes del setembre). - El ciutadà demana que se li apliqui l’ajut ja al mes de març. L’Ajuntament li ha informat que encara ho està estudiant i que la diferència dels mesos cobrats no li retornaran. El ciutadà hi està en desacord. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. D’acord amb el principi d’economia administrativa, no s’ha efectuat una petició d’informe a l’Ajuntament de Barcelona, ja que en l’expedient hi consta prou informació per poder emetre un pronunciament. Per aquest motiu, un cop examinat el contingut de la queixa, la documentació aportada per la persona interessada i la normativa aplicable, aquesta Sindicatura emet la decisió següent. 1 CONSIDERACIONS La renda dels habitatges municipals públics que són ocupats per persones que disposen d’una situació de vulnerabilitat econòmica és subvencionada arran del conveni existent entre l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació i l’Institut Municipal de Serveis Socials de Barcelona, que destina un fons a fer front al seu pagament. Aquest ajut s’estableix per un període de 2 anys i es pot renovar amb la presentació de la documentació requerida. En aquest cas, el ciutadà va presentar la documentació fora del termini (el 5 de desembre de 2023), la qual cosa ha suposat que no se li pogués aplicar l’ajut en el rebut de desembre de 2023. A més, a data d’avui (gairebé tres mesos després d’haver sol·licitat l’ajut), la seva petició encara està per resoldre. Atès que la Llei 39/2015, del procediment administratiu, estableix que el termini per resoldre els procediments (si no n’hi ha un altre d’establert) és de tres mesos, aquesta Sindicatura considera que aquest termini ja està a punt de complir-se i no es pot demorar més la resolució de l’ajut, que hauria de ser resolta amb prioritat atesa la situació de vulnerabilitat econòmica del ciutadà. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’IMHAB ha estat ajustada a dret, però no eficaç per complir amb la finalitat d’aquests ajuts. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar a l’IMHAB que, sense més dilació, resolgui la sol·licitud d’ajut econòmic pel pagament del lloguer perquè es pugui aplicar al mes de març de 2024. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 2