RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA CONVIVÈNCIA PACIFICA (CIVISME I CONVIVÈNCIA) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 15 d’octubre de 2023, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en relació amb les molèsties de soroll que generaven els ocupants de les finques del carrer de la Noguera Pallaresa. Hi exposava el següent: Viu des de fa anys al carrer de la Noguera Pallaresa, i per tant és veïna dels immobles 7 i 9 del mateix carrer. Creu que la propietat d’aquests immobles correspon a l’Ajuntament de Barcelona i fa anys els van dir que s’hi faria un parc. Actualment els edificis (plantes baixes) estan ocupats per persones que es dediquen a la recollida de ferralla. Les persones que viuen en els números 7 i 9 no respecten els horaris, i poden treballar (picant) amb la ferralla a qualsevol hora, amb baralles i crits, sense tenir en compte que puguin estar ocasionant molèsties. Els solars que es troben darrere de les plantes baixes són plens de porqueria i el veïnat tem que això pugui generar altres problemes. En data 8 d‘octubre les persones que viuen als números 7 i 9 van treure cadires als portals i van estar hores generant sorolls, sense respectar els veïns, motiu pel qual, a les 22.00 hores, la ciutadana va baixar a cridar-los l’atenció i tot seguit va trucar a la Guàrdia Urbana per tal que els constés la trucada. Va rebre la resposta que si en aquell moment ja no feien soroll, no calia anar-hi. En data 18 de novembre de 2023, la ciutadana va fer una queixa a l’Ajuntament en què exposava la situació. En data 2 de gener de 2024, va rebre resposta, signada per l’intendent de la Unitat Territorial de Sants-Montjuic, en la qual se l’informava que, amb la finalitat de poder donar una resposta immediata a aquells tipus de molèsties, en què cal la presència de la Guàrdia Urbana per comprovar-les i actuar en conseqüència, se li suggeria que truqués al 112, i requerís una patrulla al lloc. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6 “Màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania”. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Sants- Montjuïc per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 5 de gener de 2024, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. En data 29 de febrer de 2024, es va trucar al Districte per clarificar aspectes de l’informe municipal. Resposta dels òrgans afectats El dia 26 de febrer de 2024, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa les actuacions que va dur a terme l’Ajuntament. CONSIDERACIONS 1. Incidències en l’espai La promotora de la queixa exposava la seva preocupació pel fet que en dues finques veïnes al seu domicili, es generaven molèsties de soroll per part de persones que les ocupaven. Segons s’exposa a l’informe municipal, ni des de Guàrdia Urbana (GUB) ni des de Prevenció del Districte de Sants-Montjuïc es tenia coneixement de la situació descrita, fins que la ciutadana va presentar queixa a través de la bústia de queixes i suggeriments de l’Ajuntament. No s’han rebut més queixes veïnals en aquella ubicació. Es va fer un recull de trucades al 112 durant el període comprès entre el dia 1 de gener de 2023 i 16 de febrer de 2024 i no consten trucades per molèsties en aquesta adreça. Donada la manca de queixes i d’incidències, no s’havia desenvolupat cap actuació respecte d’això. Però davant la petició que va fer la Sindicatura de Greuges de Barcelona, el Districte de Sants-Montjuic va requerir la GUB que fes verificació de l’espai, les persones i les dinàmiques. Així, es va identificar dues famílies que vivien en les dues finques, i sembla que la convivència era bona. Per part dels Serveis Jurídics del Districte, s’exposa que la finca és de propietat particular i la GUB va constatar que les famílies estaven en règim de lloguer. 2 Per tant, el Districte de Sants-Montjuic planteja que no ens trobem davant una situació d’ocupació de finques municipals, sinó davant el lloguer de finques privades. Pel que fa a les incidències, no es recullen altres queixes, a part de les que ha fet la ciutadana, i la GUB no ha pogut comprovar les molèsties. Així, doncs, si la ciutadana es veu afectada per situacions que generen molèsties ha de trucar al 112, per tal que aquestes es puguin verificar, i se’n derivin les accions pertinents, si escau. 2. Intervenció municipal als solars propers a les finques El Districte ha tractat la situació com una possible molèstia puntal per sorolls, en no disposar d’altres queixes ni verificació de la molèstia per part de la GUB. Per aquest motiu, la situació no s’ha vinculat a cap taula de treball coordinat al Districte. Hi ha un aspecte, però, sobre el qual l’informe municipal no aporta cap informació i que es referencia a la queixa. Es tracta dels solars que hi ha darrere d’aquestes finques, els quals es trobarien, segons la descripció de la ciutadana, plens de brutícia, fet que podria generar problemes. Des de la Sindicatura entenem que caldria prendre les mesures oportunes per tal de poder verificar aquesta situació d’acumulació de brutícia i activar les accions necessàries, si fos el cas. Cal tenir en compte també, el fet que es pot estar desenvolupant una tasca, com la recollida de ferralla, que va més enllà de les d’una llar, ja que s’hi desenvoluparien activitats de caire laboral, que poden comportar la presència de materials diferents als habituals d’una llar. 3. Interlocució amb la ciutadana La ciutadana va rebre una resposta a la seva queixa, que ella mateixa va fer arribar a la Sindicatura, en què se li diu el següent: Us comuniquem que tenim coneixement que des de l'Àrea de Prevenció van contactar amb vostè per gestionar la vostra queixa. En casos d'ocupacions, des del Districte contactem amb el titular per notificar-li l'ocupació per tal que pugui prendre les mesures adients i iniciar les actuacions judicials per recuperar la seva propietat. Us recordem que davant molèsties derivades d'aquesta ocupació teniu a la vostra disposició el telèfon 112, on podeu requerir presència policial sempre que ho estimeu oportú. Us demanem disculpes pels inconvenients que aquest fet us hagi pogut ocasionar, i us informem que ja s'han pres les mesures oportunes per evitar que situacions similars es tornin a produir. D’aquesta resposta, se’n pot desprendre que es tracta de finques ocupades i que s’han iniciat actuacions per part del Districte. 3 Aquesta resposta, segons ens han informat des del mateix Districte és anterior a l’informe que s’adreça a la Sindicatura. En aquell primer moment, i davant la recepció de l’IRIS de la ciutadana, es va enviar una resposta de contingut genèric amb què es fa devolució davant queixes per ocupacions. Posteriorment es verifica la situació i es desenvolupen les actuacions adients. En aquest cas, però, es va constatar que no es tractava d’una ocupació sinó d’un lloguer. Davant la resposta rebuda per la ciutadana, i que entenem que pot generar confusió, recomanem al Districte que millori la redacció de les respostes genèriques per ocupacions, plantejant que es faran unes actuacions inicials de verificació, o les diverses opcions amb què es poden trobar. Finalment, i malgrat que no hi hagi hagut més queixes respecte d’això, entenem que seria convenient que des del Districte, a través de l’interlocutor que es considerés adient, es contactés amb la promotora de la queixa, a l’efecte de poder escoltar la queixa de manera directa i oferir informació orientativa de primera mà. A aquests efectes, cal recordar que l’article XXVII.1 de la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat estableix que les ciutats signatàries implanten, en el seu territori, mecanismes preventius, com els mediadors socials o de barri, en particular a les àrees més vulnerables. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, no es detecta irregularitat en l’actuació del Districte de Sants-Montjuïc, però pot millorar-ne l’eficàcia. Això no obstant, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte de Sants-Montjuïc que prengui les mesures oportunes per poder determinar l’existència d’acumulació de brutícia que exposa la promotora de la queixa i activar les accions necessàries, si fos el cas.  Recomanar al Districte de Sants-Montjuïc que millori la redacció de les respostes genèriques per ocupacions, de manera que siguin més clarificadores.  Suggerir al Districte de Sants-Montjuïc que es contacti amb la promotora de la queixa, a l’efecte de poder fer escolta directa i oferir informació orientativa de primera mà. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4 5