D irecció de Serveis a les Persones i al Territori D istricte de Ciutat Vella R amelleres, 17 1a planta 0 8001 Barcelona 93 291 61 60 w ww.bcn.cat REGLAMENT DEL CONSELL SECTORIAL DE CULTURA DEL DISTRICTE DE CIUTAT VELLA PREÀMBUL El govern del Districte de Ciutat Vella, conscient que la participació de la ciutadania és la base per construir societats plenament democràtiques, lliures i solidàries, vol dotar al Districte dels instruments necessaris perquè es puguin debatre, analitzar, proposar i desenvolupar conjuntament accions concretes que ajudin a millorar la qualitat de vida de les persones de Ciutat Vella en tot allò que tingui a veure amb l’àmbit cultural i de memòria. És per això que es crea el Consell sectorial de Cultura del Districte de Ciutat Vella que serà regulat, dins el marc establert en la normativa municipal sobre processos participatius, pel següent reglament. NATURALESA, OBJECTE I COMPOSICIÓ Art. 1.- Naturalesa El Consell Sectorial de Cultura del Districte de Ciutat Vella és un òrgan consultiu i de participació ciutadana en l’àmbit de la Cultura, creat per acord del Consell Plenari del Districte en sessió de 26 d’octubre de 2023, a l’empara de l’article 48 de les Normes Reguladores del Funcionament i Organització dels Districtes i de l’article 47 del Reglament Intern d’ Organització i Funcionament del Districte de Ciutat Vella. Art. 2.- Funcions El Consell Sectorial de Cultura del Districte de Ciutat Vella té com a funcions:  Generar debat i coneixement sobre la cultura i la memòria i el Districte.  Promoure la participació de la ciutadania de Ciutat Vella en l’àmbit de la cultura. Proposar determinades actuacions d'interès general i de competència municipal en l’àmbit sectorial d’aquest consell.  Impulsar la coordinació i col·laboració amb el Districte pel que fa a la participació ciutadana en la millora dels serveis, recursos i programes de cultura i ésser un espai facilitador de comunicació entre la ciutadania, les entitats, els serveis i els equipaments culturals.  Col·laborar en la realització d’alguna actuació per vies de co-producció.  Garantir l’aplicació de la Llei de Memòria Històrica als carrers i places del districte.  Vetllar per integrar la perspectiva de gènere amb enfocament interseccional en totes les seves propostes i actuacions.  Emetre informes o dictàmens, a iniciativa pròpia o a petició municipal, en el seu àmbit d’actuació, sobre projectes d’actuació o sobre actuacions ja executades.  Facilitar el desenvolupament de les competències en cultura que té atribuïdes el mateix Districte. Totes les activitats que es promoguin des del Consell Sectorial de Cultura es faran en representació seva. Art. 3.- Composició El Consell de Cultura de Ciutat Vella està integrat per entre 29 i 33 persones membres, escollides persones individuals de reconeguda vàlua i trajectòria en l’àmbit de la cultura. Les persones membres a incloure seran:  El/La President/a del Consell, que serà el/la Regidor/a del Districte de Ciutat Vella, o persona en qui delegui.  El/La vice-president/a del Consell, que serà una persona escollida per majoria simple per les i els membres del Consell. Aquest càrrec caldrà ser renovat en cada mandat municipal, sens perjudici a poder ser reelegida la mateixa persona com a màxim per un nou mandat.  Una persona representant de l’Institut de Cultura de Barcelona.  El/la conseller/a de Districte de l’àmbit de cultura.  Un/a conseller/a representant de cadascun dels grups polítics presents al Consell del Districte, o les persones en qui els grups municipals deleguin.  Entre una i quatre persones representants dels diferents equipaments culturals públics del districte de Ciutat Vella.  Entre cinc i quinze persones representants de les entitats del Districte que treballen en l’àmbit de la cultura. Cadascun dels següents àmbits comptarà amb entre 1 i 3 representants:, a) arts escèniques i dansa, b) música, c) cultura tradicional i popular , d) recuperació de la memòria històrica , e) acció cultural comunitària (promoció de la lectura, comunitària, altres accions culturals). Aquestes persones representants seran renovades en cada mandat municipal.  Un nombre de membres fins a una tercera part del nombre total de membres del Consell, seran persones de reconeguda vàlua i trajectòria vinculades a l’àmbit de la cultura. El o la Regidora del Districte en podrà proposar la meitat més una, i la resta seran proposades, previ consens entre les persones que formen part del Consell que estan vinculades a l’Ajuntament o altres administracions públiques i les que en formen part que no estan vinculades al sector públic. Les persones designades seran convidades per la o el Regidor a formar part del Consell i seran renovades en cada mandat municipal, sens perjudici a poder ser tornades a designar com a màxim per un nou mandat.  amb hi poden assistir amb veu, però sense vot, el personal directiu, aix com les i els professionals que el Districte determini, si es considera necessari.  El/la tècnic/a referent de Cultura, adscrit/a la Direcció de Serveis a les Persones i el Territori serà actuarà com a secretari/ària. Les entitats, les fundacions, les organitzacions i les associacions ciutadanes sense ànim de lucre, amb seu i activitat al Districte que tinguin com a àmbit d’actuació la Cultura i/o la Memòria al Districte de Ciutat Vella, hauran de sol·licitar per escrit la seva incorporació i serà el mateix president de l’òrgan qui acceptarà la incorporació un cop designades en funció del previst en l'article 42 del Reglament de Participació Ciutadana. La composició del Consell garantirà la paritat de gènere i haurà de comptar amb persones d'origen divers. També entre les persones que n'hagin de ser membres, com a mínim una de les persones representants de les entitats i una de les persones membres a títol individual hauran de ser joves menors de 30 anys. Una persona representant escollida dins del Consell Sectorial de Cultura de Ciutat Vella representarà el Consell en les plenàries del Consell de Cultura de Barcelona i en aquells Consells d’àmbit cultural d’àmbit ciutat. Art. 4.- Drets i deures de les persones membres del Consell  Les persones membres del Consell tenen dret a ser convocades a les sessions del Consell i de les comissions de treball i tenen el deure d’assistir-hi.  També tenen dret a obtenir informació dels assumptes inclosos en l’ordre del dia de les sessions del Consell i de les comissions de treball i tenen el deure de donar a aquesta informació el tractament que correspon a l’exercici de la seva condició de membre del Consell.  Les persones membres del Consell assistents a les reunions tenen dret a ser escoltades en les sessions del Consell i de les comissions de treball.  Les persones membres tenen el deure de vetllar perquè el Consell sigui un espai lliure de violències masclistes i de qualsevol tipus de discriminació. Les persones que a t tol individual, o en representació d’una entitat formin part del Consell poden renunciar en qualsevol moment, comunicant-ho per escrit al o la Regidora del Districte. D’altra banda, podran ser cessades si manifesten actituds indignes, irrespectuoses amb el Consell i qualsevol de les persones membres, i també si desatenen les seves responsabilitats en el Consell, la Comissió Permanent o els grups de treball que es puguin crear. RÈGIM DE FUNCIONAMENT Art. 5.- Convocatòria  El Consell Sectorial de Cultura de Ciutat Vella es reunirà com a mínim tres vegades a l’any en sessió ordinària i en sessió extraordinària a instància de la Presidència, la Vicepresidència o quan ho demanin de forma raonada la meitat més una de les persones membres.  Les sessions ordinàries es convocaran amb una antelació mínima de quinze (15) dies naturals. Les sessions extraordinàries es convocaran amb una antelació mínima de set (7) dies.  En la convocatòria de les sessions figurarà la data i el lloc de celebració, l’hora d’inici i final, l’ordre del dia. L'espai de celebració de les sessions, amb la infraestructura adequada per poder participar i seguir les sessions en línia, seran aportats pel Districte.  Per tal de garantir la paritat i la diversitat del Consell, en la convocatòria per grups polítics, equipaments i entitats es sol·licitarà tenir en compte el gènere i la diversitat a l’hora d’enviar una persona representant.  El Consell quedarà constituït amb l’assistència m nima d’una quarta part de les persones membres. Art. 6.- Desenvolupament de les sessions  Les sessions ordinàries s’estructuren d’acord amb els apartats següents:  Aprovació de l’acta de la sessió anterior  Informació del govern del Districte  Informació a càrrec de les Comissions de reball, si s’han creat  orn d’intervencions de les persones membres del Consell  Altres temes d'interès, si s'escau.  Aprovació, si s’escau, d’acords i propostes  Precs i preguntes  En el supòsit que, a proposta del govern i/o de les comissions de treball, calgui adoptar algun acord o proposta, l'objecte dels mateixos quedarà clarament definit en el punt corresponent de l'ordre del dia. Igualment, si cal incorporar algun altre tema d'interès general, aquest quedarà prèviament identificat en l'ordre del dia. Tot i això sense perjudici que, en cas d'una convocatòria extraordinària, les persones membres del consell per majoria puguin incorporar algun tema i sotmetre'l a la seva aprovació.  En l’ús de la paraula les i els membres del Consell vetllaran perquè puguin intervenir totes les persones presents en la sessió en igualtat de condicions. En qualsevol cas, les sessions del Consell tindran una durada màxima de dues hores.  Els acords del Consell s’adoptaran per majoria simple.  Totes les dades que es recullin sobre les persones participants en les sessions estaran desagregades per sexe i altres variables que es considerin rellevants (edat, origen, etc.). Art. 7.- Comissió Permanent El Consell podrà aprovar la creació d’una Comissió Permanent. La seva creació figurarà com a punt de l’ordre del dia i la selecció de les persones representants no vinculades a l'Ajuntament es farà per acord del conjunt de membre del Consell. Estarà formada per 6 persones membres, escollides d'entre les que en formin també part del Consell, i que seran: el/la President/a o persona en qui delegui, la persona que ocupi la Vicepresidència, el/la conseller/a de cultura de govern del Districte, una persona representant d’un equipament, una altra representant de les entitats i una persona membre a títol individual. Exercirà les funcions de secretaria el o la tècnica de cultura del Districte. Es vetllarà per què la Comissió sigui paritària pel que fa al gènere i diversa quan a l’origen i l’edat de les persones participants. Les funcions d’aquesta Comissió permanent seran com m nim: - Aprovar els continguts de l’ordre del dia i les dates de celebració de les sessions del Consell. - Fer seguiment dels acords del Consell. - Coordinar el treball dels diversos grups de treball. - Preparar la documentació dels temes a tractar a les sessions del Consell. Art. 8.- Grups de treball Quan sigui necessari, per atendre qüestions específiques i amb caràcter permanent o temporal, segons escaigui, es podran constituir grups de treball, a iniciativa de la Presidència del Consell o per iniciativa de les persones membres. La creació dels grups de treball figurarà com a punt de l’ordre del dia i es produirà per acord, en el qual es fixarà la seva composició vetllant per què sigui paritària i diversa (amb la possibilitat d’incorporar persones representants d’entitats alienes al Consell),i es delimitarà la seva competència. L’adscripció de les persones membres del Consell als grups de treball serà voluntària però, un cop adscrites, tindran l’obligació d’assistir a les seves reunions. Hi poden participar persones que no formen part del Consell, però que tenen interès a col·laborar en la seva tasca. La coordinació d’aquests grups s’exercirà sempre per una persona membre del Consell. Art. 9.- Secretaria El Consell de Cultura de Ciutat Vella disposarà d’una persona que exercirà les funcions de secretaria , que serà un o una tècnica designada per la o el Regidor del Districte de Ciutat Vella, o persona en qui delegui, i que s’encarregarà de donar el suport administratiu i tècnic necessari per al desenvolupament del Consell. La persona encarregada de la secretaria aixecarà acta de cada sessió, l'enviarà en el termini màxim de 30 dies a totes les persones membres i la publicarà a la plataforma digital per a coneixement general, i per a rebre les esmenes, si fos el cas, dels i les membres del Consell assistents. Les esmenes es presentaran en el termini màxim de 7 dies. RÈGIM SUBSIDIARI Art. 10.- Règim subsidiari En tot allò no previst pel present reglament serà d’aplicació supletòria el Reglament Intern d’Organització i Funcionament del Districte de Ciutat Vella, el Reglament de Participació Ciutadana, el Reglament per a l’equitat de gènere a l’Ajuntament de Barcelona i la normativa de caràcter local aplicable.