RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXES RELATIVES AL DRET AL MEDI AMBIENT (NETEJA I GESTIÓ DE RESIDUS) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En dates 6 i 10 de juny de 2023 dues persones veïnes d’una finca de la rambla de Guipúscoa, van presentar sengles queixes en aquesta Sindicatura en què exposaven les molèsties per males olors que patien a causa de la ubicació de sis contenidors de recollida de residus al davant de la seva finca. En els seus escrits també feien referència a les molèsties de sorolls que ocasionaven els serveis de recollida. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. D’acord amb el principi d’economia administrativa, no s’ha efectuat una petició d’informe a l’Ajuntament de Barcelona, ja que en l’expedient consta prou informació per poder emetre un pronunciament. Per aquest motiu, un cop examinat el contingut de la queixa, la documentació aportada per la persona interessada i la normativa aplicable, aquesta Sindicatura emet la decisió següent. CONSIDERACIONS 1. Potestat discrecional de les administracions públiques L’Ajuntament té competència pròpia en matèria de medi ambient urbà. En aquest sentit, ha de protegir la ciutadania contra la contaminació acústica i atmosfèrica i ha de prestar els serveis de recollida i tractament de residus i neteja viària (art. 25.2 i art. 26.1 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local). Però, tant el disseny del sistema i el procediment de recollida de residus urbans com la ubicació dels contenidors constitueix una decisió que s’emmarca en el que es coneix com a potestat de decisió discrecional de les administracions públiques. Entre diverses solucions tècniques, totes possibles i legítimes, l’Administració pública està 1 legitimada a optar-ne per una. La decisió, però, ha d’estar motivada pel fet que la solució sigui la millor possible d’acord amb el principi de bona administració. D’aquesta manera, l’Ajuntament ha de garantir la recollida de la totalitat del volum de residus que es generen a la ciutat i ha de procurar, entre altres aspectes, que la ubicació escollida per instal·lar-hi els contenidors sigui la més beneficiosa per al conjunt de la població i que sempre hi hagi el mínim d’afectacions per al veïnat. 2. Nou contracte de neteja i recollida de residus urbans La implantació del nou contracte de neteja i recollida de residus a la ciutat preveia una distribució nova de contenidors, que van passar a agrupar-se en illes per afavorir-ne l’accessibilitat i la recollida selectiva. El nou contracte també ha implicat més personal i vehicles per adaptar la prestació del servei a les necessitats de cada barri i de cada moment. Amb la nova distribució de contenidors, el consistori indica que es redueixen un 17% els contenidors de rebuig, s’incrementa en un 25% el nombre de contenidors de recollida selectiva i el contenidor d’orgànica se situa més a prop d’aquests últims, amb l’objectiu d’assolir un 55% de reciclatge l’any 2025. El punt 6.4 de requeriments dels serveis de recollida domiciliària del Plec de condicions tècniques del nou contracte dels serveis de neteja i gestió de residus indica que el nombre de contenidors ha de ser el suficient per a la densitat de població de cada sector concret. 3. Ubicació dels contenidors que han motivat la queixa ciutadana En el cas que ens ocupa, les persones veïnes de la finca de la rambla de Guipúscoa, on es troben ubicats els contenidors, van presentar reclamacions al consistori l’estiu passat per les males olors que els arribaven als habitatges provinents de l’illa de contenidors. Exposaven que, degut a la proximitat de l’estació del metro de Bac de Roda, els caps de setmana especialment, algunes persones orinaven on es troben els contenidors i això agreujava el problema de les males olors. Des del Districte de Sant Martí se’ls va respondre que no corresponia fer el canvi d’ubicació. La funció encarregada pel Consell Plenari Municipal a la Sindicatura de Greuges és la defensa dels drets de la ciutadania quan es puguin veure afectats per l’actuació municipal. Però no és funció d’aquesta institució determinar la forma concreta de prestar el servei de recollida de residus ni la ubicació òptima dels contenidors de 2 residus, ja que cal tenir-ho en compte en conjunt i valorar els condicionants tècnics presents que fan que s’hagin d’adoptar decisions basades en la discrecionalitat tècnica que, ordinàriament, resta fora de l’àmbit de la nostra supervisió. Ara bé, la Sindicatura de Greuges demana al consistori que valori una reubicació dels contenidors, ateses les molèsties exposades per les persones interessades, que difícilment es podran evitar en els mesos d’estiu, i pel fet que al costat del contenidor més allunyat de la finca afectada hi ha dues places d’aparcament (just al davant de la part del solar enjardinada). La ubicació dels contenidors es pot intercanviar per les places d’aparcament per tal de minimitzar les molèsties a les persones que habiten en la finca de la rambla de Guipúscoa. També recomanem que es reforci el servei de neteja en aquest emplaçament, especialment durant els caps de setmana. Quant als sorolls que generen els serveis de neteja i recollida de residus, us informem que des d’aquesta Sindicatura continuem insistint al consistori que faci el mínim de serveis en horari nocturn i que els que inevitablement s’hagin de fer durant la nit es concentrin en una mateixa franja horària per tal de garantir un mínim d’hores seguides de descans nocturn al veïnat. Recordem que l’article XXIII de la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat, signada per l’Ajuntament de Barcelona, estableix que les autoritats locals han de garantir l’eficàcia dels serveis públics i la seva adaptació a les necessitats de les persones usuàries i vetllar per evitar qualsevol situació de discriminació o d’abús. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes 3 aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Ajuntament no ha estat eficaç per garantir el dret a un medi ambient sa. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte de Sant Martí i a l’Àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge que valori un desplaçament dels contenidors de residus per intercanviar-los per les dues places d’aparcament que hi ha després del pas de vianants, de manera que s’allunyin de la finca afectada per les males olors.  Recomanar a l’Àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge que reforci el servei de neteja, especialment durant els caps de setmana, a l’illa de contenidors de la rambla de Guipúscoa, davant la parada del metro de Bac de Roda. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4