GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e Disposicions Generals – Plans ACORD de la Comissió de Govern de 2 de maig, de 2024, pel quan s'aprova el Pla d'Objectius de Contractació Pública Sostenible 2024. La Comissió de Govern en sessió de data 2 de maig de 2024 ha aprovat la següent proposta d'acord: (10/2024) Aprovar el Pla d'Objectius de Contractació Pública Sostenible 2024, que consta a l'expedient; publicar-lo a la Gaseta Municipal i al web de l'Ajuntament de Barcelona. PLA D'OBJECTIUS DE CONTRACTACIÓ PÚBLICA SOSTENIBLE 2024 ÍNDEX 1. INTRODUCCIÓ 2. CONSIDERACIONS GENERALS 2.1.- Referències normatives 3. OBJECTIUS I FITES DEL PLA OCPS 2024 4. SEGUIMENT DE LA CONTRACTACIÓ PÚBLICA SOSTENIBLE 5. INSTRUMENTS DE SUPORT 5.1.- Barcelona Activa 5.2.- Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps 5.3.- BIT Habitat 5.4.- Programa Ajuntament + Sostenible 5.5.- Altres mitjans d'assessorament actiu ANNEX 1.- CATÀLEG DE MESURES SOCIALS VIGENTS I CONDICIONS D'APLICACIÓ ANNEX 2- CATÀLEG D'INSTRUCCIONS AMBIENTALS VIGENTS I CONDICIONS D'APLICACIÓ ANNEX 3.- MESURES RELACIONADES AMB LA INNOVACIÓ ANNEX 5.- REVISIÓ DEL CATÀLEG DE CLÀUSULES I INSTRUCCIONS DE CONTRACTACIÓ PÚBLICA SOSTENIBLE 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e 1. Revisió del catàleg de clàusules socials 2024 1.1. Criteris d'adjudicació introduïts per la Instrucció municipal de regulació de la contractació reservada 2. Nova codificació de les mesures SAI del catàleg 2.1. Llegenda de la nova classificació i codificació del catàleg de mesures SAI 3. Catàleg de mesures SAI segons l'aplicació de la revisió i actualització descrita ANNEX 6. ASOLIMENT DELS OBJECTIUS DEL PLA OCPS 2023 1. INTRODUCCIÓ L'article 9 del Decret d'alcaldia S1/D/2017-1271 de 24 d'abril, de contractació pública sostenible de l'Ajuntament de Barcelona prescriu l'elaboració d'un Pla anual d'Objectius de Contractació Pública Sostenible (d'ara endavant, Pla). Correspon a la Comissió de Contractació Pública Sostenible proposar en el primer trimestre de cada any l'esmentat Pla, el qual expressarà els objectius que el conjunt de l'organització municipal haurà d'assolir en aquest àmbit. En el marc de l'anomenada contractació pública estratègica, el Pla d'objectius de contractació pública sostenible de l'Ajuntament de Barcelona estableix fites d'assoliment anual i consolida i actualitza mesures que, canalitzades a través de la contractació administrativa municipal, pretenen contribuir al manteniment i la difusió d'una cultura de la sostenibilitat que, amb la incorporació de l'eficiència social, la sostenibilitat ambiental i la iniciativa innovadora per superar els nous reptes, contribueix a aconseguir la millor relació entre la qualitat i el preu dels contractes, i a obtenir obres, subministraments i serveis de gran qualitat, donant compliment així als objectius principals de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE I 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en endavant "LCSP". 1.1.- Àmbit subjectiu Tal com estableix l'article 9.2. del DA S1/D/2017-1271, els objectius generals d'aquest Pla, xifrats o dimensionats en cada mesura, es distribuiran entre totes les unitats de l'organització municipal incloent les entitats del grup. Aquest programa anual ofereix també al sector empresarial que participa en les licitacions de l'Ajuntament de Barcelona i els seus ens dependents una visió anticipada i estructurada dels objectius municipals en contractació pública estratègica i permet que les mesures socials, ambientals i d'innovació que s'incorporen en cada licitació es vegin projectades i reforçades en un marc general. 2.CONSIDERACIONS GENERALS 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e Aquest Pla anual proposa criteris d'actuació que cada unitat promotora aplicarà d'acord amb les condicions i característiques de cada expedient de contractació. Cada mesura social, ambiental o d'innovació requerirà una motivació específica en l'expedient. La implementació concreta de cada mesura es complementarà amb les indicacions de les Guies de contractació pública social, ambiental i d'innovació aprovades pel Decret S1/D/2017- 1271, de 24 d'abril de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona, i la Instrucció l'Ajuntament de Barcelona per a l'aplicació de la Llei 9/2017 de contractes del Sector Públic així com els diferents serveis específics habilitats a l'efecte. Els Plans anuals de contractació pública sostenible en vigor es configuren com a referència pel que fa a l'actualització de les propostes incloses en les guies i el Decret abans citat, així com per a la presentació i aprovació de les noves mesures que sorgeixin i que es consideri consolidar i difondre. Per contrastar l'eficàcia del Pla caldrà que les diferents direccions de l'àmbit material en què es desenvolupen les diferents mesures en facin el respectiu seguiment. 2.1.- Referències normatives ● Decret d’Alcaldia S1/D/2020-994 que modifica el Decret de la Comissió, anomenant-la Comissió de contractació pública sostenible ● Decret d'Alcaldia S1/D/2016-832 de 23 de març pel qual s'aprova la creació de la Comissió de Contractació Pública Socialment Responsable ● Decret S1/D/2017-1 271, de 24 d’abril de Contractació Pública Sostenible de l’Ajuntament de Barcelona. ● Guia de contractació pública social de l’Ajuntament de Barcelona (2016) ● Guia de contractació pública ambiental de l’Ajuntament de Barcelona (2017) ● Instruccions tècniques per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat ● Guia de contractació pública innovadora de l’Ajuntament de Barcelona (2017) ● Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic ● Instrucció de l’Ajuntament de Barcelona per a l’aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de Novembre, de contractes del Sector Públic. ● Instrucció municipal de regulació de la contractació reservada (2022) ● Instrucció municipal per al foment de la contractació laboral diversa per raons de representativitat i d’eficàcia dels contractes de serveis municipals d’atenció a les persones (2022) ● Decret de la Comissió de Govern 04/2022 de 3 de febrer, pel qual s’aprova el Pla de mesures antifrau per a la gestió de projectes vinculats al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e ● Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes ● Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona (2018) ● Instrucció tècnica per a l’aplicació de criteris de gènere en els contractes que tinguin per objecte el disseny i la gestió d’equipaments de titularitat municipal (2023) ● Plans anuals d’objectius de CPS 2018, 2019, 20-21 , 2022, 2023 3. OBJECTIUS I FITES DEL PLA OCPS 2024 Nº Títol de l'objectiu Nivell d'assoliment actual Fita a assolir en 2024 Mòdul informàtic per al seguiment de Es disposa d'una demo en l'execució del Assolir implantació i prova 1 fase de preproducció. En contracte en el Gestor pilot en 2024 revisió. electrònic d'expedients de contractació. Guia refosa i actualitzada de La guia es troba en fase de Assolir la publicació de la 2 contractació pública revisió. nova Guia en 2024 sostenible Actualment, el GeP-SICE permet la selecció de 32 Primer trimestre de clàusules socials, i 35 2024: revisió del catàleg de mesures ambientals, amb mesures SAI (socials, diverses relacions entre elles, ambientals i d'innovació) Revisió i actualització així com altres indicadors de disponibles a la tasca del catàleg de selecció. "Gestió de Clàusules". Clàusules SAI vigent, i adequació al Les seves codificacions i Segon trimestre de 2024: 3 nou Gestor condicions d'aplicabilitat es actualització i adaptació en d'Expedients de basen en definicions de les coherència amb les Contractació Guies de 2016 i 2017, i el funcionalitats del GeP-SICE. Electrònica GeP-SICE Decret que les aprovà (2017), així com les seves L'annex 5 d'aquest Pla actualitzacions en els incorpora una explicació successius Plans anuals detallada dels canvis d'OCPS (2018-2023) previstos. publicats. Quadres de El GeP SICE incorpora en Objectiu 2024: 4 comandament per a la 2023 una àmplia diversitat de Incorporar quadres de consecució i anàlisi de quadres de comandaments. comandaments relatius a dades i indicadors L'objectiu d'aquests quadres contractació publica 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e sobre la contractació és facilitar l'obtenció i anàlisi sostenible que permetin pública sostenible de de dades i indicadors dels copsar i relacionar les dades l'Ajuntament de BCN i expedients de contractació en indicades en els diferents el seu Grup Municipal diversos àmbits i des de expedients de contractació a diferents perspectives partir dels indicadors dissenyats a tal efecte. Any 23: fase d'inspecció aleatòria dels serveis (domicili i instal·lacions dels proveïdors): Finalitzada la Objectius 2024: incorporació de sistemes d'ANS (Acords de Nivell de - Avançar el gestor Servei) vinculats a facturació documental (Rosmiman) en els plecs de la nova dels documents generats en licitació de teleassistència. el control de qualitat dels serveis. S'ha avançat en la definició del protocol intern de - Incorporar nous serveis de penalització per incompliment l'IMSS al control de qualitat: de les clàusules dels Àpats en companyia i contractes (Serveis Jurídics Menjador socials (Navas i Control de Qualitat de l'IMSS està ultimant el Paral·lel). dels contractes dels 5 protocol jurídic). serveis domiciliaris de - Incorporar la monetització l'IMSS Creada la plataforma de del control de qualitat, gestió documental dels valorant l'impacte econòmic documents generats en el dels incompliments de control de qualitat. serveis detectat. A finals de 2023 el control de - Avançar en un nou model qualitat, que va néixer per de control de qualitat controlar inicialment els aplicable a tots els nivell de serveis domiciliaris (SAD, la organització (IMSS). Teleassistència, Àpats a Domicili i Vincles), comença a - Difusió del projecte de aplicar-se progressivament a control de qualitat a l'IMSS i altres serveis de l'IMSS: al conjunt de l'Ajuntament Servei d'Àpats en companyia i a diversos menjadors socials: Paral·lel i Navas. Foment i potenciació L'objectiu de despesa en Objectiu 2024: la xifra de la contractació contractació reservada de la agregada dels objectius en 6 reservada amb la DA 4a l'any 23 es va fixar contractació reservada difusió de la Instrucció en 9,5 M€. La informació informada pels òrgans de de contractació facilitada pels òrgans de contractació 2024 és de 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e reservada aprovada en contractació indica un 10.359.009,09€. 2022 assoliment de 8.887.206,76 € (assoliment del 93,55%). Assolir el 100% d'execució de despesa en Contractació Reservada de la DA 4a que siguin fixats com a Objectiu per a 2024 per la Comissió de Contractació Pública Sostenible. Pendent correcció de plecs i Assessorar i acompanyar un informe per part del Districte mínim de 2 unitats de Ciutat Vella per a un promotores perquè facin un possible desplegament de desplegament de d'un contracte reservat de la Contractació Reservada de DA 48a. la DA 48a. L'any 2023 el Servei Realitzar un mínim de 70 d'Assessorament en clàusules assessoraments a empreses socials de Barcelona Activa ha i entitats d'ESS que es realitzat 38 assessoraments a vulguin presentar a empreses i entitats d'ESS. licitacions. Realitzar itineraris formatius des del Servei d'Assessorament de L'any 2023 han participat 301 BCNActiva i aconseguir la persones en sessions participació d'un mínim de formatives (inscrites: 423) 250 persones, empreses i organitzades per Barcelona entitats en formacions Activa. relatives a la millora de competències i ofertes de les licitadores de contractes reservats. Acompanyar un mínim de 20 Unitats Promotores per tal Al llarg de 2023 s'han fet 16 que incrementin tant reunions o assessoraments l'import con el nombre de amb 16 Unitats Promotores contractes reservats en base del Grup Municipal. al compromís establert en els seus objectius de reserva. Fomentar la inclusió de Assoliment any 2023: 123 Aconseguir contractar un 7 les clàusules socials persones contractades mínim de 110 persones en SOC03.01 i SOC03.05 (objectiu 2023: 110) a través situació de risc d'exclusió 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e per a incrementar la de sol·licituds vinculades a la social a través d'empreses subcontractació amb condició especial d'execució adjudicatàries de contractes empreses d'economia SOC03.05, d'inserció de a l'Ajuntament a través de social i la contractació persones de col·lectius en l'aplicació de la clàusula de persones en atur risc. social 3.5, de les quals: amb dificultats especials d'inserció • Persones amb • Persones amb laboral o d'exclusió i, a discapacitat: no s'ha discapacitat (objectiu través del servei pogut copsar la dada. 15%). d'assessorament en • Dones: 20'32% • Dones en les ofertes Clàusules Socials de vinculades a la Barcelona Activa, fent El Servei de Clàusules Socials clàusula. (objectiu difusió directa a gestiona, principalment, 30%). unitats promotores ofertes de feina vinculades al específiques. sector de la construcció, un Objectiu condicionat a: sector molt masculinitzat. De 84 ofertes gestionades, 61 - L'impuls que es pugui fer demandaven perfils de per sensibilitzar, assessorar i paleta. La principal unitat donar formació a unitats promotora de l'Ajuntament de promotores. Barcelona que inclou la - Nombre de licitacions que clàusula 3.5, és BIMSA. continguin la clàusula Això, condiciona la possibilitat SOC03.05. que més dones puguin - La informació que arribi a accedir a la majoria d'ofertes BCNActiva per atendre les de feina de clàusules socials i peticions de perfils de les alhora, limita les possibilitats empreses adjudicatàries de de derivacions de licitacions l'inclouen. candidatures per part dels equips tècnics de BASA i de - Les empreses interessades les entitats socials. en rebre el suport de Barcelona Activa per cobrir les vacants vinculades a la clàusula SOC03.05. Per tal d'ampliar l'horitzó més Ampliar els sectors enllà dels perfils de la productius en les ofertes de construcció, en 2023, s'ha treball que es gestionen cercat, identificat i contactat amb empreses diferents adjudicatàries adjudicatàries que permetin obligades a complir les incrementar contractació de obligacions de la condició dones i persones amb especial d'execució discapacitat. Aquest resultat SOC03.05. Arrel d'aquesta resta condicionat als factors tasca s'ha aconseguit esmentats en l'apartat 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e registrar i difondre noves anterior. ofertes amb nous perfils vinculats a diverses L'any 2023 es van gestionar ocupacions i sectors 84 ofertes de 8 Unitats productius: auxiliars de Promotores diferents (UP). geriatria, treballadors/es Es tractaria d'augmentar les socials, assessor/a energètic, UP de sectors productius auxiliar de la llar, conserges diferents als actuals. habitatges amb serveis de suport a la gent gran, cuiner/a escola bressol ,etc.). En resum: • 60 contractacions en sector construcció • 57 contractacions en sector serveis de neteja, gestió residus i medi ambient. • 6 contractacions en serveis a la comunitat i atenció social. Com estava previst, durant el 2023 s'han dut a terme dues sessions formatives, adreçades als òrgans de Garantir la correcta contractació dels Districtes, aplicació dels protocols sobre l'aplicació de les eines Durant el 2024 es d'aplicació i seguiment d'inclusió (Eina 1) i de dissenyaran mecanismes, en de les clàusules seguiment (Eina 2) de les col·laboració amb la DCCA, 8 d'igualtat per part de clàusules d'igualtat de gènere per homogeneïtzar els totes les unitats en els contractes municipals. processos i assegurar l'accés promotores i serveis Segueix pendent el disseny als recursos de suport. de contractació dels de mecanismes, en òrgans municipals col·laboració amb la DCCA, per homogeneïtzar els processos i assegurar l'accés als recursos de suport. La clàusula de Pla o Mesures El 2024 s'actualitzarà el Actualitzar les d'Igualtat s'ha adaptat a la redactat i el protocol 9 clàusules d'igualtat legalitat vigent. d'aplicació i seguiment de la existents clàusula d'Igualtat L'actualització de la clàusula d'oportunitats i no 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e d'Igualtat d'oportunitat de les discriminació de les persones LGTBI està pendent persones LGTBI, per tal d'una reglamentació de la llei d'adaptar-la a les novetats 4/2023 que detalli les que introdueix la llei 4/2023, obligacions de les empreses. de 28 de febrer, per a la Mentrestant, en previsió d'un igualtat real i efectiva de les increment del nombre de persones trans i per a la consultes relacionades, s'ha garantia dels drets de les reforçat la coordinació amb la persones LGTBI. Direcció de Feminismes i LGTBI per i millorar i incrementar el ventall de recursos de suport a les empreses. El 2024 es reforçarà la capacitació del personal En 2023 s'han mantingut tant municipal en l'aplicació i el Incrementar el nombre el Servei d'assessorament, seguiment de les clàusules de clàusules d'igualtat atenent 8 consultes, i les d'igualtat. És fonamental 10 existents incorporades activitats formatives, que aquesta es faci des de en els contractes enguany especialment la perspectiva del contracte, municipals adreçades al personal dels és a dir, entenent la relació Districtes. amb el conjunt de clàusules socials i mediambientals Implementar la S'ha dissenyat un protocol Instrucció tècnica per per facilitar la implementació Durant el 2024 s'estendran a l'aplicació de criteris de la Instrucció, la qual inclou les formacions sobre de gènere en els 25 noves clàusules ideades l'aplicació d'aquesta 11 contractes que tinguin per a incorporar-se en els PPT Instrucció a tot el personal per objecte el disseny i d'aquests contractes. S'han implicat en el disseny i la la gestió realitzat dues sessions gestió d'equipaments de d'equipaments formatives per al personal de titularitat municipals. municipals BIMSA. S'ampliarà el ventall de recursos oferts per Assegurar el BCNActiva per implementar compliment de les les mesures d'igualtat 12 clàusules d'igualtat per Nou objectiu 2024 establertes per les clàusules, part de les empreses en especial en les matèries licitadores més complexes i de nova aplicació. 13 Facilitar l'accés als Nou objectiu 2024 Durant el 2024 s'exploraran processos licitadors les possibilitat d'identificar 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e d'empreses femenines aquestes empreses, de i/o empreses liderades manera que puguin per dones estudiar-se accions positives. Es revisarà la manera com Millorar les condicions estan concebuts els serveis laborals de les municipals de neteja per tal treballadores de la 14 Nou objectiu 2024 d'evitar que els horaris neteja, un dels sectors predefinits impedeixin més feminitzats i l'aplicació de clàusules per precaritzats facilitar la conciliació. Primer trim. 2024: Sessió de La designació de persones formació als equips de referents no s'ha pogut BIMSA- IMHAB per realitzar en 2023 i en completar el procés iniciat el Designació de conseqüència tampoc la 23. persones tècniques formació prevista. Tanmateix referents i formació s'han realitzat 3 sessions de Primera meitat 2024: sobre deguda formació amb BIMSA i IMHAB Designació de mínim 20 diligència en matèria de les 4 previstes. persones referents dels de drets humans i diversos òrgans de 15 sostenibilitat i a la S'ha hagut de reprogramar la contractació per ser cadena de visita d'estudi a Suècia per tal formades en deguda subministrament i de de conèixer amb més detall el diligència en matèria de DH i valor dels productes seu model de compra pública sostenibilitat. Formació que adquireix sostenible que inclou la prevista en la segona meitat l'Ajuntament. responsabilitat en la cadena de 2024. de subministrament exterior, i avançar en la aplicabilitat Visita d'estudi a Suècia dins de l'Ajuntament. programada per al maig de 2024. Elaboració d'anàlisis de Realitzades Proves pilot de Continuació del procés riscos de vulneració de com integrar mesures per iniciat el 2023 al llarg de drets laborals, socials i prevenir riscos de 2024. ambientals pel que fa a vulneracions de drets a la la cadena de valor dels cadena de subministrament La DJGCI, ara ampliada sota productes inclosos en exterior amb BIMSA i IMHAB. la denominació de Direcció 16 contractes que puguin de Drets Humans, Justícia tenir una cadena de Es compta amb diversos Global i Cooperació subministrament o anàlisis de riscos elaborats Internacional, seguirà impactes directes a per altres ciutats o regions donant suport al procés nivell internacional en europees però encara no s'ha d'elaboració d'anàlisis de països tercers. pogut comprovar l'adaptació riscos durant el 2024. al cas de Barcelona degut a 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e que encara no es compta amb els dades de traçabilitat d'aquests materials. S'han executat les 2 primeres Desenvolupament del fases del projecte i s'han model de seguiment i realitzat diverses consultes i Es continuarà executant al 17 de deguda diligència intercanvis tant en grup com llarg de 2024 per material TIC i bilaterals amb el mercat i Vehicles elèctrics. amb altres administracions Elaborar l'informe anual de Valorar el grau de Seguiment de les compliment i Instruccions tècniques per a d'aplicació de les l'aplicació de criteris de Instruccions Tècniques Pendent incorporar dades de sostenibilitat ambiental en 18 per a l'aplicació de vehicles 2022 i acabar i contractes 2023 i publicar-lo criteris de publicar l'informe en el web de l'Observatori sostenibilitat Ajuntament+Sostenible ambiental en la Finalitzar l'informe contractació existents corresponent a 2022 i publicar-lo. Plecs prioritaris identificats . Pendent implementar accions per garantir l'ambientalització (publicar criteris plecs manteniment, coordinació aplicació IT obres, gestió Revisar el Pla de equipaments, alimentació,...). En 2024 identificar els plecs contractació del Grup S'ha ambientalitzat prioritaris del Pla de Ajuntament de directament, en aquesta contractació a ambientalitzar 19 Barcelona 2024 per licitació o en la licitació i treballar amb les unitats identificar els plecs anterior o bé hem donat promotores per la seva prioritaris a formació sobre com aplicar la ambientalització ambientalitzar instrucció a un 62% del pressupost que estaria sotmès a les instruccions (comptant districtes, gerències, instituts i empreses 100% municipals) Respondre totes les S'han ambientalitzat 12 plecs En 2024 mantenir el nivell 20 consultes de contractació. Resposta: de servei: resposta en un d'ambientalització de menys de 10 dies en tots ells. termini inferior a 10 dies contractació en un Per altra banda s'ha treballat 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e termini inferior a 10 l'ambientalització de 4 plecs laborables dies laborables més de contractació, donant els criteris a incorporar, bé com un paràgraf o sobre els plecs anteriors. Resposta: 1 en menys de 10 dies. 14 consultes relacionades amb la valoració de plecs o algun aspecte concret d'ambientalització de la contractació. Resposta: 12 en menys de 10 dies. En 2024.Realitzar un mínim Realitzar sessions Conjuntament amb la de 2 sessions de formació / formatives i Direcció de Polítiques informació sobre els informatives sobre els Alimentàries s'han fet 3 continguts i l'aplicació de les continguts i l'aplicació sessions de formació de la instruccions tècniques per a de les instruccions 21 nova instrucció d'Alimentació, l'aplicació de criteris de tècniques per a aprovada el desembre de sostenibilitat ambiental en l'aplicació de criteris 2022. En concret el la contractació i/o altres de sostenibilitat 26/01/2023, el 8/02/2023 i el requisits ambientals ambiental i/o altres 31/03/2023 (obligats o voluntaris) requisits ambientals aplicables a la contractació En 2024 Publicar un mínim Fer difusió de bones S'han publicat 23 noticies a la de 4 notícies relacionades pràctiques de web d'Ajuntament + amb les bones pràctiques de contractació a través Sostenible, 5 d'elles contractació (tant de 22 de la web d'exemples d'ambientalització l'ajuntament com d'altres d'Ajuntament + de plecs, i 3 de proves pilot organismes públics) i fer-ne Sostenible de contractació sostenible difusió a través del butlletí que s'envia als subscriptors En 2024 acordar el nou Revisar el contingut de format de les instruccions les instruccions S'han identificat punts de amb el departament de tècniques per a millora de les instruccions 23 coordinació de la l'aplicació de criteris existents i s'ha fet el Pla de contractació i començar la de sostenibilitat Treball fins al 2025. revisió d'almenys dues de ambienta existents les instruccions Aplicació de la CEE de En 2024 es presentarà El 36% dels contractes de 24 promoció de la l'informe de seguiment 2023 serveis atenció a les persones diversitat (SOC03.13) de l'aplicació de la CEE de han aplicat la CEE de en més del 50% dels promoció de la diversitat i es 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e contractes de serveis diversitat quantificarà/ estimarà el d'atenció a les nombre de llocs de treball persones. generat amb coneixements lingüístics / culturals diversos. En 2024 es vol assolir la fita de superar l'aplicació de la CEE en més del 50% de tots els contractes municipals d'atenció a les persones. 4. SEGUIMENT DE LA CONTRACTACIÓ PÚBLICA SOSTENIBLE: El Pla 2024 proposa dos objectius generals relacionats amb el seguiment de la contractació publica sostenible. 4.1. Mòdul informàtic per al seguiment de l'execució del contracte en el Gestor electrònic d'expedients de contractació al GeP-SICE. Per tal de poder procedir al seguiment de les mesures socials, ambientals i d'innovació que s'incorporin en els expedients de contractació pública de l'Ajuntament de Barcelona i el seu Grup Municipal, es treballa per posar a disposició de tota l'organització aplicacions informàtiques que facilitin un model estandarditzat de formularis dinàmics a través del Gestor d'Expedients de Contractació Electrònica GeP-SICE. Aquest mòdul per al seguiment del contracte continua el seu desenvolupament. El recull sistemàtic de dades i indicadors permetrà el seguiment des del punt de vista quantitatiu, i permetrà també abordar aproximacions qualitatives. Es disposa d'una primera versió en fase de preproducció que s'està corregint i ajustant a les directrius establertes.. 4.2 Revisió del Catàleg de Clàusules SAI seleccionables al Gestor d'Expedients de Contractació Electrònica GeP-SICE Alguns dels indicadors que o bé s'han introduït en el GeP-SICE, o bé han millorat la seva comprensió, formen part de les tasques que han de culminar amb el desplegament i implantació del mòdul de seguiment, així com amb l'obtenció de dades i indicadors a través dels futurs quadres de comandaments que es desenvolupin a aquest efecte. Així, al llarg de 2023 s'han modificat i incorporat diversos indicadors dins les seleccions de les Dades Generals del Contracte del GeP-SICE. En primer lloc, el relatiu a Contractació Reservada, el qual permet ara discriminar entre els contractes que es declaren reservats sota la DA 4a LCSP, i els que es reserven sota les prescripcions de la DA 48a. Per altra banda, l'indicador relatiu a Compra Pública Innovadora permet ara discriminar entre aquells contractes que incorporen clàusules de foment de la innovació d'aquells que són en sí procediments íntegrament de compra pública innovadora. 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e En tercer lloc, s'ha incorporat al GeP-SICE un nou indicador que permet copsar si el contracte incorpora l'adquisició de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), podent desplegar el tipus de hardware que s'està adquirint de manera específica. Aquest marcador s'ha vinculat tant a l'indicador de contractació harmonitzada, activant-se les clàusules socials de seguiment de la cadena de subministrament, com amb el relatiu a la Instrucció tècnica ambiental d'Equips Informàtics, la qual queda seleccionada automàticament. Paral·lelament el Departament de Provisió, Qualitat i Inspecció de l'IMSS, unitat participant en el Grup de Treball de Contractació Pública, té en execució des de principis de 2022 la contractació per al disseny d'un servei de control de qualitat dels serveis domiciliaris (SAD, Teleassistència, Àpats a Domicili i Vincles) i de seguiment de l'execució i del compliment de les clàusules dels plecs dels respectius contractes, especialment pel que fa a les clàusules socials, ambientals i de governança. L'any 2023 s'ha avançat en la fase d'inspecció aleatòria dels serveis (a domicili i a les instal·lacions dels proveïdors). S'ha finalitzat la incorporació de sistemes d'ANS (Acords de Nivell de Servei) vinculats a facturació en els plecs de la nova licitació de teleassistència i s'ha avançat en la definició del protocol intern de penalització per incompliment de les clàusules dels contractes (Serveis Jurídics de l'IMSS està ultimant el protocol jurídic). S'ha creat la plataforma de gestió documental dels documents generats en el control de qualitat. A finals de 2023 el control de qualitat, que va néixer per controlat inicialment els serveis domiciliaris (SAD, Teleassistència, Àpats a Domicili i Vincles), comença a aplicar-se progressivament a altres serveis de l'IMSS: Servei d'Àpats en companyia i a diversos menjadors socials: Paral·lel i Navas. SESSIONS INFORMATIVES SOBRE CONTRACTACIÓ PÚBLICA SOSTENIBLE La Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa posa a l'abast de tota l'organització municipal la possibilitat d'organitzar sessions informatives al voltant de l'aplicació de mesures de contractació pública sostenible. Aquestes sessions són multidisciplinàries i compten amb la participació de persones expertes en les diferents temàtiques que abasten els mesures socials, ambientals i d'innovació. Al llarg de l'any 2024 s'organitzaran sessions informatives i s'atendran les sol·licituds que arribin a la DCCA a través dels seus canals oficials de comunicació. 5. INSTRUMENTS DE SUPORT 5.1.- Barcelona Activa Barcelona Activa ofereix el Servei d'assessorament per a la correcta aplicació de les clàusules de Subcontractació d'empreses d'economia social i de Contractació de persones en situació d'atur amb dificultats especials d'inserció laboral o d'exclusió social, adreçat tant a les unitats promotores com a les empreses adjudicatàries i a empreses d'economia social. Tant en l'espai de contractació de la intranet corporativa com en el web de Contractació Pública de l'Ajuntament es troben publicats els protocols elaborats per Barcelona Activa per 14 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e tal d'atendre les necessitats d'assessorament i de gestió de les dues mesures socials anteriorment citades. Protocol per a la mesura de Subcontractació d’Empreses d’economia social Protocol per a la mesura de contractació de persones en atur amb dificultats d’inserció social o en risc d’exclusió social Addicionalment al suport per valorar la idoneïtat de la inclusió d'aquestes clàusules en els plecs de contractació, el Servei d'Assessorament en Clàusules Socials de Barcelona Activa també ofereix orientació i suport al voltant de l'aplicació de la Contractació reservada a totes les àrees de l'Ajuntament i ens del grup municipal, en les seves dues vessants: 1. Disposició Addicional 4a LCSP: reserva a Centres Especials de Treball d'Incitativa Social (CETIS) i Empreses d'Inserció (EI). La Comissió de contractació pública sostenible proposa anualment els objectius a assolir per part de tota l'organització en matèria de contractació reservada a CETIS i EI. Per tal d'assolir- los, cal atendre i aplicar els preceptes de la Instrucció municipal de regulació de la contractació reservada en vigor. 2. Disposició Addicional 48a LCSP: reserva a determinades organitzacions del dret a participar en els procediments de licitació dels contractes de serveis de caràcter social, cultural i de salut enumerats a l'annex IV LCSP i sota determinats codis CPV concrets.. Es recomana valorar cada cas específic i, en cas de dubte, realitzar consultes alServei d'Assessorament en clàusules socials i reserva de Barcelona Activa. Barcelona Activa disposa també d'un directori en línia plenament operatiu d'empreses d'economia social per sectors d'activitat, recopilant l'oferta d'empreses d'economia social que existeix, de manera que faciliti el correcte compliment de la clàusula a les empreses adjudicatàries. https://directorieconomiasocial.barcelonactiva.cat/ 5.2.- Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps La DSGPT ofereix un servei d'assessorament per a l'aplicació de les clàusules d'igualtat de gènere, a través del qual les unitats promotores dels contractes poden obtenir respostes i un acompanyament personalitzat al llarg de tot el procés. Es pot sol·licitar aquest servei a través del correu electrònic: transversalitat_genere@bcn.cat També es responsabilitza de la revisió contínua -a efectes d'adaptar els procediments que s'hi recullen a les actualitzacions normatives i de les clàusules a les que fan referència- dels següents protocols publicats en l'espai de contractació de la intranet corporativa: • Protocols per a l'aplicació i seguiment de la mesura de Pla o mesures d'igualtat. • Protocols per a l'aplicació i seguiment de les mesures contra l'assetjament sexual i/o per raó de sexe. • Protocols per a l'aplicació i seguiment de la mesura de paritat entre dones i homes en els perfils i categories professionals. 15 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e • Protocol per a l'aplicació i seguiment de la mesura de Comunicació Inclusiva. • Protocols per a l'aplicació i seguiment de la mesura d'Igualtat d'oportunitats i no- discriminació de les persones LGTBi. • Protocols per a l'aplicació i seguiment de la mesura de Conciliació corresponsable del Temps familiar, personal i laboral Així mateix gestiona, en col·laboració amb l'OAE de Barcelona Activa, un Servei d'Assessorament a Empreses en Igualtat i Gestió del Temps al qual poden recórrer les empreses licitadores i/o adjudicatàries a través del portal: https://empreses.barcelonactiva.cat/ca/web/es/servei-d-assessorament-per-la- igualtat 5.3.- BIT Habitat BIT Habitat, Centre d'Innovació Urbana de Barcelona, ofereix assessorament per a la implementació dels diferents instruments d'impuls de la innovació, incloent l'aplicació de clàusules d'innovació i la compra pública innovadora a aquelles àrees de l'Ajuntament de Barcelona i entitats associades que tenen la voluntat o la necessitat d'innovar. Al portal BCNROC (Repositori de Coneixement Obert de l'Ajuntament de Barcelona) es troba publicada la Mesura de Govern Impuls de la Innovació Urbana a Barcelona, on es recullen les diferents accions que permeten innovar internament, innovar amb l'ecosistema, innovar en la gestió pública i accelerar processos d'innovació: ● Mesura d’Innovació Urbana a Barcelona. 5.4.- Programa Ajuntament + Sostenible Des del Programa Ajuntament + Sostenible s'ofereix als organismes i gerències municipals assessorament individualitzat en l'ambientalització de plecs. El servei d'ambientalització no es limita als àmbits de les Instruccions Tècniques, sinó està obert a altres temàtiques, a través del contacte ajuntamentsostenible@bcn.cat. El Programa A+S disposa de pàgina web Ajuntament + Sostenible amb apartats específics sobre les instruccions de contractació ambiental i l'ambientalització interna. L'espai web inclou des de 2018 també l’Observatori A+S, on es publiquen els indicadors i informes de seguiment de l'ambientalització de la contractació. L'espai web també inclou plecs ambientalitzats, bones pràctiques i documents i normativa de referència. 5.5.- Altres mitjans d'assessorament actiu Malgrat no disposar d'un protocol publicat, algunes mesures disposen d'unitats referents amb les quals es pot establir contacte per tal de rebre assessorament i acompanyament a l'hora d'implementar altres mesures: • Accessibilitat Universal: Institut Municipal de Persones amb Discapacitat • Compra pública Innovadora: Barcelona Ciutat digital 16 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de maig del 2024 CSV: b28991bca725ed1e • Impacte exterior de la compra pública (criteris, experiències europees i internacionals, anàlisis de riscos de DDHH en la cadena de subministrament per determinats productes): Direcció de Justícia Global i Cooperació internacional. Els annexos del Pla estan en l’annex d’aquest anunci. 17 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007