RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A L’HABITATGE (HABITATGE PÚBLIC) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 9 de gener de 2024, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava la seva disconformitat per la manca d’inclusió en la Mesa d’emergència social per la pèrdua d’habitatge arran del desnonament que va patir del seu habitatge habitual. L’any 2017 es va iniciar un procediment per una demanda de desnonament per impagament de dues mensualitats que es va estimar. Durant aquest procés, va rebre assessorament i ajuda dels Serveis Socials de Raval Sud i li van ratificar que s’havia sol·licitat la seva inclusió a la Mesa d’emergència sense tenir confirmació. Atès que no disposava d’alternativa habitacional, Serveis Socials va traslladar el nucli familiar a una pensió, on continua a data d’avui amb les seves dues filles de 13 i 18 anys. Recentment, des del Centre de Serveis Socials li han dit que no consta cap expedient a l’Oficina de l’Habitatge de Ciutat Vella i que no té dret a un habitatge d’emergència. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a l’Institut Municipal de Serveis Socials de Barcelona per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 25 de gener de 2024 es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 4 de març de 2024 aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. CONSIDERACIONS 1. Actuació dels Serveis Socials L’any 2015 la ciutadana havia llogat un habitatge, i el mes de desembre del 2015 l’Oficina de l’Habitatge de Ciutat Vella va tenir coneixement que la propietat havia entregat un certificat de rebuts impagats corresponents al mes d’octubre i de novembre del 2015. El mateix dia, la treballadora social referent va emetre un informe que va enviar a l’Oficina de l’Habitatge exposant que la ciutadana tenia dos mesos d’impagament perquè un inquilí seu havia marxat del domicili. Al gener del 2016, l’Oficina de l’Habitatge va tenir coneixement d’una data de llançament, que no va acabar produint-se perquè s’havia concedit a la ciutadana un ajut per al lloguer, mitjançant el qual cobraria un total de 1.800 euros. L’Oficina va mediar amb la propietat i al febrer de 2016 la ciutadana ja havia liquidat el deute i tenia els pagaments del lloguer al dia. El 31 d’octubre de 2016, el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) va rebre diligències que citaven la senyora en relació amb un nou procés judicial de desnonament. Però no es va aconseguir localitzar-la fins el dia 16 de gener de 2017. Prèviament s’havia derivat la ciutadana al Servei d’Inserció Laboral des d’on, en data 7 de febrer de 2017, es va iniciar un pla de treball que contemplava la seva alfabetització i la participació en un grup de neolectura, ateses les dificultats idiomàtiques i de comprensió. En data 21 de setembre de 2017, la ciutadana va informar l’Oficina de l’Habitatge de Ciutat Vella que li havia arribat una nova notificació de llançament per al 28 d’octubre de 2017 perquè havia deixat de pagar el lloguer durant 2 mesos. El Servei d’Intervenció i mediació de situacions de Pèrdua d’Habitatge i Ocupacions (SIPHO) de l’Oficina informa que la senyora havia deixat de pagar per voluntat pròpia perquè el propietari es negava a fer unes reparacions en relació amb diverses humitats. Per aquesta raó, la ciutadania no compleix els requisits per formar part de la Mesa d’emergència. En data 7 de març de 2018 finalment se la va desnonar amb les seves filles i se les va allotjar a través de Serveis Socials en un habitatge d’una entitat fins a la fi del programa i la seva estança. Posteriorment, el 22 de juny de 2020 es va allotjar tota la unitat familiar en pensió subvencionada per l’Ajuntament de Barcelona fins a l’actualitat. 2 La ciutadana rep atenció des de l’any 2007 per part de Serveis Socials atesa la complicada situació personal i familiar, i se l’ha assistit per desnonaments anteriors a aquest últim, proporcionant-li també altres allotjaments assistencials (pisos i habitacions). 2. Competència de la Sindicatura de Greuges de Barcelona La normativa reguladora de la institució, aprovada per la Comissió de Govern en sessió del dia 19 de gener de 2005, estableix que: No es podran presentar queixes quan hagi transcorregut el termini d’un any des que la persona afectada hagi tingut coneixement de la conducta o s’hagin produït els fets objecte de queixa. En aquest cas, tot i que el desnonament es va produir fa 6 anys, la ciutadana va manifestar a la Sindicatura no saber fins recentment que havia deixat de trobar-se a la Mesa d’emergència. Per aquest motiu, aquesta institució ha iniciat les actuacions corresponents per conèixer quin havia estat el motiu pel qual no es va incloure la ciutadana a la Mesa d’emergència social per pèrdua d’habitatge. 3. Valoració de l’actuació municipal Després de conèixer la intervenció de Serveis Socials i la coordinació que aquests han tingut amb l’Oficina d’habitatge, la Sindicatura de Greuges ha constatat que la situació que va motivar el procediment de desnonament no està reconeguda com a emergència social, segons l’article 3 del Reglament revisat per a l’adjudicació d’habitatges per emergència social per pèrdua d’habitatge, que indica el següent: S’entén per emergència social per pèrdua d’habitatge trobar-se en una situació de vulnerabilitat extraordinària i excepcional, sobrevinguda i no imputable, que provoca que la unitat de convivència es trobi en situació de pèrdua imminent del seu habitatge habitual o que l’hagi perdut en els darrers 2 mesos a la ciutat de Barcelona. En aquest cas, la ciutadana va decidir no pagar el lloguer perquè la propietat es negava a reparar unes humitats i, per tant, la situació ocorreguda li és imputable. Així mateix, la informació que ha traslladat l’Ajuntament a la Sindicatura ha posat de manifest que els Serveis Socials han dut a terme un treball intens per atendre les situacions de necessitat d’atenció especial en què s’ha trobat la família des de fa diversos anys, tal com exigeix l’article 7 de la Llei 12/2007 de Serveis Socials. Atès que la ciutadana segueix requerint una atenció especial, caldrà que els Serveis Socials segueixin proporcionant-li suport. 3 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació municipal pel que fa a la tramitació de la sol·licitud de la Mesa d’emergència social per la pèrdua d’habitatge ha estat ajustada a dret. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4