ACTA COMISSIO PERMANENT Dia: 10 / juny / 2020 Hora: 18:00 – 20:00 hores Lloc: reunió telemàtica allotjada a https://meet.jit.si/ComissioPermanentConselldeCiutatBCN Assistents Presidència Marc Serra Regidor de Drets de Ciutadania i Participació Vicepresidències Alex Goñi PIMEC Montserrat Morera Consell d’Associacions de Barcelona Grups Municipals Pau Gonzalez Val Barcelona en Comú Xavier Bech i Ferran Junts per Catalunya Mara José Ortiz Ciutadans Elisenda Alamany Esquerra Republicana de Catalunya Laia Bonet, Laia Núñez Partit dels Socialistes de Catalunya Consells Ciutadans de Districte Joan Bordetas Consell Ciutadà de l’Eixample 2 – L’Eixample Consells Sectorials de Ciutat Enric Francés Consell d’Associacions de Barcelona Joan Martínez Consell Assessor de la Gent Gran Institucions més significatives de la ciutat: Lluís Fernández Consell de la Joventut de Barcelona Albert Recio Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona Fitxer General d’Entitats Àngels Guiteras ABD Josep Lluís Alonso Federació d’Entitats del Clot-Camp de l’Arpa Registre Ciutadà Montse Ferrando 1 Secretaria tècnica Andreu Parera Secretaria del Consell de Ciutat Anna Campàs Suport tècnic Iniciatives i Programes Eloi Campos Suport tècnic EIDOS Dinamització Social Documentació lliurada amb anterioritat - Ordre del dia - Acta de la sessió anterior (29/04/2020) - Decàleg d'eixos i propostes davant la situació actual treballat pel Consell Assessor de la Gent Gran. Ordre del dia 0. Lectura i aprovació de l’acta de la reunió anterior 1. Estat dels grups de treball 1.1. Implementació Normes de Participació 1.2. Comissió de Seguiment del PAM 1.3 Informació sobre cartes al Govern de l’Estat i a la Autoritat del Transport Metropolità 1.4. Memòria del Consell de Ciutat 2. Espais de participació sectorials 2.1 Plataforma d’Innovació Urbana BIT-Habitat 2.2 Pacte per Barcelona 3. Proposta de Grup de Treball per revisar i actualitzar el dictamen 2013 sobre el teixit associatiu i abordatge de la crisi: acció comunitària i alimentació 4. Situació actual dels membres del Consell de Ciutat que ens consten a la secretaria com a donats d’alta al Decidim. 5. Presentació del decàleg d'eixos i propostes davant la situació actual treballat pel Consell Assessor de la Gent Gran. 6. Torn obert de paraules 2 Desenvolupament de la reunió 0. Lectura i aprovació de l’acta de la reunió anterior S’aprova l’acta sense cap esmena. 1. Estat dels grups de treball 1.1. Implementació Normes de Participació Pau González explica que aquest grup, primerament enfocat a implementar les normes i posteriorment es va centrar en la renovació del Consell de Ciutat, va elaborar uns criteris per a aquesta renovació que ja van ser aprovats a l’anterior Comissió Permanent, però el confinament ha ralentitzat aquest procés. Ara caldrà reprendre aquesta renovació, tot i que ja s’han fet alguns passos, com és el sorteig dels membres del Padró del Registre Ciutadà, pel que ja es pot començar a contactar amb les persones seleccionades. També es vol avançar en la nova forma de selecció directa per part del Plenari d’una part de les persones de renom ciutadà, procés que es vol habilitar a través de la Plataforma Decidim.barcelona. 1.2. Comissió de Seguiment del PAM En la línia del punt anterior, s’explica que just abans de començar el confinament es volia acabar la fase de recollida de propostes i projectes, però a conseqüència de la situació es va allargar el termini fins el 22 de maig. S’han recollit al voltant de 2000 propostes en relació al Pla d’Actuació Municipal (PAM) i els Plans d’Actuació de Districte (PAD) i unes altres 2000 en relació als Pressupostos Participatius. Tot i això aquests processos responien a uns plantejaments i preguntes que actualment es poden haver vist modificats per les emergències sorgides arrel de la pandèmia, actualment s’està treballant per adaptar el que queda del procés i poder concloure’l. Per aquest motiu es va ajornar la reunió del Grup de Treball que estava prevista i una vegada es resolguin les incerteses que es van sobrevenir es reprendrà la seva activitat. 1.3 Informació sobre cartes al Govern de l’Estat i a la Autoritat del Transport Metropolità S’explica que el dia 5 de juny van sortir les cartes per correu certificat amb acusament de rebut cap al Govern de l’Estat i l’Autoritat del Transport Metropolità, i encara no s’ha rebut resposta però quan n’hi hagi es traslladarà a la Comissió. 1.4 Memòria del Consell de Ciutat Ja s’ha enviat la Memòria del Consell de Ciutat 2019 als Serveis Jurídics de l’Ajuntament de Barcelona, que estan treballant per a que aquesta pugui ser presentada al proper Plenari Municipal del dia 26 de juny, es confirmarà a la Comissió en cas que així sigui. Les persones 3 que es van designar com a representants del CdC al Plenari en la presentació de la Memòria seran Montse Morera i Lluís Fernández. 2. Espais de participació sectorials 2.1 Plataforma d’Innovació Urbana BIT-Habitat Marc Serra introdueix a Laia Bonet per a que presenti la última actuació de BIT-Habitat, que ha definit la convocatòria La ciutat proactiva per a projectes d’innovació per a fer front als reptes més immediats de la ciutat. Aquesta consta de 500.000€ en ajuts per a projectes que han de ser presentats en el proper mes, cobrint fins un 80% del seu import amb unes quanties d’entre 15.000€ i 100.000€ per cadascun d’ells, permetent per tant que se’n desenvolupin un ampli ventall. S’han plantejat 3 principals reptes en que s’han d’emmarcar aquests projectes; 1) la reeactivació econòmica de la ciutat fruit de la pandèmia, 2) la sostenibilitat i 3) la resiliència urbana. Aquests reptes són molt oberts degut a l’objectiu de potenciar la innovació i poder obtenir -com ja s’ha apuntat- un ampli ventall de projectes i per tant, un ampli ventall de solucions i idees que s’impulsaran des del sector públic municipal. Alex Goñi, que es va incorporar a la Plataforma com a representant del CdC, explica que se l’ha demanat que aquest i els seus membres puguin fer difusió de la convocatòria que s’està presentant. Considera que és una iniciativa molt important i engrescadora i anuncia que després de l’oferiment de Bit-Habitat, formarà part de l’òrgan de selecció dels projectes i anima a tots els membres a participar-hi d’una forma o altra. Laia Bonet subratlla que és una demostració de la voluntat de fer les coses d’una forma innovadora, diferent i millor, amb un jurat conformat pels diversos actors de l’ecosistema innovador i que es busquen projectes que generin impacte social i s’obre la possibilitat que es puguin escalar a nivell de ciutat una vegada provat el seu impacte. S’enviaran les bases de la convocatòria i els elements de la campanya comunicativa per a que se’n pugui fer difusió. 2.2 Pacte per Barcelona Montserrat Morera explica que aquest es va iniciar a proposta de l’equip de govern per a poder donar una resposta col·lectiva a la situació de crisi actual, agrupant un gran nombre de persones i una àmplia varietat d’actors de la ciutat. El treball del Pacte s’ha estructurat en 4 taules, una d’Economia, un de Model urbà de Drets Social i un altre que agrupa 5 temàtiques; Cultura, Educació, Internacional, Esports i Ciència. S’han dut a terme 2 reunions de cada taula, a manca de fer una tercera per a establir les línies generals de cadascuna d’elles i s’ha habilitat un espai en línia en que es recullen aportacions. Hi haurà una reunió general a mitjans de juny i una altra a mitjans de juliol per a fer el tancament. Hi ha una pàgina web que recull totes les aportacions i els resultats de les diferents reunions dutes a terme. El Consell i el CAB han aconseguit aglutinar moltes entitats a través de 25 federacions i es troba representat en totes les taules per mitjà dels seus membres. 4 Albert Recio apunta que a nivell metodològic s’apunta que hi ha limitacions, ja que hi ha molta gent participant (unes 50 persones per taula) i es fan intervencions molt curtes (2 minuts per persona), però que alhora té la part positiva que s’apleguen perspectives molt diverses, i es trasllada molta informació i s’ha generat un espai d’escolta mútua i un to molt constructiu. Tot i això aquesta diversitat d’opinions pot resultar en una alta complexitat a l’hora de definir el Pacte i caldrà veure com van les negociacions. També defensa que s’ha de guardar la multilateralitat de l’espai, que ha de pretendre construir un pacte entre Administració, teixit econòmic i teixit social, i no ser utilitzat com un espai de negociació bilateral amb l’administració com s’ha pogut denotar en alguns moments. Mostra preocupació per una possible manca de concreció del Pacte, que vinculessin els diferents sectors i valora positivament el procés fins el moment. Marc Serra conclou el punt reafirmant les parts positives en la diversitat de veus i experiències que hi ha representades i les dificultats en la metodologia per els condicionants tècnics i la urgència del procés i que espera que aquest és un espai en que es puguin generar grans consensos. Laia Bonet també apunta que per aquestes característiques el resultat del Pacte han de ser les grans línies estratègiques per a que posteriorment es concretin en les accions a prendre. 3. Proposta de Grup de Treball per revisar i actualitzar el dictamen 2013 sobre el teixit associatiu i abordatge de la crisi: acció comunitària i alimentació Marc Serra presenta la proposta de creació d’aquest Grup de Treball, emmarcant-se en un moment d’emergència que ha posat de relleu la necessitat d’articulació de xarxes que permetin arribar un l’administració no pot, generant cooperació público-comunitària per a tenir molta més capil·laritat a l’hora de donar respostes a les situacions de necessitat. El Grup ha de revisar el contingut del Dictamen del 2013 i poder-lo adaptar a la situació actual. Albert Recio explica que arrel de la situació actual s’han donat dinàmiques de coordinació entre xarxes “anti-institucionals” amb els Serveis Socials i hi ha la necessitat d’articular bé aquest treball conjunt. Troba que és molt reflexionar sobre aquest tema, i suggereix que a part de treballar sobre el dictamen, que Serveis Socials de l’Ajuntament -en que hi ha una perspectiva més global que des de les xarxes comunitàries locals que es van haver de muntar un vegada començat el confinament- es podria fer un balanç d’aquests mesos i quines lliçons se’n treuen. Alex Goñi considera que revisar la feina feta sempre es bo, perquè la ciutat, la societat i l’economia avancen a diferents velocitats i per evitar duplicar feina que ja hi ha feta. Hi ha molts bons dictàmens i algun altre com el de turisme (que va ser l’embrió de la taxa turística a Catalunya), potser també podria ser revisat. Joan Martínez exposa que hi ha hagut una situació en la qual la gent gran ha sigut apartada de molta de la feina social i d’espais de participació, i hi ha tot un seguit de mesures que s’han 5 de revisar per a no caure en l’edatisme (discriminació per raó d’edat), més de cara a possibles noves situacions de confinament. Montse Morera està d’acord en fer aquesta revisió i diu que es podria creuar amb el Dictamen de Desigualtats per a que aquesta pugui ser una aportació per la Taula de Drets Socials del Pacte per Barcelona. Seguint aquest fil, Joan Bordetas apunta que potser és millor esperar a quines línies surten del Pacte i després intentar articular-ho més de cara a l’objectiu d’atacar a la situació actual. Àngels Guiteras menciona l’existència de l’Acord Ciutadà per una Barcelona inclusiva, amb el que l’any 2018 es va crear la Xarxa pel Dret a una Alimentació adequada a Barcelona, que fa un treball continuat amb molts actors implicats i que vol es desplegar un model col·laboratiu per a garantir aquest dret (en formen part Banc d’Aliments, Cáritas, Creu Roja, l’Institut Municipal de Serveis Socials entre d’altres). Considera que el treball d’aquesta xarxa i del Pla Estratègic Metropolità han de ser incorporats en aquest grup de treball per a definir el marc estratègic de l’abordament d’aquestes problemàtiques. Després d’exposar-se diferents posicions, s’arriba un consens sobre l’adequació de tractar el tema, podent-hi fer les aportacions dels dictàmens que es considerin necessaris, però esperar- se a les conclusions del Pacte per Barcelona per a no solapar-s’hi i tampoc generar una excessiva càrrega de feina als membres del Grup de Treball. Es considera que és necessari poder adaptar la feina ja feta per a que de cara a noves situacions de confinament el Consell de Ciutat pugui establir unes línies a seguir sobre com s’han d’articular les respostes per a fer front a l’emergència alimentària a través de les xarxes comunitàries en col·laboració amb els Serveis Públics, és a dir, racionalitzar el que ja s’ha donat en aquests últims mesos. S’incorporarà aquest punt en la pròxima Comissió Permanent, presentant les conclusions que surtin del Pacte per Barcelona i es valorarà si es vol iniciar el Grup de Treball tot seguit o esperar-se a fer-ho més endavant. 4. Situació actual dels membres del Consell de Ciutat que ens consten a la secretaria com a donats d’alta al Decidim. Andreu Parera inicia la presentació en que s’exposa la situació actual de les inscripcions a la plataforma Decidim.barcelona dels membres del Consell de Ciutat que la Secretaria té constància. S’explica que des de l’inici del confinament, s’han fet 1) 3 correus específics el mes de març 2) vàries rondes de trucades, amb un total aproximat de 300 trucades en que es demanava de forma concreta on s’incloïa en les comunicacions la necessitat per la inscripció al Decidim, 3) recordatori a les reunions per videoconferència, 4) Recordatori en les comunicacions per correu electrònic. Tot i això sembla que costa que les persones s’inscriguin ja que un 77,1% del cens total del Plenari encara no ho ha fet, i de la Comissió Permanent consten com a inscrits un 54,5% dels membres. 6 Per a explicar aquesta baixa taxa d’inscripció, Fruit de les trucades telefòniques al llarg d’aquests mesos s’ha pogut recollir la següent informació; del total de 82 persones del Plenari que encara no consten com a inscrites: - Com a mínim 2 persones han afirmat no tenir els mitjans tècnics per a utilitzar-lo. - No s’ha pogut contactar telefònicament amb 23. - 2 persones estan circumstancialment incapacitades per a exercir com a membres del Consell de Ciutat. - Les 54 restants han afirmat majoritàriament que: a) Ja estaven donades d’alta i que enviarien la informació sol·licitada b) No estaven donades d’alta, però ho farien i enviarien la informació sol·licitada Es fa èmfasi i s’anima als presents a dur a terme la inscripció a Decidim.barcelona i a fer-ne difusió per a que s’hi pugui vehicular processos de decisió del Consell, com pot ser el nou format de selecció d’una part de les persones de renom ciutadà, en que el Plenari podrà fer propostes que siguin sotmeses a votació. A més a més, es tracta d’una eina que pot donar més resiliència al Consell de cara a noves possibles situacions de confinament. S’afegeix a continuació enllaços per a poder fer el registre i es fa un recordatori de la informació necessària que s’ha de fer arribar a la Secretaria: 1. Registre Per a poder utilitzar la Plataforma cal que us hi doneu d’alta, si sou residents a Barcelona i voleu participar d’aquells processos participatius que requereixin ser-ho, també haureu de verificar el Padró. Us recomanem que utilitzeu el vostre nom i cognoms propis en la creació d’usuari per a facilitar que la resta de participants us reconeguin. En el cas del Consell de Ciutat NO se us requerirà estar empadronat/des. Podeu dur-lo a terme a la pàgina: https://www.decidim.barcelona/users/sign_up Trobareu ajuda per a dur a terme el registre i la verificació de padró a: https://www.decidim.barcelona/pages/crear-compte 2. Enviament de dades Fa falta que s’enviï l’àlies (@) i el correu electrònic de registre a conselldeciutat@bcn.cat per a que us se us pugui acreditar com a membres del Consell. Trobareu aquesta informació a l’apartat “Configuració del/a participant”: https://www.decidim.barcelona/account 5. Presentació del decàleg d'eixos i propostes davant la situació actual treballat pel Consell Assessor de la Gent Gran. Joan Martínez presenta un resum dels motius del document, fent especial incidència sobre el concepte de l’edatisme. 7 1) S’ha de fer una reflexió i eliminar l’edatisme en les polítiques públiques. Els criteris del confinament s’han dut a terme a partir de l’eix d’edat, discriminant aquelles persones que han vist molt reduïda la seva llibertat més enllà del necessari. Tot això ha estat fet, a més a més, sense comptar amb la veu de les persones grans. 2) Cal garantir un sistema de protecció i per a que no es torni a donar la mateix situació, cal preveure mesures en cas de rebrot en tots els nivells de polítiques i fonamentalment en l’atenció directa a les persones. 3) Per assegurar que els mecanismes de prevenció i protecció funcionin cal un compromís polític per a donar suport a la ciutadania afectada i que es dugui a terme en un marc de llibertats democràtiques. Es demana el suport del Consell de Ciutat a aquest document però i sobretot fa una crida a que hi hagi un compromís en la reflexió sobre la situació viscuda en relació als drets de les persones grans. En diferents intervencions es felicita pel document i se’n posa de relleu la importància del seu contingut, pel que se li dóna suport i s’estableix que se’n farà difusió des dels espais comunicatius del Consell de Ciutat. Acords 0. Lectura i aprovació de l’acta de la reunió anterior S’aprova per unanimitat. 1. Estat dels grups de treball 1.1. Implementació Normes de Participació 1.2. Comissió de Seguiment del PAM 1.3 Informació sobre cartes al Govern de l’Estat i a la Autoritat del Transport Metropolità 1.4. Memòria del Consell de Ciutat 2. Espais de participació sectorials 2.1 Plataforma d’Innovació Urbana BIT-Habitat 2.2 Pacte per Barcelona 3. Proposta de Grup de Treball per revisar i actualitzar el dictamen 2013 sobre el teixit associatiu i abordatge de la crisi: acció comunitària i alimentació S’aprova però es posposa la formació del grup de treball, es portarà com a punt en la propera Comissió Permanent, on s’exposaran les conclusions del Pacte per Barcelona i es decidirà si es posa en marxa a partir de llavors o s’estableix per més endavant. 4. Situació actual dels membres del Consell de Ciutat que ens consten a la secretaria com a donats d’alta al Decidim. 5. Presentació del decàleg d'eixos i propostes davant la situació actual treballat pel Consell Assessor de la Gent Gran. Es dóna suport i es farà difusió al document presentat pel CAGG. 8 6. Torn obert de paraules 9