Dia: 30/ setembre / 2020 Hora: 18:00 – 20:00 hores Lloc: https://meet.jit.si/ComissioPermanentConselldeCiutatBCN Assistents Presidència Marc Serra Regidor de Drets de Ciutadania i Participació Vicepresidències Montserrat Morera CAB Alejandro Goñi PIMEC Grups Municipals Ferran Mascarell Junts per Catalunya Xavi Bech de Careda Junts per Catalunya (assessor) Oscar Ramírez Partit Popular Marilén Barceló C’s Guillermo Basso Barcelona pel Canvi Elisenda Alamany Esquerra Republicana de Catalunya Laia Bonet Partit Socialista de Catalunya Pau Gonzàlez Barcelona en comú (assessor) Consells Sectorials de Ciutat Joan Martínez Consell Assessor Gent Gran Institucions Significatives Raquel de Haro CCOO Luís Fernàndez CJB Albert Recio FAVB Fitxer General d’Entitats Àngels Guiteras ABD Josep Lluís Alonso Federació d’Entitats El Clot-Camp de l’Arpa Persones d’especial rellevància ciutadana Laura Rojas Registre Ciutadà Delfí Cosialls 1 Montse Ferrando Secretaria Andreu Parera Secretaria del Consell de Ciutat Eloi Campos Suport tècnic EIDOS Dinamització Social S’excusa: Anna Balletbó Documentació lliurada ● Ordre del dia. ● Acta de la sessió anterior de la Comissió Permanent del dia 08 de juliol de 2020 ● Manifest amb motiu del 30è Dia Internacional de les Persones Grans Ordre del dia 1. Lectura i aprovació de l’acta de la reunió anterior 2. Presentació del procés participatiu del Pla Municipal d’Interculturalitat, a càrrec del Sr. Khalid Ghali (Comissionat de Diàleg intercultural i pluralisme religiós) 3. Estat dels grups de treball: 3.1. Implementació Normes de Participació 3.2. Acció comunitària, l’emergència alimentaria i les desigualtats i vulnerabilitats 3.3. Comissió Seguiment procés participatiu PAM 4. Propera reunió Consell Consultiu i Assessor BTV per a la valoració de les noves candidatures al Consell d’Administració ICB 5. Estat dels espais de participació sectorials: 5.1. Pacte per Barcelona 5.2. La Ciutat Proactiva _ BIT Habitat 6. Debat situació actual del Comerç, Restauració i Turisme arran del COVID19 7. Precs i preguntes Desenvolupament de la reunió 1. Lectura i aprovació de l’acta de la sessió anterior Després de no rebre’s esmenes, s’aprova acta de la sessió anterior. 2. Presentació del procés participatiu del Pla Municipal d’Interculturalitat, a càrrec del Sr. Khalid Ghali (Comissionat de Diàleg intercultural i pluralisme religiós) Khalid Ghali Bada, comissionat de Diàleg Intercultural i Pluralisme Religiós i Núria Serra, directora d’Immigració i interculturalitat de l’Ajuntament de Barcelona, presenten el procés diagnòstic que s’està fent sobre la diversitat a la ciutat, per a poder adaptar les polítiques 2 públiques municipals a la realitat actual amb un pla que tindrà per objectius principals garantir la diversitat i augmentar la cohesió social. Es fa una crida a la participació en els diferents espais que s'obriran, en què es voldrà tractar la diversitat tant en l'àmbit social com en l'àmbit de la representació política i la presència dins l'administració pública. Es farà arribar un informe de les dades recollides en les diferents dimensions i una proposta de participació perquè el Consell de Ciutat pugui fer aportacions al pla. 3. Estat dels grups de treball 3.1. Implementació de normes de participació En relació a la renovació de l’àmbit provinent de les persones de renom ciutadà, des de la secretaria es farà arribar un correu als membres del plenari per a que puguin fer les propostes de candidatures, a través d’un formulari. És important que les persones candidates siguin coneixedores de la seva candidatura i que tinguin disponibilitat per poder assistir a les reunions del CdC. Posteriorment es presentaran les candidatures rebudes i es procedirà a la seva votació a través del Decidim, sense necessitat d’haver-se d’inscriure prèviament. En relació a les persones provinents del padró, s’informa que es va realitzar un sorteig al padró municipal de 200 persones i que a aquestes se’ls hi va enviar una carta certificada. D’aquest enviament, 22 persones s’han mostrat interessades a participar. D’aquestes 22 persones 14 són dones i 8 són homes. Donat que la xifra total segueix sent inferior a la requerida (25 persones) i que també es vol disposar d’una llista d’espera per si es produeixen renúncies o baixes, està previst tornar a repetir el procés amb un enviament a 250 persones més del padró. 3.2. Acció comunitària, emergència alimentaria i desigualtats i vulnerabilitats S’han apuntat 17 persones en aquest Grup de Treball. Sergi Martí (responsable de participació del Consell de Benestar Social) assistirà a la primera reunió en què es tractaran les expectatives que hi ha del GT i com es volen abordar aquests temes per evitar duplicitats amb el Consell Municipal de Benestar Social. 3.3. Comissió de seguiment del procés participatiu del PAM Després que el procés quedés truncat en la versió presencial, aquest va seguir endavant recollint propostes per via telemàtica i digital. El que s'ha fet durant l'estiu i setembre és anar avaluant les prop de 5.000 propostes del PAM, els PADs i els pressupostos participatius per a garantir-ne el retorn. Encara no s'ha donat la resposta perquè el procés del PAM parteix d'un 3 document inicial fet en un moment previ a la pandèmia, sent el context actual molt diferent, en què les respostes que ens hem de donar com a ciutat són molt diferents. S'està treballant per l'encaix al nou context i al document del Pacte per Barcelona, i tan bon punt es tingui, es convocarà el GT de seguiment del PAM. 4. Propera reunió Consell Consultiu i Assessor BTV per a la valoració de les noves candidatures al Consell d’Administració ICB De l'última reunió van sorgir 7 candidatures que eren totes d'homes, no garantint-se la paritat de gènere en el procés d'elecció, pel que s'està a l'espera que algunes d'aquestes candidatures es retirin i se'n presentin de noves amb la incorporació de candidates dones. Està previst que durant la primera quinzena d'octubre es torni a convocar una reunió del Consell per a valorar- ne la idoneïtat i la capacitat i puguin ser traslladades al plenari de finals del mes d’octubre. 5. Estat dels espais de participació sectorials 5.1. Pacte per Barcelona Montserrat Morera fa el retorn de la seva implicació en el procés del Pacte, on va assistir com a representant del Consell de Ciutat. El Pacte es dividia en 4 taules; Economia, Drets Socials, Model Urbà, i una última que agrupava diferents temàtiques; cultura, educació, esports, ciència i el món internacional. De cada taula van sortir unes conclusions que es van aprovar al ple general, i van ser publicades el 24 de juliol. En aquest document final es van recollir 10 grans objectius i 5 aspectes per cadascun d'ells, que s'han de posar en relació amb el pressupost municipal perquè es concretin les accions pertinents. Es considera que hi ha hagut bona feina i una àmplia diversitat de veus, pel que per contra ha tingut un resultat més aviat dispers. Valorant de forma positiva el procés i els resultats, s'aposta per fer seguiment la seva concreció i desplegament. Tanmateix es considera que el Consell de Ciutat ha de fer més èmfasi en tenir una veu pròpia en aquests espais. 5.2. La Ciutat Proactiva _ BIT Habitat Alex Goñi explica la seva experiència després de formar part del jurat de projectes en representació del Consell de Ciutat. Després de la convocatòria de Bit Habitat per impulsar projectes a favor de la innovació i resiliència de l'economia de la ciutat es van rebre 200 propostes, que s'han passat a avaluar i valorar. En aquest moment hi ha 22 propostes finalistes, dividits en projectes d'àmbit ambiental i d'àmbit socioeconòmic. Si tot va bé el 5 d'octubre sortiran els resultats en què es dirà quins projectes seran finançats amb els 500.000 € que repartirà la convocatòria. 4 6. Debat situació actual del Comerç, Restauració i Turisme arran del COVID19 Alex Goñi proposa que el Consell de Ciutat treballi per a fer un dictamen sobre la situació actual del Comerç, Restauració i Turisme. Exposa que al gran centre de la ciutat està produint-se una situació límit a tota l'activitat econòmica que gira al voltant del turisme, des del comerç, la restauració i l'hostaleria fins als serveis auxiliars com la restauració. Proposa que es facin venir especialistes i/o responsables polítics en diferents jornades de treball per a fer una radiografia de present i de futur del sector, podent-se trobar respostes als reptes presents i trobar noves maneres de fer. Es mostren opinions a favor de la necessitat i adequació de tractar el tema, apuntant-se que potser caldria tractar-ho, no tant com un Grup de Treball que s'acabi abruptament després de l'elaboració dels dictàmens sinó com un Observatori que segueixi el desenvolupament del sector al llarg del temps alhora que fa recomanacions. Es farà una proposta de Grup de Treball, que serà obert als membres del plenari i la primera reunió es dedicarà a definir quin format i extensió en el temps ha de tenir. 7. Precs i preguntes 7.1. Estat del Grup de seguiment dels pressupostos Marc Serra explica que ja s'està buscant data per a concretar una reunió amb la regidoria/gerència de pressupostos. En les setmanes vinents es podrà fer aquesta reunió, en què es vol explicar l'ampliació de 90 M d'euros del pressupost del què han derivat els diferents plans de xoc davant la pandèmia a curt termini. Hi ha dues grans incerteses que no permeten encara poder fer previsions a llarg termini amb fiabilitat; d'una banda, l'evolució de l'economia i com repercutirà en el pressupost municipal (impostos, taxes), i de l'altra, el finançament de l'Estat (transferències). La tesi que s'aposta com a govern és que aquesta contingència no afecti en els serveis, reprogramant les inversions que no siguin indispensables. La carta enviada abans de l'estiu al ministeri d'hisenda en nom del Consell de Ciutat traslladant la preocupació pel finançament municipal fins al moment no ha tingut resposta, però se n'està fent seguiment. Laia Bonet celebra la recent capacitat d'utilitzar el romanent però considera que faria falta que s'obrís el ventall d'instruments permetent que l'administració municipal pugui endeutar-se, ja que té el múscul financer suficient per a poder assumir-ho. 5 7.2. Manifest amb motiu del 30è Dia Internacional de les Persones Grans Joan Martínez proposa que el Consell de Ciutat doni suport al manifest que el Consell Assessor de la Gent Gran publicarà l'endemà d'aquesta reunió, amb motiu del dia mundial de la gent gran. El manifest és una conclusió el decàleg que es va publicar fa un temps sobre les necessitats i els greuges que pateix la gent gran en aquests temps. S'aprova donar suport al manifest des de la Comissió Permanent del Consell de Ciutat. 6 Acords El Comissionat 2030 farà arribar un informe de les dades recollides en les diferents dimensions i una proposta de participació perquè el Consell de Ciutat pugui fer aportacions al pla. Enviar la informació i el formulari per tal que els membres del Plenari del Consell proposin els candidats i candidates a persones de renom ciutadà. Coordinar amb el responsable de participació del Consell de Benestar Social la convocatòria del GT Acció comunitària, emergència alimentaria i desigualtats i vulnerabilitats. La secretaria del Consell de Ciutat farà arribar la convocatòria per a iniciar un Grup de Treball que tracti la situació del Comerç, Restauració i Turisme. S’obre la convocatòria a tots els membres del plenari. Es dóna suport al manifest que el Consell Assessor de la Gent Gran publicarà amb motiu del dia mundial de la gent gran. 7