RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A L’HABITATGE (HABITATGE PÚBLIC) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 17 d’abril de 2024, la ciutadana, que resideix en una finca pública, ha presentat una queixa en aquesta Sindicatura en què manifestava la seva disconformitat per la manca de resposta de l’IMHAB a la seva sol·licitud de canvi d’habitatge presentada en data 14 de febrer de 2023 per la situació que viu amb unes persones veïnes de la finca. Fa anys que pateix una situació d’agressions, intimidacions a la seva integritat i inclús la veïna la va agredir. La ciutadana va denunciar aquest fet i van condemnar la veïna per un delicte lleu d’agressions. La greu conflictivitat ja es va comunicar en data 25 de maig de 2022 sense que la situació hagi canviat ni millorat. Les molèsties i els sorolls que produeixen, ja que resideixen a l’habitatge que queda sobre el seu, fan que no pugui viure tranquil·la i li provoquen ansietat. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se l’IMHAB per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 24 d’abril de 2024, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 14 de maig de 2024, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. CONSIDERACIONS 1 La ciutadana ha presentat diferents instàncies davant l’IMHAB en les quals manifesta els greus problemes de convivència que està patint per part de les persones residents de l’habitatge de la planta superior. A causa d’aquest conflicte, es van iniciar actuacions mitjançant atestat amb la denúncia formulada per la ciutadana i es va incoar un judici per delicte lleu de lesions. En data 14 de febrer de 2023, la ciutadana va demanar un canvi d’habitatge i, a la seva petició, va adjuntar-hi la sentència dictada pel jutjat en data 3 de febrer de 2021, en la qual es condemnava la veïna com a autora d’un delicte lleu de lesions. Aquest és el motiu pel qual la ciutadana demana el canvi d’habitatge, i és una de les raons que recull el Decret de presidència 1/2011, de 10 de gener, on s’estableixen els supòsits, les condicions i els requisits en els quals l’IMHAB pot estudiar les peticions de canvi d’habitatge formulades per les persones arrendatàries dels habitatges que gestiona. Concretament, el supòsit d) “Sol·licitud de canvi d’habitatge per conflictes de convivència veïnal on quedi fefaentment acreditat que la persona sol·licitant no és l’autora dels conflictes”. L’IMHAB ha valorat favorablement la petició i ha iniciat els tràmits per procedir a fer el canvi d’habitatge de la ciutadana amb caràcter prioritari. Així doncs, l’actuació de l’IMHAB ha estat correcta, però aquesta Sindicatura vol fer esment de la necessitat que el veïnat de les finques municipals observi les normes de bon veïnatge, que és una clàusula contractual del lloguer. Per això és necessari que l’IMHAB faci un seguiment actiu de la situació per assegurar que aquestes persones residents respectin les normes de bon veïnatge i que rebin una advertència o un requeriment si no compleixen amb aquesta obligació. Com ja hem dit sovint, cada vegada hi ha més queixes que denuncien actuacions incíviques a les finques. Per tant, tot i conèixer les altes càrregues de treball dels serveis d’habitatge de la ciutat, és necessari invertir encara més esforços i recursos per garantir el dret de les persones inquilines del parc públic a una bona administració. Arribats a aquest punt, la Sindicatura vol recordar novament una recomanació que hem fet diverses vegades davant les reiterades queixes del veïnat: cal reforçar les mesures existents per a la bona gestió del parc públic atès que aquest ha augmentat considerablement al llarg dels darrers anys. En aquest sentit, considerem que és necessari treballar en l’elaboració d’un codi de bona administració i bon veïnatge que ajudi a millorar la gestió integral dels habitatges públics. 2 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona ha estat correcta. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3