Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 1 Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat Aquest material és el resultat d’un procés de treball que el Grup de Dinamització i Territori ha 2 desenvolupat al llarg del Cicle de Criteris per a la Territorialització de la Interculturalitat, entre el març de 2020 i el juny de 2022, amb l’objectiu de transversalitzar l’enfocament intercultural en els projectes que duen a terme les entitats membres del grup en els diferents barris de la ciutat. Entitats que hi han participat: Casa Orlandai CEPAIM Fundació Tot Raval Institut Diversitas Servei Dinamització Juvenil Franja Besòs Servei d’Interculturalitat de Sant Andreu SIEP Sant Andreu – Fundació Pere Tarrés PDC La Marina PDC Poblenou PDC Sagrada Família Amb la dinamització i l’acompanyament d’Anyely Marín Cisneros de @critcaldias i el suport d’SPORA. Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat Índex 1.Introducció ................................................. 5 2.Observacions inicials .............................. 6 3.Per què “criteris” i no “bones pràctiques”? Proposta de format .......... 7 4.Proposta de continguts del Decàleg ................................................... 8 5.Glossari .....................................................13 4 Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 1.Introducció En el marc del cicle Criteris de territorialització el seu coneixement a partir de la identificació de de la Interculturalitat es va proposar publicar les fortaleses i les limitacions actuals. i divulgar un conjunt d’idees clau per tirar La iniciativa d’elaborar una guia, a manera de endavant projectes interculturals. La proposta va conjunt de criteris, sorgir de les discussions i reflexions compartides neix de la demanda durant el Cicle de criteris de territorialització d’aquelles persones Resumir les de la Interculturalitat 2020: un cicle de tallers que s’enfronten a experiències, amb agents i entitats del grup de dinamització diverses qüestions preguntes i territori de la xarxa BCN Antirumors, que es i problemàtiques i propostes va dur a terme entre el 25 de març i l’11 de que es deriven de metodològiques desembre de 2020. Així doncs, el cicle va intentar situacions socials que sorgeixen en el resumir les experiències, preguntes i propostes que semblen entrar treball de camp metodològiques que sorgeixen en el treball de en conflicte (o camp dels agents, tècnics de barri, associacions que no es poden i organitzacions que treballen en l’àmbit de la respondre) a partir dels principis generals i interculturalitat a Barcelona, tot posant en valor abstractes de la interculturalitat. 5 Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 2.Observacions inicials Si bé la igualtat, el reconeixement de la diversitat transformació de les desigualtats, tot allunyant- i la interacció positiva són els principis se de la tendència a culturalitzar els conflictes. generals que recullen l’esperit de l’enfocament intercultural, tot sovint les tècniques i els Durant el cicle de Criteris de territorialització de agents dels barris es troben amb contextos i la Interculturalitat es va observar que, quan els conflictes que estan determinats per l’exclusió comportaments, actituds i maneres d’interactuar social, la manca de reconeixement simbòlic, s’atribueixen a trets culturals o ètnics, es corre el les traves burocràtiques per a la regularització risc de recalar en migratòria, la desigualtat d’oportunitats i les noves formes de diverses manifestacions de racisme quotidià o racisme cultural. Situacions i contextos institucional que travessen i organitzen la vida Per tant, evitar que desborden el marc als barris. Totes elles són situacions i contextos qualsevol mena de les “diferències” o que desborden el marc de les “diferències” o del de reduccionisme del “desconeixement” “desconeixement” estrictament culturals. culturalista que estrictament culturals reprodueixi Algunes experiències compartides per les estereotips i participants van generar reflexions al voltant de representacions positives o negatives és un criteri 6 les problemàtiques i conflictes que sobrepassen clau per a la intervenció intercultural territorial. el marc culturalista i inclouen problemes derivats de formes d’exclusió social, violència En resum, el marc del projecte Criteris de de gènere, xenofòbia i racisme. Aquestes territorialització de la Interculturalitat s’allunya reflexions van plantejar la necessitat de pensar de la idea d’un manual o guia universal criteris efectius per abordar conflictes partint d’intervenció intercultural i, per contra, emfatitza del “diagnòstic de context” per dissenyar la importància de desenvolupar un diagnòstic intervencions, projectes i activitats amb del context com a punt de partida per al disseny i enfocament intercultural. En particular, durant implementació de projectes d’intervenció. el cicle de reflexió es van compartir situacions específiques dels barris de Trinitat Vella, Bon Pastor i Baró de Viver. Si bé tot projecte intercultural ha de tenir en compte la diversitat lingüística, religiosa o ètnica del barri, el “diagnòstic de context”, com a punt de partida, afavoreix l’exercici d’entendre com aquesta diversitat està travessada per asimetries materials i simbòliques que no estan relacionades (o no directament) amb el lloc d’origen sinó amb el context del barri i amb les polítiques institucionals que travessen i organitzen les relacions laborals, escolars, polítiques i personals del veïnat. Aquestes observacions són centrals a l’hora de definir una intervenció territorial. El diagnòstic de context, per tant, permet que l’enfocament intercultural esdevingui una eina potencial per a la Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 3.Per què “criteris” i no “bones pràctiques”? Proposta 7 de format Partint del marc general del “diagnòstic de El decàleg inicial recull les idees principals context”, el projecte Criteris de territorialització que es van compartir a les quatre sessions de la Interculturalitat s’ha de concebre com del cicle Criteris de territorialització de la una eina desenvolupada col·lectivament durant Interculturalitat conduïdes per la investigadora el cicle per agents i tècnics de contextos Anyely Marín Cisneros, i s’ha elaborat gràcies territorials específics. Per tant, el document a les aportacions dels i les participants de les ha de ser prou flexible perquè sigui modificat, entitats que adaptat i repensat en altres contextos formen part territorials o de barri però, alhora, prou assertiu del grup de Eines que facilitin les per oferir eines que facilitin les intervencions Dinamització intervencions i accions i accions de tècnics i agents. Mentre que un Territorial de la de tècnics i agents manual o guia ètica tendirien a abstreure i XBCNA. universalitzar el coneixement, els criteris, tal com es proposa, privilegien l’experiència situada en contextos específics. En aquesta línia, s’ha pensat en una publicació succinta i pràctica, a mode de decàleg, que pugui circular en format digital i en paper. L’estructura en forma de llista vol incentivar que les i els usuaris el modifiquin i l’ampliïn. Així, s’entén la producció i la circulació d’aquest document com a disparador de converses futures entre agents interculturals, persones tècniques i associacions que treballen als territoris. Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 4.Proposta de continguts del Decàleg A continuació, es proposen els deu punts que composen la proposta de Decàleg de criteris de 2Definir subjectes territorialització de la interculturalitat. Aquest contingut l’han construït conjuntament les i públics de la persones participants al Grup de Dinamització Territorial de la Xarxa BCN Antirumors. intervenció 1Reconèixer els i intercultural les protagonistes Quins subjectes i públics prioritza la intervenció? Quins són els seus interessos i de l’acció necessitats? De quina manera facilita la revisió 8 de les seves pràctiques? intercultural Com s’ha dit, una intervenció amb enfocament intercultural no es pot entendre simplement Qui hi ha al “centre” de la intervenció? Qui lidera com una acció adreçada a un públic d’origen l’acció? Qui té accés als espais d’acció i presa divers. Per això és essencial que els interessos de decisions? i les necessitats de les persones que habiten el territori siguin La intervenció s’ha de dissenyar a través de l’element central de Una intervenció mirades i veus diverses des de l’inici, en totes la intervenció i que, amb enfocament les fases de la creació i planificació de les alhora, l’acció mateixa intercultural no es activitats. Dit d’una altra manera: identificar qui impulsi un procés de pot entendre com són els actors i agents clau amb els quals s’està revisió permanent una acció adreçada treballant i reconèixer del context amb què a un públic d’origen explícitament la Reconèixer es treballa. Aquesta divers importància de la seva explícitament la revisió, a més, ha de participació directa i importància de la ser un requisit indispensable en la lluita contra activa en l’acció són seva participació les formes d’exclusió derivades del racisme. elements centrals i directa i activa en En definitiva, cal que la selecció dels “continguts” imprescindibles del l’acció de la intervenció operi amb vista a: procés. Això vol dir que la intervenció no s’ha de limitar a convocar i a) afavorir la reflexió/revisió dels mecanismes interrogar un públic d’orígens diversos, sinó que que organitzen la representació i percepció de s’ha de centrar en l’enfortiment de la capacitat l’”altre” i que reforcen una jerarquia social que d’agència de totes les persones implicades, defineix els grups ”privilegiats” i “subordinats” inclosos els grups en posició de subordinació. Per fer-ho possible és útil incorporar metodologies de b) contrarestar les representacions treball d’acció comunitària participativa. criminalitzadores i inferioritzants, tot proposant un altre marc de representació de la diversitat. Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat O3brir espais i Generar amplificar veus canals per a Què passa al territori? En quin context l’autorepresentació (social, històric etc.) es produeix? Com es pot recolzar i amplificar? Com es pot disposar Com podem generar, facilitar i garantir les d’infraestructures i recursos? 4condicions idònies per a l’autorepresentació de totes les persones implicades en la intervenció? La identificació d’“aliades” al territori, el reconeixement de la seva tasca, la cooperació La capacitat de representar persones i i la posada en comú de recursos experiencials, col·lectius és una eina poderosa de construcció comunicatius, tècnics, d’infraestructura, de la realitat social i, si s’exerceix de manera econòmics, etc. són factors que cal tenir en unilateral -des del consideració des de la fase de planificació de centre, la blanquitud, És indispensable la intervenció. En efecte, el coneixement del el privilegi, generar espais context històric i social i la connexió amb la l’eurocentrisme, i processos de realitat del territori on es desplegarà l’acció la colonialitat, treball que facilitin són factors clau per a que tingui èxit. En l’hegemonia-, l’autorepresentació aquest sentit, s’entén l’èxit com la capacitat exerceix un de grups subalterns d’activar processos paper clau en la d’intercanvi, préstecs Context històric i reproducció, legitimació i normalització de i negociació cultural social i la connexió pràctiques d’opressió, des de coses aparentment i social entre els amb la realitat banals, com un acudit racista, fins a pràctiques diferents actors del territori on es estructurals i institucionals com la discriminació locals, en condicions desplegarà l’acció en l’accés a l’habitatge2 o la perfilació racial per d’equitat, respecte i part dels cossos de policia3. Per aquesta raó, reconeixement de les asimetries simbòliques, és indispensable generar espais i processos 9 lingüístiques o socioeconòmiques que de treball que facilitin l’autorepresentació estructuren la nostra societat. de grups subalterns, sense que la mirada “tècnica” s’imposi i dirigeixi el procés, i evitant En aquest sentit, és fonamental fer un esforç per l’assistencialisme. Sense això no es pot avançar no amagar els conflictes racials que es donen cap a la representativitat política i cultural dels al territori, sinó més aviat abordar-los com una col·lectius subalterns. oportunitat per reflexionar críticament sobre la violència racista que exerceixen les institucions i el paper que tenen en la reproducció de privilegis racials, així com per construir estratègies compartides de lluita contra el racisme institucional i social1. En definitiva, el reconeixement de la possibilitat de construir aliances “en la diferència” (és a dir, sense centrar-se únicament en allò que “identifica” les persones, per a que es puguin reconèixer com a aliades) és un element crucial: la diferència s’ha de convertir en un valor en les relacions de col·laboració. 2 Sobre això, vegeu l’informe “Discriminació a la carta. Exclusió per motius ètnics del mercat de lloguer d’habitatge de Barcelona”, disponible a: https://ajuntament.barcelona.cat/dretsidiversitat/ 1 Sobre això, es recomana la lectura del text “Qué sites/default/files/Discriminacio-a-la-carta.pdf es la lucha de las razas sociales”, de Salim Nadi. Disponible a: https://www.elsaltodiario.com/1492/ 3 Vegeu el web de la campanya “Pareu de Parar-me” que-es-la-lucha-de-las-razas-sociales- https://www.pareudepararme.org Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 5Revisar les Entendre la imatges i interculturalitat representacions “de context” Quines imatges, narratives o relats fem servir Com contextualitzem històricament la per comunicar la intervenció? Com s’escullen, diversitat i la diferència? Com n’evitem es seleccionen, es construeixen? l’essencialització? Seleccionar les imatges i les narratives4 6Actuar des de la consciència de que la diversitat i mitjançant les quals descrivim la realitat és un la diferència són contextuals i que es produeixen exercici de poder. Això vol dir que hi ha persones històricament és un requisit fonamental per a que tenen més poder que altres per imposar les intervencions els seus propis marcs comunicatius, significar interculturals. Per És clau evitar la realitat i invisibilitzar els discursos que no això, en el disseny objectivar la comparteixen. En altres paraules, hi ha persones de qualsevol acció diversitat, és a dir, que comuniquen des d’una situació de privilegi i intercultural és clau entendre-la com altres que ho fan des d’una situació d’opressió. evitar objectivar la quelcom “natural”, diversitat, és a dir, donat, immutable Per tal de contribuir Hi ha persones que entendre-la com a revertir aquesta comuniquen des quelcom “natural”, situació, la “narració” d’una situació de donat, immutable. De fet, aquesta concepció de la intervenció privilegi i altres que essencialista de la diversitat accepta (i reforça) ha de comptar ho fan des d’una el principi segons el qual la societat està amb el lideratge situació d’opressió dividida en entitats diferents, cadascuna amb i la participació característiques pròpies i actituds definitòries i activa de grups amb un paper o estatus social específic. Aquest subalterns. A l’hora de comunicar, és clau evitar “essencialisme de la diferència” proporciona 10 fer-ho de manera paternalista, per exemple arguments que es poden utilitzar fàcilment per sobreexposant les persones que pateixen el legitimar la jerarquització racial de la societat. racisme o construint-les com a víctimes, enlloc de centrar-se en fer visibles els actors socials i institucionals que exerceixen el racisme, així com els mecanismes estructurals de segregació i jerarquització social. 4 Una narrativa és una explicació lògica i una interpretació d’esdeveniments connectats, que ofereix un “sentit” de la realitat al públic. Les narratives importen perquè influeixen en la manera com pensem i, conseqüentment, actuem. Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat Donar lloc a les Obrir-se al memòries diverses plurilingüisme invisibilitzades de forma radical C7om garantir un espai a les memòries, Què aporta el plurilingüisme? Es comprèn/ coneixements, experiències? Com evitar la s’entén realment com una eina de participació/ jerarquització de les “històries”? agència/justícia? Les intervencions amb perspectiva intercultural 8Entendre el plurilingüisme de forma radical no es poden separar d’un procés de reflexió sobre implica comprendre la dimensió inclusiva com la construcció eurocèntrica de la memòria de l’ús de les diferents llengües d’origen, ja ha contribuït a la legitimació de les jerarquies que són una eina racials. Per aquest motiu és útil abordar la indispensable per a Comprendre la memòria des d’un enfocament alternatiu al l’autorepresentació i dimensió inclusiva relat històric oficial i mostrar una perspectiva per la reivindicació de l’ús de les multilineal de la memòria històrica que de la memòria, diferents llengües representi totes les veus. D’altra banda, l’activació l’experiència, els d’origen de processos coneixements, els horitzontals i Reparar el dany projectes de cada persona, així com per donar compartits de reflexió causat per la visions alternatives dels relats hegemònics. sobre les memòries “història oficial” El plurilingüisme també implica entendre els de les persones als grups oprimits i llenguatges, els argots i les diferents formes de participants a l’acció dignificar les seves comunicació generacionals que transformen facilita la socialització històries i relats les maneres d’anomenar les coses. Així mateix, de coneixements, suposa una constatació de la diversitat de la narratives, recursos societat. 11 experiencials i altres elements que serveixin per reparar el dany causat per la “història oficial” als Per aquesta raó, en l’organització d’una grups oprimits i dignificar les seves històries i intervenció/projecte/activitat intercultural, el relats. plurilingüisme es pot entendre com un valor “en si”. En aquest sentit, com a part de les accions, pot ser útil habilitar espais on les persones es puguin expressar en la seva llengua, sense la necessitat de traduir-ho tot. A més, la creació d’aquest tipus d’espais suposa un reconeixement intrínsec del fet que la llengua és interdimensional i, per tant, està travessada per eixos de privilegi/opressió com la raça, el gènere o altres. Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 9Evitar l’exotització Incorporar i la folklorització i fomentar Som conscients de la contemporaneïtat l’antiracisme. de diversos grups culturals? Com evitem l’exotització i la folklorització? 1De què parlem quan diem antiracisme? Què implica ser antiracista per a persones blanques L’exotització i la folklorització impliquen o no blanques, nacionals o estrangeres, en l’anul·lació dels coneixements i de les pràctiques situació regular o no? tradicionals de les comunitats a través de la 0 trivialització i desconnexió de les històries i els Sovint, les persones no es reconeixen a si processos socials mateixes com a actors que, a través de les seves que els han produït. accions o omissions, poden reforçar i legitimar Així, la folklorització L’exotització i les pràctiques racistes. Per tant, és essencial és un mecanisme la folklorització que les intervencions impulsin la revisió crítica de dominació impliquen de la posició de les persones implicades en que consolida la l’anul·lació dels relació amb el racisme, així com la reflexió sobre jerarquització racial, coneixements i el paper que poden tenir en la lluita contra el alhora que permet de les pràctiques racisme. Ser antiracista implica el compromís l’extracció de valor tradicionals de les amb un procés d’acció i oposició activa al comercial de les comunitats racisme. L’objectiu de l’antirracisme és desafiar pràctiques culturals l’ordre actual, que normativitza i perpetua comunitàries. les pràctiques De la mateixa manera, entendre els racistes dins d’una L’objectiu de coneixements i les manifestacions culturals societat que és l’antirracisme de les comunitats com a elements d’”abans”, estructuralment és desafiar del passat, immòbils en el temps, evita el desigual, per exigir l’ordre actual, qüestionament de les dinàmiques estructurals activament la que normativitza 12 que en perpetuen la subordinació. Per desactivar transformació de i perpetua les aquesta visió, cal crear estratègies i metodologies les polítiques, els pràctiques de treball que permetin que les persones i comportaments i les racistes dins d’una comunitats implicades en el procés recuperin creences que reforcen societat que és i promoguin imaginaris del que la tradició pot aquesta forma de estructuralment representar i aportar aquí i ara.5 discriminació. desigual Per aquesta raó, també cal reivindicar l’antiracisme com un conjunt de sabers, reflexions i pràctiques construïdes per les comunitats per lluitar contra la posició de subalternitat que els dispositius socials i institucionals els han assignat històricament. I no deixar que les administracions imposin narratives institucionals dirigides a legitimar-se com “l’actor” de l’antiracisme. 5 Com escriu Helios F. Garcés: “…si nuestras ancestralidades fueron otras, otras serán las vías por las que caminemos hacia nuestra propia liberación”. A “Descolonizar el antirracismo moral, abrir paso al antirracismo político”. Disponible a: https://www. aecgit.org/downloads/documentos/761/recolonizar- el-antirracismo-moral.pdf Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 5.Glossari Assistencialisme: que brinda beneficis a l’opressora a costa dels Indica una tipologia d’activitats que, interessos o la voluntat de l’oprimida. històricament, han implementat les classes dominants amb el propòsit de dur a terme Privilegi: polítiques socials de manera vertical (top- Identifica els avantatges socials, econòmics, down), sense abordar les injustícies estructurals culturals, de drets, etc. que alguns grups de que pateixen les persones i les comunitats persones tenen respecte d’altres. Per exemple, subalternes. Aquesta forma d’acció social, lluny el “privilegi blanc” és el privilegi que beneficia d’eliminar els problemes que tracta, contribueix les persones que la societat identifica com al seu manteniment i reproducció. a “blanques” respecte als desavantatges que habitualment experimenten les persones no Blanquitud: blanques en les mateixes circumstàncies socials, Aquesta expressió fa referència a una “posició” polítiques i/o econòmiques. de superioritat –com hem vist, en una jerarquia racial produïda històricament, políticament i Racialització: socialment– de les persones racialitzades com És un mecanisme de producció de la diferència en a blanques respecte a altres categories humanes termes jeràrquics, l’operació a través de la qual es que s’han construït com a inferiors. crea la categoria social de la raça. Les categories racials van ser construïdes al llarg d’un procés Eurocentrisme: històric-colonial per garantir la inferiorització i És una visió del món que pressuposa la història l’explotació de determinats grups humans. europea com a “normal” o superior a altres, ajudant 13 a produir i justificar la posició dominant europea Racisme: dins del sistema global capitalista. Aquesta visió es És una estructura de poder que estableix relacions construeix també a partir d’una identitat “blanca”, de dominació mitjançant una jerarquització racial. “progressista”, “moderna” i “civilitzada”, que té És inherent al sistema polític, econòmic i social com a oposat, un subjecte “altre”, “negre/indígena”, actual, ja que manté una distribució desigual “moro” “subdesenvolupat”, “tradicional ”, “bàrbar”, de beneficis i desavantatges a través de la “endarrerit”. En aquesta construcció, “l’altre” està reproducció d’opressions entre grups marcats per ubicat en el passat, entenent el temps, des d’una la seva raça (veure racialització). perspectiva occidental, com una construcció lineal6. Subalternitat: Hegemonia: L’expressió “subalternitat/subalterns” es refereix És el domini polític, econòmic, simbòlic, als grups socials i individus l’activitat històrica epistemològic d’una part de la societat sobre dels quals és reprimida, desatesa, malinterpretada altres. Pel que fa a la dimensió cultural, o deixada “al marge” de les històries, els discursos l’hegemonia s’entén com la manipulació per i les formacions socials hegemòniques. Sobre part dels grups dominants del sistema de valors això, es poden plantejar dues concepcions de la i costums d’una societat, de manera que la subalternitat7: la primera entén la subalternitat perspectiva d’aquests grups s’imposa com la com l’exclusió de grups i individus de les cosmovisió de tota la societat. narratives hegemòniques; la segona, en canvi, descriu la subalternitat com una “posició interna” Opressió: a les narratives hegemòniques, que produeixen És la relació asimètrica entre dues parts representacions del subaltern. En definitiva, (“opressora” i “oprimida”) que s’origina en una l’expressió “subalternitat” posa llum sobre el codi distribució desigual del poder entre elles i implícit que organitza els discursos hegemònics i els seus mecanismes d’alterització i exclusió. 6 Per aprofundir en la reflexió, veure: “Bajo los ojos de occidente” de Chandra Talpade Mohanty. 7 Veure: Spivak C., “¿Puede hablar el subalterno?”: Disponible a: https://www.feministas.org/IMG/pdf/ Disponible en: https://www.redalyc.org/ articulo_libro_descolonizando_el_feminismo-.pdf pdf/1050/105018181010.pdf Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 14 Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 15 Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat 16 Proposta d’un Decàleg de criteris per a la territorialització de la interculturalitat