www.barcelona.cat  C erca a barcelona.cat...   Català  Avís de sequera: sʼha activat el protocol de sequera en fase d'alerta.  Sant Andreu      L'AJUNTAMENT  SERVEIS I TRÀMITS  GUIA DEL DISTRICTE  EL DISTRICTE I ELS SEUS BARRIS  CONEIXEU EL DISTRICTE  CONTACTE Inici / Últimes notícies / L'En Residència d'en Martí Madaula al Vapor del Fil: treballar l'art contemporani a partir de l'espai L'En Residència d'en Martí Madaula al Vapor del Fil: treballar l'art contemporani a partir de l'espai 02/05/2022 - 10:29 En aquest projecte, l'artista ha volgut apropar la seva obra a l'alumnat de primer d'ESO del Vapor del Fil, que és el segon any que participa de l'En Residència. El curs avança i els programes dʼEn Residència comencen a veure la seva fi. Nois i noies es preparen per a mostrar els seus projectes finals i els artistes ja es comencen a acomiadar dels grups. Programa pioner, lʼEn Residència es va començar a fer el 2009, amb la intenció dʼapropar la cultura contemporània als centres escolars de secundària de la ciutat. Aquest projecte es fa de la mà de lʼInstitut de Cultura de Barcelona (ICUB) i el Consorci dʼEducació de Barcelona, en cooperació amb lʼAssociació A Bao A Qu. Aquesta nʼés la 13a edició i compta amb la participació de 450 alumnes dʼESO, 26 instituts de la ciutat, 45 docents i 30 artistes. Un dʼells és en Martí Madaula, graduat en Belles Arts a la Universitat de Barcelona i Màster dʼArts Visuals a la LUCA School of Arts de Gant, a Bèlgica. Acaba de publicar el seu primer llibre, ʻCom conquerir lʼespai ,̒ i entre altres mostres recents del seu treball, destaca ʻRecuperar els llençols de Manchester ,̒ lʼesdeveniment ʻStronger than air, thinner than iceʻ o la performance ʻHow to conquer space .̒ En aquest projecte, ha volgut apropar la seva obra a lʼalumnat de primer dʼESO del Vapor del Fil, que és el segon any que participa de lʼEn Residència. Ho ha fet a través de la recerca artística sobre allò que constitueix una llar, entès, aquest concepte, en la seva dimensió més abstracta, com a sensació de pertinença. El projecte es pot seguir en aquest blog. Quin projecte estàs duent a terme amb lʼalumnat del Vapor del Fil? El projecte que he posat en marxa amb els nois i noies està relacionat amb el meu últim treball artístic. Fa dos anys que treballo amb lʼespai exterior, en un projecte que ha tingut diverses formalitzacions i que sʼengloba sota el títol ʻCom conquerir lʼespai .̓ Per què aquest tema? Vaig començar a cultivar-lo quan vivia a Bèlgica. Volia agafar un tema distant amb mi i en maig començar a estudiar la part artística. Tenia ganes de parlar de la sensació de llar des de la intimitat. Unir lʼunivers amb la petita escala del fet domèstic, la quotidianitat. Això és el que volia traslladar a lʼalumnat. Què has treballat, amb el grup, aquestes setmanes? Hem fet molta tasca de reflexió i recerca. Per exemple, hem elaborat el receptari que ens enduríem a lʼespai, hem dut a classe els objectes de valor que ens identifiquen o hem dissenyat la nostra nau, entre altres. Hem reflexionat sobre lʼespai domèstic: quins parts de la casa ens fan sentir bé o acollits. Han sortit pensaments molt bonics. Tenia molt clar que durant les sessions no volia fer classes dʼart contemporani, però el cert és que amb lʼexcusa dʼaquestes reflexions, han anat sortint diferents artistes i he aprofitat per treballar-los. Ha anat molt bé. Tens un projecte tancat? Arribo a la classe amb algunes idees, però totes molt obertes. No hi ha un currículum marcat i anem fent les sessions sobre la marxa i en funció de les sessions anteriors. Evidentment, hi ha un fil conductor i un projecte; tanmateix, actuo segons què els crida més atenció. Es tracta de no anar amb certeses, sinó amb dubtes. El Vapor del Fil, a més, té molt elaborada la part artística i es nota. Sʼhi fan coses molt innovadores. Com es relaciona lʼalumnat amb lʼart contemporani? A mi mʼha sorprès molt positivament, perquè veig que tenen pocs prejudicis. Sí que és cert que quan pensen en lʼart, pensen en pintura; però a través de les càpsules, he anat introduint la reflexió de què era art i què no. Ho he fet a través de la pregunta: ʻAixò us interessa o no?ʼ Hem connectat molt ràpidament i ha estat bonic veure com agafaven la idea de lʼart contemporani ràpid. Vau fer una sessió de contaminació. En què consisteix? Consisteix a explicar al professorat què sʼha anat fent. És una sessió que jo considero molt important perquè és quan mʼadono si lʼalumnat segueix o no. En aquest cas, ha anat molt bé: la idea era mostrar que art poden ser moltes coses, obrir els ulls a totes les possibilitats. Mʼhan demostrat que sí que ho estan entenent. Una alumna va comentar que gràcies a aquest projecte es mirava la vida dʼuna manera diferent, més artística. I que ara es fixava en coses que abans no hi parava atenció. Una altra alumna també va explicar que el projecte li havia fet pensar en casa seva dʼuna forma en què no ho havia fet mai. Que ara era conscient de les coses que la fan sentir a casa, i que no se nʼaniria mai a lʼespai perquè no voldria viure aquella solitud ni estar lluny de la seva família. Per part meva, no puc rebre millor feedback que aquest. En aquella sessió, vau ensenyar una carta sonora al professorat! Sí, lʼhavíem gravat a ràdio Fabra, i gràcies a la col·laboració dʼen Christian Len, que ens va obrir la ràdio especialment per a nosaltres. Aquesta carta conté una frase escrita per tots els i les alumnes del grup. És una espècie de collage que resumeix sensacions, sentiments, etc., sobre com ens imaginem lʼespai. Què us aporta el programa En Residència, als artistes? Treballar a lʼEn Residència mʼha permès replantejar-me els codis amb els quals parlem del nostre treball artístic. I mʼhe adonat que hem de canviar-los. El treball més important que he fet amb els nois i noies ha estat poder explicar-me de manera entenedora, alhora que profunda. Sempre els he tractat com a adults, però al llarg de les sessions mʼhe adonat que havia de ser més concret, donar exemples. Amb quins reptes tʼhas trobat? De vegades, quan dones massa llibertat als nois i noies, no saben què fer-ne. Quan els dones espais de pensament abstracte, tendeixen a buscar la concreció. No obstant això, he intentat donar espai per a desenvolupar el pensament abstracte i fer-los entendre que lʼart pot ser moltes coses. Penso que he aconseguit la meva fita! Alguna sorpresa? Em va sorprendre que fossin més petits de què mʼesperava. Però són brillants. Al principi havia de tirar més jo del grup, però ara ja no, i veus com sʼaporten entre ells i a tu mateix. Hi ha un moment molt xulo en el qual el projecte fa un clic i lʼalumnat connecta. Quan passa això, és meravellós, i a nosaltres ja ens ha passat. Què podrem veure quan finalitzi lʼEn Residència dʼen Martí Madaula al Vapor del Fil? Segurament una exposició, que comptarà amb una instal·lació i que inaugurarem el 24 de maig. Ho volem fer fora del barri per tal dʼobrir el projecte a altres grups. Potser també hi ha una part dʼacció més teatralitzada, però no la farem oberta al públic. Això sí, després ho explicarem tot. Perquè narrar el fet és important. És per aquest motiu que les sessions de contaminació constitueixen un bon assaig. Mapa web Contacte Avís legal Accessibilitat