www.barcelona.cat  C erca a barcelona.cat...   Català  Servei de Premsa 08/07/2024 12:58:43  NOTES I DOSSIERS CONVOCATÒRIES EMISSIONS GRÀFICS CONTACTE HEMEROTECA  Les obres dʼestiu es posen en marxa amb lʼinici de la segona fase de cobertura de la ronda de Dalt i intervencions de millora al transport públic 27/06/2024 Temps estimat de lectura: 10 minuts El catàleg dʼobres dʼestiu dʼenguany recull 49 actuacions que tindran afectació sobre lʼespai públic. El conjunt dʼobres es divideix en projectes dʼurbanització, dʼinfraestructures de transport públic i en millora dels serveis. També sʼinclouen 7 pavimentacions que permetran reparar prop de 100.000 m2 de sòl Entre les urbanitzacions que sʼinicien destaca el començament de la segona fase de la cobertura de la ronda de Dalt, entre lʼavinguda de Vallcarca i lʼIES Vall dʼHebron, al seu pas per Horta-Guinardó. Les properes setmanes també finalitzaran les obres de la part inferior de la Rambla i la reurbanització de lʼavinguda Diagonal, entre la plaça de les Glòries i el passeig de Sant Joan Aquest estiu vindrà marcat per importants intervencions sobre la infraestructura ferroviària, que permetran incrementar tant la qualitat del transport públic com la seva cobertura i el seu nivell de servei. Durant els mesos dʼestiu es donarà un impuls a les obres de lʼL8 de FGC i sʼactuarà a les línies 2, 4, 5 i 10N del metro Alhora, i en el marc del Pla Endreça, es continuaran les millores de la pavimentació a vies importants com els carrers de Sants, Creu Coberta, lʼavinguda Diagonal o la Via Favència, entre dʼaltres També està prevista la realització de diverses actuacions per garantir la qualitat dels subministraments urbans amb reparacions importants de les xarxes primàries dʼaigua potable, gas natural i línies elèctriques. Es faran 7 intervencions per ampliar i fer més eficient la xarxa per captar i distribuir aigua freàtica Aquest estiu Barcelona ha programat un total de 49 actuacions als diferents districtes de la ciutat i 7 pavimentacions que permetran millorar la qualitat de lʼespai públic, els serveis i les infraestructures de la capital catalana. L̓ Ajuntament de Barcelona, a través del Comitè dʼObres i Mobilitat, ha coordinat el catàleg de les obres que es faran a la via pública per planificar-les i minimitzar les afectacions i les molèsties que puguin causar. Tal com es fa habitualment, el gruix destacat de lʼexecució de les obres sʼha planificat durant el període estival, coincidint amb un escenari de menor mobilitat viària, amb poca activitat docent i esportiva, amb lʼobjectiu de minimitzar lʼimpacte i les molèsties als veïns i a les veïnes. Enguany destaquen 25 actuacions dʼinici, seguiment o finalització dʼurbanitzacions; 8 obres per ampliar i millorar les infraestructures de transport; 7 actuacions de pavimentació a diferents vies de la ciutat i 14 intervencions per garantir la qualitat dels subministraments urbans i millorar el sistema dʼabastiment dʼaigua freàtica, a més de 2 obres de titularitat privada. La inversió municipal que es destina aquest 2024 a les obres dʼestiu és de 29 M€. Major seguiment en el marc del Pla Endreça Aquest estiu, i en el marc del Pla Endreça, els responsables del Comitè dʼObres i Mobilitat, realitzaran un seguiment especial de les obres presents al catàleg. Per garantir que aquestes es desenvolupen amb normalitat i amb la mínima afectació sobre la ciutadania i lʼespai públic, sʼhan programat visites de control i supervisió de totes les actuacions que es duran a terme amb periodicitat setmanal. Durant les visites de seguiment es realitzarà una avaluació de lʼestat en el qual es troba cada intervenció, revisant si els tancaments estan fets correctament i determinant com estan incidint les afectacions sobre el trànsit i sobre la mobilitat dels vianants i de les bicicletes. També sʼanalitzarà lʼimpacte que cada obra està tenint sobre el medi ambient i en especial la neteja dels entorns. L̓ objectiu és comptar amb la màxima informació disponible per, si sʼescau, introduir millores o ajustos sobre la planificació inicial dels treballs. Urbanitzacions: sʼinicia la segona fase de cobriment de la ronda de Dalt Aquest 2024 destaca per un gran nombre dʼurbanitzacions en marxa. Entre les actuacions previstes per aquest estiu és rellevant lʼinici, aquesta setmana, de la segona fase de cobriment de la ronda de Dalt, entre lʼavinguda de Vallcarca i lʼIES Vall dʼHebron, al seu pas pel districte dʼHorta-Guinardó. La nova cobertura sʼunirà al tram ja executat entre lʼavinguda del Jordà i lʼIES Vall dʼHebron, sumant així un total de 540 metres coberts. Amb aquesta intervenció lʼequip de Govern tira endavant una de les actuacions prioritàries en matèria urbanística i de gran importància per al desenvolupament dels barris de la zona i del conjunt de la ciutat, i dona resposta a una demanda ciutadana llargament reivindicada. A més, es dona compliment al gran pacte de ciutat amb entitats veïnals i grups polítics posat en marxa el setembre passat per transformar aquesta infraestructura viària i lʼentorn que lʼenvolta. Les obres comporten afectacions a la mobilitat. La nit passada, i amb lʼobjectiu de realitzar els treballs dʼexecució del mur, sʼha ocupat el carril ràpid de la ronda de Dalt en sentit Besòs i aquesta nit, la matinada de dijous i divendres, sʼocuparà el carril ràpid en sentit Llobregat. Dʼaquesta manera durant els mesos dʼestiu restaran operatius dos carrils viaris a cada calçada, entre els accessos 5 i 6. Aquesta configuració es mantindrà fins el proper 5 de setembre i anirà acompanyada de talls puntuals nocturns de tota la ronda o per sentit de circulació. En paral·lel, enguany sʼiniciaran altres urbanitzacions de caràcter més local als carrers dʼEuropa, Bordeus, Cardenal Tedeschini, Ros, Elkano i Sant Antoni Abad, que consistiran en ampliació de voreres o implantació de plataformes úniques. Així com també els treballs dʼurbanització i implantació dʼuna escala mecànica el passatge de la Mulassa, al districte dʼHorta-Guinardó. Aquestes urbanitzacions són intervencions de més petit format però que suposen una gran millora sobre la qualitat de vida dels veïns i les veïnes dʼaquests àmbits. Aquest estiu, com es fa habitualment, també sʼaprofitarà per donar un impuls a altres obres de transformació ja en marxa com la urbanització de la Rambla, entre el carrer de Santa Madrona i Canaletes, que des del passat 17 de juny ja compta només amb trànsit en sentit ascendent; així com també a la Via Laietana, on els treballs segueixen avançant amb la previsió de poder alliberar les ocupacions de les places de Correus i dʼIdrissa Diallo a finals dʼestiu. El catàleg dʼestiu recull els treballs dʼurbanització que han de fer possible executar els canvis a la mobilitat de lʼentorn de lʼestació de Sants. A finals del mes de juliol el trànsit que actualment discorre pel vial muntanya passarà a circular principalment pel vial mar, un pas necessari i imprescindible perquè ADIF pugui fer avançar el projecte de remodelació de lʼestació i de lʼespai públic que lʼenvolta. La globalitat dʼaquestes obres vinculades al canvi viari, conclouran al mes de setembre. Durant aquests mesos de vacances també hi haurà afectacions en el marc de la reurbanització de la ronda de Sant Antoni i del carrer de Tamarit, que implicaran tant treballs a les voreres laterals de la ronda de Sant Antoni, així com afectacions a la plaça del Dubte. En paral·lel, se seguirà avançant amb la urbanització del parc de les Glòries, on durant lʼestiu es traslladarà el pas dels autobusos a la seva ubicació definitiva (banda mar), i amb la de la coberta de la Gran Via, entre els carrers de Badajoz i de Bilbao. L̓ estiu dʼaquest 2024 finalitzaran intervencions importants com la urbanització de lʼavinguda Diagonal, vinculada a la primera fase de les obres de connexió del tramvia. A dia dʼavui els treballs ja estan pràcticament acabats i només falta culminar lʼexecució de lʼescala i la rampa situades al carrer de los Castillejos. Aquest juliol també conclouran les obres de la part de baix de la Rambla, entre el portal de Santa Madrona i el passeig de Colom, així com també la urbanització associada a les escales mecàniques de la baixada de la Glòria, les urbanitzacions del carrer dʼAlmogàvers i el carrer de Puigcerdà i dels entorns del mercat de la Vall dʼHebron. Infraestructures de transport: ampliació de lʼL8 i millores al metro Aquest estiu lʼexecució i millores dʼinfraestructures per al transport públic seran protagonistes. Les tasques programades implicaran afectacions i talls de servei que afectaran el dia a dia de la ciutadania però que són necessàries per posar al dia les infraestructures ferroviàries de Barcelona. Les afectacions més rellevants estaran vinculades a lʼavenç de les obres dʼampliació de lʼL8. Aquesta setmana sʼha iniciat els treballs dʼobra civil del pou dʼemergència de lʼL8 al carrer de Consell de Cent. Això comporta el tall del carrer de Consell de Cent amb Comte Urgell i la restricció, a aquesta última via, dels carrils de circulació que han passat de 3+bus a 2 carrils de trànsit. L̓ afectació també comporta el tall del carril bici, amb desviaments per la xarxa existent més propera. En paral·lel es mantenen les ocupacions per lʼexecució del vestíbul de lʼestació de lʼHospital Clínic. Des dʼahir i fins al 14 de juliol, a lʼàmbit del pou dʼatac de la Gran Via, han començat els treballs de contenció de terres previs a lʼexecució del recinte del pou dʼatac. Els treballs obliguen a tallar Llançà a banda i banda de la Gran Via, on també es restringeix un carril de circulació. A partir del 15 de juliol es canvia de fase, desplaçant els carrils de trànsit i mantenint la restricció dʼun carril a la Gran Via. També a partir dʼaquesta data es farà lʼocupació del parc de Joan Miró per dur a terme la implantació del pou de terres. Durant aquest estiu hi ha programades diverses obres per executar encreuaments de serveis a lʼàmbit de la plaça Espanya, que comportaran talls viaris ja a partir del 29 de juny i que sʼaniran fent successivament en diversos punts de la plaça fins el 30 dʼagost. També pels treballs dʼexecució de lʼestació de la plaça de Gal.la Placídia sʼhauran de fer intervencions dʼencreuaments de serveis a partir del 13 de juliol, successivament, fins el 21 de juliol, que suposaran restriccions puntuals de trànsit. Les tasques de canalitzacions de serveis afectats, que van començar el passat dia 17, sʼallargaran fins a finals de juliol, amb afectacions tant a la vorera com als carrils de circulació de la Via Augusta. Finalment, a partir del 28 de juny a la zona de la futura estació de Francesc Macià hi haurà ocupacions de vorera i afectacions puntuals del carril bus per lʼexecució dʼun nou col·lector i el desviament dels serveis afectats. Els treballs coincidiran amb les obres de millora que es faran aquest estiu a quatre línies de metro de la ciutat i que obligaran a fer talls parcials del servei. Del 25 de juny a lʼ1 de setembre, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha començat una renovació integral de 5 km de via a lʼL5 entre Cornellà Centre i Collblanc. També el 25 de juny sʼha iniciat el tall per obres de millora a lʼL2 entre Paral·lel i Sagrada Família, que sʼallargarà fins al 25 dʼagost. Entre el 27 de juliol i el 22 dʼagost, lʼL4 quedarà sense servei al tram Selva de Mar – La Pau, per millorar la infraestructura i lʼaccessibilitat de lʼestació de La Pau. També es realitzaran treballs a lʼL10N entre Gorg i La Salut, del 5 al 25 dʼagost. Continuen les afectacions a lʼàmbit de lʼavinguda Diagonal entre el carrer de la Torre Melina i el límit amb Esplugues de Llobregat, pels treballs dʼimplantació dʼun carril bus a la B-23, amb reducció de lʼamplada de carrils. Actualment lʼafectació principal es concentra a la vorera àmbit muntanya de lʼavinguda Diagonal i a partir del 17 de juliol els treballs es traslladen sobre el futur carril bus. Pla Endreça: pavimentacions En el marc del Pla Endreça sʼaprofiten els mesos de calor per programar intervencions de pavimentació que permeten millorar la seguretat viària a les calçades, tant per al transport públic com per al transport privat que fa ús de la xarxa bàsica i local. Enguany, hi haurà un total de 7 pavimentacions dʼenvergadura que implicaran millorar prop de 100.000 m2 de sòl. El proper 1 de juliol i fins al 5, es farà la pavimentació dels carrer dʼAtlàntida i del carrer de la Mediterrània, entre el carrer del Doctor Aiguader i el carrer dʼEmília Llorca Martín; els diumenges entre el 7 de juliol i el 28 del mateix mes, sʼactuarà al carrer del Torrent de lʼOlla, en el tram comprès entre el carrer de Sant Salvador i la travessera de Gràcia; del 15 al 31 de juliol es pavimentarà Via Favència, entre el carrer de Fenals i la ronda de la Guineueta Vella; el 4 dʼagost es pavimentaran els accessos al carrer de Dante Alighieri del túnel de la rambla del Carmel; del 5 al 14 dʼagost tindrà lloc la pavimentació de la plaça dels Mons; del 10 a lʼ11 dʼagost la del carrer de Sants i de la Creu Coberta, en el tram comprès entre la plaça dʼEspanya i lʼavinguda de Madrid; i, finalment, del 12 al 23 dʼagost es pavimentarà lʼavinguda Diagonal, entre el carrer de Doctor Marañon fins a la plaça Francesc Macià, una intervenció que comportarà lʼeliminació del carril reversible de lʼavinguda Diagonal. Totes formen part del desplegament del Pla de Manteniment Integral, en el marc del Pla Endreça. La dotació econòmica dʼaquest pla és de 435 milions dʼeuros fins al 2028 per abordar renovacions integrals dʼespais amb deteriorament i per al manteniment. El Pla de manteniment integral pretén posar el focus en la renovació intensiva dels diferents elements que hi ha al carrer com a eina indispensable per mantenir lʼexcel•lència de lʼespai públic, principal objectiu del Pla Endreça. Intervencions en infraestructures de serveis Finalment, durant el període estival està prevista la realització de diverses actuacions per garantir la qualitat dels subministraments urbans amb reparacions importants de les xarxes primàries dʼaigua potable i de gas natural per millorar la salubritat i el medi ambient, així com a les línies elèctriques de Barcelona. Entre les intervencions destaca la continuació dels treballs de lʼúltima fase de construcció del nou col•lector del carrer Vila i Vilà. És una actuació principal dʼampliació i millora de les infraestructures del clavegueram recollida al Pla Director Integral del Sanejament de la ciutat de Barcelona (PDISBA). L̓ objectiu és preparar la infraestructura als efectes del canvi climàtic. També es realitzen treballs dʼampliació i consolidació de les xarxes calor-fred de la ciutat. Al Poblenou sʼestà fent la tercera central de Districlima i a la Zona Franca sʼestà fent la connexió de fred residual entre el port i la centra dʼEcoenergies. Les xarxes calor-fred contribueixen suposen un canvi de paradigma cap a una realitat més sostenible a les ciutats, que a més de ser consumidores també han de prendre un rol important com a productores i gestores dels propis recursos i aprofitar els recursos energètics locals, revaloritzar els residus, les fonts renovables o les energies residuals. Alhora, es faran 6 intervencions per ampliar i fer més eficient la xarxa per captar i distribuir aigua freàtica de la ciutat per tal de comptar amb una major capacitat davant de reptes com el canvi climàtic. Les actuacions formen part dʼun seguit de mesures per dotar la ciutat de més recursos per fer front a situacions de sequera i per estalviar els usos dʼaigua potable. Els principals objectius dʼaquestes actuacions són lʼampliació de la xarxa per donar servei als punts de més consum, adaptar la capacitat de la xarxa dʼaigua freàtica existent a la demanda actual i futura i millorar la telegestió, supervisió i operativitat de la xarxa. Aquestes actuacions es fan en el marc del Pla de Manteniment Integral. Totes les afectacions es podran consultar al plànol: https://ajuntament.barcelona.cat/obres/ca Catàleg obres dʼestiu 2024 (PDF) Paraules clau estiu 2024/ obres/ Avís legal Accessibilitat