www.barcelona.cat  C erca a barcelona.cat...   Català  Avís de sequera: sʼha activat el protocol de sequera en fase d'alerta.  Sant Andreu      L'AJUNTAMENT  SERVEIS I TRÀMITS  GUIA DEL DISTRICTE  EL DISTRICTE I ELS SEUS BARRIS  CONEIXEU EL DISTRICTE  CONTACTE Inici / Últimes notícies / Què puc fer si tinc problemes per pagar el lloguer? Què puc fer si tinc problemes per pagar el lloguer? 28/12/2020 - 11:52 A casa, coneix els teus drets! Recursos per m… Link kopiër… Bekijken op Més informació L̓ Assessora dʼHabitatge Compartit de la Xarxa de Punts dʼInformació Juvenil, Mari Carmen Jiménez, i lʼadvocada de lʼOficina dʼHabitatge de Nou Barris, Maria Quins drets tinc com a llogater i quines obligacions té la persona propietària? Romero, parlen sobre els recursos per mantenir lʼhabitatge en cas que el llogater tingui problemes per pagar el lloguer i evitar els desnonaments en una sessió del cicle «Joventut Connectada». En aquest cicle, organitzat pels punts dʼInformació Cicle «Joventut Connectada» Juvenil de Barcelona, sʼhan fet una sèrie de xerrades online per donar a conèixer els serveis i equipaments juvenils de lʼAjuntament de Barcelona i resoldre dubtes a Pèrdua de l'habitatge través de les preguntes dels joves. En aquesta sessió sʼexpliquen els recursos que la Xarxa dʼOficines dʼHabitatge Xarxa d'Oficines de l'Habitatge de Barcelona ofereix a aquelles persones que, a causa de la seva situació de vulnerabilitat, tenen problemes per pagar el lloguer. A continuació us resumim els conceptes clau de la sessió, però si voleu aprofundir-hi trobareu la xerrada completa al següent enllaç. Habitatge et truca La clau és prevenir Si pensem que podem tenir problemes per pagar el lloguer, la clau és avançar-se al problema i prevenir abans de deixar de pagar i generar un deute, segons ha explicat lʼadvocada de lʼOficina dʼHabitatge de Nou Barris, Maria Romero. En aquest sentit ha parlat de dos ajuts que poden ser útils: – Ajuda estatal al lloguer: es publica habitualment entre els mesos dʼabril i juny i sʼatorga en funció de la renda. Cal adreçar-se a lʼOficina dʼHabitatge i sol·licitar-la. – Prestació municipal derivada de la mediació: aquestes prestacions estan obertes gairebé tot lʼany i sʼatorguen després dʼun procés de mediació amb el propietari. La condició per obtenir-la és aconseguir que el propietari baixi el lloguer un mínim de 50 euros i que el contracte tingui una durada dʼun mínim de 12 mesos. Recursos disponibles quan es deu alguna mensualitat Si no sʼha arribat a temps i el llogater ja deu alguna mensualitat encara té eines que el poden ajudar a sufragar aquest deute, com ara la Prestació Especial dʼUrgència. Per poder-la demanar cal complir una sèrie de requisits: el lloguer ha de ser com a màxim de 750€, el contracte ha de tenir un any de vigència a partir de la data de lʼajut, el deute ha de ser com a màxim de 3.000 euros i sʼhan de demostrar alguns ingressos per poder fer front al lloguer després de rebre lʼajut que està destinat només a pagar un deute puntual. Si el llogater no compleix algun dʼaquests requisits sempre es pot recórrer a la mediació de lʼOficina dʼHabitatge per renegociar la renda, ampliar la vigència del contracte o el deute en cas que superi la quantitat dels ajuts. Si res dʼaixò funciona i sʼinicia el procés de desnonament Si el procés de mediació no ha tingut èxit, el llogater no ha aconseguit cap dels ajuts disponibles i deixa de pagar, el propietari pot iniciar un procés judicial de desnonament per impagament. Romero ha aclarit que, contràriament al que pensa molta gent, el propietari pot iniciar un procés de desnonament des del primer mes dʼimpagament, fins i tot si el lloguer es paga amb retard. No és una pràctica habitual, però ho podria fer. Un cop el llogater rep la demanda de desnonament, el llogater té un termini de deu dies per entregar les claus de manera voluntària, liquidar el deute o continuar el procés judicial a través dʼun advocat perquè no hi està dʼacord. És important tenir en compte que, depenent dels seus ingressos, pot tenir dret a justícia gratuïta. Cal demanar-ho durant els tres primers dies després de rebre la demanda i, fins que se li assigni lʼadvocat dʼofici, el procés sʼaturarà. El llogater també pot adreçar-se a lʼOficina dʼHabitatge on se li poden oferir diversos recursos. Per una banda, sempre es pot iniciar un procés de mediació per optar a una prestació especial dʼurgència, que és més ràpida si hi ha un procés de desnonament obert. Si el deute és molt elevat es pot proposar al propietari incloure lʼhabitatge a la Borsa dʼHabitatge perquè el llogater pugui mantenir lʼhabitatge i el propietari tingui una cobertura de rendes en cas dʼimpagament, a més dʼaltres bonificacions i una subvenció per obres, que sʼhan de poder fer mentre els llogaters hi viuen. Si malgrat tot no sʼaconsegueix aturar el desnonament Pot ser que la mediació no funcioni i arribi la data del llançament. Si el procés judicial continua el Servei dʼIntervenció en situacions de Pèrdua de lʼHabitatge i/Ocupacions (SIPHO) acompanyarà el llogater en tot el procés de desnonament fins al dia del llançament intentant lʼúltima negociació per suspendreʼl. Si malgrat això sʼacaba executant el desnonament, el llogater encara té opcions: – Acollir-se a la mesa dʼemergència. – Buscar un nou habitatge i demanar la prestació per persones desnonades que subvenciona fins al 60% del lloguer del nou habitatge i 600 euros per pagar la fiança. Per demanar-la cal que la persona desnonada sigui titular del nou contracte de lloguer, encara que no sigui lʼúnica. – Inscriureʼs com a demandant al Registre de Sol·licitants dʼHabitatges amb Protecció Oficial per optar a un habitatge públic. Més recursos i informació a la Xarxa dʼOficines dʼHabitatge Les Oficines dʼHabitatge de Barcelona ofereixen informació sobre aquests serveis i molts altres així com assessorament en matèria legal. Nʼhi ha deu, una a cada districte de la ciutat, i compten amb un equip tècnic especialitzat que sʼencarrega dʼoferir atenció personalitzada als usuaris. Actualment atenen només amb cita prèvia i en els casos en què els tràmits no es puguin fer telemàticament. El seu personal, però, us ofereix assessorament telefònic a través del servei «Habitatge et truca» i, en el cas que sigui imprescindible fer el tràmit de manera presencial, es donarà dia i hora per una de les Oficines dʼHabitatge de Barcelona. Mapa web Contacte Avís legal Accessibilitat