www.barcelona.cat  C erca a barcelona.cat...   Català  Avís de sequera: sʼha activat el protocol de sequera en fase d'alerta.  Sant Andreu      L'AJUNTAMENT  SERVEIS I TRÀMITS  GUIA DEL DISTRICTE  EL DISTRICTE I ELS SEUS BARRIS  CONEIXEU EL DISTRICTE  CONTACTE Inici / Últimes notícies / Aran Clemente (CCOO): "La modificació constant dels currículums escolars dona inestabilitat, i això resulta negatiu" Aran Clemente (CCOO): "La modificació constant dels currículums escolars dona inestabilitat, i això resulta negatiu" 13/03/2023 - 13:15 Aquest mes continuem les entrevistes al voltant de la implementació dels nous currículums escolars, que tenen prevista l'aplicació completa de cara al curs 2024-2025. Hem parlat amb Aran Clemente, mestre d'educació primària i coordinador del Barcelonès de la Federació d'Educació de CCOO. Per a aquest sindicat, “hi ha precipitació en la implementació i manca de planificació”. Critiquen que des de la Conselleria dʼEducació no sʼhagi tingut en compte “la necessària formació pedagògica i didàctica que sʼha de realitzar des dels mateixos centres” i demanen més recursos per a la transformació educativa. En aquest context, el passat divendres 10 de febrer, CCOO, juntament amb lʼAssociació Catalana de Psicopedagogia i Orientació Educativa i Professional, la Federació dʼAssociacions Veïnals de Barcelona (FAVB), la Federació de Moviments de renovació pedagògica de Catalunya, el Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, Badalona Fampas, Europa Laica, Canyelles Aprèn, Col·lectiu dʼEscoles Contra la Segregació, Saó i lʼAEP, va presentar, davant el Parlament de Catalunya, una ILP (Iniciativa Legislativa Popular) per tal dʼexigir un mínim del 6% del PIB a lʼeducació. “Apostem per un increment de despesa en el sistema educatiu amb lʼobjectiu que millorin les condicions de lʼescola pública”, explica Aran Clemente. A CCOO considereu que lʼenfocament educatiu dels currículums suposa un avanç positiu, però demaneu més escolta, més recursos i més formació. Tenim clar que, com a professionals de lʼeducació, el nostre propòsit és ajudar els infants i els joves a orientar-se en el camí acadèmic per tal de preparar-los per a la vida. El gran problema que veiem als currículums escolars és que solen ser objecte de pugna política. Això vol dir que, en funció del color polític dels governs, tant autonòmics com estatals, es modifica cap a una banda o cap a una altra la manera dʼensenyar. El que voldríem és que hi hagués un acord, un enfocament pedagògic, i que els currículums escolars es blindessin i poguessin ser útils de generació en generació, adaptant-los, això sí, a les necessitats de cada moment. La modificació constant dona inestabilitat, i això resulta negatiu, no només per al sector de lʼeducació, sinó per a qualsevol àmbit. En una entrevista feta i publicada al butlletí del mes passat, Iolanda Segura, portaveu de lʼUSTEC-STEs es mostrava crítica amb una educació només basada en competències, sense una base sòlida de coneixement. Els nous currículums aposten per un model que sʼaparta de la classe magistral i posen al centre lʼinfant i el jove. A CCOO considerem que hem de superar el model tradicional i unidireccional i que aquesta batalla ja va ser guanyada en un altre moment; però que, efectivament la implementació de les noves metodologies sʼha de fer en condicions. Hi ha dʼhaver un rigor i el seu desenvolupament ha de ser correcte, seguint els paràmetres i els objectius establerts. Això es fa recuperant els claustres pedagògics i donant espais i eines al professorat i a la resta de professionals educatius. Algunes veus crítiques asseguren que la rebaixa dʼhores lectives i lʼaugment dʼautonomia dels centres dʼeducació secundària generarà una desigualtat educativa que podria deixar enrere lʼalumnat més vulnerable. Sí. A Sant Andreu mateix es veu la diferència. Hi ha barris amb realitats diferents, algunes més complexes que dʼaltres; i això sʼha de tenir en compte. En aquest sentit, lʼaugment dʼautonomia dels centres escolars pot comportar un problema: la situació econòmica de les famílies, els tipus de feina dels progenitors, el seu nivell dʼestudis, etcètera determina la vida de les persones, i també dels infants. El tema de la segregació en alguns barris del districte és preocupant i greu. Som a les portes de la preinscripció escolar i és una oportunitat excel·lent perquè les escoles puguin mostrar la feina que fan, perquè en barris desfavorits es fa molt bona feina, només cal veure el cas dʼEl Til·ler. No obstant això, des de CCOO considerem que lʼautonomia dels centres és una arma de doble tall. Dʼuna banda, pot aportar coses beneficioses, sempre que sʼapliqui de manera objectiva i transparent. Dʼaltra, hi ha el perill que les direccions dels centres esdevinguin caps de personal. El decret dʼautonomia dels centres pot tenir com a conseqüència lʼadopció de models de lideratge tòxics, que no imperen, però que existeixen. De fet, a CCOO hem aconseguit que sʼadmeti a tràmit una petició judicial per tal de recuperar la democràcia als centres escolars. Nosaltres creiem que es va esvair amb lʼadopció dʼaquest decret. Creu que els nous currículums poden contribuir a una rivalitat no volguda entre escoles, que competeixen pel que fa a projecte educatiu? Estem convençuts que lʼescola inclusiva ha de ser la finalitat a perseguir a curt termini. És fonamental que tothom pugui accedir a una educació de qualitat i universal; i això sʼha de dur a terme en peu dʼigualtat entre tots els centres educatius. Sé que sona idíl·lic, però hauríem de caminar plegats perquè tots els centres educatius tinguessin les mateixes garanties dʼèxit. Els centres, depenent del seus contextos, han de poder valorar i decidir les metodologies emprades perquè aquestes són les eines per aconseguir els objectius dʼaprenentatge i les competències, i no són la finalitat. A CCOO, però, entomem aquests reptes com a oportunitats i no ens agrada lamentar-nos. El problema demogràfic pot ajudar a desmassificar les aules; això sí, és obligació de lʼAdministració aportar els recursos perquè això es faci de manera correcta. A CCOO us heu mostrat molt crítics respecte a lʼadopció de nou calendari escolar. El calendari és una de les puntes de lʼiceberg de la qüestió de tot plegat. Critiquem obertament lʼactitud impositiva per part de la Conselleria dʼEducació. En nom dʼuna suposada transformació del sistema educatiu, es prenen decisions sense consultar a ningú. Hi ha un sentiment de malestar generalitzat perquè totes les decisions es prenen sense consultar, i creiem que sʼequivoquen. Ni tan sols sʼha consultat amb el Consell Escolar de Catalunya, format per professorat, famílies, entitats, organitzacions, etcètera. És cert que no és un òrgan vinculant, sinó consultiu, però se li hagués hagut de preguntar. Ara ens plantem a les portes del curs següent, seʼns diu que la decisió ja està presa i que està avalada per estudis, però no hi ha hagut mai intenció dʼobrir el debat entre els professionals. Mapa web Contacte Avís legal Accessibilitat