RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA CONVIVÈNCIA PACÍFICA (ANIMALS) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 26 de febrer de 2024, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  El dia 6 de desembre de 2022, a les 18.00 hores, mentre no era a casa, un veí va avisar la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB) arran de les molèsties pels lladrucs del seu gos. L’actuació va acabar amb una denúncia.  La interessada va recórrer el procediment sancionador i el recurs es va desestimar amb la ratificació de l’agent que va intervenir, i que va manifestar haver comprovat els fets. L’agent afegia que havia parlat amb la persona que els va requerir i amb algunes persones veïnes de la finca, que van confirmar que les molèsties s’ocasionaven amb assiduïtat. La interessada nega aquesta qüestió i compta amb el suport d’altres persones que també viuen a la finca, que van signar un escrit afirmant que no es donaven aquelles molèsties denunciades.  Arran d’aquella situació, s’havien generat problemes de convivència a la finca, formada per vuit unitats convivencials.  Manifestava que aplicava mesures per evitar que el seu gos bordés i generés molèsties. Intentava no deixar-lo sol i li subministrava tranquil·litzants naturals si havia de sortir sense ell, però el veí continuava denunciant la situació i temia que la sancionessin de nou.  Amb posterioritat als fets, va rebre la visita d’una persona mediadora, però no havia tornat a tenir-ne més informació. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. 1 Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Sarrià - Sant Gervasi per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 4 de març de 2024, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 29 de maig de 2024, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa la tramitació donada a l’expedient sancionador objecte d’aquesta queixa. CONSIDERACIONS 1. La tramitació de l’expedient sancionador Convé recordar que l’exercici del dret de les persones a tenir animals de companyia ha de ser compatible amb l’interès públic prevalent, com és el manteniment de la convivència veïnal. Per tant, les persones propietàries són directament responsables del compliment de les obligacions previstes a l’Ordenança de medi ambient de Barcelona, de 2 de maig de 2011. L’article 45-5 de l’Ordenança disposa que han de tenir-ne una cura especial per tal de no pertorbar la vida del veïnat. Pel que fa a la tramitació de l’expedient sancionador objecte de queixa, des de la Sindicatura no s’aprecia cap irregularitat en la seva tramitació. L’Ajuntament acredita que, davant el recurs administratiu interposat per la persona interessada contra la denúncia, l’agent policial que va intervenir es va ratificar en el fet que va poder comprovar els fets denunciats per una persona resident de la finca, en relació amb les molèsties que ocasionava l’animal, i afegeix que diferents persones veïnes de l’immoble van manifestar que aquestes molèsties es donaven amb assiduïtat. En aquest punt, ens hem de referir a la presumpció de veracitat dels documents formalitzats per funcionaris/àries públics, als quals es reconeix la condició d’autoritat, d’acord amb el que estableix l’article 77.5 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta va ser la motivació jurídica que va portar al consistori a desestimar el recurs d’alçada interposat per la interessada i a confirmar la sanció, ja que la persona interessada no va poder aportar proves que desvirtuessin aquella presumpció de veracitat de l’agent. 2 2. El conflicte de convivència generat per les molèsties que ocasiona l’animal Convé assenyalar que l’Ajuntament de Barcelona, el juny del 2013, va aprovar la Mesura d’ordenació i criteris comuns de les intervencions amb estratègia comunitària, que preveu la mediació, entre d’altres, en conflictes veïnals amb l’objectiu de fomentar la convivència i el bon veïnatge. El supòsit objecte d’aquesta queixa s’inclou en la tipologia de situacions susceptibles de mediació. Segons diu la interessada, va rebre la visita d’una persona mediadora, però no havia obtingut cap més informació sobre aquell procés. Tot i això, el Districte assegura que des de la Direcció de Serveis a les Persones i al Territori, que és el servei competent per endegar processos de mediació en conflictes veïnals, no s’ha intervingut en cap servei en aquella finca. Cal tenir present que, en situacions com la descrita, en la qual una persona resident d’un immoble en denuncia una altra, es poden generar problemes de convivència en els quals, més enllà de les parts, es vegin implicades altres persones residents amb percepcions diferents sobre la problemàtica. En aquest cas, tot i que l’agent policial que va intervenir assegura haver parlat amb altres persones de la finca que corroboraven la versió del denunciant, la promotora de la queixa aporta un document que acredita que tres de les vuit unitats convivencials de l’immoble manifesten no patir molèsties derivades del seu gos, alhora que es mostren disconformes amb la solució punitiva. La Sindicatura entén que, tot i que la persona propietària de l’animal hagi adoptat mesures per evitar els lladrucs del gos, tal com assenyala ella mateixa, podria ser que aquestes no fossin suficients per posar fi a la situació. Per això, considera que caldria implementar-ne d’altres que poguessin ser més efectives. És per això que, si les molèsties continuen, caldria valorar la possibilitat d’activar algun recurs de mediació entre les parts, per mirar de trobar solucions al problema que afecta el descans i la vida quotidiana de les persones i corregir la situació. Aquesta acció mediadora de ben segur també evitaria que la promotora de la queixa estigués patint per noves situacions de denúncia que, sens dubte, agreujarien encara més la situació de conflictivitat entre el veïnat. 3 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, no aprecia cap irregularitat en l’actuació del Districte de Sarrià - Sant Gervasi pel que fa a la tramitació del procediment sancionador. Tot i això, no s’ha valorat la possibilitat d’iniciar un procés de mediació amb les persones residents de l’immoble. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte de Sarrià - Sant Gervasi que, si les molèsties persisteixen, valori la possibilitat d’activar un recurs de mediació entre les parts per intentar solucionar la problemàtica de convivència que afecta la quotidianitat de les persones de l’immoble. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4