ANUNCI sobre l’aprovació de les bases reguladores per a la concessió de subvencions a entitats gestores d’habitatges del mercat privat destinats a facilitar l’accés a l’habitatge a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica, i risc d’exclusió residencial. La Junta General del Consorci de l’Habitatge de Barcelona, reunida en sessió ordinària celebrada el dia 23 de juliol de 2024, a l’empara del que disposen els articles 8.2 i 11 dels Estatuts, ha adoptat el següent: ACORD 1.- APROVAR les bases reguladores per a la concessió de subvencions a entitats gestores d’habitatges del mercat privat destinats a facilitar l’accés a l’habitatge a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica, i risc d’exclusió residencial, que s’annexa. 2.- PUBLICAR aquest acord i el text íntegre de les Bases Reguladores en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. 3.- ESTABLIR que les subvencions objecte d’aquestes Bases Reguladores s’atorguen en funció de les disponibilitats pressupostàries del Consorci de l’Habitatge de Barcelona. Barcelona, 28 d’agost de 2024 Gerard Capó i Fuentes Gerent del Consorci de l'Habitatge de Barcelona 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 1-16 https://bop.diba.cat A Bases reguladores per a la concessió de subvencions a entitats gestores d’habitatges del mercat privat destinats a facilitar l’accés a l’habitatge a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica, i risc d’exclusió residencial. 1.- Objecte. Aquestes bases tenen per objecte regular la concessió de subvencions, en règim de concurrència pública no competitiva, a entitats sense ànim de lucre, propietàries o titulars d’un contracte de cessió o similar d’habitatges del mercat privat destinats a facilitar l’accés a l’habitatge a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica, i risc d’exclusió residencial. 2.- Finalitat i àmbit territorial d’aplicació. Aquestes subvencions tenen per finalitat incrementar la dotació d’habitatge social existent a la ciutat de Barcelona per destinar-lo a persones en situació d’emergència econòmica i social, i risc d’exclusió residencial. 3.- Definicions. Als efectes d’aquestes bases reguladores, s’estableixen les definicions següents: a) Contracte de cessió o similar: contracte signat entre la propietat de l’habitatge i l’entitat beneficiària de la subvenció, segons el qual es cedeix el dret d’ús de l’habitatge a l’entitat a canvi del pagament d’un cànon o renda. b) Contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial: contracte signat entre l’entitat beneficiària de la subvenció i la persona adjudicatària de l’habitatge mitjançant la mesa d’emergència de Barcelona o en el marc del servei “Primer la Llar” del Programa Municipal d’Atenció a Persones en situació de sense llar de Barcelona i en el Pla de Lluita contra el sensellarisme de Barcelona, segons el qual es cedeix l’ús de l’habitatge per part de l’entitat per a destinar-lo a satisfer la necessitat d’habitatge de forma temporal en exercici d’una activitat assistencial a canvi del pagament d’una renda. c) Sol·licitud de baixa: Document segons el qual es demana excloure un habitatge de la relació d’habitatges facilitada per l’entitat beneficiària en el moment de presentació de la sol·licitud. d) Sol·licitud de modificació: Document segons el qual es demana la baixa d’un habitatge i la incorporació d’un nou habitatge a la relació d’habitatges facilitada per l’entitat beneficiària en el moment de presentació de la sol·licitud. e) Unitat de convivència: La persona o el conjunt de persones empadronades en un mateix habitatge, amb independència de la relació que hi hagi entre elles. f) Renda o cànon: Definit a les bases reguladores 7 i 8. 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 2-16 https://bop.diba.cat A 4.- Beneficiaris. 4.1.-Poden ser beneficiaris d’aquestes subvencions les entitats sense ànim de lucre propietàries o titulars d’un contracte de cessió o similar, com a entitat titular del dret d’ús, d’un habitatge situat a la ciutat de Barcelona que posin o hagin posat a disposició de la mesa d’emergències de Barcelona o del Servei “Primer la Llar” del Programa Municipal d’Atenció a persones en situació de sense llar de Barcelona i en el Pla de Lluita contra el sensellarisme de Barcelona. 4.2.- No es podran percebre aquestes subvencions quan: a) Els habitatges que es posin o s’hagin posat a disposició siguin de titularitat pública administrats o gestionats per la Generalitat de Catalunya o per qualsevol entitat pública. b) Els habitatges que es posin o s’hagin posat a disposició siguin de titularitat pública administrats o gestionats per l’Ajuntament de Barcelona o per qualsevol entitat pública municipal de Barcelona, excepte aquells que ja hagin estat adjudicats per la mesa d’emergència de Barcelona o pel Servei “Primer la Llar” pel Departament de Serveis i programes d’allotjament individual (DSPAI) en el moment de la publicació de la convocatòria. c) Quan el propietari de l'habitatge estigui obligat a oferir un lloguer social en relació amb l'habitatge, d'acord amb la normativa vigent. d) Quan el propietari de l’habitatge estigui obligat a oferir un contracte d’arrendament o altre obligació de dret públic fonamentada en l’interès general als ocupants d’un habitatge que estigui en risc de pèrdua. 5.- Requisits per obtenir la condició de beneficiari. 5.1.- Requisits generals a) Ser propietari o titular d’un contracte de cessió o similar, com a entitat titular del dret d’ús, d’un habitatge. b) No pagar un cànon o renda per la cessió de l’ús mensual de l'habitatge superior als imports fixats a la Base reguladora 7. c) Haver cedit l’ús de l’habitatge mitjançant un contracte subjecte a l’article 3.2 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d’Arrendaments urbans, o haver manifestat la voluntat de cedir-lo mitjançant la declaració responsable, per destinar-lo a satisfer la necessitat d’habitatge de forma temporal en exercici d’una activitat assistencial. d) Tenir domiciliat el cobrament de la subvenció en una entitat financera. e) No estar sotmès a cap dels supòsits de prohibició pel fet de ser entitat beneficiària de subvencions de conformitat amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i, en el seu cas, no haver estat objecte d'un procediment de revocació d'algun dels ajuts que estableix el Reial decret 42/2022, de 18 de gener, o el Pla estatal d'habitatge anterior, per incompliment o causa imputable a la persona sol·licitant. f) Trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l’Estat, la Generalitat de Catalunya així com les obligacions amb la Seguretat Social. g) Estar al corrent de pagament d’obligacions per reintegrament de subvencions. h) Complir amb la resta de requisits per a ser beneficiari d’una subvenció establerts per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Text refós de la Llei de 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 3-16 https://bop.diba.cat A finances públiques de Catalunya, aprovada per Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre. 5.2.- En el cas de la modalitat 6.1.1. a), a més, caldrà un informe de la mesa d’emergència de Barcelona segons el qual la persona titular del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial ha obtingut una resolució favorable per a l’adjudicació d’un habitatge. 5.3.- En el cas de la modalitat 6.1.1. b), a més, serà necessari un informe elaborat pel/per la referent de sensellarisme de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials segons el qual la persona titular del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial ha obtingut una resolució favorable per a l’adjudicació d’un habitatge. 6.- Modalitats, durada i quantia de la subvenció. Les subvencions objecte d’aquestes bases reguladores es concedeixen per concurrència pública no competitiva i s’atorguen a l’entitat beneficiària per cada habitatge indicat al model normalitzat de relació d’habitatges que compleixin els requisits d’aquestes Bases. 6.1.- Modalitats. 6.1.1.- Aquestes subvencions tenen per objecte atendre algun dels supòsits següents: a) Habitatges que es posin o s’hagin posat a disposició de la mesa d’emergència per a la seva adjudicació a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica i que siguin designades per la mesa d’emergència de Barcelona. b) Habitatges destinats a abordar el sensellarisme adjudicats mitjançant el Servei “Primer la Llar” pel Departament de Serveis i programes d’allotjament individual (DSPAI) a proposta dels serveis del Programa Municipal d’Atenció a persones Sense Llar de Barcelona. 6.1.2.- En ambdues modalitats s’inclourà: a) Una subvenció per al pagament de la diferència entre el cànon o renda dels habitatges del mercat privat destinats a facilitar l’accés a l’habitatge a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica, i risc d’exclusió residencial, i la renda que haurien d’abonar les unitats de convivència, segons els imports fixats a la Base reguladora 6. b) Una subvenció per cobrir les despeses de gestió i manteniment dels habitatges del mercat privat destinats a facilitar l’accés a l’habitatge a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica, i risc d’exclusió residencial, segons els imports fixats a la Base reguladora 6. 6.2.- Durada. Les subvencions es reconeixen per anualitats, a comptar la primera anualitat a partir del primer mes de concessió de la subvenció i durant un termini de 4 anys, sempre que es segueixin reunint les condicions previstes a les bases i a la convocatòria. 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 4-16 https://bop.diba.cat A 6.3.- Import subvencionable. 6.3.1.- La quantia de la subvenció prevista en la Base reguladora 6.1.2. a) serà pel pagament de la diferència entre el cànon o renda dels habitatges del mercat privat destinats a facilitar l’accés a l’habitatge a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica, i risc d’exclusió residencial, i la renda establerta al contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial calculat d’acord amb el fixat a la base reguladora 8.4, que en cap cas pot superar el cànon o renda pactat en el contracte de cessió o similar. En cas que les entitats beneficiàries siguin propietàries de l’habitatge, la subvenció es calcularà tenint en compte l’índex màxim de referència de preus del lloguer d’habitatge publicat pel Ministerio de Vivienda y Agencia Urbana que, en cap cas, podrà ser superior als 1.200€, i se li descomptarà l'import corresponent a la renda establerta al contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial calculat d’acord amb el fixat a la base reguladora 8.4. Sens perjudici, del previst a la Base reguladora 7.3. No seran subvencionables els imports que puguin correspondre al pagament de la renda o cànon per annexos, com garatges, trasters o similars. Quan els habitatges es vegin afectats per un procediment judicial de desnonament per manca de pagament, per expiració del termini legal o contractual o per precari, sempre que haguessin tingut un títol habilitant anterior, i tret que el titular del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial continuï pagant, l’import d’aquesta subvenció serà igual a l’import del cànon del contracte de cessió o similar, sense restar la renda que li correspon pagar al titular del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial. Aquest nou import es reconeixerà des del primer impagament que es produeixi amb posterioritat a l’inici del període de concessió i durant les mensualitats que transcorrin fins a la recuperació de l’habitatge per part de l’entitat beneficiària de la subvenció, amb un màxim de 18 mensualitats. En cas que l’entitat recuperi l’import de renda fixat al contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial, l’entitat, si escau, haurà de procedir a la seva devolució. 6.3.2.- La subvenció prevista a la Base reguladora 6.1.2. b) per al pagament de les despeses de gestió i manteniment dels habitatges que s’hagin posat a disposició de la mesa d’emergència de Barcelona o dels habitatges adjudicats mitjançant el Servei “Primer la Llar” pel Departament de Serveis i programes d’allotjament individual (DSPAI) a proposta dels serveis del Programa Municipal d’Atenció a persones Sense Llar de Barcelona s’atorga per a cobrir les despeses vinculades a: - Assegurances multirisc de la llar. - Assegurances d’impagament de rendes. - Despeses de manteniment i arranjament que no hagi d’assumir la propietat i que no estiguin cobertes per l’assegurança multirisc. - Despeses de subministrament (aigua, llum o gas) derivades dels canvis de titularitat. - Despeses de captació, gestió i acompanyament social dels titulars del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial. 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 5-16 https://bop.diba.cat A - Honoraris de l’auditor per a la redacció de l’informe que ha d’acompanyar el compte justificatiu de la subvenció. L’import d’aquesta subvenció varia en funció de la modalitat: - En el cas de la modalitat 6.1.1. a), l’import de la subvenció serà de 4.000 euros màxim per habitatge i anualitat. - En el cas de la modalitat 6.1.1. b), l’import de la subvenció serà de 1.900 euros màxim per habitatge i anualitat. En cas de sol·licitar una modificació dels habitatges inclosos a la relació d’habitatges inicialment presentada, l’import d’aquesta subvenció s’incrementarà en un màxim de dues mensualitats del cànon del nou habitatge, vinculat a l’efectiva signatura del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial, i es destinarà a cobrir les despeses de captació, gestió i acompanyament social que ocasiona el canvi d’habitatge i el reallotjament de la unitat de convivència afectada. 6.3.3.- En cas que l’entitat doni de baixa un habitatge de la relació d’habitatges inicialment aportada, sense incorporar un nou habitatge i ho faci abans de la finalització de l’any, es calcularà la part proporcional de la subvenció al temps que falti fins a la finalització de l’any i l’entitat, si escau, haurà de procedir a la seva devolució. 7.- Condicions del contracte de cessió o similar. 7.1.- Les entitats sol·licitants, en cas de no ser propietàries de l’habitatge objecte del contracte, han de presentar un contracte de cessió d’ús o similar formalitzat amb les persones propietàries dels habitatges, contracte segons el qual es cedeix el dret d’ús de l’habitatge a l’entitat sol·licitant de la subvenció a canvi del pagament d’un cànon o renda. 7.2.- La durada del contracte serà com a mínim de 3 anys. 7.3.- L’import del cànon o renda mensual d’aquest contracte no podrà superar cap de les quantitats següents: a) 1.200 €. b) Índex de referència de preus de lloguer d’habitatge publicat pel Ministerio de Vivienda y Agencia Urbana (https://serpavi.mivau.gob.es/). En el cas que l’habitatge es trobi en una zona de mercat tensionat i que existís un contracte d’arrendament vigent durant els cinc anys abans de la formalització del present contracte de cessió o similar, la renda o cànon del contracte de cessió o similar no podrà excedir de la renda del contracte d’arrendament anterior, actualitzada d’acord amb el sistema d’actualització previst al mateix. Això no obstant, si l’habitatge es troba en una zona de mercat tensionat i el propietari és un gran tenidor en els termes de la Llei 12/2023, de 24 de maig, pel dret a l’habitatge, i de la Resolució TER/800/2024, de 13 de març, per la qual es modifica la Resolució TER/2940/2023, d'11 d'agost, per la qual es declaren zona de mercat residencial tensionat diversos municipis, d'acord amb la Llei estatal 12/2023, de 14 de maig (DOGC núm. 9122, de 14.3.2024) o un petit tenidor que no ha tingut un contracte d’arrendament vigent en els darrers cinc anys, la renda o cànon del 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 6-16 https://bop.diba.cat A contracte de cessió o similar no podrà excedir de l’índex de referència preus de lloguer d’habitatge publicat pel Ministerio de Vivienda y Agencia Urbana ni dels 1.200 €. En cas de contractes de cessió o similar formalitzats abans de l’entrada en vigor de la declaració d’àrea de mercat tensionat, es podrà mantenir el mateix import de renda que el fixat al contracte de cessió o similar encara que se superin els imports anteriors. En cas de renovació d’un contracte de cessió, una vegada que ha entrat en vigor l’àrea de mercat tensionat, l’import de la renda o cànon s’haurà d’adequar als imports indicats en a) i b). 7.4.- Els habitatges pels quals s’atorga la subvenció han de complir amb les condicions mínimes d’habitabilitat establertes al Decret 141/2012, de 30 d’octubre, pel qual es regulen les condicions mínimes d’habitabilitat dels habitatges i la cèdula d’habitabilitat, les quals han de quedar acreditades mitjançant la corresponent documentació vigent en el moment de la signatura del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial. 7.5.- La propietat s’obliga a satisfer els impostos, taxes, arbitris i demés obligacions tributàries de caràcter estatal, autonòmic i local, com ara l’Impost sobre bens immoble i les taxes de clavegueram i de recollida d’escombraries, així com les despeses ordinàries i extraordinàries de Comunitat. Les despeses per obres de conservació vinculades a l’habitabilitat dels habitatges s’han de satisfer per part de la propietat. 8.- Condicions del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial. 8.1.- Les entitats sol·licitants han d’haver cedit o hauran de cedir l’ús de l’habitatge mitjançant un contracte subjecte a l’article 3.2 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d’Arrendaments urbans, per destinar-lo a satisfer la necessitat d’habitatge de forma temporal en exercici d’una activitat assistencial a canvi del pagament d’una renda. 8.2.- La durada del contracte serà anual i es podrà anar prorrogant any en any, fins a un mínim de 3 anys, sempre i quan es mantinguin les condicions assistencials, econòmiques i socials. 8.3.- El contracte s’ha d’haver signat o es signarà amb la persona que ha obtingut o obtingui una resolució favorable de la mesa d’emergència de Barcelona o informe elaborat pel/per la referent de sensellarisme de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials. 8.4.- L’import mensual de la renda no pot superar el 10% dels ingressos bruts ponderats de la unitat de convivència, si estan per sota del 0,89 de l'indicador de renda de suficiència (IRSC), el 12% dels ingressos bruts ponderats de la unitat de convivència, si són iguals o superiors al 0,89 IRSC i per sota el 0,94 de l'IRSC, o el 18% dels ingressos bruts ponderats de la unitat de convivència, si són iguals o superiors al 0,94 de l'IRSC. A partir del tercer any de contracte, la renda serà del 20% del ingressos bruts ponderats de la unitat de convivència, si estan per sota del 0,94 IRSC, o del 30% dels ingressos bruts ponderats de la unitat de convivència, si són iguals o superiors a 0,94 IRSC. Aquest darrer criteri s’aplicarà des del moment de la signatura del contracte en cas que la unitat de convivència hagi disposat d’un contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial d’una durada mínima de dos anys amb anterioritat. La ponderació dels ingressos es farà d'acord amb els coeficients establerts pel Pla per al dret a l'habitatge vigent. 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 7-16 https://bop.diba.cat A Les taules d’IRSC es poden consultar al següent enllaç: https://habitatge.gencat.cat/ca/ambits/preus-ingressos-i-zones/taules-dingressos-de- referencia-en-materia-dhabitatge-/Taules_ingressos_ajuts_i_serveis/ 9.- Sol·licitud. 9.1.- Les sol·licituds per accedir a les subvencions que regulen aquestes Bases es poden presentar a partir de la data de publicació de la corresponent convocatòria o a la data que aquesta determini i dins del termini que es fixi en la mateixa. Les sol·licituds i la resta de documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud de subvenció, així com la documentació relativa a la justificació, s’han de formalitzar exclusivament per via electrònica d’acord a l’article 14.2 de la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu de les administracions públiques. Només es podrà presentar una sol·licitud per entitat. Si la mateixa entitat sol·licitant disposa de diversos habitatges que compleixen els requisits per a poder obtenir aquesta subvenció, s’han de fer constar a la relació d’habitatges annexa a la sol·licitud. 9.2.- Les sol·licituds s'han de presentar en imprès normalitzat, degudament formalitzades i signades per l’entitat sol·licitant de la subvenció, acompanyades per la documentació fixada a la següent Base reguladora. Juntament a la sol·licitud, s’haurà d’aportar una relació dels habitatges que posin o hagin posat a disposició de la Mesa d’emergència de Barcelona o del Servei “Primer la Llar” pel Departament de Serveis i programes d’allotjament individual (DSPAI), i una declaració responsable, segons model normalitzat, degudament signada, mitjançant la qual s’acrediti el compliment dels requisits previstos a la base reguladora 5 per part dels sol·licitants. Les sol·licituds s’han de presentar pels mitjans que s’estableixen a l’article 25 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i a l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 9.3.- La presentació de la sol·licitud implica la plena acceptació de les bases reguladores, dels termes de la convocatòria de referència i l'autorització al Consorci de l'Habitatge de Barcelona perquè pugui comprovar, d’una banda, els requisits d’estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social i, de l’altra, la conformitat de les dades que s’hi contenen o es declaren. 9.4.- Qualsevol persona sol·licitant pot desistir per escrit de la sol·licitud de subvenció, abans de la concessió. El desistiment exprés de la sol·licitud presentada ha de ser acceptat per l’òrgan instructor i suposa l’arxiu de la sol·licitud. 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 8-16 https://bop.diba.cat A 9.5.- La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada o document que acompanyi la sol·licitud de subvencions deixen sense efecte aquest tràmit des del moment en què es coneguin i prèvia audiència a l’entitat interessada i, en conseqüència comporten la resolució desfavorable de la sol·licitud sense perjudici que puguin ser causa de revocació de la resolució si es coneixen amb posterioritat a la concessió. 9.6.- L’incompliment dels requisits no esmenables i del termini de presentació de les sol·licituds de les subvencions que estableixen aquestes Bases, així com les corresponents convocatòries, comporta la inadmissió de la sol·licitud. 9.7.- Amb caràcter previ a la proposta de resolució de concessió de les subvencions, l’òrgan instructor ha de resoldre sobre la inadmissió o l’arxiu de les sol·licituds, i ho ha de notificar a les entitats interessades. 9.8.- En cas que, abans de notificar la resolució de concessió de la subvenció, les entitats sol·licitants vulguin modificar la relació d’habitatges aportada en el moment de presentació de la sol·licitud, sempre que no incrementin el nombre total d’habitatges, han de presentar una sol·licitud de modificació amb la documentació relativa al nou habitatge. Si una vegada notificada la resolució favorable de concessió de la subvenció, les entitats beneficiàries volen modificar la relació d’habitatges inclosa en la resolució, sempre que no incrementin el nombre total d’habitatges, han de presentar una sol·licitud de modificació amb la documentació relativa al nou habitatge. La sol·licitud de modificació i la documentació s’haurà de presentar trimestralment. 9.9.- En cas que vulguin donar de baixa habitatges de la relació d’habitatges sense incorporar un nou habitatge, caldrà aportar una sol·licitud de baixa de l’habitatge corresponent i, s’haurà de presentar trimestralment. 10.- Documentació. 10.1.- Documentació general: Juntament amb la sol·licitud, cal presentar la següent documentació: A) En relació a l’entitat sense ànim de lucre: a) Formulari normalitzat de dades bancàries per a poder realitzar el pagament de la subvenció, a nom de l’entitat sol·licitant, signada per aquesta i amb la diligència de conformitat de l’entitat bancària, o document equivalent a nom de l’entitat sol·licitant que acrediti la seva titularitat del compte bancari on rebre la subvenció. b) Relació d’habitatges, segons model normalitzat, en la qual s’haurà d’indicar si l’habitatge ja disposa de contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial. c) Model normalitzat de declaració responsable, signat per l’entitat sol·licitant, que acredita el compliment dels requisits previstos a la Base reguladora 5. d) Documentació acreditativa de ser una entitat sense ànim de lucre, constituïda legalment i inscrita en el registre corresponent. 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 9-16 https://bop.diba.cat A e) Certificat de no tenir deutes amb l’Agència tributària de l’Estat i de la Generalitat de Catalunya així com les obligacions amb la Seguretat Social. B) En relació a cadascun dels habitatges inclosos a la relació d’habitatges: a) Nota simple registral o escriptura pública acreditativa de la propietat de l’habitatge, si escau. b) Contracte de cessió o similar degudament signat, d’acord amb les condicions previstes a la Base reguladora 7, si escau. c) Contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial, d’acord amb les condicions previstes a la Base reguladora 8. d) Cèdula d’habitabilitat vigent. e) Informe de la Mesa d’Emergència de Barcelona segons el qual la persona titular del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial ha obtingut una resolució favorable per a l’adjudicació d’un habitatge. f) Informe elaborat pel/per la referent de sensellarisme de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials segons el qual la persona titular del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial ha obtingut una resolució favorable per a l’adjudicació d’un habitatge. 10.2.- En cas de modificació dels habitatges previstos a la relació d’habitatges inicialment presentada, caldrà presentar la sol·licitud de modificació juntament a la documentació mencionada a l’apartat 10.1 B). 10.3.- En cas que, en el moment de presentar la sol·licitud i la relació d’habitatges, la persona sol·licitant manifesti que posa a disposició un habitatge sense haver formalitzat el contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial, haurà d’aportar els documents indicats als apartats 10.1 B) b) i e) o f) com a màxim a la data que es fixi a la corresponent convocatòria. En cas que no aporti la documentació dins el termini establert, aquell habitatge es donarà de baixa de la relació d’habitatges inicialment aportada. 10.4.- D’acord amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, d’ 1 d’octubre, el Consorci de l’Habitatge de Barcelona consultarà electrònicament la documentació dels apartats 10.1 A) e) i B) d) i e) o f), excepte en el cas que la persona beneficiària manifesti la seva oposició a la consulta de forma expressa. 10.5.- El Consorci de l’Habitatge de Barcelona podrà sol·licitar documentació complementària per ampliar el seu coneixement sobre la sol·licitud presentada. 11.- Procediment de concessió. 11.1.- El procediment de concessió de les subvencions que regulen aquestes bases reguladores és la concurrència pública no competitiva i les resolucions es resolen seguint l’ordre d’entrada al registre electrònic, amb la documentació completa i correcta, fins l’exhauriment de la dotació pressupostària corresponent. 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 10-16 https://bop.diba.cat A 11.2.- L’òrgan competent per instruir el procediment és la persona titular del Departament d’Ús Digne de l’Habitatge del Consorci de l’Habitatge de Barcelona. 11.3.- La competència per resoldre aquestes subvencions és de la persona titular de la gerència del Consorci de l’Habitatge de Barcelona. 12.- Tramitació, resolució i notificació. 12.1.- Les sol·licituds es tramiten a través del web de l’Ajuntament de Barcelona (apartat de tràmits). 12.2.- L’òrgan instructor examinarà les sol·licituds presentades i requerirà als sol·licitants que hagin presentat una sol·licitud amb defectes esmenables, sense la documentació preceptiva o amb documentació inexacta o defectuosa, perquè esmenin els defectes o aportin la documentació que hi manca, en el termini màxim de deu dies hàbils a partir de l'endemà de la notificació del requeriment. En cas que no l'aportin en el termini esmentat, es considerarà que desisteixen de la petició i s'arxivarà la sol·licitud de subvenció. Una vegada avaluades les sol·licituds, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució de concessió o denegació a l'òrgan competent per dictar la resolució que escaigui. 12.3.- Aquestes subvencions seran concedides o denegades mitjançant resolució administrativa dictada pel Gerent del Consorci, a proposta de la persona titular del Departament d’Ús digne de l’Habitatge del Consorci de l’Habitatge de Barcelona. A la resolució de concessió s’ha d'indicar l'import que es concedeix, el concepte de despesa subvencionable, el nombre i la relació d'habitatges que queden inclosos. El termini màxim per dictar la resolució i notificar-la és de tres mesos a partir de l'endemà de la data de finalització del termini presentació de les sol·licituds. Un cop transcorregut el termini indicat sense que s'hagi notificat la resolució expressa, les sol·licituds s'entenen desestimades per silenci administratiu, d'acord amb l'article 54.2.e) de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. 12.4.- S'entén que els beneficiaris han acceptat la subvenció si, en el termini de deu dies hàbils comptats a partir de la data de la notificació, no han manifestat expressament que hi renuncien. 12.5.- La notificació dels actes de tramitació i resolutoris d’aquestes subvencions, de conformitat amb el previst als articles 56 i 58 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, modificada per la Llei 10/2011, de 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa, i els articles 40, 41 i 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques es farà de forma electrònica. 12.6.- En la notificació de la resolució s'hi ha de fer constar que aquesta exhaureix la via administrativa i que es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la Comissió 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 11-16 https://bop.diba.cat A Permanent del Consorci de l’Habitatge de Barcelona en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 77 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, o un recurs contenciós administratiu, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació. 12.7.- D'acord amb l'article 92.2.g.bis) del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, el Consorci de l’Habitatge de Barcelona pot acordar la reducció parcial o total de l'import de la subvenció, abans de dictar la resolució definitiva de concessió de subvenció, com a conseqüència de les restriccions que es derivin del compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. 13.- Justificació de l’objecte de la subvenció. Les entitats beneficiàries de les subvencions han de justificar el compliment de l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció mitjançant el sistema del compte justificatiu amb aportació d’informe d’auditor que regula l’Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, sobre les formes de justificació de subvencions, modificada per l’Ordre VEH/79/2020, de 9 de juny, que regula les diferents modalitats de justificació de subvencions en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, les seves entitats autònomes i la resta d’entitats del sector públic. La justificació mitjançant compte justificatiu amb aportació d’informe d’auditor ha de contenir els següents documents: 1. Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, activitat o projecte subvencionat, en què s'indiquin les activitats fetes i els resultats obtinguts. 2. Una memòria econòmica abreujada sobre el cost de les activitats dutes a terme, en què constin els documents especificats a l’article 6 de la Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, sobre les formes de justificació de subvencions, modificada per l'Ordre VEH/79/2020, de 9 de juny, que regula les diferents modalitats de justificació de subvencions en l'àmbit de la Administració de la Generalitat de Catalunya, les seves entitats autònomes i la resta d'entitats del sector públic, incloent: a) Una relació mensual de la renda amb la indicació de la data de pagament i la identificació de la part arrendatària. b) Una declaració responsable amb el contingut mínim següent: - Que els justificants de despesa s'han imputat a les diferents fonts de finançament de manera que no se supera l'import unitari de cada justificant. - Que el total de les fonts de finançament no supera el cost de l'actuació subvencionada. - Que es disposa d'un sistema de comptabilitat separada o que els justificants de despesa tenen assignat un codi comptable comú a les transaccions relacionades amb l'actuació subvencionada. c) Una relació detallada dels altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb la indicació de l'import i la seva procedència. Quan els justificants de les despeses s'imputin parcialment a altres subvencions, s'ha d'indicar la quantia exacta o el percentatge imputat en cada cas, amb la identificació dels òrgans concedents. d) Qualsevol altra documentació relacionada directament amb l'objecte específic de la subvenció que es requereixi en aquesta Resolució. 3. Informe de l’auditor adequat a les normes contingudes a l’Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, en la qual es fixen els procediments que s’han d’aplicar i l’abast dels mateixos. 12 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 12-16 https://bop.diba.cat A 4. Amb la darrera justificació anual s’haurà d’aportar la relació d’habitatges actualitzada, identificant els canvi produïts durant l’anualitat anterior. Les justificacions s'han de presentar en els següents terminis: - Les despeses objecte d’aquesta subvenció del període de novembre a maig de cada any de concessió, s’han de presentar, com a màxim, el dia quinze de juny de l’any de concessió. - Les despeses objecte d’aquesta subvenció del període de juny a octubre de cada any de concessió s’han de presentar, com a màxim, el dia quinze de novembre de l’any de concessió. 14.- Pagament de la subvenció. 14.1.- El pagament de les subvencions es realitzarà per l’import d’una anualitat mitjançant bestreta, comptant cada anualitat de l’1 de novembre de l’any corresponent a 31 d’octubre de l’any següent. La bestreta serà del 75% del valor anual que pugui ser objecte de concessió, excepte en el cas d’entitats del tercer sector social que, d’acord a la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d’acció social, serà del 80% del valor anual de la subvenció. 14.2.- El pagament de les subvencions s’efectuarà, mitjançant transferència, en el compte indicat en el formulari normalitzat de dades bancàries o document equivalent a nom de l’entitat sol·licitant que acrediti la seva titularitat del compte bancari on rebre la subvenció establert a tal efecte. 14.3.- El pagament de la subvenció resta condicionat a la disponibilitat pressupostària i a la comprovació, per part del Consorci de l’Habitatge de Barcelona, que la persona beneficiària està al corrent de pagament de les obligacions tributàries amb l'Estat i la Generalitat de Catalunya, així com de les obligacions amb la Seguretat Social. 15.- Incompatibilitats. Aquestes subvencions són incompatibles amb altres ajuts, prestacions, subvencions o convenis provinents d’administracions públiques o altres entitats que tinguin la mateixa finalitat. En cas de duplicitat amb altres ajuts, prestacions, subvencions o convenis per les mateixes mensualitats, es procedirà a una revocació parcial o total d’acord amb la duplicitat incorreguda. A més, aquestes subvencions són incompatibles entre si, pel que no es podrà obtenir una resolució favorable de les dues línies de subvencions regulades en la Base reguladora 6.1.1. a) i 6.1.1 b). 16.- Obligacions de les entitats beneficiàries. Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions següents: a) Destinar la subvenció rebuda al pagament del cànon o renda indicat al contracte de cessió o similar i al pagament de les despeses de gestió i manteniment. b) Justificar el compliment de l’objecte de la subvenció mitjançant la presentació de la documentació i en les dates fixades a la Base reguladora 13. c) Comunicar trimestralment al Consorci de l’Habitatge de Barcelona, la baixa o modificació dels habitatges que formin part de la relació d’habitatges incorporada a la resolució de 13 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 13-16 https://bop.diba.cat A concessió de subvenció, adjuntant tota la documentació relativa al nou habitatge establerta a la Base reguladora 10.2, així com les modificacions en l’import del cànon del contracte de cessió que puguin donar lloc al canvi en l’import de la subvenció. d) Proporcionar en tot moment la informació que se’ls demani respecte de la subvenció concedida i sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i avaluació del Consorci de l’Habitatge de Barcelona. L’incompliment podrà comportar la suspensió del pagament de la subvenció. e) Comunicar al Consorci de l’Habitatge de Barcelona les situacions irregulars que es puguin presentar en les convocatòries de subvencions, prestacions o ajuts o en els processos derivats de les convocatòries. f) No sol·licitar, directament o indirectament, que un càrrec o empleat públic influeixi en l’adjudicació de la subvenció. g) Comunicar al Consorci de l’Habitatge de Barcelona l’obtenció de subvencions per a la mateixa finalitat i l’import, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, a més de les que ja es consignen a la sol·licitud de subvencions. h) Conservar els documents justificatius mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control. i) Les entitats beneficiàries han de reintegrar, a iniciativa pròpia o a requeriment de l'Administració, les quanties aportades en excés al compte de l’entitat beneficiària, a partir del mes següent de la data d'extinció del dret a percebre la subvenció, així com també han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament, quan es produeixi alguna de les causes de suspensió del pagament, d’extinció o revocació de la subvenció o qualsevol altra causa admesa en dret. j) Complir les altres obligacions que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions i en aquestes bases. 17.- Inspecció i control. 17.1.- Les activitats d'inspecció i control necessàries per garantir el compliment de la finalitat de les subvencions serà realitzada per la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya i altres òrgans competents d'acord amb l'establert en el Text refós de la Llei de Finances Públiques de Catalunya. 17.2.- Les entitats beneficiàries han de proporcionar en tot moment la informació que se'ls demani respecte de la subvenció concedida i sotmetre's a les actuacions de comprovació i control de l’òrgan instructor, de la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya, de la Sindicatura de Comptes i d'altres òrgans competents, d'acord amb la normativa aplicable. L’incompliment de proporcionar la informació o el resultat de la comprovació podrà comportar la modificació de la resolució de concessió de la subvenció, la suspensió del pagament de la subvenció o la seva extinció o revocació, previ informe justificatiu del servei competent. 14 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 14-16 https://bop.diba.cat A 18.- Publicitat. S'ha de donar publicitat al Portal de la Transparència de la informació a què fan referència l'article 15 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i l'article 45 del Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre transparència i el dret d'accés a la informació pública. 19.- Revocació. Són causes de revocació de la resolució de concessió de la subvenció l’ incompliment per part de les entitats beneficiàries de les obligacions establertes en aquestes Bases així com aquelles regulades a l’article 99 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre. El procediment de revocació és el que preveu l’article 100 de la Llei esmentada. Un cop tramitat el procediment legalment establert, l'òrgan concedent ha de revocar total o parcialment les subvencions concedides. L’entitat beneficiària té l'obligació de retornar l'import rebut i de pagar l'interès de demora corresponent, en els supòsits previstos al Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. 20.- Infraccions i sancions. En qualsevol cas, i sens perjudici de la revocació de la subvenció prevista a la Base 19 anterior i de l’obligació de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida, l’incompliment de les obligacions que es preveuen en aquestes bases reguladores, pot comportar, si s’escau, l’aplicació del règim sancionador que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre. 21.- Protecció de dades. a) Les dades de caràcter personal proporcionades per les entitats sol·licitants o per les administracions públiques, institucions i organismes amb caràcter oficial es tractaran seguint allò que estableix la legislació vigent sobre protecció de dades. b) Les dades de caràcter personal objecte de tractament només s’utilitzaran per a la finalitat de gestionar els ajuts públics o subvencions. c) Les dades de caràcter personal de les entitats sol·licitants s'inclouran en el fitxer Ajuts al Lloguer del Consorci de l'Habitatge de Barcelona. Les dades del fitxer, amb caràcter general, i en especial les relatives a les circumstàncies personals, considerades especialment protegides, únicament podran ser tractades en l'àmbit restringit dels processos corresponents a la tramitació d'aquestes subvencions per part de les administracions i entitats competents, i per al compliment exclusiu de les finalitats indicades en aquesta Resolució. En tot cas, la utilització de dades tindrà lloc d'acord amb allò que s'estableix en aquesta Resolució i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades 15 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 15-16 https://bop.diba.cat A personals i garantia dels drets digitals, i el Reglament UE 2016/679, de 27 d’abril, de protecció de dades. d) Sempre que la finalitat perseguida amb el tractament de les dades ho permeti, s'aplicarà el procediment de dissociació de manera que la informació que s'obtingui no es pugui associar a una persona identificable. En particular, els tractaments amb finalitats estadístiques s'aplicarà la legislació que en cada cas resulti aplicable i, en particular, al disposat en la Llei 12/1989, de 9 de maig, reguladora de la funció estadística pública i les seves respectives disposicions de desenvolupament, així com a la normativa autonòmica en aquestes matèries. e) L’òrgan responsable del fitxer és el gerent o la gerent del Consorci de l'Habitatge de Barcelona, davant del qual o la qual els interessats poden exercir els drets d’accés, rectificació, supressió, limitació de tractament, portabilitat i oposició de les dades personals. L' esmentada supressió de dades donarà lloc al bloqueig de les mateixes conservant-se aquestes a disposició de les administracions públiques jutges i tribunals per a l'atenció de les possibles responsabilitats nascudes del tractament de dades. f) Amb la presentació de la sol·licitud es considera que accepten el tractament de les seves dades per part del Consorci de l'Habitatge de Barcelona de manera expressa. 22.- Normativa aplicable. En tot el que no preveuen expressament aquestes bases reguladores, són aplicables les disposicions següents: la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge; el Decret llei 1/2015, de 24 de març, de mesures extraordinàries i urgents per a la mobilització dels habitatges provinents de processos d’execució hipotecària; la Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica; el Decret 75/2014, de 27 de maig, del Pla per al dret a l’habitatge; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; el capítol IX del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre; la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya; la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic; la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya aplicable a l’exercici pressupostari corresponent, i la resta de normativa aplicable. 16 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 6-9-2024 CVE 202410146532 Pàg. 16-16 https://bop.diba.cat A