ACTA Re torn a les Jornades sobre les dificultats d'accessibilitat a l'administració pública . Dia: 4 de juliol de 2024 Hora: 18:30 a 19:30 hores Assistents Institucions mes significatives de la Ciutat Alejandro Goñi PIMEC Fitxer General d’entitats Jordi Romero FATEC Convidats per explicar retorn Agustí Abelaira Direcció de Serveis Generals i Recursos Municipals  Antonio Romero Direcció dels Serveis d'informació i Atenció Ciutadana Pilar Guinchard Cap serveis presencials de l’Ajuntament   Secretaria del Consell de Ciutat Andreu Parera Carlos Faneca 1 Desenvolupament de la sessió L’Antonio Romero explica les principals accions que estan fent. En primer lloc, pel que fa a l’accés a la tramitació digital. Dins la gerència de recursos i transformació digital, s’està fent un pla de simplificació administrativa, administració fàcil. Vetllen per tal que tots els tràmits de l'oficina virtual de tràmits passin per tres processos: simplificació, l’eliminació d’algun tràmit; revisar el tema de la usabilitat, que sigui el més fàcil possible; i revisar el llenguatge, en termes de comunicació clara, lectura fàcil, que s’entengui i que la relació amb el portal de tràmits sigui accessible per a tota la ciutadania. Comenta que és un projecte ja començat, que no és curt, però assegura que en els propers tres anys es notarà un canvi molt radical de volum. També menciona altres mesures que l’Ajuntament ha emprés per facilitar accés, com ara la nova instrucció pel que fa a la política d’identitat que estableix que tota la tramitació digital per defecte ha de ser amb un nivell de seguretat baix. En cas que algun tràmit necessiti algun grau més alt, s’ha de justificar. Diu que aquests detalls contribueixen al fet que sigui més accessible la tramitació digital. També s’ha post en marxa un servei d’acompanyament de xat, de gran utilitat pels tràmits més complexes, tipus padró o campanyes d’ajuts. A més, afegeix que no es tracta d’un robot, sinó d’un agent del 010 que dona suport a la tramitació. Per últim, tots els tràmits que siguin destinats a les persones, es poden fer a les oficines. Pel que fa a la tramitació presencial, hi ha un sistema de cita per a intentar respectar el temps de les persones, perquè la ciutadania no hagi d'esperar-se quan arribi a l’oficina, evitar cues i esperes innecessàries. A més, a totes les oficines s'atén a tothom que arriba, encara que arribi sense cita i es garanteix el registre de tots els documents adreçats a l’Ajuntament, les denúncies i els tràmits de targeta rosa. Aquests tràmits, així com les urgències, es resolen sempre, tot i anar-hi sense cita. Pel que fa a la resta, s’atén sempre que la capacitat de l’oficina ho permeti. Afegeix que les mesures es troben al pla de transformació digital de l’Ajuntament amb objectiu de posar la ciutadania al centre per a una major simplificació i administració fàcil. 2 S’obre una ronda de precs, preguntes i suggeriments. En Jordi Romero valora molt positivament la intervenció i diu que han estat uns comentaris molt proactius i professionals. També recorda les jornades que es van fer en un context de sortir de la pandèmia i amb un cop de volant cap al món digital, moment en què hi havia un sentiment de desorientació i por per alguns col·lectius. Comenta que el mon digital havia de ser inclusiu i sense perdre els drets. Afegeix que ara han esdevingut un exemple a seguir pel fet de ser multicanal i per aquesta capacitat de poder proporcionar ajuda de totes formes amb qualitat i bon tracte. Com a suggerència, proposa si seria possible que aparegui al cercador de Google quan s’han de fer els tràmits digitals. L’Àlex Goñi diu que ja que es demanen retorns des del Consell de Ciutat, seria bo atendre les sessions i veure com s’ha avançat en els diferents àmbits, ja que només han assistit dos membres. Diu que l’Administració de Barcelona esdevé un bon exemple perquè permet pensar, tenir opcions i triar, decidir si s’opta per les tecnologies o per la via presencial. Agraeix la presència de les persones expertes i la feina feta. L’Antonio Romero respon que queda molt per millorar i que el tema del cercador és un dels aspectes identificats per a la millora. Agraeix les paraules perquè motiven a continuar millorant. Diu que per a ells la sessió va ser molt important i interessant, perquè activa i posa en alerta tota l'organització. Considera que va ser molt útil per marcar prioritats, i veure la rellevància, i agrair per la feina que heu fet per a nosaltres, més molt útil les millores aquestes també són gràcies a vosaltres per fer-nos una crida de que les coses xxx. L’Agustí Abelaira també agraeix les intervencions i les propostes de millora. Diu que és un objectiu de tots plegats, la ciutadania i que Barcelona funcioni millor. És per això que totes les idees en positiu són benvingudes. 3 Acords - L’Àlex Goñi parlarà sobre la sessió de retorn a la comissió permanent. ***Recordem que el format de les actes de les sessions de retorn és deliberadament breu. Si volen ampliar la informació poden remetre’s al document de retorn en si mateix. 4