RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET AL MEDI AMBIENT (NETEJA I GESTIÓ DE RESIDUS) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 28 de febrer de 2024 el ciutadà va presentar una queixa davant aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  L’estat de brutícia i deixadesa en què normalment es trobava el tram del carrer d’Aribau que va de la gran via de les Corts Catalanes al carrer de València.  Des de feia temps reclamava, a través dels diferents espais de participació, l’increment de recursos i serveis en aquest tram de carrer, per ser manifestament insuficients.  Al Consell de Barri de l’Esquerra de l’Eixample, de data 16 de novembre de 2023, se li va demanar que aportés fotografies de la situació i així ho va fer l’endemà. També va sol·licitar cita per parlar amb el regidor del Districte, però no se li havia facilitat encara una data d’entrevista. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de l’Eixample i a la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 5 de març de 2024, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 12.5 “Aconseguir reduir la generació de residus sòlids urbans a menys de 1,20 kg per habitant i dia i una taxa de reciclatge de més d’un 65% dels residus recollits”. Resposta dels òrgans afectats Els dies 3 d’abril i 16 de juliol de 2024, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. Els escrits exposen les actuacions dutes a terme per l’Ajuntament. CONSIDERACIONS 1. Gestions dutes a terme des del Districte de l’Eixample Efectivament, tal com exposa el ciutadà en el seu escrit de queixa, en el Consell de Barri celebrat el 16 de novembre de 2023, se li va facilitar un correu electrònic per poder enviar les imatges que mostressin la situació de brutícia que denunciava. I al dia següent se li va respondre que es revisaria l’estat de netedat del tram afectat. La documentació que va enviar l’interessat constava de quatre fotografies de contenidors amb restes al voltant, una fotografia d’una paperera plena i tres captures de pantalla amb la galeria de fotografies de moltes altres captures similars que ja havia fet arribar anteriorment als serveis municipals a través de l’aplicació Barcelona a la Butxaca. Des de la gerència del Districte es va instar els serveis de neteja a revisar l’estat general del carrer, i van incidir especialment en el tema dels desbordaments de contenidors i papereres, ja que, atenent les imatges enviades, s’entenia que corresponia fer una revisió de les càrregues dels contenidors o de la recollida comercial dels comerços propers. En relació amb les captures de la galeria de fotografies es constatava que el ciutadà era un usuari habitual de l’app Barcelona a la Butxaca, que serveix per comunicar les incidències a la via pública, fet que ajuda els serveis municipals a poder fer repassos i neteges específiques quan cal per la rapidesa en què es poden atendre i, per tant, es va considerar que les demandes ja s’havien gestionat. Quant a la petició de trobada amb el regidor, fou en el mateix Consell de Barri que es va preveure la possibilitat de fer una sessió oberta a la ciutadania per presentar el dimensionament dels serveis de neteja de tot el Districte, però sense cap compromís de data concreta. En relació amb el cas específic del tram del carrer d’Aribau que exposa l’interessat, l’assumpte ja es va vehicular, com s’ha explicat, a través dels serveis de neteja municipals, per la qual cosa es va considerar que no calia una entrevista presencial per tornar a exposar l’assumpte. 2 2. Actuacions dels serveis de neteja municipals D’ofici i de manera continuada, els serveis de neteja municipals reavaluen la necessitat de recursos, equips de neteja i actuacions a l’espai públic, i sempre cerquen la màxima eficiència i eficàcia en la distribució dels seus efectius i les campanyes que faran als diferents carrers de la ciutat. En el tram concret del carrer afectat, els equips que es dediquen a recollir els desbordaments que es produeixen al voltant dels contenidors tenen una freqüència mitjana-alta en els tres torns de treball, per la qual cosa es considera que els serveis són suficients per cobrir les necessitats de la població. Tot i així, es farà un seguiment per si cal reforçar el servei en algun punt que pugui resultar crític. D’altra banda, no oblidem que en aquesta zona es dona un ús intensiu d’oci nocturn, especialment durant els caps de setmana, fet que obliga els serveis de neteja a estar molt pendents de qualsevol incidència o afectació que es pugui produir per tal de corregir-la al més aviat possible. Quant als desbordaments de contenidors, s’ha fet un control de l’emplenament de les ubicacions de contenidors del tram del carrer d’Aribau i adjacents i no s’han detectat contenidors sobrecarregats, excepte en dues ubicacions en les quals s’ha identificat que els contenidors de rebuig queden molt plens. En un dels casos, el 54% de les vegades s’han trobat al màxim de la seva capacitat i, en l’altre cas, el contenidor era al màxim de la seva capacitat un 30% de les vegades. Per aquesta raó, el districte efectuarà un estudi d’ampliació de contenidors en aquestes ubicacions i es farà arribar una proposta al Districte per a la seva aprovació. A la resta d’ubicacions s’ha detectat que, quan hi ha hagut algun residu fora dels contenidors, aquests han estat principalment d’origen comercial (bosses industrials, caixes de fusta de fruita, etc.), sense que els contenidors estiguin plens. Per aquest motiu, al mes de febrer ja es va efectuar una ampliació d’un contenidor en un dels emplaçaments i al mes de març es va fer una campanya informativa de la correcta gestió de residus als comerços ubicats al carrer d’Aribau i adjacents. En total, la campanya es va fer a 404 establiments comercials. Recordem que en aquest carrer els comerços disposen d’un servei de recollida comercial en torn de nit i que, per tant, s’han de deixar els cartrons davant de l’establiment, des de les 20.00 fins a les 22.00 hores. Els serveis municipals indiquen que, malgrat la campanya informativa, s’han detectat algunes incidències, com ara deixar el cartró comercial de manera incorrecta al costat dels contenidors, no separar les fraccions de residus generades o abandonar els residus comercials fora del dia de 3 recollida establert. En aquests casos, s’han iniciat actuacions amb caràcter sancionador contra els comerços identificats com a infractors. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació municipal ha estat ajustada a dret i eficaç, i no s’han observat indicis d’una actuació municipal irregular que puguin conculcar els drets de la ciutadania. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4