PRIMER PLA d EXPERIMENTAL 0) PERA LA d PROMOCIÓ n DE 0) LOCUPACIÓ JUVENIL O o ■ d Ajuntament de Barcelona Joventut i Esports a Servei d'Ocupació Juvenil í/5 El primer Pla Experimental per a la Promoció de l'Ocupació Juvenil, pretenia qualificar professionalment i socialment el jove, demanera quemillorés la seva posició en el mercat de treball. S'adreçava als joves entre 16 i 25 anys, que no havien tingut oportunitat d'incorporar-se al món del treball. Per això, consideràvem de vital importància l'alternança creadora de treball i formació: 1) Fent pràctiques reals de la seva professió 4 hores cada dia, com a aprenents en diferents centres, d'acord amb les empreses. 2)Cobrint espais de formació que possibilitessin la reflexió i l'elaboració de coneixements. Aquest procés havia de tenir una orientació i seguiment. Els centres de treball variaven segons els cursos: — En uns cursos es donava el contacte directe amb l'empresa privada: • Pintura i estucs — D'altres en el camp dels serveis públics: • Enquestadors • Auxiliars de pàrvuls • Auxiliars d'axxiu i biblioteca • Animadors de joves a casals • Monitors d'esplai a menjadors d'escoles • Jardineria — I en el sector artesanal: • Restauració de vitralls • Construcció de joguines • Projecte d'integració social al barri de la Perona: feines de paleta, mecànica, fusteria i cuina. La situació del jove treballador, el fenomen de l'atur juvenil i les seves conseqüències en la mesura que trascendeix a l'àmbit laboral passant a influenciar altres aspectes de la vida social (augment de la delinqüència, drogadicció, efectes psicològics), no és ignorat pel nostre Ajuntament i, des de l'Àrea de Joventut, malgrat no tenir competències directes, constitueix el Servei d'Atur, Treball i Ocupació Juvenil. Dues iniciatives a destacar s'han fet des d'aquest nou Servei: 1) A través del Primer PlaExperimental pera la Promoció de l'Ocupació Juvenil. 2) El PrimerPla d'Enquestes sobre l'Atur per encàrrec de la Generalitat i l'inem. La primera acció, ha estat la creació de llocs cíe treballs eventuals, a temps parcial en diferents empreses públiques i privades combinat amb un temps de Formació. També es pretén la creació de llocs de treball estables mitjançant l'ajust a projectes amb viabilitat tècnica i financera per a la potenciació de nova empresa (cooperativa). D'altra banda el Primer Pla d'Enquestes sobre l'Atur ens conduirà a un coneixement real de les necessitats i actituts de les persones en atur que no perceben cap ajut econòmic. Així mateix, destaquem altres objectius del Pla com són l'actualització e informatització de les dades i la confecció d'un fitxer ordenat perMunicipis, dels aturats no subsidiats classificat segons els nivells de necessitat d'acord als criteris objectius amb la finalitat d'incorporar-los a futurs plans d'ocupació. D'aquestes dues accions portades des del Servei d'Atur, Treball i Ocupació Juvenil, s'han beneficiat unes 800 persones, lamajor part joves en busca de llur primer treball. Hem de valorar positivament els resultats que fins ara han estat avaluats, entenent el caràcter experimental d'aquest primer any de naixement del nostre Servei. Amb aquesta exposició volem oferir una mostra del treball fet i obrir un espai de reflexió a la ciutat. Voldríem reconèixer la voluntat i l'esforç tant de les Institucions com de les persones sensibilitzades en la complexa situació del jove en atur, per llur disponibilitat al articular els mitjans necessaris per poder endegar aquesta experiència. MONITORS D'ESPLAI Format per un grup de 20 joves. El treball pràctic es realitzava a menjadors d'escoles públiques de 12 a 15 h. cada dia. Diferents activitats omplien de contingut la seva feina: ajudar a menjar els més petits, organitzar jocs al pati i animar sessions de teatre o dramatització. El director de cada centre era el supervisor de la seva tasca. En alguns casos, hi havia un mestre encarregat Fent pràctiques reals a escoles públiques dels districtes IX Nord i Sud: Aquest treball es complementava amb ajudar menjar els petits, animar jocs i dos hores diàries de formació sobre a activitats al pati, portar el teatre i la aspectes de relleu dins l'esplai: fantasia, pintar amb colors alegres les psicologia infantil, com planificar i escoles esmorteïdes pel tedi i la rutina. organitzar el temps de lleure, etc. Tot això complementat amb unamica També comptàvem amb uns tallers de psicologia evolutiva i dinàmica de d'especialització: cançons infantils, grups per fer de monitor. plàstica i ceràmica i expressió teatral. 4 ANIMADORS DE JOVES Capacitar 20 joves en les tècniques d'animació a casals. Realització d'uns treballs concrets als casals de joves en les hores de funcionament, i unes sessions complementàries de tallers, coordinades pel professor-monitor. La formació s'estructurava en dos nivells: un de formació teòrica com a Participar en la dinàmica d'un casal de reflexió sobre el treball pràctic i un altre Joves: realització de tallers, impulsar de formació global. activitats i col·laborar en els diferents grups. Coneixement de les realitats de Cada animador dels casals cada barri. Treballar per reforçar vida proporcionava suport al jove en associativa dels joves. pràctiques. TÈCNIQUES D'ENQUESTACIÓ Es pretenia proporcionar una preparació intensiva per a la formació de 40 joves en les tècniques d'enquestació, perquè poguessin fer amb eficàcia i competència les tasques pròpies de l'ofici d'enquestador. Estaven dividits en dos grups de 20 joves i supervisáis per 2 monitores expertes. Hi havia sortides professionals al Es feien 4 hores diàries de treball de mercat, però mancava una formació camp en diferents centres: el adient. Metro, el Patronat Municipal de l'Habitage i Les pràctiques es feien en enquestes l'Àrea de Joventut, completades amb d'àmbitmunicipal. A més, han blocs de formació teòrica sobre tècniques participat en un treball real com a d'enquestació i estadística, dedicades enquestadors al Pla d'enquestes sobre a la reflexió i fonamentació de l'atur a Catalunya. la pràctica. JARDINERIA Preparar 40 joves en les tècniques de la jardineria. sobre Distribuïts en dos de 20 Adquisició de coneixements grups joves i fent treballs ornamentació i floricultura. pràctics al servei de parcs i jardins municipals de Montjuïc. Aprenantatge de tot el procés que comporta la vida de les plantes i cuidar Cada tarda el curs es completavaamb 2 un jardí. hores de formació teòrica sobre el tema. PINTURA I ESTUCS Aquest curs va néixer per la necessitat, manifestada ja en els últims anys, de recuperar antics oficis artesanals, que han anat desapareixent demica e mica i que foren la base que va permetre d'edificar aquest magnífic conjunt arquitectònic que és l'Eixample de Barcelona, així com infinitat d'edificis presents en altres zones i barris de la nostra ciutat La restauració i rehabilitació d'aquests edificis presenta dificultats derivades de la falta de personal capacitat que permeti dur a terme amb èxit aspectes tan importants de la restauració de façanes com els esgrafiats i tot l'ampli aspecte dels estucats, així com les pintures al tremp, d'un percentatge notable de vestíbuls i patis d'escola. El curs presenta, així, un interés doble: d'una banda el propi de la formació Distribuïts en empreses com a d'uns joves en aquestes tècniques aprenents a càrrec d'un operari específiques, molt necessària pel que fa professional. a les seves possibilitats de col·locació Aprenen dominar la tècnica mentre professional, que es veuen a augmentades considerablement, itreballa la brotxa per es i el guix. altre banda, la recuperació d'aquestes Contacte real amb el món de la tècniques. restauració i de formació per fer-la Els joves aprenents treballen a empreses millor. privades mitja jornada. AUXILIARS DEPÀRVULS Es pretenia capacitar les joves en l'atenció del nen en edad pre-escolar. Organització: Es realitzaven pràctiques de mitja jornada en guarderies del Patronat Municipal, com a auxiliars dels professionals dels centres. S'organitzaven per grups reduïts o individuals, fent rotació pels diferents nivells d'edat La supervisió la feia una professora-monitora que desenvolupava la formació teòrica en connexió amb el treball diari, segons un programa previst 4 hores de pràctiques diàries a escoles del PatronatMunicipal de Guarderies, Aquest programa consistia en temes de salut i així com a auxiliars, com peraprendre juntament nutrició, higiene, amb les professionals de les guarderies. informació sobre trets característics del Es complementava amb formació nen fins als 4 una anys. permanent per consolidar els L'aprenentatge es feia a partir dels coneixements adquirits i reflexionar casos, o situacions, concrete que vivien sobre la feina concreta. en el treball. AUXILIARS DE BIBLIOTEQUES I ARXIUS Es volia capacitar40 joves en les tasques d'organització de documents administratius i de biblioteques, Les biblioteques no poden ser llocs per mitjançant una formació avorrir-s'hi. teòrico-pràctica com a auxiliars en Hemcol·laborat en el seu funcionament diferents departaments municipals. i a endegar la seva tasca social, Es treballant cada pretenia guanyar una certa mati. especialització i experiència real de Juguen un bon paper als centres treball que ajudés a millorar la posició municipals d'ensenyament de F.P. i del jove en aquesta feina. E.G.B. Distribuïts per centres escolars, en petits A les escoles de F.P. i E.G.B. hem grups o individualment, com a auxiliars desenvolupat feines d'auxiliars, a de biblioteques o secretaris, amb la secretaries i arxius. Amés a més, supervisió de dos monitors experts per la formació ens ha estimulat a obrir fer la connexió teòrica amb els elements noves perspectives de treball. de treball. 10 CONSTRUCCIÓ DE JOGUINES Els objectius eren: Elaboració de joguines i altres materials necessaris a l'escola, amb materials de rebuig; estudi de la qualitat de les joguines i creació de nous models. Reciclatge de materials, estudi de mercat i projecte de cooperativa a partir del taller que es desenvolupa al llarg del Aprenentatge de tècniques manuals i artesanals. En un taller preparat amb aquesta finalitat, tenien lloc els treballs pràctics, sota la coordinació didàctica del monitor-professor que realitzava la connexió teòrico-pràctica amb les necessitats del nen en els aspectes del joc. Es realitzaran sortides en grups per Hi havia fustes velles, un taller, les conèixer les necessitats en aquesta nostres mans i molta imaginació. matèria de les institucions infantils per recollir material i estudiar les possibilitats Fer joguines amb materials senzills de comercialització. però amb disseny original era una tasca treballar. Les escoles La relació amb encoratjadora hospitals, serveis per escoles i infantils, elsmonitors especialistes, els d'esplai, especials guarderies, esdevindrà important per a una centres d'esplai, etc. podien ser un bon formació en contacte amb la realitat i per mercat on comercialitzar les joguines. a l'estudi de l'ocupació. TÈCNIQUES DE RESTAURACIÓ DEVITRALLS Iniciació de 10 joves en les tècniques tradicionals del vitrall, per realitzar petits o grans treballs i orientada cap a la restauració del patrimoni artístic. Consta de dues parts que es complementen: pràctica en taller real amb les eines i instal·lacions necessàries (tallar, emplomar, reproduir maquetes, etc.), i formació teòrica al voltant de l'ofici i de les seves implicacions. Es coordinat per dos monitors-professors qualificats en aquesta feina. Projecció Ocupacional: Muntar un taller de debò per conèixer el Introducció en el camp artesanal dels vitrall i els seus secrets. Un artesà vitralls. A curt i mitjà termini, es preveu expert ens ajuda a descobrir les la restauració de vitralls modernistes de tècniques d'aquesta vella i tradicional l'Eixample, amb la possibilitat de artesania. I, fins i tot. ara ja podem continuar com a cooperativa de treball o acomplir encàrrecs senzills. com altres tallers existents. TAI I FR DE «LA PERONA» El servei d'Ocupació Juvenil en col·laboració amb l'Equip Social de la Perona va organitzar un programa d'actuació al barri. Es varen posar en contacte amb 40 joves distribuïts en 4 tallers: mecànica, 40 feines de i cuina. joves del barri aprenen fusteria, fusteria, paleta cuina, mecànica i feines de paleta, cada Els cursos tenien un caràcter dia ambmonitors preparats i amés amb fonamentalment pràctic. formació a l'escola d'adults. Les obres i treballs beneficiaven la Al comunitat. mateix temps, eren un marc referencial per al treball dels educadors Hi ha un projecte per ampliar aquest de carrer i de l'Escola d'Adults, on es procés complex d'integració social i de desenvolupaven classes d'alfabetització promoció laboral. i promoció cultural cada tarda. PRIMER PLA D'ENQUESTES SOBRE L'ATUR A CATALUNYA El primer Pla d'Enquestes sobre l'atur a Catalunya té un origen, d'una part, al «Pla experimental de Promoció de l'Ocupació Juvenil» de la Generalitat de Catalunya i, d'altra banda, a les converses mantingudes entre l'INEM i el Departament de Treball de la Generalitat, amb la finalitat d'establir criteris de col·laboració mútua en l'ac- tuació pública en la lluita contra els efectes de la desocupació. Com a conseqüència d'aquestes converses es va arribar a un acord sobre la necessitat de classificar quina és la situació real de la població aturada no subsidiada a Catalunya, així com facilitar la creació d'un fitxer actualit- zat, amb la informació suficient per a una classificació objectiva, de manera que quan s'endeguin els nous plans d'ocupació, les Oficines d'Ocupació de l'INEM estiguin en condicions de facilitar la contractació de treba- lladors, seleccionar-los d'acord amb criteris objectius i tra/isparents. S'efectua l'encàrrec per a l'execució del pla al Servei d'Atur, Treball i Ocupació de l'Àrea de Joventut de l'Ajun- tament de Barcelona. EL PLA D'ENQUESTES Per a la concreció d'aquest programa el Departament de Treball va exposar a diferents ajuntamens que havien sol·licitat llur inclusió al Pla Experimental per la Promoció de l'Ocupació Juvenil i que tenien encara alguns projectes pendents de començar, la possibilitat de què participessin econòmicament en un Pla d'Enquestes a realitzar en col·laboració amb l'INEM, arribant-se als següents acords: Ajuntaments participants: Abrera 442.000,— pessetes Barcelona 22.000.000,— pessetes Castellar del Vallès 1.481.000,— pessetes Girona 200.000,— pessetes L'Hospitalet de Llobregat 21.400.000,— pessetes Manresa 2.000.000,— pessetes Martorell 1.669.000,— pessetes Mollet 3.181.177,— pessetes Olot 500.000,— pessetes Tarragona 1.200.000,— pessetes Terrassa 5.040.614,— pessetes L'Ajuntament de Barcelona, inclou una dotació complementària fins un màxim de 40.000.000 de pessetes. Per al disseny i planificació del procés es formarà una comissió institucional constituïda per representants de: • Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya • INEM • Servei d'Ocupació Juvenil de l'Àrea de Joventut de l'Ajuntament de Barcelona. Establint les següents responsabilitats en llur participació: í I PARTICIPACIÓ DE L'INEM La participació de l'INEM en aquest programa se centra en els següents aspectes: a) Col·laboració amb Generalitat i Ajuntament de Barcelona per al disseny del projecte. b) La contractació i selecció de personal per a la realització del treball de camp, quan ho demanin els Ajuntaments. c) Formació de l'equip d'enquestadors i caps de grup. d) Organització del treball a les dependències de l'INEM, d'acord amb els responsables dels equips d'enquestadors proporcionant els locals i infraestructura per a la realització del tre- ball de camp. e) Citació d'aturats no subsidiáis per a ésser entrevistats. f) Elaboració d'estadístiques municipals d'atur registrat, i g) Preparació de la informatització elaborant fitxes segons model que s'adjunta. h) Assessorament legal del procés. i) Actualització i manteniment posterior del fitxer. PARTICIPACIÓ DE LA GENERALITAT A la Generalitat pertoca: a) El finançament del Pla, d'acord amb els criteris establerts entre Generalitat i Ajuntament. b) La regulació del Pla. c) La coordinació de les institucions participants. d) La realització d'estudis posteriors. PARTICIPACIÓ DEL SERVEI D'OCUPACIÓ JUVENIL DE L'ÀREA DE JOVENTUT DE L'AJUNTAMENT DE BARCELONA A l'Àrea de Joventut de l'Ajuntament de Barcelona pertoca la gestió del Pla, per acord expressat per la resta dels participants; cosa que suposa: a) Col·laboració amb la Generalitat i l'INEM al disseny del projecte. b) La direcció del procés de treball de camp. » c) La direcció del personal contractat destinat en aquest programa per a la realització d'enquestes. d) La gestió de personal (contractació, retribució i incidències) que treballarà a tot l'àmbit de Catalunya. e) Recollida dels qüestionaris i primer tractament de llur informació, així com lliurament al centre de càlcul per llur informatització. Cal assenyalar que el total de beneficiaris d'aquest Pla és d'uns 500 joves aproximadament, tots ells en situació de trobar llur primera ocupació. Ajuntament de Barcelona - SEDAC iininiiiiiHiii 1000027096