GASETA MUNICIPAL 10 d’octubre del 2024 CSV: 0682ebc44f57903e Convenis – Conveni CONVENI de col·laboració entre l'Institut Municipal d'Hisenda de Barcelona i l'il·lustre Col·legi d'Advocats de Terrassa. REUNITS D'una banda, l'Il·lm. Sr. Jordi Valls Riera, president de l'Institut Municipal d'Hisenda de Barcelona (IMH), en ús de les facultats que li atribueix l'article 5.2.a) dels estatuts, aprovats definitivament pel Plenari del Consell Municipal de l'Ajuntament de Barcelona, en sessió 14 d'octubre de 2005 (BOPB 15/11/2005) i modificats els articles 1 i 2 pel Plenari del Consell Municipal de l'Ajuntament de Barcelona, en sessió de 29 de març de 2019 (BOPB 23/05/2019), en representació d'aquest, assistit en el present acte per la secretària delegada de l'IMH Àngela Mena Also (Pd. 31 d'agost de 2023 del secretari general). I de l'altra, Carmen Oriol Fita, degana de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Terrassa (ICATER) amb CIF Q-0863009-G, amb domicili al carrer Gabriel Querol, número 21 baixos, amb CP 08221, Terrassa, en representació d'aquest. EXPOSEN PRIMER.- Que l'ICATER es regeix pels seus estatuts socials, aprovats i inscrits al Registre de Col·legis Professionals de la Generalitat de Catalunya així com per la Llei 7/2006, de 31 de maig, sobre l'exercici de professions titulades i dels col·legis professionals, o per les normatives que la substitueixin. L'IMH és un organisme autònom local de l'Ajuntament de Barcelona que, d'acord amb els seus estatuts, aprovats definitivament pel Plenari del Consell Municipal de l'Ajuntament de Barcelona, en sessió 14 d'octubre de 2005 (BOPB 15/11/2005) i modificats els articles 1 i 2 pel Plenari del Consell Municipal de l'Ajuntament de Barcelona, en sessió de 29 de març de 2019 (BOPB 23/05/2019), té atribuïdes, entre d'altres, la gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic d'origen tributari i no tributari, tant de l'Ajuntament com dels seus organismes autònoms i d'altres entitats públiques, quan se li encomani. També es preveu la celebració de convenis amb sectors professionals per a millorar l'eficàcia en la gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic, essent el President el competent per a la seva signatura (art. 5.2 h) dels Estatuts de l'IMH). SEGON.- La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, ha sistematitzat la regulació relativa al procediment administratiu amb un funcionament electrònic, establint en el seu article 14 l'obligatorietat de determinats col·lectius, de relacionar-se amb l'Administració a través de mitjans electrònics. En particular, a la lletra c) del seu segon punt, declara que, en qualsevol cas, estaran obligats a relacionar- se amb l'Administració per mitjans electrònics els qui exerceixin una activitat professional que requereixi col·legiació obligatòria per als tràmits i actuacions que realitzin amb les Administracions Públiques. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 d’octubre del 2024 CSV: 0682ebc44f57903e TERCER.- La Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària (LGT) preveu en el seu article 92 la col·laboració social dels interessats en l'aplicació dels tributs. Aquesta col·laboració es podrà instrumentar a través d'acords de l'Administració Tributària amb institucions i organismes representatius de sectors o interessos socials, laborals, empresarials o professionals amb l'objecte de facilitar el compliment cooperatiu de les obligacions tributàries. L'Administració tributària podrà senyalar els requisits i condicions per a que la col·laboració social es realitzi mitjançant la utilització de tècniques i mitjans electrònics, informàtics i telemàtics. Tanmateix, l'article 96 LGT estableix que l'administració tributària promourà la utilització de tècniques i mitjans electrònics necessaris pel desenvolupament de la seva activitat i l'exercici de les seves competències. Els ciutadans s'hi podran relacionar per a exercir els seus drets i complir amb les seves obligacions fent ús de mitjans electrònics o telemàtics, disposant en tot cas de les garanties necessàries previstes per a cada procediment. QUART.- L'any 2010, l'Institut va posar en funcionament el que actualment s'anomena "l'espai personal, professionals de la gestió". Amb aquesta nova eina telemàtica l'Institut posava a l'abast de tots els professionals de la gestió l'accés a les dades més rellevants dels seus clients, com per exemple els immobles situats a Barcelona, els vehicles amb adreça a la ciutat o les activitats econòmiques desenvolupades, així com els tributs, preus públics i multes pagats i pendents. En aquest marc de col·laboració social en l'aplicació dels tributs, l'ICATER ha mostrat la seva disposició i interès per a que els professionals que integren aquest col·lectiu actuïn com a representants voluntaris dels contribuents i puguin prestar la seva col·laboració en l'aplicació dels tributs municipals. Aquest acord permetrà a la Hisenda Municipal prestar un millor servei als professionals de la gestió, oferint l'accés a dades dels seus clients i la realització de tràmits de forma immediata, minorant els costos de gestió. CINQUÈ.- La regulació dels convenis o acords adoptats per les Administracions Públiques amb els subjectes de dret privat per a una finalitat comuna la trobem als articles 47 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, on s'estableixen els requisits de validesa i eficàcia dels convenis, el seu contingut, els tràmits per a la seva subscripció i també la seva extinció. SISÈ.- Aquest acord de col·laboració no suposarà, en cap cas, alteració de les competències atribuïdes als òrgans administratius ni de les responsabilitats que corresponguin a les autoritats i funcionaris relatives al funcionament dels serveis públics. Per tot l'anteriorment exposat, és interès de l'IMH subscriure un nou conveni, a fi i efecte d'establir un procediment de col·laboració social en la gestió dels tributs àgil i eficaç. ACORDEN PRIMER.- Aquest conveni té per objectiu establir els termes de la col·laboració entre l'IMH i l'ICATER, amb la finalitat de permetre als seus col·legiats que duen a terme serveis de gestió i assessorament a persones que tenen la condició de contribuents de l'Ajuntament de 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 d’octubre del 2024 CSV: 0682ebc44f57903e Barcelona, puguin fer-ho directament a través d'un espai específic de la pàgina web de l'IMH habilitat per als professionals de la gestió. SEGON.- En virtut del present conveni, els professionals col·legiats a l'ICATER podran accedir a les següents dades dels seus clients: - Tributs, preus públics i multes pagats i pendents. - Immobles, vehicles, activitats econòmiques i guals. Així mateix, podran: - Realitzar i finalitzar la majoria de tràmits de forma instantània i, en alguns casos, per lots. - Adjuntar telemàticament documentació associada als tràmits - Fer el seguiment dels tràmits- Disposar d'un portal de gestió dels clients. TERCER.- Per realitzar les tasques abans esmentades, els col·legiats accediran i utilitzaran "l'espai personal, professionals de la gestió" ubicat al web de l'IMH. Per accedir a aquest espai serà necessari: 1. Que els col·legiats a l'ICATER s'hagin adherit al present conveni mitjançant la signatura del document que s'adjunta com a ANNEX I. 2. Un cop els seus col·legiats s'hagin adherit al present conveni, l'ICATER comunicarà a l'IMH aquestes adhesions per mitjà de la corresponent documentació acreditativa, més un fitxer Excel adreçat a imhad@bcn.cat, fent constar les següents dades dels signants: - NIF - Cognoms i nom o raó social - Número de col·legiat - Adreça postal i electrònica - Telèfon de contacte. Un cop validada aquesta informació, l'IMH autoritzarà l'accés d'aquests col·legiats a "l'espai personal, professionals de la gestió", des del qual podran donar d'alta els clients dels quals n'ostentin la representació. Posteriorment, l'IMH es posarà en contacte amb aquests últims de forma telemàtica o correu postal, perquè confirmin aquesta representació així com el seu abast (general/específica per un tràmit concret i la vigència limitada/indefinida de la mateixa). 3. Aquests col·legiats podran gestionar l'alta dels seus empleats a "l'espai personal, professionals de la gestió" de l'IMH. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 d’octubre del 2024 CSV: 0682ebc44f57903e 4. En qualsevol moment, tant el client representat com el professional col·legiat, podran revocar la representació. El professional també podrà deixar sense efecte l'adhesió al conveni de comú acord amb l'ICATER. 5. "L'espai personal, professionals de la gestió" serà d'ús gratuït. 6. Els col·legiats hauran de disposar d'una de les signatures electròniques acceptades per l'IMH. QUART.- Els tràmits que es podran realitzar a través de "l'espai personal, professionals de la gestió" i l'Oficina virtual de l'Ajuntament, seran els que figurin en cada moment a l'esmentat espai i web. En el futur, "l'espai personal, professionals de la gestió" incorporarà altres tràmits relacionats amb la gestió de l'IMH i de l'Ajuntament de Barcelona. CINQUÈ.- El present conveni obliga a les parts signants a col·laborar mútuament per aconseguir les finalitats perseguides. L'incompliment per part d'alguna de les parts de les clàusules d'aquest conveni suposarà la seva resolució, un cop escoltada la Comissió de Seguiment que s'esmenta a l'apartat següent. SISÈ.- Es crearà una Comissió de Seguiment, integrada per representants de l'IMH i de l'ICATER. L'esmentada Comissió tindrà com a objectius prioritaris procurar la materialització efectiva del contingut del conveni, avaluar els resultats obtinguts i impulsar la col·laboració i cooperació entre les parts signants del mateix. La Comissió de Seguiment estarà integrada per: - Per part de l'IMH, Judith Nieto Lázaro, Cap del Departament de relacions amb el contribuent de l'IMH - Per part de l'ICATER, Montserrat Gebellí Jové, gerent de l'ICATER La Comissió de Seguiment es reunirà a petició de qualsevol de les parts, i en tot cas, una vegada l'any. SETÈ.- Ambdues parts es comprometen a actuar de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD), el Reglament (UE) 2016/679, de 27 d'abril de 2016 (RGPD), la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària (LGT), el Reglament general de les actuacions i procediments de gestió i inspecció, aprovat per Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol i el Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, pel que s'aprova el Reglament general de recaptació. Sense perjudici de l'aplicació de la legislació sobre gestió i preservació de la documentació administrativa. VUITÈ.- El present conveni iniciarà la seva vigència el dia següent a la darrera de les seves signatures. De conformitat amb l'article 49.h) de la Llei 40/2015 el seu termini de vigència serà de quatre anys, podent ser prorrogat de manera expressa per comú acord de les parts, per un període de quatre anys més. En cas que alguna de les parts el vulgui resoldre 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 d’octubre del 2024 CSV: 0682ebc44f57903e anticipadament a la finalització inicial o de la pròrroga, caldrà efectuar un preavís amb dos mesos d'antelació a la data esmentada. NOVÈ.- El conveni s'extingirà d'acord amb les causes previstes a l'article 51 de la Llei 40/2015 de règim jurídic del sector públic, és a dir, pel compliment de les actuacions que en constitueixen l'objecte o per incórrer en alguna de les causes de resolució següents: a) El transcurs del termini de vigència del conveni sense que se n'hagi acordat la pròrroga. b) El mutu acord de les parts signants, degudament formalitzat. c) L'incompliment de les obligacions i els compromisos assolits per les parts mitjançant aquest conveni. d) Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni. e) Per qualsevol altra causa prevista al conveni o a les lleis. Serà també causa d'extinció, la impossibilitat legal o material, degudament justificada, de continuar desenvolupant l'activitat objecte del conveni. De conformitat amb l'article 52.3 de la Llei 40/2015 des de la data de l'acord de resolució del conveni o de la notificació de la voluntat d'extinció, les parts, a proposta de la Comissió de Seguiment, poden acordar la continuació i finalització de les actuacions en curs que considerin oportunes, i establir un termini improrrogable per a la finalització. DESÈ.- El present conveni té naturalesa administrativa i, en consonància amb els articles 4 i 6 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, no li serà d'aplicació la mateixa. Tot això sens perjudici que es recorri als seus principis per tal de resoldre els dubtes i buits que es puguin presentar. Aquest conveni es regeix pels pactes acordats per les parts i amb caràcter general, per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, per la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, per la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària i per la normativa sectorial corresponent, així com per les normes generals de dret administratiu, els principis de bona administració i l'ordenament jurídic en general. Les parts es comprometen a resoldre de forma amistosa, en un primer moment, a través de la Comissió de Seguiment, les possibles controvèrsies que poguessin originar-se en la interpretació o aplicació del present conveni. ONZÈ.- Obligacions de transparència L'IMH informa a l'ICATER que, en compliment d'allò establert a la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, a la qual està subjecte l'IMH, les dades relatives al present conveni (data, parts, objecte, drets i obligacions principals i vigència) seran publicades al web http://governobert.bcn.cat/, per la qual cosa l'entitat es dona per informada, així com que el text del conveni serà publicat a la Gaseta 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 d’octubre del 2024 CSV: 0682ebc44f57903e Municipal, d'acord amb la Normativa Reguladora del Registre de Convenis publicada el 2 de març de 2022 al BOPB. DOTZÈ.- Les autoritzacions atorgades fins la data de signatura d'aquest conveni mantindran la seva vigència. Barcelona, 1 d’octubre de 2024. Il·lm. Sr. Jordi Valls Riera, president de l'Institut Municipal d'Hisenda. Carmen Oriol Fita, degana de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Terrassa. La secretària delegada de l'IMH (Pd. 31 d'agost de 2023 del secretari general), Àngela Mena Also. 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 d’octubre del 2024 CSV: 0682ebc44f57903e DOCUMENT INDIVIDUALITZAT D'ADHESIÓ AL CONVENI DE COL·LABORACIÓ COL·LEGI D'ADVOCATS DE TERRASSA CIF: Q-0863009-G SOL·LICITANT D'AHESIÓ AL CONVENI DE COL.LABORACIÓ NIF: __________ Cognoms i nom ________________________________________ Via pública: ____________________________________________ Núm. ____ Pis___ Porta __ Municipi _____________ Codi Postal _____________ Província _____________ Telèfon: _____________ Correu electrònic: _____________ ADHESIÓ El sotasignant o sotasignants subscriuen aquest document individualitzat d'adhesió al conveni de col·laboració vigent entre l'entitat abans assenyalada i l'lnstitut Municipal d'Hisenda de Barcelona. Es compromet a utilitzar les noves tecnologies en les tramitacions que faci en nom i representació de terceres persones i declara conèixer i acceptar les clàusules i condicions d'utilització que consten en el revers d'aquest document. Lloc i data: L'adherent Signat D'acord amb la normativa de protecció de dades personals vigent, us informem que les vostres dades seran incloses dintre dels tractaments 0619, que s'aplica a procediments en matèria de gestió, recaptació, inspecció i revisió d'ingressos de dret públic i 0346, que s'aplica a procediments en matèria de cobrament de multes de trànsit de l'Ajuntament de Barcelona. Podeu trobar més informació a aquest enllaç: https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/ca/proteccio-de-dades?tractament=0619; i a aquest enllaç: https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/ca/proteccio-de- dades?tractament=0346. Responsable: Ajuntament de Barcelona, pl. Sant Jaume, 1, 08002 Barcelona. Finalitat del tractament 0619: Gestió, recaptació, inspecció i revisió d'ingressos de dret públic Finalitat del tractament 0346: Cobrament de multes de trànsit de l'Ajuntament de Barcelona Drets: Podeu exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, portabilitat i limitació o oposició sobre les vostres dades, mitjançant aquest enllaç: https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/ca/proteccio-de-dades/quins-drets-tinc- sobre-meves-dades 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 d’octubre del 2024 CSV: 0682ebc44f57903e CONDICIONS D'UTILITZACIÓ 1) Aquest document es signa en compliment i de conformitat amb allò previst a l'article 92 i següents de la Llei 58/2003, general tributària (LGT), la Llei 40/2015, d'1 d'octubre de règim jurídic del sector públic, i els articles 63, 65 i 66 de l'Ordenança fiscal general de l'Ajuntament de Barcelona. 2) L'lnstitut Municipal d'Hisenda de Barcelona, amb el propòsit de facilitar el compliment de les obligacions tributàries i millorar la gestió dels tributs, autoritza els professionals col·legiats o associats a entitats, a utilitzar les noves tecnologies en la tramitació que s'efectuï en representació de terceres persones. 3) La persona signant d'aquest document s'adhereix al Conveni de col·laboració entre l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Terrassa (ICATER) i l'Institut Municipal d'Hisenda de l'Ajuntament de Barcelona (IMH) i es compromet a ajustar la tramitació als termes i condicions establerts en aquest document d'adhesió, en el conveni de col·laboració abans mencionat i en la normativa aplicable al cas. 4) La persona signant d'aquest document, en quant que professional de la gestió, està obligada a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques, d'acord amb el previst a l'article 14.2 c) de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. Per aquest motiu, aquesta administració municipal li adreçarà les notificacions per via electrònica, mitjançant la posada a disposició de les mateixes a la Seu electrònica de l'Ajuntament de Barcelona. Amb aquesta posada a disposició s'entendrà acomplerta l'obligació de notificar, d'acord amb l'article 43.3 de l'esmentada Llei 39/2015, d'1 d'octubre, independentment de que la persona col·legiada hagi optat o no per rebre avisos al seu correu electrònic o al seu telèfon mòbil. 5) La persona signant d'aquest document ostenta la representació suficient dels contribuents en nom dels quals actua, en els termes establerts als articles 45 i 46 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària i l'article 5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. L'lnstitut Municipal d'Hisenda de Barcelona els pot sol·licitar, en qualsevol moment, l'acreditació de la representació, essent vàlids els documents normalitzats que aprovi aquesta administració municipal a aquests efectes. 6) La persona signant d'aquest document ha de vetllar per la protecció de les dades de caràcter personal dels contribuents en nom dels quals porti a terme presentacions i pagaments per via telemàtica, amb plena subjecció a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, el Reglament (UE) 2016/679, de 27 d'abril de 2016 (RGPD), així com a la resta de normes vigents en relació amb la protecció de l'honor i la intimitat personal i familiar. 7) Aquest document d'adhesió té validesa a partir del dia següent a la seva signatura i té la mateixa durada que el conveni de col·laboració abans assenyalat. Així mateix, la vigència resta subordinada al manteniment de la condició de professional col·legiat associat a l'entitat signant del conveni. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 10 d’octubre del 2024 CSV: 0682ebc44f57903e 8) A mesura que es vagin ampliant els tràmits mitjançant les noves tecnologies i estigui prevista l'opció de presentació en representació de terceres persones, en virtut d'aquest document individualitzat d'adhesió, es considerarà com a presentador autoritzat el sotasignat en les condicions i supòsits que estableixi la normativa que ho reguli. En queda informat/da Signatura: 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007