RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA CONVIVÈNCIA PACÍFICA (CIVISME I CONVIVÈNCIA) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 13 de juny de 2024, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  A sota del balcó del seu habitatge, en l’espai públic, es produïen conflictes de convivència amb baralles i incomoditat a l’hora d’accedir a l’immoble, ja que rebia comentaris obscens i masclistes.  En els baixos de l’immoble hi havia un establiment que subministrava begudes alcohòliques. Arran d'aquesta activitat, cada dia quedaven restes de brutícia derivades del consum de begudes, restes d’escombraries i males olors. La situació es mantenia des de feia anys.  En algunes ocasions havia requerit la presència de la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB), i havia constatat que, quan es feia un patrullatge intensiu a la zona, les molèsties es reduïen. Tot i això, quan no hi havia presència policial, la situació es mantenia.  Tenia constància d’altres queixes veïnals en relació amb aquella situació. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Nou Barris per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.1 “Una millor convivència a Barcelona”. El dia 20 de juny de 2024, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 13 de setembre de 2024, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa les intervencions municipals per atendre la situació que denuncia la persona interessada. CONSIDERACIONS 1. Les conductes que es produeixen en l’espai públic La promotora de la queixa manifesta que al seu carrer es produeixen situacions de conflicte de convivència que, en part, relaciona amb el funcionament d’un establiment comercial situat als baixos del seu edifici. Es tracta d’una activitat econòmica d’alimentació que, entre d’altres, té autoritzada la venda de begudes alcohòliques. Sovint, determinades activitats econòmiques tenen incidència en l’espai públic on es troben ubicades, i on es traslladen alguns efectes negatius, com ara brutícia o soroll, que tenen certa repercussió en la convivència i la seguretat. Davant d’aquestes situacions, l’Ajuntament no pot obviar el compliment de l’ordenament jurídic vigent i ha d’intervenir. En aquest sentit, l’Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana, en l’article 71, incorpora la prohibició de qualsevol acte que pertorbi el descans i la tranquil·litat del veïnat. L’Ordenança del medi ambient de Barcelona, en l’article 44-7, també determina que el comportament de la ciutadania a la via pública ha de mantenir-se dins dels límits de la bona convivència ciutadana i, llevat que es disposi d’una autorització administrativa, prohibeix les accions que pertorbin el descans i la tranquil·litat dels veïns i veïnes i vianants mitjançant cants, crits, baralles o qualsevol acte molest. En conseqüència, l’Ajuntament no pot inhibir-se en la responsabilitat d’intervenir per tal de trobar solucions a aquestes situacions no desitjades que afecten els drets fonamentals de la ciutadania. En situacions com la descrita per la persona reclamant, ha de donar-hi resposta per tal d’assegurar que pugui exercir el seu dret a l’habitatge en condicions que garanteixin el seu benestar i la seva tranquil·litat, tal com reconeix la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge. En aquest sentit, segons fonts de la GUB, en el registre de la seva base de dades dels darrers tres mesos els consten cinc incidents comunicats pel veïnat a través del telèfon centralitzat per emergències 112 i un comunitat a través de l’aplicació municipal IRIS. Les alertes es van produir en relació amb les dinàmiques que es desenvolupen en les 2 proximitats de l’adreça on es troba l’establiment de conveniència objecte d’aquesta queixa. Els incidents comunicats consistien en una agressió entre persones, molèsties per infants jugant a pilota, llançaments d’objectes i molèsties per persones en espais públics. Les patrulles de la GUB van atendre tres d’aquests incidents; en un cas, se'n va fer càrrec el Cos de Mossos d’Esquadra. La GUB apunta que els incidents relacionats amb conflictes de convivència es treballen des de dues vessants: - Des de l’Equip de Policia de Barri (EPB) es realitza periòdicament una anàlisi dels incidents registrats a través del servei 112. Els referents de l’EPB dels diferents barris mantenen un contacte habitual amb representants del veïnat i dels comerciants. En aquest cas concret, no consta que aquests representants hagin comunicat el conflicte de convivència objecte d’aquesta queixa. - Dispositius planificats pels comandaments de la unitat: l’equip de vigilància d’espais públics controla els espais que són susceptibles del seu control, després d’analitzar els incidents registrats a través del telèfon del 112. En aquest sentit, i degut a la proximitat amb el parc del Turó de la Peira, el punt de control policial es troba en l’esmentat indret, atès que les persones causants de les molèsties transiten entre els establiments de conveniència (en aquest cas, l’establiment d’alimentació) i el parc. 2. La intervenció municipal per comprovar l’activitat denunciada La funció inspectora correspon a l’Ajuntament en el marc de les seves competències. La funció inspectora respon a dues finalitats: la preventiva i la correctora, i consisteix a comprovar el compliment de la normativa aplicable a una determinada activitat, a fi d’evitar que es vulnerin interessos generals. El personal inspector haurà d’elaborar la corresponent acta d’inspecció. En aquest punt hem d’assenyalar que l’article 77 de la Llei 39/2015 exigeix que els fets que constatin els funcionaris es recullin en un document públic. En aquest cas, en l’acta d’inspecció. El dia 27 de juliol de 2024, després de la intervenció de la Sindicatura, la GUB va fer una inspecció al local comercial i va confeccionar l’acta, que conclou que l’activitat no disposa de llicència municipal, així com que en l’interior de l’establiment hi ha alguns elements que impedeixen la visió i l’ús dels equips d’extinció d’incendis. Arran d’aquest acta, el Districte de Nou Barris ha iniciat la tramitació d’un expedient 3 a l’activitat comercial i, en el moment d’informar la Sindicatura, estava pendent de programar una inspecció tècnica. Aquesta inspecció tècnica ha de concloure si l’activitat que es duu a terme en l’establiment compleix els requisits previstos. Així doncs, podem dir que el districte, quan ha tingut coneixement dels fets denunciats, ha exercit la seva potestat per comprovar que l’activitat s’ajusta a la normativa d’aplicació. No obstant això, caldrà que el consistori actuï amb eficàcia per donar compliment al principi de bona administració, recollit a l’article 41 de la Carta de drets fonamentals, i en els articles 9.3 i 103 de la Constitució espanyola. Aquest dret implica disposar d’una Administració que presti el màxim de serveis, amb estàndards de qualitat, i amb total respecte als drets i els interessos legítims de la ciutadania, i resoldre les problemàtiques que li plantegen de manera àgil i eficaç. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Nou Barris ha estat ajustada a dret, pel que fa a la intervenció feta arran de les denúncies formulades per la persona interessada. Això no obstant, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte de Nou Barris que, com més aviat millor, programi la inspecció a l’activitat comercial per comprovar que s’ajusta als paràmetres normatius i que informi aquesta Sindicatura sobre el resultat.  Recomanar al Districte de Nou Barris que continuï fent un seguiment dels comportaments ciutadans que es produeixen en l’espai públic objecte d’aquesta queixa. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4