DDiisretrciccitóe ddee SSearnvte Misa ar tlíe s Persones i al Territori DDiirsetrciccitóe ddee SSearnvte Mis aar tlíe s Persones i al Territori CC.. AAnnddrraaddee,, 99 0088001188 BBaarrcceelloonnaa 9d3sp4i t0@27b c0n0.c0a t dbsaprcite@lobncan..ccaatt/ santmarti Consell de Barri del Poblenou Assumpte Resum d’acords Lloc Sala d’actes de la biblioteca Poblenou – Manuel Arranz Data i hora Dijous 14 de novembre del 2024, de 18 a 20 h Persones assistents David Escudé, regidor del Districte i president del Consell Inmaculada Bajo, consellera del Poblenou Nil López, conseller tècnic del Districte de Sant Martí Lorena Domínguez, consellera del GMD BeC Albert Ricart, conseller del GMD Junts Lourdes Arrando, consellera del GMD ERC Antonio Verdera, conseller de GMD PP Josep Garcia, gerent del Districte de Sant Martí Carme Herrero, coordinadora Territorial i de Projectes Marina Galbe, secretària del Consell de Barri Entitats i equipaments Federació Coordinadora d’Entitats del Poblenou Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou (AVV Poblenou) ACS Bac de Roda Club de Petanca Gandhi Plataforma pel Dret a l’Habitatge del Poblenou Ordre del dia 1. Calendari de Pressupostos Participatius 2024-2027. 2. Valoració de la Festa Major del Poblenou. 3. Obres del passeig Marítim de la Mar Bella: programació i afectacions al Camp de Futbol Municipal El Poblenou – Agapito Fernández i a la Base Nàutica. 4. Torn obert de paraules. La Sra. Bajo obre el Consell de Barri, dona la benvinguda i dirigeix unes paraules en record del Sr. Joaquim Pruna, membre de la Comissió de Seguiment del Consell de Barri en representació del Club Atlètic Poblenou. 1. Calendari de Pressupostos Participatius 2024-2027. La consellera Inma Bajo presenta Gerard Verdés, tècnic de la Direcció de Participació i Innovació Democràtica, que presenta aquest punt amb el suport de la presentació que es pot veure a l’annex 1. Els pressupostos participatius són un procés on la ciutadania pot proposar projectes d’inversió a realitzar al seu barri. Al conjunt de la ciutat s’hi inverteixin 30 milions d’euros dels quals 3,6 milions corresponen al Districte de Sant Martí. Es poden proposar projectes de Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 1 millora de l’espai públic, de millora d’equipaments municipals existents i d’adquisició i rehabilitació de béns immobles per a ús públic. Ara bé, no s’admetran projectes que no siguin perdurables i/o que suposin la creació d’una despesa corrent com poden ser esdeveniments culturals o esportius o la contractació de personal, entre d’altres. Els projectes han de complir els següent requisits tècnics: - Han de respondre a una competència municipal. - Han de complir el marc legal i jurídic. - Han de ser sostenibles ambientalment. - No poden ser contradictoris amb projectes ja aprovats o en execució. - S’han de trobar dins d’uns llindars econòmics. Un projecte pot suposar com a màxim 1,8 milions d’euros. També s’estableix un mínim per garantir la solidesa del projecte (100.000 euros per a la millora de l’espai públic i 50.000 euros per la millora d’equipaments municipals i l’adquisició i rehabilitació de béns immobles). El calendari del procés és el següent: - Fase 1: debats i presentació de propostes (7 octubre - 29 novembre 2024). La sessió de debat al Poblenou, re programada degut a la DANA, es realitzarà el 19 de novembre a les 18h a la Seu del Districte de Sant Martí. - Fase 2: valoració tècnica de les propostes (desembre 2024 - gener 2025). Es valoraran viabilitat i duplicats. - Fase 3: suports o priorització de les propostes (14 - 21 febrer 2025). Priorització d'un màxim de 25 propostes per districte. - Fase 4: concreció de les propostes (22 febrer - 5 abril 2025). - Fase 5: votació final de les propostes (6 - 11 abril 2025). El veïnat podrà votar els projectes del seu Districte i d’un altre a la seva elecció. - Fase 6: Avaluació i seguiment de l'execució dels projectes per intentar que es realitzin durant el presenta mandat. Es destaca que a la darrera edició dels Pressupostos Participatius es van presentar 1982 projectes i se’n van acabar executant 72. Pregunta. Un veí pregunta si s’han presentat moltes propostes fins al moment. Gerard Verdés respon que a nivell de ciutat es compta amb uns 700 projectes, a nivell de Districte és el de la ciutat amb més propostes, gairebé 100. Tot i això, a nivell de barri hi ha molt pocs projectes presentats. 2. Valoració de la Festa Major del Poblenou. Inma Bajo presenta la Mercè Ayora, presidenta de la Coordinadora d’Entitats del Poblenou, qui exposa aquest punt amb el suport de la presentació que es pot veure a l’annex 2. La Festa Major del Poblenou es va celebrar entre el 6 i el 15 de setembre i és organitzada per la Coordinadora d’Entitats del Poblenou i l’ACR – Comissions de Festes de Carrers del Poblenou. Aquest 2024 hi van participar més de 50 entitats, així com també equipaments municipals. La Mercè Ayora ressalta que la Festa Major és fruit d’un treball conjunt amb el Districte de Sant Martí i altres departaments de l’Ajuntament i posa en valor l’estreta col·laboració establerta. D’entre les més de 400 activitats que es van dur a terme es destaquen els actes centrals organitzats per la Coordinadora d’Entitats del Poblenou com són el pregó, el correfoc o la Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 2 trobada de gegants, entre d’altres. Les activitats no es concentren en pocs espais sinó que una de les característiques d’aquesta Festa Major és la gran quantitat d’ubicacions i territori que engloba. S’exposa el robatori de material (taules i cadires) del Districte que es va produir la nit del 12 al 13 de setembre a la cruïlla del carrer Pallars amb el carrer Roc Boronat. Es posa en valor la participació del Servei de Gestió de Conflictes de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMMS) que va actuar les diverses nits de festa realitzant intervencions i gestions d’incidències. Aquest servei va destacar l’elevada presència de venda ambulant i el consum d’alcohol d’alta graduació no vinculat a les barres. S’intentarà treballar aquesta problemàtica de cara a futures edicions. En relació als punts lila, el Districte no disposava de contracte i per aquest motiu se’n va fer càrrec la Coordinadora d’Entitats del Poblenou amb un punt lila les diverses nits de festa ubicat al carrer Marià Aguiló amb el carrer Joncar i al qual s’hi van acostar un total de 156 persones. La Mercè Ayora fa una crida al Districte per tal que de cara a futures edicions es pugui comptar amb el servei de punts lila facilitat pel Districte i que, a més, s’ampliï a dos dispositius per nit i antenes distribuïdes pels diversos espais. També es considera que s’hauria de dotar el Servei de Gestió de Conflictes de més dispositius. Finalment s’exposa que es van instal·lar tretze limitadors de so a diverses activitats nocturnes per tal de minimitzar l’impacte al veïnat. Pregunta. Antonio Martínez pregunta quantes queixes s’han rebut per sorolls i incivisme i demana els resultats dels limitadors. El gerent respon que els limitadors de so impedeixen que el so amplificat sigui superior a uns determinats decibels establerts per normativa però que, tot i això, hi haurà una certa contaminació acústica. Pregunta. Mercè Elias, veïna de Pallars 239, al costat de la plaça de Can Felipa, manifesta que hi ha massa concentració d’activitats en aquest espai. D’altra banda, denuncia que pateixen incivisme a l’entrada de l’aparcament del que disposen al carrer Marià Aguiló i que la solució que se’ls hi ha ofert és la instal·lació d’una porta que té un cost de 6.000 euros. Un altre veí afegeix que està clar que hi ha d’haver festes però que també s’ha de respectar el descans del veïnat i desconcentrar el nombre d’activitats a la plaça de Can Felipa, sobretot aquelles nocturnes. A més a més, en diverses ocasions, un cop finalitzada l’activitat hi ha persones que connecten amplificadors fins a altes hores de la matinada. El regidor contesta que es parlarà amb els organitzadors per tal de minimitzar l’impacte en aquest espai. Tot i això, la molèstia no desapareixerà totalment en aquelles activitats autoritzades i que formen part del calendari festiu. El gerent agraeix la col·laboració de la Coordinadora d’Entitats del Poblenou pel que fa al punt lila i aclareix que la problemàtica es deu a un contracte que va quedar desert. Tot i això, l’aposta de l’Ajuntament en relació a aquest servei és ferma. Pregunta. Una veïna que es diu Carlota destaca que els punts lila són necessaris i que li ha sorprès que el Districte no disposés d’aquest servei. Si no hagués estat per la Coordinadora d’Entitats del Poblenou, la Festa Major s’hagués celebrat sense aquest servei. La Mercè Ayora afegeix que no s’hagués tirat endavant una Festa Major sense punts lila. L’entitat que representa va donar suport al Districte fent-se’n càrrec davant d’un problema administratiu com és el fet que el concurs quedés desert. Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 3 La veïna aplaudeix la tasca de la Coordinadora d’Entitats i reivindica que de cara a futures edicions se’n faci càrrec el Districte i els ampliï per tal que cada nit n’hi hagi dos. La Inma Bajo ressalta que la conscienciació per part del Districte sobre aquest tema no es pot posar en dubte i que tot es va deure a un problema de caire administratiu. David Escudé finalitza el punt felicitant les entitats per la feina realitzada i per l’èxit de la Festa Major. 3. Obres del passeig Marítim de la Mar Bella: programació i afectacions al Camp de Futbol Municipal Poblenou Agapito Fernández i a la Base Nàutica. Josep Garcia Puga, gerent del Districte, exposa el punt on es troben les obres del passeig Marítim de la Mar Bella. Després d’un procés participatiu, el 2023 es tenia tot preparat per començar la licitació però un temporal va afectar un dels espigons de la platja de la Nova Mar Bella i els equips tècnics municipals van parar el projecte per tal de modificar-lo i que aquest fos resilient a propers temporals, cada vegada més freqüents i més potents degut al canvi climàtic. Mentrestant es va reparar tota la part que havia estat malmesa. En fer aquesta anàlisi es va observar que la platja de la Nova Mar Bella (on hi ha el Camp de Futbol Municipal El Poblenou - Agapito Fernández) fa un concavitat deixant un espai de sorra seca molt estret i impedint que davant d’un temporal les onades que arriben a la platja tinguin suficient recorregut per perdre la seva embranzida. Aquesta situació és diferent a la platja de Llevant que realitza una convexitat deixant més espai de sorra seca. Amb l’objectiu de mantenir la platja del litoral barceloní i protegir-lo de futurs temporals, es va decidir treballar per aconseguir que a la platja de la Nova Mar Bella es continués amb la convexitat de la de Llevant i que es pugui disposar d’uns 20 metres de sorra seca. Aquesta actuació implica necessàriament el trasllat i ubicació definitiva del Camp de Futbol Municipal que, d’altra banda, era una actuació provisional de fa aproximadament 20 anys. Aquesta instal·lació serà traslladada al principi de la plataforma marina, a l’alçada del carrer Josep Pla. L’ actuació permetrà fer un nou camp de futbol, amb noves instal·lacions, amb grades i amb la possibilitat, encara per a concretar, d’afegir un complex esportiu orientat a esports de mar. El calendari previst és el següent: Primera fase, des de l’ actual ubicació del camp de futbol fins a la plataforma marina: - Novembre 2024: licitació del projecte. - Maig/juny 2025: inici de les obres. - 2027: finalització de les obres. La redacció de la segona fase començarà automàticament després i inclourà el trasllat del camp de futbol i l’actuació a l’espai que deixi lliure. Aquesta obra està previst que comenci el 2027 i que s’allargui fins al 2029, aproximadament. Les actuacions inclouen la plantació de 1.000 arbres de 17 espècies. Dels 40.000 m2 totals, un 32% serà verd. Pregunta. Manel Pascual, de l’ACS Bac de Roda, exposa que li ha sorprès aquest canvi i nova ubicació i voldria saber si s’ha parlat amb els clubs afectats i amb la família de l’Agapito Fernández. Afegeix que la nova ubicació queda prou apartada del Poblenou i que potser no és la millor per a infants i joves. El regidor contesta que amb aquesta actuació es vol evitar que cada vegada que hi hagi un temporal s’hagin de realitzar obres i, a la vegada, mantenir les platges del litoral de la ciutat. El camp es traslladarà uns 300 metres a un espai definitiu i amb unes millors instal·lacions. Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 4 La nova ubicació es troba al barri de Diagonal Mar ja que al Poblenou no es disposa de prou sòl per construir-hi un camp. Tot i això, no suposa cap problema per a les famílies i joves. David Escudé confirma que s’ha parlat amb tots els clubs que afectats però no amb la família de l’Agapito Fernández ja que l’essencial és que mantingui el seu nom. Finalitza afirmant que existeix el projecte, introduït pel gerent, del pavelló Blau que vol configurar tota aquesta part del litoral amb una visió d’esport i espai de trobada. Pregunta. Un veí suggereix fer un espigó com el del Port Olímpic per protegir el mur. El regidor respon que ja s’han valorat les diverses possibilitats i s’ha decidit per l’actuació menys agressiva pel medi ambient, més resolutiva i millor a llarg termini. 4. Torn obert de paraules. Pregunta. Antonio Martínez explica que davant de carrer Pallars 239 hi ha molts contenidors d’escombraries i que els de cartró els recullen sistemàticament cada dia a les 6.30 h causant molt de soroll. Sol·licita canviar-ne l’horari. Per altra banda, segons se’ls hi va suggerir, posaran la porta al pàrquing del que disposen al carrer Marià Aguiló per evitar brutícia i que la gent hi realitzi les seves necessitats. Finalment, reitera la seva queixa en referència a les festes i activitats celebrades a la plaça de Can Felipa i demana que aquestes es reparteixin entre més espais del territori. Pregunta. Una altre veí de la mateixa comunitat de veïns expressa que estan en un punt límit respecte als actes nocturns i que volen una solució. El gerent explica que els actes celebrats durant el 2024 a la plaça i que superin les 23 h són activitats de la Festa Major i de les Festes de Maig, un tornegi de waterpolo, Sant Joan i un festival de documentals. Els actes es concentren, doncs, durant celebracions del calendari festiu del barri (Festa Major i Festes de Maig). En aquests casos, la major part són organitzats per la Coordinadora d’Entitats Juvenils La Xemeneia amb qui es parlarà i també s’intentarà repartir les activitats en més espais. En relació al pàrquing, apunta que des de l’Ajuntament no es té la capacitat d’assegurar una solució pel mal ús de l’entrada i que, per tant, la solució definitiva passa pel tancament. Finalment, es constata que en el tram comprés entre la rambla del Poblenou i el carrer Bilbao (250 metres) hi ha 10 contenidors pels quals s’està treballant en una redistribució que alleugereixi les molèsties al veïnat. Ara bé, els canvis d’horari són molt complicats ja que són rutes establertes per tota la ciutat. Pregunta. Teresa Núñez, presidenta de l’Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou, intervé en nom de la veïna Carme Grosso qui és queixa de les males olors provinents de la central de recollida pneumàtica situada al parc del Centre del Poblenou. Tot i que es van canviar els filtres, les males olors continuen i voldria saber-ne la solució. El gerent confirma que efectivament es van canviar els filtres i que a priori el problema s’havia resolt. Davant d’aquesta queixa, s’intentarà mirar què està succeint. Pregunta. Manel Pascual parla sobre la necessitat d’instal·lar lavabos públics a l’espai públic. Sap que s’estava fent una prova pilot a la ciutat i que anteriorment s’havien tret per vandalisme. Sol·licita saber els resultats de la prova i si està previst instal·lar-ne al Districte. Continua explicant que davant de l’edifici del carrer Pallars 304 hi ha un pàrquing de bicicletes que deixa un pas molt estret. Per acabar, reclama que es doti d’una estructura concreta les instal·lacions esportives d’esports minoritaris, com és la petanca. Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 5 Josep Garcia Puga contesta que es mesurarà i s’intentarà desplaçar el pàrquing de bicicletes. Afegeix que a George Orwell s’havia plantejat un punt pilot de lavabos públics però que es desconeix com ha funcionat. En tot cas, des del Districte no es disposa d’un pla d’instal·lació de lavabos a l’espai públic. Pregunta. Heriberto Ruiz, vicepresident del Club de Petanca Ghandi, reclama una sèrie de millores a les pistes de petanca ubicades als Jardins Josep Trueta. Tot i que s’han posat uns bancs i s’ha millorat, no s’han realitzat totes les intervencions sol·licitades. Afirma que se’ls hi ha comentat que estan en un espai públic però se’n fa mal ús i les persones utilitzen les pistes amb altres objectius. David Escudé fa constar que l’Ajuntament de Barcelona posa a disposició del veïnat el màxim nombre possible d’equipaments i instal·lacions per garantir el dret a la pràctica esportiva. Algunes d’aquestes instal·lacions són de lliure accés i d’altres són gestionades a través d’una concessió que degudament i legalment ha sortit a concurs públic. Els parcs d’skate, les instal·lacions de cal·listènia, les pistes de bàsquet o de petanca - entre d’altres tipus d’instal·lacions - ubicades en espais públics com són places, parcs o jardins són de lliure accés per a tota la ciutadania i no se’n fa un ús privatiu que respongui als interessos particulars d’un determinat grup o entitat. Pregunta. Francesc Xavier López, en representació del grup de veïns veïnes que gestionen el passatge Trullàs, explica que fa 8 anys que estan gestionant el jardí després que l’Ajuntament hi accedís i després de les actuacions que el consistori i una universitat van realitzar a l’espai. El veïnat dinamitza l’espai que compta amb una zona de joc per a infants, una altra de pícnic, etc. D’aquesta manera s’ha evitat que fos un cementiri de cotxes o un espai d’esbarjo per a gossos, tal i com havia estat anteriorment. El passatge, però, es troba dintre del Pla 22@. Per això demana que es tinguin en compte els veïns i veïnes que gestionen l’espai així com els seus usuaris quan es treballi el projecte. A més a més, sol·liciten seguir gestionant l’espai un cop realitzades les obres. El gerent assenyala que aquesta actuació des d’un inici era provisional. La idea és que aquest espai esdevingui un passatge i que recuperi el traçat que va tenir. En tot cas, no està previst que sigui un espai tancat com és ara mateix. En aquesta mateixa línia, Toni Coll, de l’AVV del Poblenou, explica que actualment hi ha una modificació puntual d’alguns espais del 22@ i un d’ells és aquest. Aquesta planteja en aquest espai un petit equipament, una part de zona verda i el passatge. Es sol·licita que en el moment que es presenti el projecte, que necessàriament faran uns privats, i hi hagi supervisió pública, es tinguin en compte els veïns i veïnes que ara el gestionen. El regidor afirma que li sembla molt lògic. Pregunta. Lluís, veí del barri, presenta la Plataforma pel Dret a l’Habitatge del Poblenou, composta per veïnat i més de 30 entitats i col·lectius amb l’objectiu de defensar els drets per un habitatge digne davant de la creixent dificultat per continuar vivint al barri i la manca de polítiques públiques concretes en matèria d’habitatge. La Plataforma té la voluntat de ser interlocutora amb les administracions públiques i demanen compromís i col·laboració per part del Districte a treballar conjuntament. També denuncia que no va entrar aquest punt a l’ordre del dia del Consell de Barri. El regidor contesta que en prenen nota ja que és un dels temes que més els preocupa i ocupa. En relació a l’ordre del dia, no va entrar ja que no es tractava d’un tema a comunicar per part de l’Administració. Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 6 Pregunta. Una veïna remarca que del que es tracta és de donar coneixement d’aquesta Plataforma i que es tinguin en compte. Pregunta. Un veí de la plaça Mercè Sala posa de manifest que recentment s’ha arribat a l’acord de rehabilitar integralment la plaça entre el 2025 i el 2026 i que, fins llavors, la tanca existent s’obriria durant el dia i es tancaria durant la nit. Però aquest acord no s’està complint i hi ha dies en què la plaça està tot el dia tancada. Tant el gerent com el regidor responen que passaran nota. Pregunta. Un veí posa de manifest els problemes provocats pels supermercats 24h i en concret el situat a la Rambla del Poblenou número 40. Fa un temps hi va haver una actuació de la Guàrdia Urbana que va millorar-ne la situació. Ara bé, es de fa uns dies ha tornat a aparèixer el problema. Més enllà d’aquest cas concret demana que no es donin més llicències de supermercat 24h, que no es prorroguin les ja existents i, si cal, que s’anul·lin. David Escudé afirma són conscients de la problemàtica i que ja s’hi està treballant, tant des de l’àmbit policial com des de l’àmbit administratiu. Pregunta. Toni Coll afegeix que s’està treballant el pla d’usos i precisament és un bon moment per deixar-ho regulat. Segueix expressant la seva sorpresa ja que ha sortit la licitació del projecte de la Granota com a centre cívic. Aquest és un espai de només 700 m2 que no pot encabir tots els serveis i equipaments ubicats a Can Felipa i que és imprescindible que es quedin al barri. El gerent afirma que no es tracta d’un centre cívic, sinó d’un espai per a entitats i comunitari. La licitació ha sortit com a centre cívic degut a un error de Barcelona d’Infraestructures Municipals SA (BIMSA). A les 20 h, David Escudé dóna per finalitzada la sessió del Consell de Barri. Marina Galbe Villarroya Secretaria del Consell de Barri del Poblenou Barcelona, 14 de novembre del 2024 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 7 Annex 1 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 8 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 9 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 10 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 11 Annex 2 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 12 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 13 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 14 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 15 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 16 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 17 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg. 18