Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 ©2024 Agència de Salut Pública de Barcelona Tots els drets reservats. https://www.aspb.cat/ Edita: Agència de Salut Pública de Barcelona, 1 de setembre de 2024 Aquesta publicació està sota una llicència Creative Commons Reconeixement – No Comercial – No Derivades (BY-NC-ND) https://creativecommons.org/ Fotografia de la portada: Óscar Giralt 1 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Presidenta de l’Agència de Salut Pública de Barcelona i regidora de Salut, persones amb discapacitat i estratègia contra la soledat Marta Villanueva Cendán Gerenta de l’Agència de Salut Pública de Barcelona Carme Borrell i Thió Responsables de l’Informe Irene Garcá Subirats1 Josep Maria Jansà1 Marta Caballé1 Sandra González1 Silvia Martin1 Cristina Rey1 Nabila Sánchez1 Col·laboradors/es Núria Lozano2 Mercè Jofra2 Maite Carroggio3 Cita recomanada: Garcia-Subirats I, Caballé M, González S, Martin S, Rey C, Sanchez N, Jansà JM, Lozano N, Jofra M, Carrogio M. Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022. Barcelona: Agència de Salut Pública de Barcelona; 2023 1 Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), Pl. Lesseps 1, 08023 Barcelona, Spain 2 Institut Barcelona Sports, Avinguda de I'Estadi, 40, 08038 Barcelona, Spain 3 Associació Esportiva Sarrià-Sant Gervasi (AESSG), c./ Mare de Déu de Núria (cantonada c/Canet 37-43), 08017 Barcelona, Spain 2 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Índex Activa’t als Parcs .............................................................................................................. 4 Satisfacció general .......................................................................................................... 6 Satisfacció segons parc ................................................................................................... 8 Conclusions .................................................................................................................... 18 3 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Activa’t als Parcs El programa Activa’t als parcs, promogut per l'Institut Barcelona Esports, es va posar en marxa l’any 2008 amb l’objectiu de promoure el benestar de les persones majors de 40 anys. Ofereix la participació en dues sessions setmanals d’activitat física en espais verds urbans. Una de les sessions es dedica a fer pràctiques orientals com el tai-txi i el txi-kung i el segon dia es fa motricitat i memòria. Objectiu Conèixer la satisfacció de les persones usuàries en el programa Activa’t als Parcs durant el curs 2021-2022 Mètodes Els mesos de juny, juliol i setembre del 2022 es va recollir la valoració del programa en les persones participants a través d’un qüestionari en línia. El qüestionari recollia informació sociodemogràfica (gènere, lloc de naixement i edat), satisfacció global amb el programa, i sobre el monitoratge, el lloc, l’horari, la durada, la freqüència de les sessions (puntuació 0 – gens satisfet/a al 10 - molt satisfet/a), si havia deixat de participar en els darrers mesos i el motiu d’abandonament i com se sentia la persona usuària des de que participava en Activa’t als parcs. També es van recollir suggeriments i comentaris de les persones participants a cada parc. Resultats Les taules següents mostren les característiques sociodemogràfiques i la satisfacció general segons parcs de les persones participants. 4 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 En l’enquesta de satisfacció van participar 331 persones de les 972 persones inscrites (34,1%). D’elles, el 87,9% dones. L’edat mitjana va ser de 68 anys amb un rang de 42 a 91 anys. Un 4,0% de persones eren nascudes a l’estranger. Entre les persones que relaten no haver participat en l’activitat durant els mesos previs a l’enquesta de satisfacció, el motiu més referit va ser un problema de salut (32,2%), seguit de tenir cura d’algun familiar (12,6%). El 96,0% recomanarien el programa a una altra persona. Amb la participació al programa, un 83,9% va declarar que es trobava millor o molt millor que abans. La satisfacció general va ser de 9 punts sobre 10, la dimensió millor valorada va ser el monitoratge amb 9,3 punts i la pitjor la freqüència de les sessions (volien més sessions) amb 6,5 punts. 5 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Satisfacció general Taula 1. Variables sociodemogràfiques segons gènere Dona Home No binària Total % (n) % (n) % (n) (n=324) Sexe 88,0 (285) 9,3 (30) 0 (0) Lloc de naixement Barcelona 56,1 (160) 63,3 (19) 48,4 (183) Resta de Catalunya 10,5 (30) 13,3 (4) 11,1 (36) Resta d'Espanya 27,7 (79) 16,7 (5) 25,9 (84) Estranger 3,8 (11) 6,7 (2) 4,0 (13) No contesta 1,8 (5) 0 (0) Edat Mitjana 68 68 68 Rang 42-91 48-84 42-91 Recomanaria el programa? Sí 96,8 (276) 96,7 (29) 96,0 (311) Si ha deixat de participar, quin ha estat el principal motiu per deixar de participar-hi?* Està lluny de casa 3,1 (4) 7,1 (1) 3,5 (5) Per un problema de salut 32,0 (41) 35,7 (5) 32,2 (46) Per tenir cura d'alguna persona 11,7 (15) 21,4 (3) 12,6 (18) L'activitat no m'agrada 2,3 (3) 0 2,1 (3) L'horari no m'anava bé 4,7 (6) 0 4,2 (6) Vaig començar a treballar 6,2 (8) 0 5,6 (8) Altres motius 39,8 (51) 35,7 (5) 39,9 (57) Participant en el programa Activa't se sentia… Millor o molt millor que abans 85,3 (243) 80,0 (24) 84,0 (272) Igual o pitjor que abans 8,4 (24) 13,3 (4) 9,0 (29) No contesta 6,3 (18) 6,7 (2) * percentatges calculats sobre el número de persones que responen la pregunta 6 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Taula 2. Satisfacció amb el programa segons aspectes i gènere Aspectes de la satisfacció Dona Home No binària Total (puntuació sobre 10) Satisfacció general 9,0 8,8 9,0 Monitor/a 9,3 9,3 9,3 Espai 8,6 8,0 8,5 Freqüència 6,4 6,3 6,4 Durada 8,3 8,0 8,3 7 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Satisfacció segons parc Taula 3. Satisfacció Parc de la Ciutadella Parc de la Ciutadella (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 131; mitjana N=23 assistents per dia: 17) Satisfacció amb el programa Satisfacció general 8,7 Monitor/a 8,2 Espai 8,7 Freqüència 5,6 Durada 7,6 Participant en el programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 73,9 (17) Igual o pitjor que abans 8,7 (2) No contesta 17,4 (4) Comentaris N=7 Agraïments pel programa El monitor no agrada Ampliar dies i tipus d’activitats 8 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Taula 4. Satisfacció Parc Joan Miró Parc Joan Miró (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 173; mitjana N=49 assistents per dia: 37) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 9,1 Monitor/a 9,4 Espai 8,6 Freqüència 6,8 Durada 8,7 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 77,6 (38) Igual o pitjor que abans 16,3 (8) No contesta 6,1 (3) Comentaris N=16 Agraïments amb el programa, monitor i monitora Ampliar el numero de dies, espais i franges horàries Descontent amb la monitora Oferir espais alternatius (pluja, fred, sol, etc) Cada vegada hi ha més participants, es podria desdoblar el grup Moltes mascotes al parc Taula 5. Satisfacció jardins de la Indústria Jardins de la Indústria (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 141; mitjana N=26 assistents per dia: 29) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 8,9 Monitor/a 9,2 Espai 8,1 Freqüència 6,4 Durada 8,9 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 88,5 (23) Igual o pitjor que abans 7,7 (2) No contesta 3,8 (1) Comentaris N=11 Agraïments amb el programa i les monitores Ampliar dies i activitats 9 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Taula 6. Satisfacció Parc del Mirador del Poble Sec Parc del Mirador del Poble Sec (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 62; mitjana N=4 assistents per dia: 5) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 9,0 Monitor/a 9,2 Espai 8,0 Freqüència 7,0 Durada 7,2 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 75,0 (3) Igual o pitjor que abans 25,0 (1) Comentaris N=1 Falta publicitat Taula 7. Satisfacció jardins dels Drets Humans Jardins dels Drets Humans (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 188; mitjana N=14 assistents per dia: 39) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 9,0 Monitor/a 8,8 Espai 8,6 Freqüència 6,2 Durada 8,0 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 71,4 (10) Igual o pitjor que abans 14,3 (2) No contesta 14,3 (2) Comentaris N=7 Agraïments amb el programa i el monitor Ampliar dies, activitats (ioga) i durada Avançar l’horari 10 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Taula 8. Satisfacció Jardins de la Maternitat Jardins de la Maternitat (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 216; mitjana N=51 assistents per dia: 47) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 9,3 Monitor/a 9,8 Espai 9,0 Freqüència 6,5 Durada 9,1 Participant al programa Activa't se sentia… %(n) Millor o molt millor que abans 94,1 (48) Igual o pitjor que abans 2,0 (1) No contesta 3,9 (2) Comentaris N=16 Agraïments amb el programa, especialment la monitora Posar tarima per la monitora per tenir millor visibilitat Oferir un dia a la tarda Posar límit d’aforament Incrementar dies d’activitat Taula 9. Satisfacció Jardins de Via Amelia Jardins de Via Amèlia ( persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 92; mitjana N=13 assistents per dia: 19) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 8,3 Monitor/a 8,0 Espai 8,8 Freqüència 6,6 Durada 9,0 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 84,6 (11) Igual o pitjor que abans 7,7 (1) No contesta 7,7 (1) Comentaris N=6 Incrementar un dia de caminades Canviar l’horari (avançar-lo) Descontent amb la monitora 11 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Taula 10. Satisfacció Jardins del Mestre Balcells Jardins del Mestre Balcells (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 61; mitjana N=6 assistents per dia: 17) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 9,4 Monitor/a 9,8 Espai 8,5 Freqüència 6,9 Durada 8,0 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 87,50 (14) Igual o pitjor que abans 6,3 (1) No contesta 6,3 (1) Comentaris N=4 Agraïments amb el programa, especialment la monitora Taula 11. Satisfacció Jardins de Rosa de Luxemburg Jardins de Rosa de Luxemburg (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 72; mitjana N=14 assistents per dia: 20) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 8,4 Monitor/a 7,5 Espai 8,5 Freqüència 5,3 Durada 7,4 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 100(14) Igual o pitjor que abans 0 (0) Comentaris N=6 Agraïments amb el programa L’horari d’estiu no soluciona el problema de la calor (només mitja hora de diferència) Disponibilitat de serveis als parcs Oferir més varietat en els exercicis proposats 12 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Taula 12. Satisfacció Jardins Joan Ponce Jardins Joan Ponce (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 83; mitjana N=4 assistents per dia: 23) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 9,0 Monitor/a 10 Espai 8,8 Freqüència 5,3 Durada 7,5 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 100 (4) Igual o pitjor que abans 0 (0) Comentaris N=3 Agraïments amb el programa Oferir ioga Incrementar un punt Activa’t al parc de la Creueta del Coll Taula 13. Satisfacció Parc de la Guineueta Parc Guineueta (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 184; mitjana N=19 assistents per dia: 44) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 8,9 Monitor/a 9,3 Espai 8,9 Freqüència 5,3 Durada 7,9 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 84,2 (16) Igual o pitjor que abans 15,8 (3) Comentaris N = 5 Agraïments amb el programa Incrementar més dies Oferir un espai on no coincidir amb els nens i nenes de les escoles 13 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Taula 14. Satisfacció Plaça Aqüeducte Plaça Aqüeducte (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 38; mitjana N=1 assistents per dia: 12) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 10 Monitor/a 10 Espai 8 Freqüència 10 Durada 10 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 100 (1) Igual o pitjor que abans 0 (0) Comentaris N=1 Oferir espai alternatiu pels dies de pluja Taula 15. Satisfacció Casa de l’Aigua Casa de l’Aigua (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 74; mitjana N=4 assistents per dia: 12) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 8,8 Monitor/a 9,5 Espai 8,3 Freqüència 6,7 Durada 5,0 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 75,0 (3) Igual o pitjor que abans 0 (0) No contesta 25,0 (1) Comentaris N=0 14 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Taula 16. Satisfacció Plaça de les Basses de la Peira Plaça de les Basses de la Peira (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 105; mitjana N=19 assistents per dia: 24) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 8,8 Monitor/a 9,4 Espai 7,6 Freqüència 6,7 Durada 8,4 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 84,2 (16) Igual o pitjor que abans 10,5 (2) No contesta 5,3 (1) Comentaris N=7 Agraïments amb el programa, especialment la monitora Oferir espai alternatiu pels dies de pluja o fred Taula 17. Satisfacció Parc Pegaso Parc Pegaso (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 224; mitjana N=39 assistents per dia: 46) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 9,1 Monitor/a 9,7 Espai 8,5 Freqüència 6,7 Durada 7,4 Participant al programa Activa't se sentia… Millor o molt millor que abans 87,2 (34) Igual o pitjor que abans 10,3 (4) No contesta 2,6 (1) Comentaris N= 13 Agraïments amb el programa, especialment la monitora Ampliar l’espai o desdoblar el grup Incrementar un dia l’activitat Canviar l’horari a l’estiu Que els monitors i monitores puguin rotar per diferents punts Activa’t Oferir espai alternatiu pels dies de pluja 15 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Taula 18. Satisfacció Plaça Baró de Viver Plaça Baró de Viver (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 16; mitjana N=1 assistents per dia: 6) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 9 Monitor/a 9 Espai 8 Freqüència 2 Durada 8 Participant al programa Activa't se sentia… Millor o molt millor que abans 0 (0) Igual o pitjor que abans 0 (0) No contesta 100 (1) Comentaris N=0 Taula 19. Satisfacció Plaça Ferran Reyes Plaça Ferran Reyes (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 81; mitjana N=16 assistents per dia: 21) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 9,0 Monitor/a 9,4 Espai 8,1 Freqüència 7,7 Durada 8,3 Participant al programa Activa't se sentia… Millor o molt millor que abans 87,5 (14) Igual o pitjor que abans 12,5 (2) Comentaris N=1 Agraïments amb la monitora 16 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Taula 20. Satisfacció Parc del Clot Parc del Clot (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 77; mitjana N=18 assistents per dia: 18) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 8,5 Monitor/a 9,0 Espai 8,3 Freqüència 5,7 Durada 8,3 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 88,9 (16) Igual o pitjor que abans 11,1 (2) Comentaris N = 9 Millorar la neteja de l’espai Incrementar dies d’activitat i altres punts Activa’t L’espai no és adequat perquè és petit i insuficient per les persones que ho fan No fer qüestions administratives en l’hora de l’activitat Taula 21. Satisfacció Rambla Prim Rambla Prim (persones que han passat almenys un cop per l'activitat: 43; mitjana N=3 assistents per dia: 10) Satisfacció amb el programa (puntuació sobre 10) Satisfacció general 10 Monitor/a 10 Espai 8,3 Freqüència 9,3 Durada 10 Participant al programa Activa't se sentia… % (n) Millor o molt millor que abans 1000 (3) Igual o pitjor que abans 0 (0) Comentaris N=3 Agraïments amb el programa i la monitora Millorar la neteja de l’espai 17 Activa’t als Parcs. Avaluació del programa, 2021-2022 Conclusions Per valorar les respostes, cal tenir present que l’enquesta es va fer dos mesos després d'haver finalitzar el programa, el que pot haver reduït la participació i ocasionat algun biaix de memòria. La majoria de les persones que van participar eren dones. La mitjana d'edat va ser de 68 anys. Un 4,0% de les persones participants era d'origen estranger. La satisfacció general amb el programa va ser molt elevada. La dimensió més valorada va ser el monitoratge i la pitjor la freqüència de sessions, ja que en desitjaven més. La major part de les persones participants se sentien millor o molt millor en participar en el programa. I pràcticament tothom el recomanaria a una altra persona. En general, les persones usuàries estaven molt agraïdes i contentes amb el programa, especialment amb les monitores i monitors que dirigeixen les activitats i moltes van expressar el seu desig de seguir participant. Les principals propostes de millora recollides estan relacionades amb augmentar l’oferta del programa , o bé augmentant les activitats, o bé la freqüència i/o la durada de les sessions. 18