Direcció de Serveis a les Persones i al Territori Districte de Sant Martí C. Andrade, 9 08018 Barcelona dspit@bcn.cat barcelona.cat/santmarti Consell de Salut Assumpte Resum d’acords Lloc Sala d'actes de la seu del Districte de Sant Martí Data i hora Dimarts, 10 de desembre de 2024, a les 18 h Persones assistents - Helena Sans, consellera de Salut - Sílvia López Serrano, consellera del grup del PSC - Joan C. Canela Casasampera, conseller del grup d’ERC - Marc Garrido Ventura, conseller del grup de Junts - Antonio Verdera, conseller del grup del PP - Marta Cabanas, Consorci Sanitari de Barcelona - Josep Mª Jansà, Agència de Salut Pública - Albert Garcia, Serveis de Salut municipals - Carles Pinar, coordinador sectorial del Districte de Sant Martí - Dolors Pedemonte, secretaria Consell de Salut Districte de Sant Martí Entitats i equipaments - Rogelio Ruíz Guillen, Coordinadora AA.VV La Pau-Sant Martí - Fernanda Izquierdo, CAP Poblenou - Cristina Calbó, CAP Ramon Turró - Antonia Bigordà, AA.VV Clot-Camp de l’Arpa - Ana Mª Andrés, Col·legi Farmacèutics de Barcelona - José Mármol, ICS - Mireia Boixadera, ICS - Juan José Sánchez Bernárdez, Associació Veïnal Sant Martí de Provençals - Jacoba Castillo, Associació Veïnal Sant Martí de Provençals - Laura García Galé, Fundació ASPANIAS - Sonia Cejuela, ACAF - Petra Bonilla Carroza, AA.VV Diagonal Mar - Mariola Sánchez, CAP Ramón Turró - Abigail Fargas, CAP Ramón Turró - Nina Escigas, CAP Ramón Turró - Lara Nebot, Coordinadora Entitats Poblenou - Rosa Pardo, AA.VV Maresme - Pasqual Herrera, AA.VV Maresme - Josep Vallhonesta, AA.VV Poblenou - Eva González Martín, AA.VV Provençals-La Verneda - Maribel Serrano Andrés, Celiacs de Catalunya - Petra Bonilla Carroza, AA.VV Diagonal Mar - Manel Antolín Galindo, AA.VV Front Marítim - Maribel Pérez, Hospital del Mar/Centre Fòrum - Francisco Abad Romero, AA.VV Besòs Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 1 - Joan Vidal, AA.VV Provençals-La Verneda Ordre del dia 1. Aprovació de l’acta anterior 2. ACCU Catalunya, presentació projecte No puc esperar. 3. Balanç activitat 2023 de la Taula de Salut Mental de Sant Martí. 4. Nou reglament del Consell de salut: - Constitució del plenari del Consell - Composició de la comissió permanent. - Votació de les candidatures admeses per a la Vicepresidència i nomenament de la més votada. 5. Torn obert de paraules. La Consellera dona la benvinguda al segon Consell de Salut del 2024 i agraeix l’assistència. Explica que per temes professionals de la Sra. Marta Cabanas s’ha d’avançar el quart punt de l’ordre del dia. Informa que a l’acta anterior s’ha modificat el nom de Ana Mª Andreu pel nom correcte Ana Mª Andrés. Tot seguit es procedeix a l’aprovació de l’acta de la sessió anterior. Nou reglament del Consell de salut En el Consell de Salut del 22 de febrer d’aquest any es va presentar el nou reglament de salut on es va compartir amb les entitats i amb la Comissió Permanent. Es van enviar els formularis per convidar a formar part del consell a les entitats, equipaments i aquells veïns i veïnes que es volguessin presentar a nivell particular. La consellera informa de les modificacions introduïes al reglament en relació a la composició del consell i de la Comissió Permanent on s’han afegit membres nats del Consorci Sanitari de Barcelona, de l’Agència de Salut Pública de Barcelona i de la Direcció de Serveis i Cures de l’Ajuntament de Barcelona, així com l’elecció dels seus representants per part de les administracions corresponents. La Consellera explica breument el reglament (a l’annex 3 el reglament per la seva consulta). Es passa a la constitució del Consell. La consellera informa que només pot haver un representant per entitat, associació o equipament del districte de l’àmbit de la salut a efectes de votacions però poden haver tants membres de la mateixa com considerin. Es nomenen les persones que s’han presentat per ser membres del Consell Queden aprovats els següents membres del Consell de Salut: Nom Entitat Jordi Alegre Associació de veïns i veïnes de Poblenou Ana Mª Andrés Col.legi Oficial de Farmacèutics de Barcelona Gemma Andreu Fundació Aspanias Manel Antolin Associació de veïns i veïnes Front Marítim Herme Bartoll Associació de veïns Bac de Roda Antònia Bigordà Associació de veïns i veïnes Camp de l'Arpa Marta Cabanas Designada pel Consorci Sanitari de Barcelona Elena Casajuana EAP Camp de l'Arpa Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 2 ACAF Associació Catalana d'Afectats de Fibromiàlgia i d'altres síndromes de Sónia Cejuela sensibilització central Fundació Aspanias (Representant de la Laura Garcia Fundació) Designat per la Direcció de Serveis Salut i Albert Garcia Cures Associació de veïns i veïnes de la Vila Jordi Giró Olímpica Eva González Associació Veïnal Provençals de la Verneda Fernanda Izquierdo CAP Poblenou Designat per l’Agencia de Salut Pública de Josep Mª Jansà Barcelona Francisco Liñán Associació Veïnal del Barri La Pau Secretaria Coordinadora d'Entitats del Laia Nebot Poblenou Manel Pascual Associació Cultural i Social Bac de Roda Associació Veïnal del Barri de la Pau Miguel Romera (Representant de l’Associació) Associació de veïns Gran Via Espronceda Montserrat Ros Perú Rogelio Ruíz Associació de veïns Barri La Pau Associació Veïnal de Sant Martí de Joan Josep Sánchez Provençals M. Isabel Serrano Associació Celíacs Catalunya Xavier Suárez CAP Ramón Turró Asun Val A títol particular Associació de veïns i veïnes del Poblenou Josep Vallhonesta (Representant de l’Associació) Susana Vilalta EAP Camp de l'Arpa S’aprova la única candidatura presentada per a la vicepresidència a nom de Laia Nebot. Abans de passar a la votació de la Comissió Permanent la consellera convida a la Laura Garcia, de la Fundació Aspanias, a que expliqui la seva motivació per formar part de la Comissió Permanent. La Laura Garcia explica que treballen amb persones amb diversitat funcional des de la infància i considera que és important establir treball en xarxa amb les xarxes comunitàries i les xarxes CDIAP de Barcelona A continuació s’aprova la Comissió Permanent que queda constituïda per les següents persones: - Helena Sans (Presidenta del Consell) - Laia Nebot (Vicepresidenta) - Marta Cabanas (ICS) - Josep Mª Jansà (ASPB) - Albert Garcia (Departament Salut i Cures de l’Ajuntament de Barcelona) - Laura García (Fundació ASPANIAS) Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 3 - Eva González (Associació Veïnal Provençals de la Verneda) - Joan Josep Sánchez (Associació Veïnal de Sant Martí de Provençals) - Antònia Bigordà (AA.VV Clot-Camp de l’Arpa) - Sònia Cejuela (ACAF (Assoc. Catalana d’Afectades i Afectats de Fibromiàlgia i d’altres Síndromes de Sensibilització Central)) La consellera explica les funcions de la Comissió Permanent (es poden consultar a l’annex 3). Amb això la consellera dona per finalitzat el punt 4 de l’ordre del dia corresponent a la constitució del Consell, el nomenament de la Vicepresidència i la constitució de la Comissió Permanent. La Consellera convida a la Vicepresidenta a dir unes paraules i a seure a la taula. Es presenta la Vicepresidenta la Sra. Laia Nebot. Es psicòloga de professió, especialitzada en temes de salut pública i gestió sanitària. Ha estat a l’Agencia de Salut de Barcelona i de Catalunya, al Consorci, al CatSalut i ara a la Fundació Salut Mental de Catalunya. Es va presentar a través de la Coordinadora d’Entitats de Poblenou amb el suport també de la Coordinadora de Salut de Sant Martí. Es va presentar perquè creu en la salut. Sant Martí és un districte molt gran amb problemàtiques molt extremes en un mateix districte. Agraeix els vots de confiança que se li han donat i espera està a l’alçada de la Vicepresidenta sortint. La senyora Marta Cabanas es disculpa perquè està convocada a una altra reunió al districte de Ciutat Vella i ha de marxar. En referencia a la delegació de vot el senyor Vallhonesta comenta que si en el moment de votar el membre que representa l’entitat no hi és, si pot votar un altre membre de l’entitat sense necessitat de fer delegació de vot, es a dir recollir un vot per entitat. La Consellera pren nota per fer la consulta. En resposta a la seva consulta quan el representant no pot emetre el seu vot pot fer la delegació de vot enviant un correu electrònic a la secretaria del Consell. ACCU Catalunya, presentació projecte No puc esperar La senyora Úrsula Reales de ACCU Catalunya (Associació de Crohn i Colitis Ulcerosa) presenta el projecte No puc esperar (document a l’annex 1). El projecte es va pensar per facilitar a les persones que necessiten anar al lavabo de manera urgent per un problema mèdic, no contagiós, l’accés a un lavabo en qualsevol establiment. Aquest projecte es va crear al 2013 amb col·laboració amb la Unitat de malalties inflamatòries intestinals de l’hospital universitari Josep Trueta de Girona. A dia d’avui hi ha molts hospitals vinculats i adherits a aquest projecte. ACCU Catalunya sorgeix del voluntariat, espera que en un futur siguin professionals els que s’encarreguin de realitzar aquestes tasques. A data d’avui tenen un conveni amb la universitat de Tarragona on l’alumnat d’un curs que ha de presentar un projecte d’investigació passen unes preguntes perquè els socis de l’associació les responguin i a canvi l’alumnat buscarà establiments que es vulguin adherir a aquest projecte a Tarragona. Demana que si hi ha algú o es coneix algú que vulgui participar i ajudar al barri perfecte. Al 2024 l’associació té mes de 5.000 persones usuàries, 887 socis i sòcies i mes de 4.000 establiments adherits. La Consellera agraeix la presencia d’ACCU Catalunya i pregunta si hi ha alguna pregunta. Pregunta. Aquestes targetes no es poden donar des de l’atenció primària? I Com es pot adherir una entitat al projecte? Resposta. En resposta a la primera pregunta qui realment pot donar o decidir a qui es donen les targetes son les unitats de malalties inflamatòries intestinals. Els i les especialistes dels hospitals públics que tinguin aquestes targetes decideixen si la persona realment la necessita. Els centres d’atenció primària no tenen aquestes unitats i el que poden fer es derivar a les persones a aquests hospitals. Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 4 En resposta a la segona pregunta, la associació està al barri, a l’edifici del Piramidón. Els establiments interessats poden contactar amb ells perquè els hi expliquin en que consisteix el projecte i els hi donin els adhesius. La senyora Reales informa que deixarà tríptics del projecte. Avisa que han canviat la web i que als tríptics on posa punt cat, ara es punt org. Si es vol anar a la associació millor trucar o enviar un correu abans. El Sr. Vallhonesta comenta que les associacions en la mesura de les seves possibilitats es podrien organitzar per anar a buscar establiments que s’adhereixin al projecte. La senyora Reales diu que aquesta iniciativa està molt bé. Que es pot fer de mica en mica o dedicar un dia per anar a tots els establiments, fer com una marató. Al mes de maig ells celebren el dia de les malalties intestinals, aquesta podria ser una activitat que podria agradar. La senyora Andrés comenta que estaria bé fer una bona xarxa de comunicació perquè tots aquests malalts que es troben sols sàpiguen que tenen una associació al darrere però també és important la formació i el suport que se’ls hi pot donar a aquests pacients perquè moltes vegades no saben que és el que els hi passa. Haurien de treballar conjuntament l’Associació i el col·legi de farmacèutics per fer-ho extensió a tota aquesta gent La senyora Reales està d’acord amb el que diu la Sra. Andrés i afegeix que està veient que aquesta malaltia està començant a afectar a nens i nenes cada vegada mes petits. A data d’avui és una malaltia que no té cura i al jovent l’aïlla molt. La consellera informa que l’associació té un altre projecte, Deixa’m aprendre. Aquest projecte està dirigit a les escoles i te com a objectiu assegurar el dret a la educació i la inclusió acadèmica als estudiants que pateixen una malaltia inflamatòria intestinal. La senyora Reales diu que actualment tenen els projectes de Deixa’m Aprendre i No puc esperar i a mes tenen serveis complementaris als serveis públics, com el servei de psicologia, servei de coaching, assessorament nutricional i tallers. Habitualment fan molta activitat virtual per poder arribar a aquelles persones que viuen lluny. Tenen un projecte de Mentoria i acompanyament que son persones que pateixen aquesta malaltia i ajuden a persones que acaben de ser diagnosticades a sobre portar la malaltia. A part dels projectes hi ha moltes idees de cara al 2025 per treballar amb joves i infants. La consellera dona les gràcies a la senyora Reales per ampliar la informació i agraeix a les entitats la col·laboració. Comenta que el Consell de Salut ha de servir per generar sinergies entre les entitats de salut i reforçar la seva tasca. Balanç activitat 2023 de la Taula de Salut Mental de Sant Martí La consellera convida al senyor Sergi Yanes a presentar el tercer punt de l’ordre del dia, Balanç de l’activitat de la Taula de Salut Mental de Sant Martí, del 2023 (annex nº 2). Aquest gener farà cinc anys que es va iniciar la taula de salut mental de Sant Martí que va ser de les primeres en crear-se. Al llarg d’aquests anys el nucli impulsor s’ha reunit 25 vegades. És una taula on es troben els diferents agents de la salut pública territorialitzada del districte. Els grups motors fan una diagnosis de problemàtiques i necessitats del districte i a partir d’aquí es fan comissions de treball que generen grups d’accions i propostes que es vinculen a traves de les comissions. Les comissions de treball tenen una data d’inici i un cop abordat l’objectiu la comissió es tanca i s’obre una altra. Pregunta. Volen saber si han hagut accions noves a escoles i instituts, els informes, els augmenti les problemàtiques mentals entre els joves. Després volia fer una petició que es poguessin demanar espais de salut mental per atendre persones que venen de països amb dificultats i que molts d’ells tenen problemes de caràcter mental. No sé si s’ha treballat des Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 5 de la taula o es treballarà, en tot cas des de la comissió de salut son respostes que necessiten. Resposta. La primera no la puc contestar entenc que qui pot unificar tota aquesta informació podrien ser les i els professionals de l’EAP per exemple que podrien saber quin tipus d’accions o activitats s’ha pogut fer a centres educatius. En resposta a la segona pregunta a Barcelona hi ha alguns recursos, que fan una tasca de psiquiatria que donen resposta a malestars o problemes de salut mental que en segons quin tipus de recursos no se’ls hi pot donar resposta perquè les problemàtiques tenen un context i un marc diferent i existeixen recursos a Barcelona que poden abordar aquestes situacions, un altra cosa es que siguin prou i donin resposta a totes les situacions que hi ha. Des de la taula de salut mental de Sant Martí la resposta és no. A nivell de ciutat hi ha recursos que poden donar resposta a aquest tipus de problemàtica si, encara que mai els recursos son suficients. Es presenta el senyor Josep Mª Jansà de l’Agència de Salut Pública de Barcelona que a partir d’ara representa a l’Agència i substitueix a la senyora Lucia Artazco. En relació a la pregunta que fa diu que els centres escolars tenen un servei que es diu Salut i escoles per atendre no nomes necessitats de salut mental sinó de qualsevol àmbit de la salut. Aquests serveis es coordinen amb els CSMIJ (Centres de salut mental infantil i juvenil). Els serveis i els canals per atendre aquestes necessitats estan establerts. Pel que fa a la població adulta i la població nouvinguda també hi ha els Centres de salut mental d’adults que es coordinen amb els CAP’s. La resposta és que si que s’estan fent coses, si que hi ha dades que surten a l’informe de salut de l’Agència de Salut Pública de Barcelona que estan publicats. Les dades estan estructurades. També el que es fa a tots els districtes i a tots els consell de salut de Barcelona es presentar un resum de l’informe de salut en relació a cada districte. La consellera saluda i dona la benvinguda al Sr. Josep Mª Jansà. Pregunta. A la taula de salut mental de Sant Martí trobem a faltar la participació dels veïns i veïnes. Resposta. La taula de salut mental és una taula tècnica on la ciutadania està representada a través de les entitats. A Sant Martí s’havia donat un primer pas per que participessin els veïns però no es va acabar de concretar. És una taula on bàsicament l’operativitat del que fa te a veure amb que son professionals que poden fer coses des dels diferents recursos de la salut mental de districte o de ciutat i forma part de la capacitat que te la taula de fer coses. Estic d’acord en que sempre faltaran matisos que pot aportar la ciutadania sobre diferents qüestions. Pregunta. Nosaltres com a entitat veïnal hem demanat visitar la taula però sempre se’ns ha dit que és una taula tècnica però si ara dius que es podria mirar, quin seria el circuit per poder participar Resposta. Caldria saber quin és l’objectiu de que vingueu a la taula de salut mental, és una qüestió més de recepcionar allò que es diu a la taula? de conèixer el que es diu?, de conèixer recursos? de presentar-vos vosaltres saben que el públic que tindreu son professionals de la salut mental?, sobre quin tema voleu parlar?. Les sessions de les taules es preparen, hi ha un treball d’elaboració per portar sessions que tinguin sentit. Si des de l’associació de veïns s’està fent un projecte, una acció, una activitat o una jornada de salut mental i voleu venir a presentar la proposta perquè voleu contactar amb diferents professionals de la salut mental, entenen que els professionals de salut mental son els participants de la taula i vosaltres estaríeu com un agent ciutadà, evidentment ho podeu plantejar i veiem quin és l’encaix. Insisteixo en que és una taula tècnica i el que es tracta son aspectes tècnics de salut mental. La consellera dona les gràcies al Sergi Yanes i recupera el que planteja la senyora González ja que li sembla interessant ara que s’ha constituït la Comissió Permanent que algú dels presents en aquestes taules, ho deixa aquí una mica en opinió dels membres del Consell, Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 6 però si es vol reforçar i fer difusió del que s’està fent per la ciutadania de Barcelona de alguna manera el veïnat ha d’estar present. Si la coordinadora vol saber que hi ha uns recursos o unes associacions que estan fent unes activitats de salut mental en algunes escoles creu que és interessant compartir-ho encara que està tot penjat de la web, ho deixa obert ja que creu que seria interessant. En Sergi diu que per ell a la taula poden venir un altra cosa és si volen intervenir i volen tenir un espai, un temps, com si fossin un altre recurs de salut mental s’ha d’organitzar perquè hi ha un ordre del dia. De vegades alguna informadora de centres cívics que no tenen cap relació amb salut mental ve perquè es fa algun tipus de treball que consideren important per la seva feina. (1:36) La consellera pregunta si no hi ha mes preguntes. El senyor Vallhonesta en referència a la Comissió Permanent demana que es facin en horaris que siguin viables per a tots els membres de la Comissió. De cara al proper Consell de Salut li agradaria començar a planificar l’ordre del dia pel que respecta a la missió que tenen la Coordinadora de salut, els agradaria saber els temps d’espera dels metges de família i les proves d’imputs demogràfiques per saber com s’està treballant al districte. Comenta la dificultat de contactar de vegades amb els CAP’s i pregunta si es podria establir alguna línia telefònica directa per determinades persones com malalts crònics o d’avançada edat. La consellera contesta que l’ordre del dia del Consell de Salut l’elabora la Comissió Permanent i com a Coordinadora de Salut ho hauran de traslladar a aquesta Comissió. Com que no hi ha més preguntes la Consellera dona per acabat el Consell desitjant bones festes a tothom. Dolors Pedemonte Secretaria del Consell de Salut Barcelona, 10 de desembre de 2024 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 7 ANNEX 1 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 8 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 9 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 10 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 11 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 12 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 13 ANNEX 2 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 14 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 15 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 16 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 17 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 18 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 19 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 20 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 21 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 22 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 23 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 24 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 25 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 26 ANNEX 3 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 27 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 28 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 29 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 30 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 31 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 32 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 33 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 34 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 35 Resum d’acords del Consell de Salut pàg. 36