GASETA MUNICIPAL 2 de desembre del 2024 CSV: 895da7c1712d8869 Disposicions generals – Protocols PROTOCOL d'actuació per a la tramitació de les propostes de creació, adhesió, dissolució, liquidació separació i modificació d'estatuts de consorcis, fundacions i associacions per part de l'Ajuntament de Barcelona i els seus ens dependents. Preàmbul En data 14/01/2014 es va aprovar per Decret d'Alcaldia, el Protocol d'actuació per a la tramitació de les propostes de creació, adhesió i modificació d'estatuts dels consorcis, fundacions i associacions (en endavant, el Protocol) amb l'objectiu d'establir les pautes d'actuació per a la tramitació de les propostes de creació de noves entitats (consorcis, fundacions i associacions), les propostes d'adhesió a entitats ja constituïdes, així com la modificació dels seus estatuts de regular la participació municipal en els òrgans de govern d'entitats amb personalitat jurídica pròpia. El Protocol ha esdevingut una eina molt important a l'hora d'establir un mètode i procediment pel que fa a les operacions de creació, adhesió i modificació d'estatuts. Tanmateix, els requeriments derivats de l'entrada en vigor de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local (LRSAL) i de la promulgació de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic (LRJSP), han comportat la necessitat de portar a terme una actualització del Protocol. La LRSAL va incloure una revisió del conjunt de les entitats instrumentals que conformen el sector públic local. A grans trets, va modificar la disposició addicional novena de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (LBRL), amb l'objectiu d'impedir la participació o constitució d'ens instrumentals per part de les entitats locals quan estiguin subjectes a un pla econòmic financer o a un pla d'ajust i revisar que les existents que es trobin en situació de dèficit siguin objecte de sanejament o, en cas de no produir - se, es procedeix i a la seva dissolució . A més, es prohibeix en tot cas la creació d'entitats instrumentals de segon nivell, és a dir, unitats controlades per altres, que, al seu torn, estiguin controlades per les entitat s locals. Per la seva banda, la LRJSP també va introduir una sèrie de canvis substancials en l'Administració institucional, establint un seguit de normes bàsiques per a totes les Administracions Públiques. Primer, l'obligatorietat d'inscriure la creació, transformació o extinció de qualsevol entitat integrant del sector públic institucional en l'inventari d'entitats del sector públic local. I segon, l'obligació de totes les administracions de disposar d'un sistema de supervisió contínua de les seves entitats dependents que comporti la formulació periòdica de propostes de transformació, manteniment o extinció. Aquesta mateixa llei va establir, d'acord amb el criteri de racionalització, que tant els organismes existents al sector públic com els de nova creació han d'aplicar una gestió compartida dels serveis comuns, llevat que la decisió de no fer - ho es justifiqui a la memòria 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 2 de desembre del 2024 CSV: 895da7c1712d8869 que acompanyi la norma de creació pe r raons d'eficiència o quan l'organització i la gestió compartida afectin serveis que s'hagin de prestar de manera autònoma en atenció a la independència de l'organisme. L'Administració pública ha d'aplicar criteris d'eficiència, estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera en la gestió dels seus serveis públics. Finalment, cal continuar tenint present la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera i les normes que la desenvolupen, que amplien els mecanismes pels quals la tutela financera i el deure d'informació que han d'exercir les Administracions Públiques sobre les seves entitats dependents siguin més rigorosos i d'obligat compliment. Aquest El Protocol incorpora fonamentalment dues novetats. La primera és que amplia la regulació de la tramitació de les operacions que poden produir-se en relació a les entitats (consorcis, fundacions i associacions), incorporant la separació i la dissolució i liquidació. La segona es la incorporació de dos supòsits diferenciats respecte de l'adhesió a entitats ja existents. Per una banda, l' adhesió a una entitat ja existent com a membre ple dret, és a dir, amb dret de vot i potestat per intervenir en el funcionament, govern, gestió econòmica i administrativa de l'entitat. I, per altra banda, adhesió a una entitat ja existent, però sense gaudir de drets de vot ni de potestats per intervenir en el funcionament, govern, gestió econòmica i administrativa de l'entitat, com seria, per exemple, l'adhesió com a ens col·laborador. És per tot allò exposat que es proposa l'aprovació d'un nou Protocol d'actuació per a la tramitació de les propostes de creació, adhesió, dissolució i liquidació, modificació d'estatuts i separació de consorcis, fundacions i associacions per part de l'Ajuntament de Barcelona i els seus ens dependents. 1. Àmbit subjectiu Les normes contingudes en aquest Protocol seran d'aplicació a l'Ajuntament de Barcelona i tots els ens, organismes i entitats que en depenen, d'acord amb la normativa vigent d'aplicació. Així mateix, les persones físiques que hagin estat designades o que es puguin designar com a representants municipals en els òrgans de govern de consorcis, fundacions i associacions estaran obligades a orientar la seva actuació, dins l'àmbit de les deliberacions i la presa d'acords de dites entitats, al compliment de les normes contingudes en aquest Protocol. 2. Àmbit objectiu Aquest Protocol serà d'aplicació a totes les propostes de l'Ajuntament de Barcelona i dels ens, organismes i entitats que en depenen consistents a la creació i a la dissolució de consorcis, fundacions i associacions, o bé a l'adhesió o participació dels citats ens en consorcis, fundacions i associacions ja existents, així com a la separació dels mateixos. Així mateix, serà d'aplicació, en els termes establerts en el punt 4.3, per als expedients que es tramitin com a conseqüència de modificacions estatutàries que acordin els òrgans de govern de consorcis, fundacions i associacions en les quals ja hi participi l'Ajuntament de Barcelona o algun dels seus ens dependents. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 2 de desembre del 2024 CSV: 895da7c1712d8869 Per excepció, no serà d'aplicació a aquelles entitats que es creïn per mandat legal o com a conseqüència d'una declaració d'esdeveniment d'especial interès públic. En aquest últim cas serà d ' aplicació preferent la figura del conveni interadministratiu. 3. Criteris d'aplicació als supòsits de creació o adhesió a consorcis, fundacions i associacions El sector, àrea, unitat municipal o ens que impulsi la creació o adhesió en un consorci, fundació o associació haurà de justificar l'interès públic municipal d'acord amb els següents criteris: 3.1 Criteris de necessitat: a) Que l'activitat principal de la nova entitat o a la que es vol adherir, no l'està desenvolupant cap altre organisme, unitat o entitat del propi Ajuntament de Barcelona, o ens dependent. A la vegada, els objectius a assolir amb la nova entitat han de ser diferents dels que ja fan altres organismes, unitats o ens. b) Que no és viable aconseguir els objectius o finalitats o dur les activitats proposades amb l'estructura existent, ni mitjançant altres instruments, com convenis de col·laboració, subvencions , contractes o fons especials. c) La proposta ha de representar una millora, en termes d'eficàcia i eficiència, en la prestació d'un servei o en la realització de qualsevol activitat d'interès públic municipal per part de l'Ajuntament de Barcelona, en l'àmbit de les seves competències. 3.2 Criteris de viabilitat econòmica: La proposta de creació o adhesió a una entitat ha de ser viable des del punt de vista econòmic i financer. Quan la proposta sigui per a la creació o adhesió a una entitat que impliqui la participació majoritària de l'Ajuntament de Barcelona o de qualsevol dels seus ens dependents , ja sigui per l 'aportació econòmica que es realitzi o per la presència majoritària en els òrgans de govern, haurà de contenir expressament la referència a que la nova entitat seguirà els mateixos principis i criteris econòmics financers que s'estableixin en cada moment a l'Ajuntament de Barcelona, a través de la Gerència que tingui atribuïda la competència en matèria pressupostaria i financera. 3.3 Criteris d'adscripció El sector, àrea, unitat municipal o ens que impulsi la creació o adhesió en un consorci, fundació o associació , abans d'iniciar l'expedient administratiu, haurà de fer una valoració prèvia del risc d'adscripció a l'Ajuntament de Barcelona de l'entitat, d'acord amb els criteris establerts a la normativa vigent i aplicable en el moment d'iniciar-se l'expedient per a cada categoria d'entitat. La valoració prèvia realitzada per l'àrea serà ratificada per la Direcció competent en matèria de serveis d'entitats(en endavant Direcció), previ estudi exhaustiu dels criteris d'aplicació. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 2 de desembre del 2024 CSV: 895da7c1712d8869 4. Documentació 4.1 Creació d'una nova entitat Valorat el risc d'adscripció per la Direcció competent en matèria de serveis d'entitats, les àrees, sectors, unitats i ens de l'Ajuntament de Barcelona que impulsin la participació en la creació d'una nova entitat hauran de trametre a la Direcció que exerceix les funcions de coordinació de les entitats dependents o participades de l'Ajuntament de Barcelona de la Gerència de Pressupostos i Hisenda o Gerència competent en l'àmbit, la següent documentació: 4.1.1. Informe justificatiu de l' interès públic municipal i del compliment dels criteris indicats al punt 3 d'aquest Protocol , proposant la incoació de l'expedient i signat per la Gerència de l'àrea, sector, unitat o ens. 4.1.2. Projecte de viabilitat econòmica i financera a 4 anys que inclogui: a) Previsió de compte de pèrdues i guanys, amb indicació expressa de les aportacions, subvencions, quotes o altres conceptes que comportin aportacions de l'Ajuntament de Barcelona o els seus ens dependents a la nova entitat. També cal indicar les aportacions que es preveuen que facin els altres ens consorciats, patrons o associats. b) Previsió de les inversions a realitzar i fonts d el seu finançament. c) Organigrama de la nova entitat i nombre de persones que es preveu contractar, amb indicació del vincle contractual ( funcionaris, laborals o alta direcció ) amb distribució entre fixes i eventuals. En els casos que es contempli la previsió de contractació de personal del sector públic, s'haurà de donar compliment a les previsions i limitacions en aquesta matèria derivades de la normativa pressupostària vigent. d) Estudi del cost d'estructura de la nova entitat. e) Pla de les activitats previstes per l' entitat amb quantificació dels costos per cada activitat. 4.1.3. Protocol d'intencions o cartes de manifestació: En el cas de fundacions i associacions, cal incloure un protocol d'intencions o carta de manifestació per part dels altres patrons o associats que estan interessats en participar en la nova entitat. 4.1.4. Proposta d'estatuts en format Word. 4.1.5. Proposta de Reglament intern, si s'escau. 4.1.6. Proposta de representants per part de l'Ajuntament. 4.1.7. Document comptable acreditatiu de l'existència de crèdit adequat i suficient per la realització de les aportacions, si s'escau. Rebuda la documentació, la Direcció incorporarà a l'expedient la següent documentació: Informe de la Direcció de Finançament sobre la pertinença de l'entitat al sector públic, preveient la futura classificació amb criteris SEC. Informe de la Direcció de Serveis Jurídics. Informe de la Intervenció General. Informe de la Direcció de Patrimoni, si hi ha afectació a bens patrimonials de l'Ajuntament de Barcelona. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 2 de desembre del 2024 CSV: 895da7c1712d8869 Informe la Direcció de Recursos Humans, si hi ha afectació en l'àmbit de la funció pública de l'Ajuntament de Barcelona. Informe de la Direcció valorant el conjunt dels informes incorporats a l'expedient i, en el seu cas, proposar les esmenes que siguin procedents a la vista dels anteriors informes valorant el conjunts dels informes incorporats a l'expedient i en el seu cas proposar les esmenes per adequar els estatuts de les observacions descrites en els informes anteriors. 4.2 Adhesió a una entitat ja existent 4.2.1 Adhesió a una entitat ja existent com a membre ple dret, amb dret de vot i potestat per intervenir en el funcionament, govern, gestió econòmica i administrativa de l'entitat. Les àrees, sectors, unitats o ens de l'Ajuntament de Barcelona que impulsin l'adhesió a una nova entitat hauran de trametre a la Direcció, la següent documentació: 4.2.1.1 Informe justificatiu de l' interès públic municipal, del compliment dels criteris indicats al punt 3 d'aquest Protocol, proposant la incoació. de l'expedient i signat per la Gerència de l'àrea, sector o unitat. 4.2.1.2 Memòria que inclogui: a) Previsió de les aportacions, subvencions, quotes o altres conceptes que comportin aportacions econòmiques de l'Ajuntament de Barcelona o els seus ens dependents a l'entitat adherida. S'haurà d'informar del procés de determinació de les quotes futures així com import mínim i màxim. b) Previsió de les inversions a realitzar i fonts del seu finançament. c) Organigrama i nombre d'efectius de l'entitat, amb indicació del vincle contractual (funcionaris, laborals o alta direcció) amb distribució entre fixes i eventuals. d) Informe de les activitats de la fundació. 4.2.1.3 Escriptura de constitució, certificació de l' inscripció en el Registre corresponent i acta fundacional. 4.2.1.4 Certificat del Secretari de l'entitat amb la composició (nom de les persones jurídiques i els seus representants) actualitzada dels òrgans de govern de l'entitat. 4.2.1.5 Comptes anuals amb informe d'auditoria del darrer exercici tancat. 4.2.1.6 Còpia compulsada d'estatuts vigents de l'entitat i en format Word. 4.2.1.7 Còpia compulsada del Reglament intern de l'entitat, si s'escau. 4.2.1.8 Certificació del Secretari de l'entitat de la sessió del seu òrgan de govern on s'aprova la proposta d'adhesió per part de l'Ajuntament de Barcelona, si s'escau. 4.2.1.9 Documentació formal d'adhesió a l'entitat, si s 'escau. 4.2.1.10 Document comptable acreditatiu de l'existència de crèdit adequat i suficient per la realització de les aportacions, si s'escau. Rebuda la documentació, la Direcció incorporarà a l'expedient la següent documentació: 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 2 de desembre del 2024 CSV: 895da7c1712d8869 Informe de la Direcció de Finançament sobre la pertinença de l'entitat al sector públic, preveient la futura classificació amb criteris SEC. Informe la Direcció de Serveis Jurídics. Informe de la Intervenció General. Informe de la Direcció de Patrimoni, si hi ha afectació a bens patrimonials de l'Ajuntament de Barcelona. Informe de la Direcció de Recursos Humans, si hi ha afectació en l'àmbit de la funció publica de l'Ajuntament de Barcelona. Informe de la Direcció , valorant el conjunt dels informes incorporats a l'expedient i en el seu cas proposar i incorporar les esmenes necessàries. 4.2.2. Adhesió a una entitat ja existent, sense dret de vot ni potestat per intervenir en el funcionament, govern, gestió econòmica i administrativa de l'entitat. Les àrees, sectors, unitats o ens de l'Ajuntament de Barcelona que impulsin l'adhesió a una nova entitat hauran d'incorporar a l'expedient d'aprovació de l'adhesió , la següent documentació: 4.2.2.1 Informe justificatiu que haurà d'incloure. - Justificació de l' interès públic municipal. - Criteris de necessitat i viabilitat econòmica. - Previsió de les aportacions, subvencions, quotes o altres conceptes que comportin aportacions econòmiques de l'Ajuntament de Barcelona o els seus ens dependents a l'entitat adherida. S'haurà d'informar del procés de determinació de les quotes futures així com imports mínim i màxim previstos. - Proposta d'incoació de l'expedient signat per la Gerència de l'àrea, sector o unitat. 4.2.2.2 Escriptura de constitució, certificació de l' inscripció en el Registre corresponent i acta fundacional. 4.2.2.3 Còpia compulsada d'estatuts vigents de l'entitat i en format Word. 4.2.2.4 Documentació formal d'adhesió a l'entitat, si s'escau. 4.2.2.5 Informe jurídic de l'òrgan gestor. 4.2.2.6 Declaració responsable de l'òrgan gestor relatiu al seguiment, coordinació, separació de l'entitat. 4.2.2.7 Document comptable acreditatiu de l'existència de crèdit adequat i suficient per la realització de les aportacions, si s'escau. 4.2.2.8 Informe d'intervenció en el supòsit de que la proposta tingui afectació econòmica. 4.3 Modificació d'estatuts. 4.3.1. En els casos de consorcis, fundacions i associacions participats per l'Ajuntament de Barcelona o qualsevol dels seus ens dependents que modifiquin posteriorment els seus estatuts, l'àrea, sector o unitat municipal a la que estigui adscrita l'entitat participada haurà de trametre a la Direcció, la següent documentació: 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 2 de desembre del 2024 CSV: 895da7c1712d8869 a) Certificat del Secretari de l'entitat amb indicació de les modificacions estatutàries portades a terme, indicant data de la sessió on fou aprovada. b) Certificat del Secretari de l'entitat indicant si s'ha procedit a la publicació de l'acord, si ha estat objecte d'exposició publica, i el resultat de la mateixa, incorporant a la certificació com a document adjunt, document acreditatiu de la publicació en els diaris oficials preceptius. En el cas de que la exposició publica sigui preceptiva i no s'hagi realitzat, s'haurà d'incorporar el motiu a la certificació. c) Text refós dels estatuts modificats en format Word. I document Word amb una comparativa del text existent i les modificacions que es proposa aprovar. d) Informe justificatiu, signat per la Gerència de l'àrea, sector, unitat municipal o ens, de l'interès públic municipal i proposant la incoació de l'expedient. 4.3.2. Addicionalment, en el cas que es tracti de modificacions estatutàries que impliquin la fusió, escissió , cessió d'actius i passius , canvi d'organització o qualsevol altre modificació estructural; el seu reconeixement com a ens descentralitzat o mitjà propi, canvis en els objectius o finalitats; canvis en la composició dels òrgans de govern dels consorcis, fundacions o associacions participats; o qualsevol altra modificació estatutària que tingui un impacte, directe o indirecte, en el finançament de l'entitat participada o bé en l'aplicació efectiva dels principis d'estabilitat pressupostària i de sostenibilitat financera per part de l'Ajuntament de Barcelona i els seus ens dependents , les àrees, sectors, unitats municipals o ens a les que estan adscrites les entitats, hauran de trametre a la Direcció, la documentació que a continuació es relaciona: 4.3.2.1 . Informe justificatiu de l' interès públic municipal, del compliment dels criteris indicats al punt 3 d'aquest procediment, proposant la incoació de l'expedient i signat per la Gerència de l'àrea, sector o unitat. 4.3.2.2. Projecte de viabilitat econòmica i financera a 4 anys que inclogui: a) Previsió de compte de pèrdues i guanys, amb indicació expressa de les aportacions, subvencions, quotes o altres conceptes que comportin aportacions de l'Ajuntament de Barcelona o els seus ens dependents a l' entitat resultant . També s'ha d'indicar les aportacions que facin els altres ens consorciats, patrons o associats. b) Previsió de les inversions a realitzar i fonts del seu finançament. c) Organigrama i nombre d'efectius de l'entitat, amb indicació del vincle contractual (funcionaris, laborals o alta direcció) amb distribució entre fixes i eventuals. d) Estudi del cost d'estructura de l'entitat. e) Pla de les activitats previstes per la entitat amb quantificació dels costos per cada activitat. 4.3.2.3. Protocol d'intencions o cartes de manifestació: En el cas de fundacions i associacions, cal incloure un protocol d'intencions o carta de manifestació per part dels altres patrons o associats que estan interessats en participar en la nova entitat. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 2 de desembre del 2024 CSV: 895da7c1712d8869 4.3.3. En el cas que es consideri que les modificacions estatutàries proposades no afecten a les matèries contemplades en el punt anterior i que no són de caràcter materialment substancial, les àrees, sectors o unitats municipals a les que estan adscrites els consorcis, fundacions i associacions ho posaran en coneixement de la Direcció, en el moment de remetre - li la documentació relacionada en el punt anterior , tot justificant el caràcter no essencial de la modificació. En aquests supòsits, si la Gerència competent en matèria de Pressupostos i Hisenda , a proposta de la Direcció del Servei d'Empreses, Consorcis i Fundacions o Direcció que exerceix les funcions de coordinació de les entitats dependents o participades de l'Ajuntament de Barcelona, confirma el caràcter no essencial de la modificació estatutària proposada, no caldrà confeccionar i trametre la documentació relacionada en el punt 4.3.2 .2 anterior. 4.3.4. En cas de trametre modificacions estatutàries d'exercicis anteriors caldrà justificar i motivar la raó per la qual no s'ha procedit a la seva tramitació i aprovació en el temps que corresponia. Rebuda la documentació, la Direcció incorporarà a l'expedient la següent documentació: Informe de la Direcció de Serveis Jurídics (supòsits punt 4.3.2 o informe de serveis jurídics de l'òrgan gestor (supòsit 4.3.3) si la valoració de la modificació no comporta complexitat tècnica. Informe de la Intervenció General, només en el supòsit de que la modificació estatutària afecti al seu àmbit competencial. Informe de la Direcció de Recursos Humans, si hi ha afectació en l'àmbit de la funció publica de l'Ajuntament de Barcelona. Informe de la Direcció valorant el conjunt dels informes incorporats a l'expedient, i en el seu cas proposar les esmenes que siguin procedents a la vista dels anteriors informes de la Direcció del Servei d'Empreses, Consorcis i Fundacions o Direcció competent en la matèria. 4.4 Dissolució Les àrees, sectors, unitats de l'Ajuntament o ens que impulsin o participin en la dissolució d'una entitat ja creada hauran de trametre a la Direcció del Servei d'Empreses, Consorcis i Fundacions la següent documentació: 4.4.1. Informe tècnic de l'òrgan gestor que promou la dissolució de la entitat, segons àmbit d'actuació d'aquesta. 4.4.2. Certificació del Secretari relatiu de l'aprovació inicial de l' acord de dissolució i liquidació adoptat per l'òrgan competent de l'entitat. 4.4.3. Certificat del Secretari de l'entitat indicant si s'ha procedit a la publicació de l'acord, si ha estat objecte d'exposició publica, i el resultat de la mateixa, incorporant a la certificació com a document adjunt, document acreditatiu de la publicació en els diaris oficials preceptius. En el cas que l'exposició publica sigui preceptiva i no s'hagi realitzat, s'haurà d'incorporar el motiu a la certificació. 4.4.4. Liquidació del pressupost. 4.4.5. Informe del liquidador amb proposta de repartiment de romanents. 4.4.6. Certificació del Secretari de l'entitat relatiu a l'aprovació definitiva de la dissolució i liquidació de l'entitat. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 2 de desembre del 2024 CSV: 895da7c1712d8869 4.4.7. Acords de ratificació de les entitats participades. Rebuda la documentació, la Direcció la Direcció del Servei d'Empreses, Consorcis i Fundacions incorporarà a l'expedient la següent documentació: Informe de la Direcció de Serveis Jurídics. Informe de la Intervenció General. Informe de la Direcció de Recursos Humans, si hi ha afectació en l'àmbit de la funció publica de l'Ajuntament de Barcelona Informe de la Direcció. 4.5 Separació Les àrees, sectors, unitats de l'Ajuntament o ens que impulsin o participin en la separació d'una entitat hauran de trametre a la Direcció la següent documentació: 4.5.1. Informe tècnic de l'òrgan gestor que promou la separació de la entitat, segons àmbit d'actuació d'aquesta on consti acreditat que s'han acomplert els requisits previstos per la separació de les entitats segons normativa d'aplicació. 4.5.2. Certificació del Secretari relatiu de l'adopció de la separació adoptat per l'òrgan competent de l'entitat. Rebuda la documentació, la Direcció incorporarà a l'expedient la següent documentació: Informe de la Direcció de Serveis Jurídics. Informe de la Intervenció General. Informe de la Direcció de Recursos Humans, si hi ha afectació en l'àmbit de la funció publica de l'Ajuntament de Barcelona. Informe de la Direcció. 5 Tramitació dels expedients administratius L'expedient complert serà remès per part de la Direcció, a Secretaria General per la seva validació final i la seva posterior tramitació per tots els òrgans de govern fins l'òrgan competent per l'aprovació, que és el Plenari del Consell Municipal o bé, en el cas dels ens dependents, pel seu màxim òrgan de govern. Els expedients relatius a l'adhesió de l'Ajuntament de Barcelona com a membres sense atribució de drets de vot ni facultats d'intervenir en el govern i administració de l'entitat, seran tramitats per l'Àrea que tingui vinculació amb l'entitat d'acord amb el seu àmbit d'actuació, previ coneixement de la Direcció, a la que s'haurà d'informar de tots els tràmits realitzats en el si de l'expedient de referència. En aquest cas, l'Àrea assumirà la responsabilitat de la tramitació de l'expedient, comunicacions amb l'entitat i tramitació de qualsevol expedient derivat d'aquesta adhesió com poden ser modificació representants o expedients de despesa . En el supòsit que formalitzada l'adhesió a l'entitat, es detecti la seva inviabilitat per motius d'eficiència o d'oportunitat, l'Àrea serà la responsable de la tramitació de la separació de l'entitat, recavant els informes que siguin preceptius, previ coneixement de la Direcció a la que haurà d'informar de qualsevol tràmit realitzat en el si d'aquest expedient. 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 2 de desembre del 2024 CSV: 895da7c1712d8869 6 Obligacions Les previsions sobre tramitació d'expedients i remissió de documentació previstes en aquest Protocol són sense perjudici de les obligacions d'informació i el règim de tramitació d'expedients previstos a la normativa interna, instruccions, circulars, directrius de l'Ajuntament de Barcelona, i normativa general i sectorial d'aplicació, així com aquelles obligacions derivades de processos de control intern o extern d'organismes de control. Les entitats restaran subjectes al sistema de supervisió continua que aprovi l'Ajuntament de Barcelona amb l'objectiu de comprovar la subsistència del motius que van justificar la seva creació, adhesió així com la sostenibilitat financera de l'entitat. 7 Disposició addicional. L'Ajuntament ha d'elaborar i aprovar un Protocol específic per regular la constitució o adquisició de participacions en societats mercantils ja constituïdes que en tot cas inclourà l'obligació de comunicar la iniciativa a la Direcció abans de procedir a l'inici de la tramitació administrativa corresponent. 8 Disposició transitòria El procediments iniciats d'acord amb el Protocol anterior seguiran la seva tramitació d'acord amb els requeriments del referit protocol. 9 Disposició derogatòria Queda derogat el Decret d'Alcaldia de data 14 de gener de 2014, pel qual es va aprovar el Protocol d'actuació per a la tramitació de les propostes de creació, adhesió i modificació d'estatuts dels consorcis, fundacions i associacions per part de l'Ajuntament de Barcelona i els seus ens dependents. 10 Disposició final primera Aquest Protocol entra en vigor l'endemà de la seva publicació a la Gaseta Municipal de Barcelona. Així mateix, s'ha de publicar al web municipal. 11 Disposició final segona Aquest Protocol s'ha d'inscriure en el Registre Municipal d'Instruccions i Circulars. 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007